Radiotjänst kör med skrämseltaktik?

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
SVT1 hade 2010 23,1% av tittarsiffrorna. TV4 19,2%, och blaskkanalen TV3 8,1%.

Källa: MMS

Så nog finns det gott om folk som tittar på SVT alltid.

Vad jag personligen är kritisk till är mängden kanaler i statliga utbudet. SR borde kunna banta bort flera av sina kanaler, SVT borde fimpa allt utom SVT1 och SVT Europa. Flytta finansieringen till någon annan form (skatt går inte då det styrs av sittande regering).
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Undrar om det vart p.g.a sånt "snyltande" som Danmark gjorde om sina bestämmelser om licensplikig apparatur, taget från Wikipedia:

Danmark: 2190 DKK (294 €)/år för innehav av färg-tv, dator med internet, PDA, 3G-telefon, tv-spel och liknande och 320 DKK (41 €)/år för innehav av enbart radio.

Sverige: 2 076 SEK (227 €)/år för tv-innehav enligt 2009 års prislista. Medlen finansierar indirekt SVT, SR och UR.

Finland och Norge har samma krav som vi typ, fast YLE resp. NRK då.

http://sv.wikipedia.org/wiki/TV-avgift

Lustigt hur många ändå som skriver i vissa trådar "TV4 har ju bara en jävla massa reklam hela tiden, där är det bättre med SVT"... Men HUR skulle TV4 finansieras då?
SVT finansieras med TV-Avgiften, TV4 med reklam.

"Men Viasatkanaler då, dom har ju reklamfria kanaler"
Ja, men dom har reklamkanaler också, dessutom har dom knappt några regler att följa vad gäller reklamens innehåll då dom inte sänder från Sverige, och dessutom finns i flera andra länder.

För lokala TV-nyheter är det bara att välja reklamfri och av kommersiella intressen oberoende licensfinansierad TV, eller reklamfinansierad TV som lever på kommeriellt intresse.

SVT/SR är bland de de som har mest anmälningar på sig från granskningsnämden för radio och TV, troligen mycket p.g.a ibland väldigt ingående granskningar av bolagschefer och politiker, vilket bolag vill/vågar göra reklam i en sån kanal?

Hade vi inte haft SVT/SR hade säkeligen myglet varit ännu värre än idag...
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Tänk om allt utbud hade varit finansierat av reklam, smala och seriösa program hade fått lägga ner till förmån för "säljande" program av typen Idol, Robinson, Big Brother, Ensam mamma söker bondläpp, Bachelor, Model shearch, Waterwörld, Kniven mot strupen och andra livslusthämmande och backstabbande dokusåpor. Ungarna hade redan från början blivit kokta i hjärnan av lätt smält underhållningssörja som kräver minimalt intellekt.
Personligen tycker jag att vi redan har för mycket av den skiten på tv, samtidigt som det kommer mer och mer av det, fy fan.
Tack ska ni ha alla smitare :gnissla
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Ja jag tycker det där borde gå på skatten, så att det blir differentierat. Oberoende media ska ju ändå ingå i en demokrati.

Pudelns kärna...men oberoende och oberoende. Är inte steg 1 i ett övertagande av ett lands styrelse (må vara av det våldsammare slaget ;) ) att ta över kontrollen av nedia - propagandamaskin till folket..

:foliehatt

Men allvarligt, skattefinansiera skiten, hur skall annars alla dessa tjeckiska dockfilmsmakare överleva om vi inte slantar radiotjänst? :hihi
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Lägg avgiften på skatten och avveckla radiotjänst verksamhet. Finns så gått som inget hushåll utan tv idag och skulle man slå ut skatten på alla hushåll skulle kostnaden sannolikt bli lägre än idag. Knappt märkbart för gemene man med tanke på alla övriga skatter vi betalar idag.

Jag ogillar den skrämseltaktik radiotjänst använder sig av. Smyga runt husknutarna för att se om det flimrar inne hos någon som inte betalar tv-licens. Det är ju bara patetiskt.

