R1an från Växjö som jagades av civilpolis - Hela filmen

Status
Ej öppen för fler svar.

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Japp, skillnaden ligger väl i att pojken på mc.n inte är utbildad på att dra ifrån snuten.

Sen måste jag säga att killen på hojen inte direkt körde så fort som det hade kunnat göras:rolleyes: Sen att man i ett tidigt skede hade kunnat cykla ifrån bilen med en rostig kärringcykel är ju en annan sak.

åhh faan finns det utbildning på det också..:rolleyes:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
åhh faan finns det utbildning på det också..:rolleyes:

Jajamen, men det är en lång utbildning, den börjar när man är 12-13år. Första åren är det på cykel och gamla mopeder med inslag av crossar, för att gå över till 125cc och släktingars bilar. Sen när man är kvalificerad så resulterar det i att man slipper allt vad rutinkontroller och annat otyg heter för många år framöver.:yoparty

Fördelen är att man lär sig utnyttja omgivningarna istället för ren hastighet, man får cykla satan om man skall dra bängen på bmx :D

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det är fullt möjligt, det var därför jag skrev att jag fritt spekulerade och det gör du också eftersom ingen av oss satt på hojen. :tummenupp

Det är sant. Det är spekulation.

Men att en vattenkyld sporthoj inte går så djäkla långt utan kylarvätska innan den skär är ju ingen hemlighet och i klippet så tycker i alla fall jag det ser ut som att bakhjulet bromsar ganska ordentligt innan han drar i diket.
Men som sagt. Det är ju ändå ett visst mått av spekulation i det.

Hur som helst så anser jag att hojföraren bara hade sig själv att skylla och jag anser att det var rätt av polisen att försöka stoppa honom.

Sen kan väl även jag ha den åsikten att polisen kanske tog i lite väl mycket när dom drog genom rondellen åt fel håll. Det hade säkert kunnat sluta illa om det kommit någon från andra hållet.
Men det är i stort sett det enda jag kan tycka dom gjorde direkt fel.

Pirate

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2009
Hoj
Ingen just nu
Man behöver inte vara expert för se och höra att dom agerar käpprätt åt helvete.
Finner nån "expert" nåt som rättfärdigar deras agerande så har vi ingen polis i sverige utan det är busar med bricka i mina ögon. Och jag har rätt till min åsikt som svensk medborgare oavsett vad en sk expert skulle komma fram till.

Se om du hade varit lika saklig om dom hade mött dig i rondellen med familj i bilen och kanske haft dödlig utgång med tanke på deras fart i mötande körfält...tror knappast det. knappast skicklighet som gjorde att dom inte fick möte..snarare tur.

Det du inte tar hänsyn till är hur föraren i polisbilen tänker när han kör, vilka medvetet tagna risker han tar och hur han bedömmer situationen utifrån så många lägen som möjligt. Går alldeles utmärkt att köra emot trafiken ( om det inte innebär krock med andra fordon ), fel sida refug ( om det inte är gående eller annan trafik på övergångsställe ) mm mm om det inte innebär fara för någon annan. Den bedömningen gör föraren och det är en liten del av en rejält rigorös utryckningsförarutbildning som polisen får. Den är flera veckor lång och full med tester som ni inte hade kunnat föreställa er.
Att dömma poliser här blir vääääldigt patetiskt då man har en film och sen förutsätter, spekulerar och drar slutsatser och på så vis skapar en verklighet som vid någrannare granskning ej existerar.

Robz

Guest
jag fick aldrig jagen av snuten på den smc kursen jag gick på...:va
valde jag fel kurstyp då el ??:rolleyes::gnissla
I BKK Skåne, har vi två MC poliser som instruktörer... Man får ligga i lite om man skall köra ifrån dem... Dock kör de ju inte sina tjänstecyklar där. :D

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
jag kanske missa något men de är väll inte mc killen polisen jagar från början?
de är ju ute och ful kör satan och säger ju något i stil med "nu ska vi se ifall de är någon som drar" :confused:

Kan ju säga de att har ju hänt att töntar med små snoppar med sina 318 och turbo 740is slickar än i röven i tätbebyggt och tutar och kastar folköl:död sen ska de försöka kör i från en.
De hade varit min första tanke om de kommer ett pucko i bil o börjar tuta på mig.
Kan inte påstå att jag kan urskilja om personen i bilen bakom har polis uniform.
Undrar hur tuffingarna på sh hade reagerat om de kom en silvrig 95a och försökte köra om dem på insidan i en rondell ketting?:yoparty

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
Bergatroll
Han måste ha haft någon ordentlig anledning till varför han inte ville stanna...
Vem fan kör rakt genom staket och med glashalt bakdäck bara för att slippa böter??
Tror nog han hade nåt skelett i garderoben!

