Kollar runt på olika alternativ på buss och har fastnat lite för någon form av Van, är det någon som använder en sådan som kan berätta om lite för och nackdelar.
Kör dådsch-van B250 -89:a med 5,2l V8. Van har rykte om sig att vara törstiga men jag startar alltid säsongen med ny motorolja i så klarar den sig på 1,20-1,25l/milen om jag nöjer mig med att ligga i 90-100.
Fördelar:
* Väldigt enkla motorkonstruktioner och det mesta är lättåtkommligt ifall man behöver skruva.
* Stora på bredd och längd.
* Billiga reservdelar
Nackdelar:
* Inte så mycket lasthöjd men högt att lasta.
* Automatlådan är kanske inte så enkel ifall den börjar strula, kanske inte hellätt att veta hur transmissionen skall bete sig heller ifall man bara kört europeiskt förut. Då kan det vara bra om ngn som är inkörd på yankee-doodles följer med när du ska provköra, kan de säkert se på transmissionsoljan hur det står till med lådan oxå.
* Rostar lätt i dörrar och trösklar men bärande balkar brukar klara sig.
* Många är inredda för party istället för att lasta, så det kan bli lite extra pill med plyfa & annat innan alla päls- & luddmattorna är ute.
* Du hittar väldigt få delar till dem på Biltema, Micro eller Mekonomen. Yankeeparts och annat som är stängt på helgerna har dock det mesta.
Hetaste jägartipsen oavsett vad du köper
* Köp en buss som är besiktigad för hela den säsongen som du tänkt använda den så du kan ägna tiden till körning och grillning istället för att avsätta massa tid eller pengar till att få en buss genom besiktningen.