När kabel-tv kom från början var det frivilligt för hyresgästerna om de ville ha det inkopplat eller ej. Men det blev för dyrt att administrera så numera tror jag inte det finns en hyresvärd som låter koppla ur kabel-tv jacket så att det inte går att komma åt annat än grundutbudet SVT1, SVT2 och TV4.

Tv-licensavgiften är på 173 kr/månad, inte långt ifrån hur mycket ni betalar kabel-tv avgift på hyran. Den varierar, men lär nog ligga på runt 130 kr/månad. På det har ni internet abonnemang, abonnemang på hemtelefon, mobil etc. Man blir nästan lite mörkrädd när man skrev dessa rader :näsblod

Jag tycker i alla fall att det är rätt befriande att kunna se på SVT utan reklamavbrott. Även om jag tycker att även SVT producerar och sänder jäkligt mycket skit. Dessutom betalar man producent bolagen onödigt mycket pengar. Tittar man bakom kulisserna är det ungefär samma bolag det handlar om hela tiden. Det där borde man se över.

Har ni upptäckt att reklamkanalerna har synkroniserat reklamen så att den sänds samtidigt och dessutom höjt ljudvolymen. Man blir förbannad :mad:
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Tänk om allt utbud hade varit finansierat av reklam, smala och seriösa program hade fått lägga ner till förmån för "säljande" program av typen Idol, Robinson, Big Brother, Ensam mamma söker bondläpp, Bachelor, Model shearch, Waterwörld, Kniven mot strupen och andra livslusthämmande och backstabbande dokusåpor. Ungarna hade redan från början blivit kokta i hjärnan av lätt smält underhållningssörja som kräver minimalt intellekt.
Personligen tycker jag att vi redan har för mycket av den skiten på tv, samtidigt som det kommer mer och mer av det, fy fan.
Tack ska ni ha alla smitare :gnissla

Vilka seriösa program tänker du på då? Jag tycker inte dom smala programmen som SVT har känns så viktiga så dom kan lika gärna få lägga ner. Tror inte kidsen märker så stor skillnad heller eftersom jag tvivlar på att dom ser på Kobra, UR eller Uutiset.

När man tittar på programtablån för SVT, särskilt SVT2, så inser man ju ganska direkt hur dom slösar med pengarna på att sända smörja som ingen ser. Idag har vi t ex Engelska trädgårdar, Dans VM, Jazz på nysvenska och nånting som heter nåt så spännande som Bödälä. Jag gissar på att eftertexterna till såna program egentligen är en lista på dom personer som faktiskt sitter och ser det.

Sen programmen som är populära lär väl få motsvarigheter på andra kanaler ifall alla inte längre har SVT. Vissa har redan sina motsvarigheter. Vetenskapens värld kan man byta ut mot Discovery Science, Uppdrag granskning hade Insider och olika former av underhållningsprogram finns på dom flesta kanaler.

SVT1 hade 2010 23,1% av tittarsiffrorna. TV4 19,2%, och blaskkanalen TV3 8,1%.

Isåfall borde det ju inte vara några problem att koda kanalerna så att bara dom som vill se får titta.
 
Last edited:

Juha-p

Medlem
Gick med
6 Apr 2006
Ort
Upplands väsby
Hoj
Lowrider Bobber
Pratade förut om detta ämne på jobbet och vi var 2 som ej betalade, dom andra ville inte betala med de hade haft hembesök o ville inte ljuga. Alltså ingen hade valt det om det var frivilligt.
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Vilka seriösa program tänker du på då? Jag tycker inte dom smala programmen som SVT har känns så viktiga så dom kan lika gärna få lägga ner. Tror inte kidsen märker så stor skillnad heller eftersom jag tvivlar på att dom ser på Kobra, UR eller Uutiset.

När man tittar på programtablån för SVT, särskilt SVT2, så inser man ju ganska direkt hur dom slösar med pengarna på att sända smörja som ingen ser. Idag har vi t ex Engelska trädgårdar, Dans VM, Jazz på nysvenska och nånting som heter nåt så spännande som Bödälä. Jag gissar på att eftertexterna till såna program egentligen är en lista på dom personer som faktiskt sitter och ser det.

