Grattis
Är mäktigt imponerad
Vilken jäkla kämpainsats, från träning till race. Galet imponerad!!!
Fyfan va häftigt!!!
Sugen på internationell karriär nu?
TACK så mycket!!
Ödlund, jag är extremt sugen på det! Vilka banor det finns utomlands!
- - - Updated - - -
Söndagens racerapport incoming!
Nu började det kännas att det har varit mycket körning den senaste veckan och att jag inte är riktigt van. Små blåsor och värkande valkar på händerna, skavsår i höger fot och hela halva kroppen påminner en om att det här är en fysiskt krävande sport. Det är en härlig känsla
Söndagen började lika kasst som alla andra dagar. Det var varken regnväder eller slicksväder. Och iskallt. Första passet stod jag över. Under andra passet så kom jag ut och kunde köra ett par minuter för sedan började det regna tillräckligt mycket under en del av banan så jag kom av mig helt och valde att köra in i depån. Tack vare Kalle så fick jag ändå 10 minuter extra körtid då jag fick låna hans BMW S1000RR under ett pass i B-gruppen. Det var en upplevelse och det är så extremt stor skillnad på våra hojar. Men roligt var det! Efter den här korta uppvärmningen så var det inte fler körpass innan racet skulle börja. Startpositionerna stod fast sen gårdagen vilket betydde att jag skulle få starta från andraplatsen.
Under warm-up varvet så passade jag på att leta bromspunkt inför chikanen i slutet på raksträckan. Jag bromsade lite tidigt men det var relativt enkelt att justera inför riktiga starten. De andra förarna verkade inte ha så bråttom på varken sighting lap eller warm-up lap men jag kände att jag hellre håller ett hyfsat tempo och sedan står still och väntar på gridden, än att åka runt och kyla av däcken mot den kalla asfalten innan racet. Återigen, rätt eller fel låter jag vara osagt. Men det kändes rätt.
Jag fick till en riktigt bra start tycker jag och trots effektunderskottet så var det ingen som körde om mig. Jag fick till inbromsningen ganska bra den här gången och jag behöll ledningen nästan hela varvet (om vi pausar lite... jag var i ledning!!!).
Under hela racet körde jag väldigt jämna tider där det diffade drygt 2-3 tiondelar per varv generellt, bortsett från varvningar och något enstaka varv som var långsamt samt något snabbt varv. Det var ganska svåra förhållanden med 7 grader i luften och en otrevligt rå kyla. cirka 12 grader i backen och stundtals så regnade det ganska mycket för att ha slicks på hojen. En viss mängd vatten syns på kåpglaset i filmen men det speglar inte riktigt de faktiska förhållandena. Inte riktigt det väder jag hade hoppats på under försäsongsträningen. Enligt både SMHI och YR så skulle det regna ganska bra både innan, under och efter det här racet men tråkigt nog blev det inte alls ett regnrace. En del av mig var dock ganska glad över att jag slapp byta fälgar..
Och det är faktiskt väldigt roligt i torrt också. Framförallt eftersom mina fantastiska R10-däck som jag kör på fungerar så otroligt bra nu med nya K-tech fjädringen fram och bak. Skillnaden mot fjolåret är som natt och dag och de få framhjulssläpp jag har fått och jag lyckats rädda upp väldigt bra sätt tack vare förvarningarna som kommer strax innan. Såna varningar fick jag inte förut och det här stärker fortroendet för hojen enormt mycket.
Även detta race bjöd på riktigt rolig kamp stundtals men framförallt ett jäkla jagande för min del vilket var helt otroligt kul. Det gav mycket inför den stundande SM-säsongen som drar igång om 3 veckor. När målflaggan föll så trodde jag dock att det fortfarande var ett varv kvar, så jag slipstreamade om en varvad förare och kör om väldigt tight. