Radiotjänst kör med skrämseltaktik?

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Satan vad många undantag man känner om den uppgiften är sann.

Var visst inte korrekt, hitta på radiotjänst.se

Radiotjänst har under 2010 fortsatt att tacka avgiftsbetalarna, och göra dem till hjältar och
stjärnor (www.tackfilm.se). Det är tack vare dem som Sveriges Television, Sveriges Radio
och Sveriges Utbildningsradio kan vara oberoende av kommersiella och politiska intressen.
Idag betalar 9 av 10 radio- och tv-avgiften.

Men om då alla skulle betala så hade skillnaden rört sig om max 200kr per år.

Mer troligt att melodifestivalen fick en extra stor budget :)
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jag kommer inte på så många som jag betalar som jag inte vill/ inte ser nyttan med. Vilka tänker du på?
I denna tråden var det radiotjänst det pratades om iofs.

Kan komma på hur mycket som helst, planteringar i städer och rondeller. Sjukvård till rökare, alkoholister, narkomaner osv. osv.
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Kan komma på hur mycket som helst, planteringar i städer och rondeller. Sjukvård till rökare, alkoholister, narkomaner osv. osv.

Skillnaden är väl att det där tillför någon slags sammhällsnytta,
Att däremot tvingas betala för att någon skall bli underhållen via dumburken ser jag som uteslutet.
F.ö så kan även kulturstödet slopas.

Är jag särdeles intresserad av dokusåpor, DDR filmer eller annan skit kan jag betala för det, nu är jag inte det, så jag betalar inte för det.
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Kan komma på hur mycket som helst, planteringar i städer och rondeller. Sjukvård till rökare, alkoholister, narkomaner osv. osv.

Oj, det var inte dåligt. Vilka företag är det som skickar alla dessa inbetalningskort till dig?
Hur mycket betalar du för sjukvården rökare får exempelvis?
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Skillnaden är väl att det där tillför någon slags sammhällsnytta,
Att däremot tvingas betala för att någon skall bli underhållen via dumburken ser jag som uteslutet.
F.ö så kan även kulturstödet slopas.

Är jag särdeles intresserad av dokusåpor, DDR filmer eller annan skit kan jag betala för det, nu är jag inte det, så jag betalar inte för det.

Så då menar du att svt/sr inte tillför någon samhällsnytta?

Oj, det var inte dåligt. Vilka företag är det som skickar alla dessa inbetalningskort till dig?
Hur mycket betalar du för sjukvården rökare får exempelvis?

Prova låta bli att betala skatt ett år och se om du får någon faktura.
 
Last edited:

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Så då menar du att svt/sr inte tillför någon samhällsnytta?

Exakt, snarare det omvända.
Klura på hur mycket tid som svenska folket lägger på TV-tittande och vad den tiden skulle kunna läggas på istället. Byt t.ex ut en timmas tittande mot en timmas idrottande och fundera på hur det skulle påverka folkhälsan.
Byt ut en timmas TV-tittande mot en timmas studier och fundera på hur det skulle förändra bildningsnivån i samhället.
Byt ut en timmas TV-tittande mot en timmas välgörenhet och fundera på om det skulle slå vilken insamlingsgala som helst.
Byt. ut en timmas TV-tittande mot en timmas MC-åkning och fundera på vad som gör dig lyckligast

Listan kan göras hur lång som helst, så gott som alla alternativ är bättre än att sitta framför burken.
 
Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Exakt, snarare det omvända.
Klura på hur mycket tid som svenska folket lägger på TV-tittande och vad den tiden skulle kunna läggas på istället. Byt t.ex ut en timmas tittande mot en timmas idrottande och fundera på hur det skulle påverka folkhälsan.
Byt ut en timmas TV-tittande mot en timmas studier och fundera på hur det skulle förändra bildningsnivån i samhället.
Byt ut en timmas TV-tittande mot en timmas välgörenhet och fundera på om det skulle slå vilken insamlingsgala som helst.

Listan kan göras hur lång som helst, så gott som alla alternativ är bättre än att sitta framför burken.

Skall det vara ett bra argument, att folk borde göra något annat.:va

Men om dom nu väljer att se på tv, vilken kanal är den minst dåliga? av t.ex 1-7?
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Skall det vara ett bra argument, att folk borde göra något annat.:va

Men om dom nu väljer att se på tv, vilken kanal är den minst dåliga? av t.ex 1-7?

Ja, det är ett bra argument, eller du kanske vill ha ett samhälle där alla sitter och dreglar framför TV:n och okritiskt tar till sig vilket budskap som nu skall förmedlas blandat med lite hjärndöd underhållning?

Jag har ingen aning om vilken kanal som är bäst, har slutat titta på TV. Prova att stänga av den i en vecka och förundras över hur mycket tid du får över till annat.
Förr var religion ett opium för folket, idag är det TV:n.


Edit:
Ser att mitt svar inte är särskilt bra så jag förtydligar.
Det är bra argument om man som jag tycker att man hela tiden bör sträva efter att förbättra sig själv som människa, samhället vi lever i och föra det mänskliga släktet framåt.
Har man inte den inställningen så är det givetvis urusla argument, men jag skriver utifrån hur jag försöker leva mitt liv, du får givetvis ha en annan uppfattning och jag tänker inte ens argumenter för att du har fel eftersom det lika gärna kan vara jag som har fel. Meningen med livet är och hur man föredrar att leva det är ju något personligt som var och en får skaffa sig en uppfattning om.
 
Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Ja, det är ett bra argument, eller du kanske vill ha ett samhälle där alla sitter och dreglar framför TV:n och okritiskt tar till sig vilket budskap som nu skall förmedlas blandat med lite hjärndöd underhållning?

Jag har ingen aning om vilken kanal som är bäst, har slutat titta på TV. Prova att stänga av den i en vecka och förundras över hur mycket tid du får över till annat.
Förr var religion ett opium för folket, idag är det TV:n.

Håller med dig vad det gäller folks användande av tv, men nu är det så och om dom nu skall se på tv borde dom se på en statlig svt-kanal eller t.ex trean?

Folk tar i regel till sig all information okritiskt, oavsett om det ges via internet, tv/radio eller tidningar. drägglar gör dom säkert ändå.

Ser inte många timmar på tv på en vecka som det är, men då jag ser något vill jag att det skall ha ett värde.
 

bivius

ingenhardetsåbrasomjag
Gick med
19 Jul 2004
Ort
Taipei, Palma, STHLM
Hoj
KTM 950 SM
Håller med dig vad det gäller folks användande av tv, men nu är det så och om dom nu skall se på tv borde dom se på en statlig svt-kanal eller t.ex trean?

Folk tar i regel till sig all information okritiskt, oavsett om det ges via internet, tv/radio eller tidningar. drägglar gör dom säkert ändå.

Ser inte många timmar på tv på en vecka som det är, men då jag ser något vill jag att det skall ha ett värde.

Det spelar nog ingen roll om det är statlig eller komersiell TV, som jag förstått det jagar idag även statlig TV tittarsiffror så det är i mångt och mycket same same.
Och varför skulle inte komersiell TV kunna vara bildande/ intressant ?
Smala betalkanaler via webb som sänder över hela världen skulle förmodligen kunna gå runt.

Själv är jag rätt frälst på TED-talks, som är gratis, komersiellt och ständigt ger nya kunskaper och insikter i de mest skiftande ämnen, lätt att klämma in i den där dötiden på tunnelbanan eller när man bara har 20 minuter över. I vissa fall så intressant så att man går vidare och lär sig mer i ämnet via böcker, artiklar och avhandlingar. Ibland reviderar det min uppfattning om olika saker och vips har jag, förhoppningsvis, blivit en mer bildad människa med bättre förutsättningar att förbättra mitt eget liv och världen jag lever i.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Fordonsskatt känns väl mer relevant. Men eftersom ni bara är två i hushållet vill du ha avdrag då du aldrig använder baksätet.

Mjah inte direkt. Du får skatten om du väljer att ha bilen för att köra. Då borde man få skatten om man väljer att titta på SVT eller lyssna på SR.