Sen programmen som är populära lär väl få motsvarigheter på andra kanaler ifall alla inte längre har SVT. Vissa har redan sina motsvarigheter. Vetenskapens värld kan man byta ut mot Discovery Science, Uppdrag granskning hade Insider och olika former av underhållningsprogram finns på dom flesta kanaler.



Isåfall borde det ju inte vara några problem att koda kanalerna så att bara dom som vill se får titta.

I Public Service uppdrag ingår inte det främsta målet att skaffa så många tittare som möjligt, som deras privata konkurrenters mål är. Och det är just som är "problemet" med licenspengarna, man får uppfattningen i att de slösas bort. I uppdraget ingår att nå en så bred publik som möjligt och då ingår både jazz-konserter och Uutiset.

Vem gnällde på SVT när dom sände 6 timmar live från The Big Four medans TV6 körde Böda camping, Kanal 5 Ullared och TV3 Top Model för sjunde säsongen i rad :rolleyes:
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vem gnällde på SVT när dom sände 6 timmar live från The Big Four medans TV6 körde Böda camping, Kanal 5 Ullared och TV3 Top Model för sjunde säsongen i rad :rolleyes:

Körde verkligen TV6 Böda camping i 6 timmar? :näsblod
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
I Public Service uppdrag ingår inte det främsta målet att skaffa så många tittare som möjligt, som deras privata konkurrenters mål är. Och det är just som är "problemet" med licenspengarna, man får uppfattningen i att de slösas bort. I uppdraget ingår att nå en så bred publik som möjligt och då ingår både jazz-konserter och Uutiset.

Vem gnällde på SVT när dom sände 6 timmar live från The Big Four medans TV6 körde Böda camping, Kanal 5 Ullared och TV3 Top Model för sjunde säsongen i rad :rolleyes:

Dom har sina stunder men dom är få. Jag hade varit beredd att offra Big Four-sändningen för slopad tv-licens. För alla licenspengar dom tycker jag ska ha betalat in genom åren hade jag kunnat åka och se The Big Four på plats flera ggr om.

Jag tycker inte att det är värt att betala 2000 kr/år för att kanske få se ett program som jag gillar en gång var 3:e år.

Samma sak med jazz och vad det nu är. Dom som vill se sånt kan säkerligen få sina behov uppfyllda på annat sätt och förmodligen mycket billigare.
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Big Four är den bästa tv-stunden hittills under 2011 tycker jag :tummenupp Sen är det rätt skönt att slippa se filmer utan 8 reklamavbrott.

Jag kollar inte på dans, jazz eller Uutiset heller, men jag är beredd att betala för politisk och ekonomisk oberoende media, betyder det att dessa program kräver att få ingå i det, so be it. Det är viktigt i en demokrati med oberoende mediekanaler. Vill varken ha Murdoch-, Berlusconi- eller Coca Colafärgat tv-samhälle.
 
Last edited:

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Big Four är det den bästa tv-stunden hittills under 2011 tycker jag :tummenupp Sen är det rätt skönt att slippa se filmer utan 8 reklamavbrott.

Ja, det var bra även fast gamle Dave verkar vara i horribel form. Han lät ju som Skurt när han sjöng.

Jag kollar inte på dans, jazz eller Uutiset heller, men jag är beredd att betala för politisk och ekonomisk oberoende media, betyder det att dessa program kräver att få ingå i det, so be it. Det är viktigt i en demokrati med oberoende mediekanaler. Vill varken ha Murdoch-, Berlusconi- eller Coca Colafärgat tv-samhälle.

Jag tror inte det skulle bli så. Borde inte det ha märkts på t ex tidningar isf? Dom får ju ingen typ av licenspengar. Jag läser inte så mycket tidningar så jag har inte så stor koll men nog skriver dom väl om vad dom vill.

Hur ser det ut i länder som inte har tv-licens? USA t ex. Jag vet att Fox är propaganda men dom har väl andra kanaler. Finns det ingen är bra på att rapportera och granska?
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Det enda bra SVT sänder är dokumentärer från BBC.

