Rasslande/knackande ljud gsxr 1000

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
Vad byter man mer när den ändå är öppen?
Har både vevaxel, stakar och kamdrivning klarat sig och allt ser friskt ut i övrigt så byter man minst:
Alla lager, kolvringar, kamkedja, spännare och löpskenor.
Koppling, lameller, stålskivor och korg om den är sliten.
Alla packningar givetvis, kanske växelgafflar osv.
Och givervis olja, filter, stift o dyl.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Vid en snabb googling så hittade jag en beg motor i butik i Sverige, runt 30k. Måste bli billigare att renovera den själv tänker jag, men vet inte, har aldrig öppnat en motor såhär innan.

Men när man säger en helrenovering, vad menar man då egentligen? Är de liksom ventiler, kolvar, kolvringar, alla lager osv?

Det finns ju ett avsnitt i manualen med inspektion av varenda motordel, borde räcka att gå igenom allt där och byta de som behövs?

Vad byter man mer när den ändå är öppen?
det är dyrare än vad du tror.. säkert 15 på det sportbike nämner..
o då har nog JAG räknat LÅGT

DYYYYRT om du ska byta lager, vev, stakar, kolvar,ringar, koppling, kamkedja & spännare
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tja, om (minst) en kolv glappar på en sådan motor och det ligger flis i tråget… allt måste ju renoveras inkl vevlager, kammar, oljepump osv. I alla fall om man vill köra med hojen sedan.

En kamrat köpte under sent 80-tal en lagom beggad Kawa GPZ900 och låg på E4 vid Armsjön och skulle testa toppfart. Precis när mätaren bottnade hördes ett märkligt ljud och han släppte och drog som tur var också in kopplingen. Då - tvärstopp i motorn (totalras).

Det visade sig att tidigare ägare hade fulfixat ett tidigare haveri, dvs inte åtgärdat allt.

Hur det är i ditt fall vet man ju inte men oftast är det ju värre än man tror när man öppnar motorn.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
kamrat köpte under sent 80-tal en lagom beggad Kawa GPZ900 och låg på E4 vid Armsjön och skulle testa toppfart. Precis när mätaren bottnade hördes ett märkligt ljud och han släppte och drog som tur var också in kopplingen. Då - tvärstopp i motorn (totalras).
Det där är som att passera ljudvallen. Farten ökar tills det smäller till och blir tyst.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hade han inte dragit in kopplingen hade det blivit låst bakhjul i 240 knyck. Stor chans för smäll och tyst.
Man får ju ändå säga att det var imponerande gjort av honom att höra konstiga ljud från motorn i 240 på en gammelkawa :tummenupp Eller så var det ett jävligt högt märkligt ljud från motorn :hihi
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Man får ju ändå säga att det var imponerande gjort av honom att höra konstiga ljud från motorn i 240 på en gammelkawa :tummenupp Eller så var det ett jävligt högt märkligt ljud från motorn :hihi

Ja, inget oljetryck till kammarna vill jag minnas… ibland har man tur och får bara en close call istället för besök av Liemannen himself.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Vid en snabb googling så hittade jag en beg motor i butik i Sverige, runt 30k. Måste bli billigare att renovera den själv tänker jag, men vet inte, har aldrig öppnat en motor såhär innan.

Men när man säger en helrenovering, vad menar man då egentligen? Är de liksom ventiler, kolvar, kolvringar, alla lager osv?

Det finns ju ett avsnitt i manualen med inspektion av varenda motordel, borde räcka att gå igenom allt där och byta de som behövs?

Vad byter man mer när den ändå är öppen?
30k är på tok för dyrt.
Mellan 15-20k skulle jag säga är ett bättre pris beroende på skick.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Leta på Ebay istället. Det är ofta värt att betala tull och dyra fraktpriser om man jämför mot det dåliga utbudet här i sverige.

Tyvärr är det så. Jag skulle annars hellre handla här hemma.

Men jag har inte sett motorn själv. Men om allt annat är helt och det är tex bara veven som är problemet så kan man köpa en komplett beg vev. Man måste inte köpa varenda vevlager och stakar från suzuki, det är bara löjligt. (Sen måste såklart vevlagren matcha blocket och så är det bäst att säkerställa med plastiguage)

Om man ska byta allt bara för "att" då är ju varenda begagnad hoj där ute sopslut.
Byt det som behöver bytas om det är värt det eller kolla beg motor från Ebay-företag.

Jag har en 04 Busatopp inkl orig kammar, insugsgummin påväg som jag lurade till mig för 3000kr.? Kommer att få betala 750 kr till men måste ha något att göra i höstmörkret. Den som sitter på har en reparerad tändstiftsgänga och minst ett förbränningsrum har förmodligen dåliga ventiler, hojen rullar dock men är lite slö.
 
Last edited:

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
30k är på tok för dyrt.
Mellan 15-20k skulle jag säga är ett bättre pris beroende på skick.
Beror på. Kan de styrka att den bara har gått 500 mil och startar samt glänser i övrigt hade jag betalat 30000 i sverige.

Annars, saker som är viktigt att ta med i bedömningen: ingår spjäll, ecu+elsystem, generator, generatorkåpa? Ofta är de begagnade motorerna skrapade på motorkåporna eller har läckande kåpor.
 
Last edited:

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Beror på. Kan de styrka att den bara har gått 500 mil och startar samt glänser i övrigt hade jag betalat 30000 i sverige.

Annars, saker som är viktigt att ta med i bedömningen: ingår spjäll, ecu+elsystem, generator, generatorkåpa? Ofta är de begagnade motorerna skrapade på motorkåporna eller har läckande kåpor.
Ja 500mil i toppskick kan man ev sträcka sig till 30k om det tillkommer lullull som du säger. Jag hoppas han hittar en väl inkörd runt 2500mil för 20 lax.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Gammelhojar bör behandlas med respekt. Inte fullgas, snabba växlingar eller annat extremt. Då kan de hålla länge.

Hojen var vid tillfället 3 eller 4 år gammal och även om det hände mycket sedan mellan 85 och 87 så var kawan långt ifrån någon trött veteranhoj när detta begav sig.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Bike trollhättan ser ju ut att ha en motor till GSXR1000 K8 från en kraschad hoj, så repad motorkåpa. Men en sån har du ju extra. 7000 plus frakt.
Låter verkligen bra. För bra för att vara sant : ) Eller så har de ingen koll eller vill verkligen bli av med den.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det stämmer, de har en -08's motor för 7000 SEK. 3954 mil och något lustiga kompnummer i form av 16,0-12,5-12,8-13,9.

Beskrivs som: Ej uppstartad! Olja i 1a cylinder, mc har legat på vänster sida en längre tid, repor på genoratorkåpa.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Låter verkligen bra. För bra för att vara sant : ) Eller så har de ingen koll eller vill verkligen bli av med den.
Den är ostartad och har lite annat knepigt, så för bra för att vara sant vet jag inte.... Man tar en risk med den motorn, men det gör man ju med okända motorer från ebay med.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Bike trollhättan ser ju ut att ha en motor till GSXR1000 K8 från en kraschad hoj, så repad motorkåpa. Men en sån har du ju extra. 7000 plus frakt.
Billigt!

Köpte en R6-motor i vintras för att ställa iordning en gathoj, 22500 har jag för mig, motorpaket då med nycklar och lås och allt som kyl, kompl. insprut med luftburk osv förvisso men ändå...

Hade nog tagit den risken, kan kanske få ihop en motor av två om det skulle vara något fel.

Har för mig när jag kollade för några år sen att en ny vev skulle gå lös på 30´ till min....dyrt med nya reservdelar, men behövde ju topp och en massa annat med så det insåg jag att beg motor var vad som gällde.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top