Någon har uppenbarligen missuppfattat det mesta i trafiken...
Säger väl sig själv att man bör sänka hastigheten om det är snö och is på vägen, begriper man inte det så bör man hålla sig till att åka buss...
Man tar sig för pannan... Snälla SVT! Hur kan ni göra ett nyhetsinslag på det här viset?
Köra 90 på en hal vinterväg och bli förvånade över att det är just.... halt.
Nänä, blixthalka, hälleregn, dimma eller sommarsol. 90 gäller.
Nu har de ju "bevis" på att 90km/h är för mycket och hastigheten på vägen måste sänkas.
Men jo, det är lite så tankegången går. Det känns som att lokaltidningarna här uppe oftare och oftare har inlägg från polisen som poängterar att det är halt när det är snö på backen och man måste anpassa hastigheten efter underlaget.
Jag är långt ifrån teknikfientlig men nog är det ju sjukt lätt att glömma vad underlaget gör för framkomligheten i nya bilar..
Nej, jag är ledsen - det är
vi, det lilla fåtalet intresserade och engagerade motorcyklister som resonerar på det viset.
När jag talar med "vanligt folk" så är det påfallande många som har snappat upp att kurvan var "felskyltad".
Dom säger så. Jag har även hört "falskskyltad".
Man menar på allvar att hastigheten skulle varit nedsatt så att ingen "luras att köra för fort".
När jag lirkar med dem och försöker få dem att se det på mitt sätt så är det
direCkt.
Om jag menar att det nog går att hålla 90 där på sommaren så... ...ja, det spelar ingen roll.
"Då får dom skylta om inför vintern" eller också "är det lika bra att ha 70 skyltar jämt, om nu kurvan är så farlig."
Folk BER om att bli daddade! Det har redan gått långt mycket längre än jag fruktade för typ 10 år sedan när jag började ifrågasätta fördumningen i vår trafikpolitik.
Man avhänder sig gladeligen det egna ansvaret och möjligheten att påverka sin situation för någon slags upplevd säkerhet.
OCH!
Inte heller vi går fria, vi motorcyklister. Vi matas, matas, matas med dumheterna, och reagerar snart inte längre.
Låt mig få visa 3 bilder från 2017-års fantastiska långdistansrally Alpenbutt:
Trots tidspress och att varje minut räknas i slutet av dagen var jag tvungen att stanna för att plåta meddelandet som dök upp i fönstret på min senaste navi: en Zümo 595:
"Håll alltid hastighetsgränsen..."
Åååkaaay?
Vad är då hastighetsgränsen...?
Ja, då får vi kolla på den lite äldre Zümo 660:
Ah! 90 blås är alltså hastigheten att "hålla".
Hur ser det ut i verkligheten?
Nej, jag är inte så dum att jag försöker "hålla hastighetsbegränsningen".
Jag tänker själv och anpassar min hastighet.
Men jag känner hur jag hamnar mer och mer i otakt med omvärlden.
Varför är folk så angelägna att frånhända sig ansvaret för sin egna överlevnad?
Och, ja - man kan tävla i långdistans poängrallyn. I USA, så klart. I Europa. Och i Sverige!
Om Bilistverket visste skulle dom gå i spinn.
Cola och pizza, liten lugn stund innan midnatt, planerandes nästa dygn: