Redskap för små raska äventyr

😀Less is more ger mer upplevelse ibland faktiskt 👍planlös körning med tält/sovsäck å stanna vid ett ställe man känner för är faktiskt trevligt som fan 🤣sambon har ingen aning hur nära hemmet man övernattat ibland bara för att platsen passade där och då
Ja jag har två gpser till hojarna men är väl vrång och har dom inte med alla ggr men laddad med friluftskartan så har man lite koll vart man finner bättre ställen att koja på
Det är lite lättare om man t ex bor i Värmland och har lokalkännedom och en lämplig hoj. 👍

IMG_1814.jpeg
I Sunne har jag tagit ett par varv under min *fors-sväng. (Orter som slutar på fors.)
Här bodde Kristoffer Appelquist tidigare, i stan inte på bion. Bodde de i en gammal kyrka?

Ot igen, Mäkinen ska inte tälta (väl?).

Det är lite lättare om man t ex bor i Värmland och har lokalkännedom och en lämplig hoj. 👍

View attachment 509566
I Sunne har jag tagit ett par varv under min *fors-sväng. (Orter som slutar på fors.)
Här bodde Kristoffer Appelquist tidigare, i stan inte på bion. Bodde de i en gammal kyrka?

Stämmer bra det -Appelqvist bodde 200 meter från bion i en förre detta kyrka 👍
Ja jag har rätt bra förutsättningar då jag inte bor i centralhålan heller 👌
Nä det var raska små äventyr så mer svar åt Kurt olsson

Bifogat

• IMG_8311.jpeg
    IMG_8311.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 17

View attachment 509566

OT:a gärna även om jag aldrig skulle ägna mig åt tältande.
Jag är uppväxt i ett *fors; Hällefors.

I Hällefors har jag åkt ett varv. Efter alla orter jag kollat på så funderade jag på att flytta från stan. Kollade Blocket och hittade ett perfekt tvåvåningshus med fristående garage, stora gräsytor ner mot sjön. Inga grannar nära. 1,6 mille, som hittat. Blir inte bättre! Köp! Eh näe.
Sen slutade jag kolla på hus.

IMG_1755.jpeg
Inte så säljande bild men det är Hällefors.

IMG_1756.jpeg
Lesjöfors Fjädrar är världsberömt. Mysigt industriområde. 🙂

I Hällefors har jag åkt ett varv. Efter alla orter jag kollat på så funderade jag på att flytta från stan. Kollade Blocket och hittade ett perfekt tvåvåningshus med fristående garage, stora gräsytor ner mot sjön. Inga grannar nära. 1,6 mille, som hittat. Blir inte bättre! Köp! Eh näe.
Sen slutade jag kolla på hus.

View attachment 509581
Inte så säljande bild men det är Hällefors.
Den där bilden är tagen från det som var BP när jag växte upp knappt 200 meter bort.
De hade försäljning av Kawasaki på första halvan av 80-talet.

Apropå litet och smidigt. Vad säger den församlade menigheten om Honda Vaeredårå?

Fin motor, bra långåkahoj. Bra kvalitet. Fint ljud.

Tung, kopplade bromsar så att framhjulet bromsas när du bromsar med bakbromsen vilket gör den närapå oanvändbar på lösare underlag. Rätt törstig.

Och - som du antyder - kanske inte så liten och smidig, väger mer än en BMW R1200RT…

Mvh

Vad säger den församlade menigheten om Honda Vaeredårå?
Kollade precis upp Honda XL1000V Varadero, den påminner alldeles för mycket om min gamla 2001 Yamaha XJ900, den var som en snabb traktor. Det är verkligen inget redskap för små raska äventyr, det är ett redskap för lång och bekväm touring, och helst inte ha nån kontakt öht med landsbyggd eller natur, för dom gillar asfalt.

Något jag också blev varse senaste veckan är KTMs nya 390 Enduro R. Vet att den är en 'crossad' duke av nåt slag, dom jämför den med Suzukis DRZ 400. Kolla

Kollade precis upp Honda XL1000V Varadero, den påminner alldeles för mycket om min gamla 2001 Yamaha XJ900, den var som en snabb traktor. Det är verkligen inget redskap för små raska äventyr, det är ett redskap för lång och bekväm touring, och helst inte ha nån kontakt öht med landsbyggd eller natur, för dom gillar asfalt.

Något jag också blev varse senaste veckan är KTMs nya 390 Enduro R. Vet att den är en 'crossad' duke av nåt slag, dom jämför den med Suzukis DRZ 400. Kolla

Tyvärr är jag hästkraftstorsk och de där ger inte mer än min 33 år gamla Suzuki DR650.

Tyvärr är jag hästkraftstorsk och de där ger inte mer än min 33 år gamla Suzuki DR650.
Jag förstår. Det är din stil helt enkelt.

Av nyfikenhet vill jag bara fråga om du i alla fall provat på lite andra viktklasser på hojar? Det kan vara rätt så kul med mindre hojar med, typ 350-500 cc. Rent viktmässigt kan det vara till stor fördel, typiskt ute i naturen, med en ca 100 kg hoj.

Jag förstår. Det är din stil helt enkelt.

Av nyfikenhet vill jag bara fråga om du i alla fall provat på lite andra viktklasser på hojar? Det kan vara rätt så kul med mindre hojar med, typ 350-500 cc. Rent viktmässigt kan det vara till stor fördel, typiskt ute i naturen, med en ca 100 kg hoj.
Det minsta jag har haft var en Husaberg TE250, men den passade enbart i skogen. Den var inte bekväm överhuvudtaget. Jag vill kunna sitta några timmar och kuska runt utan att behöva stanna och jag vill inte att underlaget hindrar min framfart.
Det är inte enduro jag tänkt ägna mig åt.

Men du Mäki, har du inte tittat på Fantic Caballero 500 Rally? Jag har en sån och den verkar vara just en sån där gris-krigs-hoj.

OBS, det måste vara den med "Rally", inte bara Caballero 500, utan Rally. Annars har den inte den där offroad fjädringen.

Kolla

Mera!

Jag kan nog lova att du med denna hoj sällan får se raskare, mindre, och mer äventyrliga äventyr.

Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show