Racebuss

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Jepp, det var därför jag frågade när MagnusK körde sin på 0.95

Du hade inte den "vanliga" (korta) modellen med 2.0 motorn då? Den är känd för att dra mer än 2.5an vid belastning tror även utväxling skiljer. Automaten är ju inte heller av senaste modell, var det lockup på din?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Du hade inte den "vanliga" (korta) modellen med 2.0 motorn då? Den är känd för att dra mer än 2.5an vid belastning tror även utväxling skiljer. Automaten är ju inte heller av senaste modell, var det lockup på din?

Nej, jag har 2.5an. Om 2.0an drar mer än 2.5an så har den garanterat lägre utväxling.

Vet inte om jag har lockup... tror inte det för det känns då inte så i alla fall. Det är en -96a.

_stensmo_

ingen kommer ihåg en fegis
Gick med
7 Aug 2005
Hoj
honda tsr 250, honda crf 250
om de är någon som är intresserad, har ja en blå ford transit 97a 2.5td, automatlåda till salu,
som ja använt lite här å var, den är iaf inredd me en säng två säten
och diselvärmare..
ja har plats för minst två fullstora hojjar plus reservdelar, inga bekymmer att
lasta tre cyklar heller..
drar mellan 0.8 - 1.1
är snart nybesiktad åxå..
för ca 35,000 finns i halmstad

Last edited:

Scuba diver

Dansken ......
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
Suzuki RG(V) 500 & Ducati Monster S2R 1000
om de är någon som är intresserad, har ja en blå ford transit 97a 2.5td, automatlåda till salu,
som ja använt lite här å var, den är iaf inredd me en säng två säten
och diselvärmare..
ja har plats för minst två fullstora hojjar plus reservdelar, inga bekymmer att
lasta tre cyklar heller..
drar mellan 0.8 - 1.1
är snart nybesiktad åxå..
för ca 35,000 finns i halmstad

JAAAAA .... Bilder, tack ...

Email: danskenmalmo@hotmail.com

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
BMW S1000RR
Kollar runt på olika alternativ på buss och har fastnat lite för någon form av Van, är det någon som använder en sådan som kan berätta om lite för och nackdelar.

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
Kollar runt på olika alternativ på buss och har fastnat lite för någon form av Van, är det någon som använder en sådan som kan berätta om lite för och nackdelar.

Du kan få köpa min 99,9% rostfria, nybesiktigade V8 Dodge för 25000! fyra fotöljer och lastgaller. I den åker man kungligt.
Kolla gärna bilder på den i min blogg som du hittar en länk till här nedanför.

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-

Kör dådsch-van B250 -89:a med 5,2l V8. Van har rykte om sig att vara törstiga men jag startar alltid säsongen med ny motorolja i så klarar den sig på 1,20-1,25l/milen om jag nöjer mig med att ligga i 90-100.

Fördelar:
* Väldigt enkla motorkonstruktioner och det mesta är lättåtkommligt ifall man behöver skruva.
* Stora på bredd och längd.
* Billiga reservdelar

Nackdelar:
* Inte så mycket lasthöjd men högt att lasta.
* Automatlådan är kanske inte så enkel ifall den börjar strula, kanske inte hellätt att veta hur transmissionen skall bete sig heller ifall man bara kört europeiskt förut. Då kan det vara bra om ngn som är inkörd på yankee-doodles följer med när du ska provköra, kan de säkert se på transmissionsoljan hur det står till med lådan oxå.
* Rostar lätt i dörrar och trösklar men bärande balkar brukar klara sig.
* Många är inredda för party istället för att lasta, så det kan bli lite extra pill med plyfa & annat innan alla päls- & luddmattorna är ute.
* Du hittar väldigt få delar till dem på Biltema, Micro eller Mekonomen. Yankeeparts och annat som är stängt på helgerna har dock det mesta.

Hetaste jägartipsen oavsett vad du köper
* Köp en buss som är besiktigad för hela den säsongen som du tänkt använda den så du kan ägna tiden till körning och grillning istället för att avsätta massa tid eller pengar till att få en buss genom besiktningen.

Küngen1

8 Superbike
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
BMW S1000RR
Du kan få köpa min 99,9% rostfria, nybesiktigade V8 Dodge för 25000! fyra fotöljer och lastgaller. I den åker man kungligt.
Kolla gärna bilder på den i min blogg som du hittar en länk till här nedanför.
Bra blogg! Vanen såg fin ut, är den för liten att åka runt med?

Kör dådsch-van B250 -89:a med 5,2l V8. Van har rykte om sig att vara törstiga men jag startar alltid säsongen med ny motorolja i så klarar den sig på 1,20-1,25l/milen om jag nöjer mig med att ligga i 90-100.