Hellre betalar jag 300kr direkt till BBC än 2000kr för en mix som passar alla (pensionärer).
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Tänk om allt utbud hade varit finansierat av reklam, smala och seriösa program hade fått lägga ner till förmån för "säljande" program av typen Idol, Robinson, Big Brother, Ensam mamma söker bondläpp, Bachelor, Model shearch, Waterwörld, Kniven mot strupen och andra livslusthämmande och backstabbande dokusåpor. Ungarna hade redan från början blivit kokta i hjärnan av lätt smält underhållningssörja som kräver minimalt intellekt.
Personligen tycker jag att vi redan har för mycket av den skiten på tv, samtidigt som det kommer mer och mer av det, fy fan.
Tack ska ni ha alla smitare :gnissla

:rofl
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Tänk om allt utbud hade varit finansierat av reklam, smala och seriösa program hade fått lägga ner till förmån för "säljande" program av typen Idol, Robinson, Big Brother, Ensam mamma söker bondläpp, Bachelor, Model shearch, Waterwörld, Kniven mot strupen och andra livslusthämmande och backstabbande dokusåpor. Ungarna hade redan från början blivit kokta i hjärnan av lätt smält underhållningssörja som kräver minimalt intellekt.
Personligen tycker jag att vi redan har för mycket av den skiten på tv, samtidigt som det kommer mer och mer av det, fy fan.
Tack ska ni ha alla smitare :gnissla

Sluta se på TV?

Du är väl ingen hjärndöd massa?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
sen är de ju ganska roligt att dom har kört lite reklam på svt vid lite större evenemang :rolleyes:
 

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Ort
Västkusten
Hoj
Engelskt och japanskt
Ja, det var bra även fast gamle Dave verkar vara i horribel form. Han lät ju som Skurt när han sjöng.

Jävligt tråkigt, kass och oengagerad med ustrålning som en syo-konsulent på scen. Men allt har ett slut, tur att man kommer ihåg glansdagarna.

Jag tror inte det skulle bli så. Borde inte det ha märkts på t ex tidningar isf? Dom får ju ingen typ av licenspengar. Jag läser inte så mycket tidningar så jag har inte så stor koll men nog skriver dom väl om vad dom vill.

Hur ser det ut i länder som inte har tv-licens? USA t ex. Jag vet att Fox är propaganda men dom har väl andra kanaler. Finns det ingen är bra på att rapportera och granska?

Du betalar ju indirekt redan för dessa även om du inte läser dom. Detta gör du via presstödet som betalas ut genom staten.
Som sagt, jag skiter i Uutiset och Doobidoo, men jag betalar för det om jag garanteras oberoende media eftersom jag tycker det är ett viktigt inslag i en demokratisk stat som även Jörgen nämnde i ett inlägg ovan. Det är ju också det mest kraftfulla verktyget inom tex ekonomi och krig och där finns det ytterligare en poäng i att bevara oberoende media, även om Sverige är ganska lame på området :gnissla

Du vill inte ha ett amerikaniserat mediesamhälle. Finns extremt mycket skit som pumpas ut och som dessutom varvas med reklam var tredje minut :död

Sluta se på TV?

Du är väl ingen hjärndöd massa?

Ett så pass viktig informations- och underhållningsverktyg skulle jag aldrig sluta använda. Tv-tittandet kommer att förändras en hel del framöver i och med att tv integreras i internet. Fasta tv-tider tappar allt mer i betydelse - tillgång genom internet, rörliga arbetstider, ett samhälle som är öppet dygnet runt, förändrade sätt att leva osv, men det är en annan historia :)
 
Last edited:

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Det sjuka är ju att man betalar för att ha en TV, inte för att man kollar på SVT (vilket tjänsten indirekt är).

TV:n kan ju användas i så många andra sammanhang som konsoler/dvd-spelare you name it.

Köp en bil och tvingas betala en p-avgift är väl en rättfärdigad metafor?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top