Du kanske bara vill ha din bil hemma på gården för att sova i, då kan du ha den avställd och behöver inte skatta :)
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Det spelar nog ingen roll om det är statlig eller komersiell TV, som jag förstått det jagar idag även statlig TV tittarsiffror så det är i mångt och mycket same same.
Och varför skulle inte komersiell TV kunna vara bildande/ intressant ?
Smala betalkanaler via webb som sänder över hela världen skulle förmodligen kunna gå runt.

Själv är jag rätt frälst på TED-talks, som är gratis, komersiellt och ständigt ger nya kunskaper och insikter i de mest skiftande ämnen, lätt att klämma in i den där dötiden på tunnelbanan eller när man bara har 20 minuter över. I vissa fall så intressant så att man går vidare och lär sig mer i ämnet via böcker, artiklar och avhandlingar. Ibland reviderar det min uppfattning om olika saker och vips har jag, förhoppningsvis, blivit en mer bildad människa med bättre förutsättningar att förbättra mitt eget liv och världen jag lever i.

99% av landets befolkning är inte som du, dom vill ha sin tv och sitta i soffan där dom kan glo i timtal.

Vill du att dom skall glo på kommerciellt producerad dynga, eller sådan som förhoppningsvis producerats utan ekonomisk eller politisk eftertanke?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Allvarligt, har du tid att plöja igenom ett tjugotal sidor på nätet och sålla i skiten, varendaste dag?

Jag är av naturen rätt bekväm och vill ha mina nyheter serverade till mig, gärna när jag kör bil eller slösurfar/jobbar på datorn i soffan. Det betyder inte för den delen att jag vill ha usla nyheter.

Men var hittar jag program på nätet som dom som nyligen plöjde igenom lite av skiten i sandviken?

edit, muddrar dom i hamnan nu?


Jag har tid att ögna alla ovan exempel för att välja att fördjupa mig i det jag finner intressant. Hellre det än att se på Rapport och få 80% skitnyheter för att sen få ofullständig info kopierad från CNN om det jag finner viktigt.

Och om du behöver lägga massa tid på att "plöja igenom" ett tjugotal sidor för att hitta relevant info så är du nog bara betydligt sämre än mig på att selektera information.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jag har tid att ögna alla ovan exempel för att välja att fördjupa mig i det jag finner intressant. Hellre det än att se på Rapport och få 80% skitnyheter för att sen få ofullständig info kopierad från CNN om det jag finner viktigt.

Och om du behöver lägga massa tid på att "plöja igenom" ett tjugotal sidor för att hitta relevant info så är du nog bara betydligt sämre än mig på att selektera information.

Jaja, men kan du göra det medanst du kör bil?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jaja, men kan du göra det medanst du kör bil?

Vad har det med saken att göra? Radio är inte avgiftsbelagt.

Dessutom åker jag mer buss numer, och där funkar det utmärkt. Har tom med 4G wlan på bussen så det går fort också.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Har du monockel & bockskägg också där du sitter med tv:n avstängd & insuper lärdom.....:D



Det spelar nog ingen roll om det är statlig eller komersiell TV, som jag förstått det jagar idag även statlig TV tittarsiffror så det är i mångt och mycket same same.
Och varför skulle inte komersiell TV kunna vara bildande/ intressant ?
Smala betalkanaler via webb som sänder över hela världen skulle förmodligen kunna gå runt.

Själv är jag rätt frälst på TED-talks, som är gratis, komersiellt och ständigt ger nya kunskaper och insikter i de mest skiftande ämnen, lätt att klämma in i den där dötiden på tunnelbanan eller när man bara har 20 minuter över. I vissa fall så intressant så att man går vidare och lär sig mer i ämnet via böcker, artiklar och avhandlingar. Ibland reviderar det min uppfattning om olika saker och vips har jag, förhoppningsvis, blivit en mer bildad människa med bättre förutsättningar att förbättra mitt eget liv och världen jag lever i.
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Kan komma på hur mycket som helst, planteringar i städer och rondeller. Sjukvård till rökare, alkoholister, narkomaner osv. osv.

Jag tycker inte det går att jämföra sjukvård med tv-tittande. Ingen dör av inte få se på SVT. Dessutom har rökarna och alkisarna inte ett gäng andra sjukhus att välja på för samma pengar.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top