Fördelar:
* Väldigt enkla motorkonstruktioner och det mesta är lättåtkommligt ifall man behöver skruva.
* Stora på bredd och längd.
* Billiga reservdelar

Nackdelar:
* Inte så mycket lasthöjd men högt att lasta.
* Automatlådan är kanske inte så enkel ifall den börjar strula, kanske inte hellätt att veta hur transmissionen skall bete sig heller ifall man bara kört europeiskt förut. Då kan det vara bra om ngn som är inkörd på yankee-doodles följer med när du ska provköra, kan de säkert se på transmissionsoljan hur det står till med lådan oxå.
* Rostar lätt i dörrar och trösklar men bärande balkar brukar klara sig.
* Många är inredda för party istället för att lasta, så det kan bli lite extra pill med plyfa & annat innan alla päls- & luddmattorna är ute.
* Du hittar väldigt få delar till dem på Biltema, Micro eller Mekonomen. Yankeeparts och annat som är stängt på helgerna har dock det mesta.

Hetaste jägartipsen oavsett vad du köper
* Köp en buss som är besiktigad för hela den säsongen som du tänkt använda den så du kan ägna tiden till körning och grillning istället för att avsätta massa tid eller pengar till att få en buss genom besiktningen.

Tack för infon, är det broblem att få upp hojen pga av att den är så hög?

Last edited:

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
Bra blogg! Vanen såg fin ut, är den för liten att åka runt med?

Tack för infon, är det broblem att få upp hojen pga av att den är så hög?

Höjden är inga problem, det löser man med längre ramp.
För mina behov är vanen för stor. Jag är inte den som sover i bussen. skulle jag behöva sova så löser jag det ändå i den astro jag tittat på.
(som är låg nog att köra in i garaget.)

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
Någon som har erfarenheter av en gammal Ford Transit -91 med bensinare....är dom törstiga o väldigt trötta (57 kw) något annat att tänka på med en sån gammal häck? Vanliga fel o problem med dom modellerna?

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
45% upp?!

skattehöjning från 2008 på dieselbilar/lätta lastbilar är 45%

Vafan, ska man behöva ta tungt KK och regga om till tung lastbil istället för att ens tycka att det är värt att ha en dieselbuss?
betalade 1800kr i skatt för en sprinter reggad som tung lastbil, nu kostar samma fast som lätt lastbil 5018kr/år!

Helt skandal... hur gör ni? betalar o ser glada ut eller byter till bensinbilar?

http://www.skatteverket.se/skatter/...c80003864.html#31.3a2a542410ab40a421c80001220

//håkan

Steny

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
Helt Nytt

Vafan, ska man behöva ta tungt KK och regga om till tung lastbil istället för att ens tycka att det är värt att ha en dieselbuss?
betalade 1800kr i skatt för en sprinter reggad som tung lastbil, nu kostar samma fast som lätt lastbil 5018kr/år!

Helt skandal... hur gör ni? betalar o ser glada ut eller byter till bensinbilar?

http://www.skatteverket.se/skatter/...c80003864.html#31.3a2a542410ab40a421c80001220

//håkan
Sluta gnäll :hihi

jag betalar 32 000:-

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Triumph Street Triple 765 RS
Jag fick en höjning på 522kr på min Transporter bensinare och betalar nu ca 2.300kr/år Hmm.. man kanske ska ta bort säljesannonsen och behålla pärlan .. :va

Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Jag fick en höjning på 522kr på min Transporter bensinare och betalar nu ca 2.300kr/år Hmm.. man kanske ska ta bort min säljesannons och behålla pärlan .. :va

det skulle då jag ha gjort om jag haft en bensintransporter nu, dieseln är lika dyr som bensin och skatten 2.5ggr så dyr på en diesebil, man behöver köra många mil för att tjäna ihop de pengarna man "tjänar" på att en diesel kanske drar 0.3-5L/mil mindre än en bensinare...

//håkan

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Hoj
TZ 250 -99

//håkan

Betalar och surar, har precis reggat om min caravelle till lättlastbil och han glädja mig över den betydande skattesänkningen i nästan två månader:gnissla

wima

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R

//håkan

Köpte nyss ett dieselskåp och jag kommer ha den avställd oktober-april, några kronor man slipper betala till vägverket.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Köpte nyss ett dieselskåp och jag kommer ha den avställd oktober-april, några kronor man slipper betala till vägverket.

jo, det är sant att man kan göra så... då måste man ha två "bilar" och plats för vinterparkering... ajja... tål att fundera på .
ca 1500mil + måste man köra med en diesel (räknat på att en diesel drar 0.2l/mil mindre än en likadan bensin) för att börja "tjäna" på det... helår då...
måste fundera vidare... skita i racebuss o åka dit på moppen istället? :D

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...