Hojan

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2009
Hoj
Honda CB900F Hornet
Han måste ha haft någon ordentlig anledning till varför han inte ville stanna...
Vem fan kör rakt genom staket och med glashalt bakdäck bara för att slippa böter??

Han kanske inte vågade komma ut ur gardeoben? :arsele
:D

Pizzabagarn

Ödmjukhet...onödigt när pengarna sprutar
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
no focking bike

Kan det ha varit Hamlet som körde hojen?
Var hans skelett homosexuellt?
Ville skelettet kliva ur garderoben?
.....eller var det Skeletor som gömde sig för HeMan?

Frågorna är många och svaren är få :va

Last edited:

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Det framgår ju inte av filmen att de jagar dem, och att de verkligen åkt för fort? Hade de stannat hade de kanske bara fått en tillsägelse.

Vad är det för kommentar av polisen? "Det ser ut som om han stannar, vi går ut och kollar läget". Han har ju redan kört av vägen och vurpat! Det förstår ju vem som helst att läget inte är helt 100! De verkade ju inte speciellt upprörda av att han kanske kört ihjäl sig heller.

Jag försvarar givetvis inte MC föraren, men att hålla på att jaga en fortkörare, hallå! Vem här på forumet, handen på hjärtat, har inte kört liiite för fort, typ varje gång man är ute och kör? Om han nu är en brottsling och efterlyst så lär väl inte detta vara den enda chansen de får att låsa in honom. Tjyvar brukar väl åka dit titt som tätt och ha klippkort till finkan. Om han sticker från polisen lär han säkert vara van vid det, och det är säkerligen varken första eller sista gången han blir jagad.

Själv blev jag stoppad 4 ggr i sommar, för bland annat ordentlig fortkörning (dock otrafikerad, förutom MC snuten bakom mig :)), men alla gånger har jag stannat och poliserna har varit schyssta och jag har klarat mig undan böter.

Är man bara trevlig tillbaka så brukar det lösa sig.

En gång har jag åkt fast, och det var 1989 efter att ha haft körtkort i 1 vecka och då i en "radarkontroll". Då var det ju inte mycket att be för. Alla andra gånger har jag blivit stoppad av poliser som kört efter, och ALLA har varit schyssta och låtit mig gå fri. :)

Last edited:

nicotin

Back Again
Gick med
20 Jul 2010
Hoj
Jag saknar begräsningar i trafiken
Det framgår ju inte av filmen att de jagar dem, och att de verkligen åkt för fort? Hade de stannat hade de kanske bara fått en tillsägelse.

Vad är det för kommentar av polisen? "Det ser ut som om han stannar, vi går ut och kollar läget". Han har ju redan kört av vägen och vurpat! Det förstår ju vem som helst att läget inte är helt 100! De verkade ju inte speciellt upprörda av att han kanske kört ihjäl sig heller.

Jag försvarar givetvis inte MC föraren, men att hålla på att jaga en fortkörare, hallå! Vem här på forumet, handen på hjärtat, har inte kört liiite för fort, typ varje gång man är ute och kör? Om han nu är en brottsling och efterlyst så lär väl inte detta vara den enda chansen de får att låsa in honom. Tjyvar brukar väl åka dit titt som tätt och ha klippkort till finkan. Om han sticker från polisen lär han säkert vara van vid det, och det är säkerligen varken första eller sista gången han blir jagad.

Själv blev jag stoppad 4 ggr i sommar, för bland annat ordentlig fortkörning (dock otrafikerad, förutom MC snuten bakom mig :)), men alla gånger har jag stannat och poliserna har varit schyssta och jag har klarat mig undan böter.

Är man bara trevlig tillbaka så brukar det lösa sig.

En gång har jag åkt fast, och det var 1989 efter att ha haft körtkort i 1 vecka och då i en "radarkontroll". Då var det ju inte mycket att be för. Alla andra gånger har jag blivit stoppad av poliser som kört efter, och ALLA har varit schyssta och låtit mig gå fri. :)

den behandlingen kan du möjligtvis få i andra delar av sverige..LTG ( länstrafikgruppen ) i stockholm är en heelt annan femma..

RellaC

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2010
Hoj
Honda CB 750
Helt rätt av polisen!
Tar man ett så korkat beslut att fly så får man ta den obehagliga konsekvensen.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende