Rekordmånga döda i trafiken 2018

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Som föregående talare sporde om järnvägen kan man bara hålla med, detta är en tickande bomb.

Urspårning norr om mig hindrar många att komma fram till Jokkmokks marknad, tydligen ett fisktåg som gått av rälsen någonstans vid Kiruna. Helt ok att plocka lax som drällt ur vagnarna enligt kuriren.

Skulle tippa att det behövs 1500 miljarder kronor för att få spåren i skick. De pengarna vill ingen avsätta, skattehöjningarna för detta vill inte någon regering med självbevarelsedrift utföra.
Så det kommer att bli många dödade och skadade på spåren i framtiden.

Men motorcyklarna är det största problemet för myndigheterna.
Snacka om att sila mygg och svälja elefanter.

Jag tror både vägar och järnvägar blir mycket sämre i framtiden medan politiker tjafsar om åtgärder.
Samma med äldrevård, skola, polisväsende och assistans.

På 30 år tid har allt blivit sämre, man måste ställa sig frågan varför?

Jo, jobben kan utföras någon annan stans i världen av lågbetald arbetskraft.

Därför kan vi inte få in några pengar för att åtgärda infrastruktur. Ta ett exempel, en tjänst för en statligt anställd utförs av en lönebidragare, blir minus för staten.

Problem nu åskådliggjort, vad blir lösningen?

Planekonomi eller råkapitalism, blandekonomin verkar ej funka i Sverige.
Planekonomi enligt Sovjetunionen funkade inte, råkapitalism som i USA funkar inte, i USA har man ännu mer sliten infrastruktur.

Moment 22.
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nu föreslår forskare ett separat vägnät för självkörande bilar också: https://www.dn.se/ekonomi/sa-ska-vara-stader-anpassas-till-sjalvgaende-fordon/



Det låter ju nästan helt gratis :tummenupp Det brukar ju också finnas gott om plats för extra vägnät i städer, i synnerhet i Stockholm, som all trafikplanering kretsar kring, där är det ju gott om plats, och det finns ju nästan inga tunnlar eller så i marken heller, åtminstone inte 40-50m ner.

Och inga parkeringsplatser behövs heller, alla fordon ska alltid vara i rörelse. Då undrar jag lite, var har dom tänkt ladda alla elbilar, som alltid är i rörelse?

Jag tror att den här liraren har tittat lite för mycket på Futurama :huvet

Alternativet är att tvinga bort dagens fordon i förtid från vägarna. Jag har också svårt att se autonoma fordon samsas med analoga i samma spår och plan.

...och eftersom ett parallellt vägnät knappast kommer att byggas upp för att tillgodose ett kort behov under en övergångstid, då är det vi som vill köra själva som för stryka på foten.

Argumenten kommer att vara miljöön, baaarnen och "för din eeegen skuuuull"!

31 juni kommer att vara den dag som reserveras för korteger med "entusiastfordon" längs speciellt avspärrade vägar i avlägsna industriområden.

Händelsvis samma gator vi körde blackrace längs några decennier tidigare - men nu går det funktionärer framför, brevid och bakom med röda flaggor för att varna de storögda åskådarna.

Cirkeln är på något perverst sätt sluten...
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Lite mer perspektiv på Trafikverkets ansträngningar:

Nio personer omkom i arbetsplatsolyckor under årets första månad, rapporterar tidningen Arbetarskydd. Det är det högsta siffran för januari på tio år, enligt statistik från Arbetsmiljöverket.
Trots regeringens nollvision om dödsolyckor på arbetsplatser dog 58 svenskar på jobbet under 2018, vilket innebär att den nedåtgående kurvan nu har stannat upp. Den senaste dödsolyckan rapporterades den 29 januari, då en 24-årig borrningsarbetare i Gällivare omkom


https://www.di.se/nyheter/manga-dodsfall-pa-jobbet-i-januari-hogsta-siffran-pa-tio-ar/
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Jaha, då verkar våra egenägda förbränningsmotordrivna fordon drivna av fossilbränslen bara vara en parentes i historien. Precis som ångmaskiner. Men det var kul så länge det varade.
Undrar bara hur lång tid det kommer att ta innan dom lyckas få fram självkörande timmerbilar. Om man vet hur jäkligt det kan vara där dom lastar. Med tanke på behovet av skogsråvara till förnyelsebara bränslen.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jaha, då verkar våra egenägda förbränningsmotordrivna fordon drivna av fossilbränslen bara vara en parentes i historien. Precis som ångmaskiner. Men det var kul så länge det varade.
Undrar bara hur lång tid det kommer att ta innan dom lyckas få fram självkörande timmerbilar. Om man vet hur jäkligt det kan vara där dom lastar. Med tanke på behovet av skogsråvara till förnyelsebara bränslen.
Jag tror inte att timmerbilar är enda problemet, alla situationer där man måste vara lite förutseende, kunna läsa av marken, det som är snötäckt osv kommer inte att vara löst i brådrasket. Visst, du kan ju montera en markradar, men hur många vill köpa en bil för 10 millar? Just ja, vi ska inte äga något i framtiden, allt ska vara en gemensam resurs :huvet

Hur bra funkar lane assist i snömodd? Kan man få en sån bil att köra av vägen om man målar över vägmarkeringarna och målar nya som svänger ut i terrängen? :va :D
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Kan man få en sån bil att köra av vägen om man målar över vägmarkeringarna och målar nya som svänger ut i terrängen? :va :D

Också förlänger vi tanken med att du målar en cirkel (dvs heldragen linje) runt fordonet i fråga medans det står stilla. Fast! :yoparty
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Intressant att i just detta fallet spelar nationaliteten roll... varför inkluderas inte icke-svenskar i statistiken??

