Jag tror att vi gör det för enkelt för oss om vi bara pekar på bilmålvakter och nyanlända som anledning till utvecklingen på vägarna.
Detta kan mycket väl, till och med troligen vara en delfaktor.
En viktigare anledning tror jag dock är att det inte längre finns någon där ute som bryr sig om hur vi kör.
Det finns ingen kvar som övervakar eller stoppar oss.
Jag har träffat folk som på allvar säger att "man får ju tänka sig lite för så man inte hamnar på Trucker Dashcam-kanalen".
En friggin' Youtuber inger mer respekt än den trafikpolis vi inte har längre...?
PK av mig?
Låt mig då säga att den förarkategori jag sett höja sitt tempo mest, och därtill minska sina redan små marginaler ytterligare är... ...wait for it... ...kvinnor!
Och, då inte bara unga urbana yrkesverksamma, utan rakt över hela linjen.
Medelålders tanter gasar satan i heelt fel situationer, och verkar ha problem att ta in hela trafiksituationen och eventuella konsekvenser. Det är skygglapp på och full steam ahead.
Bland de som fortfarande envisas med att lajja med sin telefon under körning ser jag nu efter det verkliga förbudet fler kvinnor än någonsin som tillåter sig distraheras.
Flera av förra årets uppmärksammade dödsolyckor där obegripliga fel har begåtts har haft kvinnliga förare som vållande.
Boys will be boys - unga killar testar gränser och allt det där: det är inte rätt, men det är en sanning de flesta av oss kan relatera till.
Tjejerna är på väg ikapp, på helt fel område, tyvärr, och de äldre hänger på i någon slags sympatirevolution.
Plocka bort kvinnor, utlänningar och - så klart: äldre ut trafiken? Är det vad jag vill?
Självklart inte!
Men var finns den stat som skall forma trafiken så att så många som möjligt drar åt samma håll?
Jag betalar faktiskt skatt - en av världens högsta, för att Staten skall agera när saker och ting går snett.
...och där kommer vi till pudelns kärna: om Staten, samhället, myndigheter inte upplevs dra sin del av lasset, vart tar befolkningens vilja att bidra och arbeta samman vägen då?
– Sedan nollvisionen har man nonchalerat viltolyckor. En ganska liten del av alla viltolyckor leder till personskador, runt tre procent, och då har man inte tyckt att det varit viktigt att fokusera på, säger Andreas Seiler som menar att det är först från 2010 det finns ett relevant underlag att dra slutsatser ifrån kring viltolyckor.
Viltolyckorna har ökat med 35% sedan 2010: https://www.viltolycka.se/statistik/viltolyckor-de-senaste-5-aren/
Enligt Andreas Seiler, forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet, så:
Totalt uppskattar man att viltolyckorna kostar samhället 5 miljarder varje år dessutom
https://www.dn.se/nyheter/sverige/rekordmanga-viltolyckor-det-har-galler/
Det är för mycket fokus på hastighetsmätaren, det är bättre att hålla koll på omgivningen ...
( om man vill överleva)
Men att hålla den satta fartbegränsningen 90 kilometer i timmer visade sig vara omöjligt utan att köra av vägen eller komma över på fel sida av vägen.
– Vi fick sänka farten ordentligt i det nuvarande väglaget, säger SVT:s reporter Teuvo Palomäki.
SVT prövar det här med att ”hålla hastigheten...”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/se-drabbade-kurvan-omojligt-att-kora-i-90
SVT prövar det här med att ”hålla hastigheten...”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/se-drabbade-kurvan-omojligt-att-kora-i-90
90% av SVTs personal tar väl lådcykeln iom att dom är edsvurna miljöpartister?Man tar sig för pannan... Snälla SVT! Hur kan ni göra ett nyhetsinslag på det här viset?
Köra 90 på en hal vinterväg och bli förvånade över att det är just.... halt.
Var hittar dom de där kompetenserna................
Vi får väl göra ett eget reportage i sommar och ta en kurva i 200+ för att visa att det går att anpassa hastigheten till väglaget.
SVT prövar det här med att ”hålla hastigheten...”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/se-drabbade-kurvan-omojligt-att-kora-i-90
Man tar sig för pannan... Snälla SVT! Hur kan ni göra ett nyhetsinslag på det här viset?
Köra 90 på en hal vinterväg och bli förvånade över att det är just.... halt.
Säger väl sig själv att man bör sänka hastigheten om det är snö och is på vägen, begriper man inte det så bör man hålla sig till att åka buss...
Jag har också dubbfritt på bilen, och det är inga problem Jag cyklar dessutom flitigt året runt, pendling och träning, och har inga problem att ta mig fram, utan vurpor, ens med cykel med dubbfria vinterdäck. Så att alla med fyrkrafs och vinterdäck halkar ut i skogen är ett mysteriumIdag kunde man höra på nyheterna att det var halkan som orsakade olyckor?
Jag kör med dubbfritt, och visst var det halt på glansisen, men jag kan anpassa mitt körsätt och var därmed inte med i någon "olycka" idag!
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |