Radiotjänst kör med skrämseltaktik?

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Mycket egosnack här. Ni har ingen tanke på att faktiskt betala för att andra personer än er själva ska ha möjlighet att se viktiga program för dem?
Jo, absolut.

Är du hungrig? Ska se om McD tar emot donationer.
Vill du styrketräna? Kan kolla om ditt lokala gym erbjuder gruppköp.
Vill du träffa vänner? Ska se om jag har KPMLR:s kontonummer.

Självklart betalar jag gärna för andras nöjen.
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Jag har betalat för två månader.
Sen var det för dyrt.
Mailade och sa upp tjänsten, blev uppringd av en sur Norrlänning som sa att det var olagligt att säga upp tjänsten om man hade tv.
Jag sa jotack, men jag ringer när jag skaffar ny tv igen.
Tack och hej.

Blev uppringd för något halvårsedan av en glad kvinna.
Berättade även för henne att jag skulle ringa när jag skaffat ny tv.

Har inte köpt ny tv, och har tre i reserv.
 

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Ort
Sthlm
Hoj
Exc300+Superduke
Det sjuka är ju att man betalar för att ha en TV, inte för att man kollar på SVT (vilket tjänsten indirekt är).

TV:n kan ju användas i så många andra sammanhang som konsoler/dvd-spelare you name it.

Köp en bil och tvingas betala en p-avgift är väl en rättfärdigad metafor?

This!

Jag äger en tv men ingen antennkabel. Inte en chans att jag ser på tv, och om jag skulle börja så är SVT den sista kanalen jag skulle slå på - ändå vill de att jag betalar.Inte en chans...
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
Mycket egosnack här. Ni har ingen tanke på att faktiskt betala för att andra personer än er själva ska ha möjlighet att se viktiga program för dem?

:va
Läs vad du skrivit själv nu ;)
Gör om, gör rätt.

Nej. Ingen är intresserad av att betala för andra människors TV-tittande.

Jag betalar skatt för att stat och kommun bl.a. ska kunna hjälpa de i vårt samhälle som verkligen behöver hjälp. Dit räknar jag inte att titta på TV.

Däremot gillar jag tanken med "kritisk granskning".
Tyvärr är det inte speciellt stor del av SVT som består av sådana program. Så, nej. Det blir ingen TV-avgift här inte. (Fast det beror för min del på att TV:n åkt ut. Ex-sambon fick den när vi separerade.)

Däremot kommer jag att skaffa mig en fetskärm eller projektor :yoparty
Den kommer att ha betalt sig på 2-3 år då jag nu slipper TV-avgiften :)
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Medveten om att dom aldrig kan bevisa att du innehar en tv?

Som motpol då kan man aldrig själv bevisa att man inte har tv. Jag börjar tröttna på att förklara att "Ja, vi är ett par strax över 25 som inte har nån tv, är det svårt att förstå för dig?" Och inte får man bjuda in deras pejlare heller. Men jag bad dem skicka en pejlare sist de ringde - kommer han ska jag fan bära in honom i lägenheten och visa att det inte finns nån tv-mottagare här.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Jag tycker det är mer ego att begära att alla andra ska betala för nånting bara en själv vill se. Jag tror det skulle funka ganska bra om alla betalade för dom kanaler dom ville ha istället. TV-licensen kostar väl ungefär lika mycket som ett abonnemang hos kanalleverantörerna (räknar man per kanal så är antagligen SVT betydligt dyrare) så det är bara att välja och vraka bland dom leverantörer som finns.

Jo, absolut.

Är du hungrig? Ska se om McD tar emot donationer.
Vill du styrketräna? Kan kolla om ditt lokala gym erbjuder gruppköp.
Vill du träffa vänner? Ska se om jag har KPMLR:s kontonummer.

Självklart betalar jag gärna för andras nöjen.

Hur tänkte du nu :va

:va
Läs vad du skrivit själv nu ;)
Gör om, gör rätt.

Nej. Ingen är intresserad av att betala för andra människors TV-tittande.

Jag betalar skatt för att stat och kommun bl.a. ska kunna hjälpa de i vårt samhälle som verkligen behöver hjälp. Dit räknar jag inte att titta på TV.

Däremot gillar jag tanken med "kritisk granskning".
Tyvärr är det inte speciellt stor del av SVT som består av sådana program. Så, nej. Det blir ingen TV-avgift här inte. (Fast det beror för min del på att TV:n åkt ut. Ex-sambon fick den när vi separerade.)

Däremot kommer jag att skaffa mig en fetskärm eller projektor :yoparty
Den kommer att ha betalt sig på 2-3 år då jag nu slipper TV-avgiften :)

Moster agda*, 75 år som bara kan svenska med en folkpension på 7 597 kr månaden före skatt (Lägsta grundpension), har det inte så lätt alla gånger.

Givetvis betalar hon tvlicensen troget varje gång, men ifall alla skulle betala sin del, till exempel via skatten, så skulle nog hennes pension räcka till liiiite mer nöjen för henne. Kanske kan hon köpa en ny tröja någon annanstans än på myrorrna? :)


*Fiktiv, men inte helt ovanlig person i dagens Sverige, utanför SH-forumet.
 
Last edited:

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Moster agda*, 75 år som bara kan svenska med en folkpension på 7 597 kr månaden före skatt (Lägsta grundpension), har det inte så lätt alla gånger.

Givetvis betalar hon tvlicensen troget varje gång, men ifall alla skulle betala sin del, till exempel via skatten, så skulle nog hennes pension räcka till liiiite mer nöjen för henne. Kanske kan hon köpa en ny tröja någon annanstans än på myrorrna? :)


*Fiktiv, men inte helt ovanlig person i dagens Sverige, utanför SH-forumet.

Problemet är ju inte vi utan att det inte är belagt på skatten.
Hade det varit det hade det varit billigare för alla.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Problemet är ju inte vi utan att det inte är belagt på skatten.
Hade det varit det hade det varit billigare för alla.

Problemet är, som du säger, att det inte dras på skatten, eller att få alla som faktiskt tittar, inte betalar för att det för så lätt att slippa undan.

Sen så är fönstertittarfasonerna så DDR- ala 70-tal så att man blir förbannad.


Dra det på skatten eller koda sändningarna tycker jag. Men höj pensionen för Tant agda några kronor istället.
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Problemet är, som du säger, att det inte dras på skatten, eller att få alla som faktiskt tittar, inte betalar för att det för så lätt att slippa undan.

Sen så är fönstertittarfasonerna så DDR- ala 70-tal så att man blir förbannad.


Dra det på skatten eller koda sändningarna tycker jag. Men höj pensionen för Tant agda några kronor istället.

Kodat låter bra.
Man ska kunna välja vad man vill se.
Och jag tittar aldrig på Svt, tittar överlag sällan på tv så jag hade valt bort det och klarat mig fin fint.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Moster agda*, 75 år som bara kan svenska med en folkpension på 7 597 kr månaden före skatt (Lägsta grundpension), har det inte så lätt alla gånger.

Givetvis betalar hon tvlicensen troget varje gång, men ifall alla skulle betala sin del, till exempel via skatten, så skulle nog hennes pension räcka till liiiite mer nöjen för henne. Kanske kan hon köpa en ny tröja någon annanstans än på myrorrna? :)


*Fiktiv, men inte helt ovanlig person i dagens Sverige, utanför SH-forumet.


Enligt radiotjänst betalar 97% sin licens, så hur många kronor skulle agda tjäna på att alla betalade?
 

999.8cc

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2011
Ort
Örebro
Hoj
R1
Slutade med att jag svarade, de presenterade sig och la luren åt sidan medan jag fortsatte jobba eller vad man nu gjorde medan de fick prata av sig en stund. Till slut ledsnade jag på det också och ringde själv upp Kiruna och begärde mitt namn struket ur listorna innan jag gjorde en anmälan. Till och med då började de tjafsa varpå jag på ääälit fick ett psykbryt på dem och förklarade att nästa kontakt = polisanmälan. Sen dess har det faktiskt varit tyst.

Men vi flyttar nu så vi får väl se. Det börjar väl ringa igen nu eftersom våra skärmar hamnar på en ny adress :huvet

Haha, det ska du bara ha för att inte betalar en sådan viktig avgift.
 

codde

Eddie Riders MC Munkewalley
Gick med
3 Nov 2008
Ort
kungshamn
Hoj
2016 Harley-Davidson Breakout
Jag har betalat för två månader.
Sen var det för dyrt.
Mailade och sa upp tjänsten, blev uppringd av en sur Norrlänning som sa att det var olagligt att säga upp tjänsten om man hade tv.
Jag sa jotack, men jag ringer när jag skaffar ny tv igen.
Tack och hej.

Blev uppringd för något halvårsedan av en glad kvinna.
Berättade även för henne att jag skulle ringa när jag skaffat ny tv.

Har inte köpt ny tv, och har tre i reserv.

fy fan,jag skall ringa och gola:)
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Den här diskussionen kommer upp ibland.

Vart exakt det ens finns utrymme för diskussion vet jag inte.

I ett modernt samhälle ska man betala för det man vill ha. Jag väljer själv väldigt frenetiskt och aktivt bort deras äckliga utbud då jag tycker det är motbjudande.

Det ska naturligtvis inte gå på skattsedeln heller. Det vore ytterligare en våldtäckt på det fria valet.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Den här diskussionen kommer upp ibland.

Vart exakt det ens finns utrymme för diskussion vet jag inte.

I ett modernt samhälle ska man betala för det man vill ha. Jag väljer själv väldigt frenetiskt och aktivt bort deras äckliga utbud då jag tycker det är motbjudande.

Det ska naturligtvis inte gå på skattsedeln heller. Det vore ytterligare en våldtäckt på det fria valet.

Finns ju många saker i ett samhälle som man betalar för och inte vill ha, varför annorlunda med just tv/radio?
 

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
-------
Finns ju många saker i ett samhälle som man betalar för och inte vill ha, varför annorlunda med just tv/radio?

Jag kommer inte på så många som jag betalar som jag inte vill/ inte ser nyttan med. Vilka tänker du på?
I denna tråden var det radiotjänst det pratades om iofs.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top