Tror att sättet att redovisa statistiken ska följa internationella regler. För att man ska kunna jämföra olika länder. Förmodligen ska en utlänning redovisas i hemlandet.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Tror att sättet att redovisa statistiken ska följa internationella regler. För att man ska kunna jämföra olika länder. Förmodligen ska en utlänning redovisas i hemlandet.

Kan vara så. Men vore det inte mer intressant att veta var och varför olyckor sker än nationaliteten på den som dog?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
...Hur bra funkar lane assist i snömodd? Kan man få en sån bil att köra av vägen om man målar över vägmarkeringarna och målar nya som svänger ut i terrängen? :va :D

Alldeles för bra, den hittar linjer överallt! :3freak
Slog av efter 10 minuter när krampen började närma sig i underarmen. :crash
Har inte slagit på den sen dess...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Kan vara så. Men vore det inte mer intressant att veta var och varför olyckor sker än nationaliteten på den som dog?
Njaoe, om en spanjor, afrikan eller annan som i princip aldrig har sett snö och is mer än på TV drar av vägen på väg till Åre för sitt livs första skidsemester så är det kanske inte hastighetsgränsernas/svenska körkortsreglernas/Bilprovningens fel, utan för att han/hon inte förstod konceptet kallt + vatten = is => halt => anpassa körstil. Det är ju lite på samma sätt som att vi inte tycker att påtända hojtjuvar utan kort ska räknas in i vår olycksstatistik.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Kan vara så. Men vore det inte mer intressant att veta var och varför olyckor sker än nationaliteten på den som dog?

Absolut! :tummenupp
Men OM det är så att förare från andra länder, som numera är svenskar, är överrepresenterade i statistiken kanske vi ska rikta utbildningar mot dem?
Halkbana är ju obligatoriskt för oss, numer iaf, och kanske skulle erbjudas även till inflyttade?
Jag ser det, framförallt, som ett skydd för en eventuell folkgrupp som är mer förolyckad.
Om det nu finns någon sådan?
Och ja, det kommer isf att kosta men det kan det vara värt!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Absolut! :tummenupp
Men OM det är så att förare från andra länder, som numera är svenskar, är överrepresenterade i statistiken kanske vi ska rikta utbildningar mot dem?
Halkbana är ju obligatoriskt för oss, numer iaf, och kanske skulle erbjudas även till inflyttade?
Jag ser det, framförallt, som ett skydd för en eventuell folkgrupp som är mer förolyckad.
Om det nu finns någon sådan?
Och ja, det kommer isf att kosta men det kan det vara värt!

"Halkbana" är ju bara för att man skall få känna på hur det känns att framföra bilen på halt underlag. "Kurs i vinterkörning" är någonting annat och behöver nog i så fall vara ett måste för betydligt bredare underlag, lämpligen för de 9 miljoner som bor söder om Gävle. De som bor norr om detta kör ju större delen av vinterhalvåret på vinterväglag av olika slag...
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
"Halkbana" är ju bara för att man skall få känna på hur det känns att framföra bilen på halt underlag. "Kurs i vinterkörning" är någonting annat och behöver nog i så fall vara ett måste för betydligt bredare underlag, lämpligen för de 9 miljoner som bor söder om Gävle. De som bor norr om detta kör ju större delen av vinterhalvåret på vinterväglag av olika slag...

Så en riktad utbildning till dem som aldrig kört i halt väglag skulle inte göra någon nytta alls?

Edit: Och det är alltså OM det visar sig att någon grupp sticker ut i statistiken.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Också förlänger vi tanken med att du målar en cirkel (dvs heldragen linje) runt fordonet i fråga medans det står stilla. Fast! :yoparty

Mobba autonoma bilar kommer att bli framtidens pojkstreck! Det är bara att kliva rakt ut i vägen och njuta av alla tokbromsningar. Jag tycker det låter galet kul iaf, skulle vilja veta vad mitt fjortonåriga jag hade tyckt. :rofl
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Var det det jag sade?

Jag läste ditt inlägg som en kritik på mitt förslag att rikta utbildningar till grupper som var överrepresenterade i olycksstatistiken.
Jag kanske läste det fel?

Jag tycker annars att samla in, analysera och rikta information/utbildning till berörda grupper vore en självklar del av en vettig nollvision.
Jag är bara rädd att alla info/utbildning från TSV skulle repetera mantrat lägre fart.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Men nu gällde det arbetsplatsolyckor där det finns flera som borde vara intresserade av totala siffror (fack, arbetsgivarföreningar, osv).

I vissa fall kan man säkert koppla orsaker till individers nationalitet. Däremot så borde ansvaret, och därmed statistiken, ligga på de aktörer som opererar på den svenska marknaden.

Om tex dödsfallen på byggarbetsplatser går ned 50% på 10 år så borde det vara av intresse att förstå varför. Är det en verklig förbättring, eller han man ersatt halva styrkan med östeuropeiska snickare?
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top