Jag håller med om att det kan verka patetisk med sänkta hastighetsgränser. Men jag undrar om det inte, hos den stora allmänheten, anses vara ännu mer patetiskt, när vi som i folkmun bedöms vara de absolut värsta trafiksyndarna ska stå på barriär och torg för att med megafon och flaggor och koskit protestera mot förslaget?
Redan nu och även långt innan eventuella sänkningar, går det ju nästan alltid åt helvete för fort, om man ska se till skyltad hastighet.
De flesta skiter ju i alla fall i hastighetsgränserna och kör så fort som dagsform och andra omständigheter medger?
Så kommer det antagligen alltid att vara?
Men det har ju inte bara sänkts, det har även höjts på vissa ställen. Tillexempel har det blivit 100 i stället för 90 på 2+1 vägen mellan Stockholm och Norrtälje. Det har resulterat i bättre flyt och trafikrytm på den sträckan tycker jag.
Nu kör jag, av andra anledningar, helst inte mc på denna väg, men ändå.
Du resonerar lite baklänges bäste broder
För:
1. JAg (och de flesta andra här) argumenterar som "vanlig medborgare" inte som fartdåre, och att man vill att hastighetsgränserna skall höjas till vansinniga nivåer, eller helt tas bort. Nej tvärtom, astighetsgränser är nog tvunget. MEN! de ska vara acceptabla i gemene mans perspektiv.
Det du nu beskriver i ditt inlägg, dvs en total negligering av fartbegränsningen på vissa sträckor... tror du den beror på att folk uppfattar satta gränser som meningsfulla?
Computer says - no.
Att sedan dra upp fartdårar som vissa av oss är, som ett gränssättande exempel är direkt felaktigt, då det ju är som så - att folk som aldrig respekterar fartgränser, dels
inte är representativa för den stora massan - som trots allt kör hyggligt efter skyltat (och därmed oxå måste ha vettiga fartgränser), och sen kan man alltså inte jämföra med laglösa, då dessa ändå inte kommer foga sig.
2. Åt helvete för fort?
Vad är det? Att köra 100 på en 70-väg?
Dvs samma hastighet som
man körde på just den vägen innan den blev satt till fartkamera-70. Dvs i realiteten snuskigt långsamma 65...
Återigen bevisar tesen att tokiga fartgränser ALDRIG kommer att respekteras.
Men som sagt, folk som "kör åt helvete för fort" (beroende på ven man frågar såklart...) är inte riktigt normgivande, och heller inte åtkomliga.
Lämna därför marginalgrupperna utanför denna diskussion, och fokusera istället på det breda flertalet, som trots allt, blir drabbade av detta övergrepp och omyndigförklarande av vår förmåga att framföra våra fordon.