Jag har lite svårt att diskutera liknelsen med blommor i rondeller något vidare. Jag tycker det är för stor skillnad mellan tv-apparater och rondeller och mellan blommor och tv-kanaler. Jag gjorde ett försök men jag kommer inte på nåt mer att säga. Jag tycker inte det är samma sak helt enkelt. Jag kan låta bli att se på tv om jag vill, jag kan se på filmer om jag vill, jag kan skaffa kanaler utan reklam. Ifall stan däremot var full av McDonaldsloggor skulle jag däremot inte kunna slippa se det ifall jag nu inte helt slutade att gå utanför dörren. Det är alldeles för mycket som skiljer för att det ska gå att jämföra, tycker jag.
Bara för att man tycker det är rimligt att ha en sak skattefinansierad betyder ju inte det att man måste tycka att allt ska vara det. Nånstans måste man ju dra gränsen. Jag drar den vid tv-tittande och jag har skrivit varför.
Du drar säkerligen din gräns nånstans också eller tycker du att allt ska vara skattefinansierat? Vi kan säga t ex statligt kaffe, statliga kläder, statliga ballonger. Om du inte tycker det, betyder det då att du tycker att alkoholister, rökare och narkomaner inte ska få sjukvård och att alla rondeller ska ha McDonaldsloggor?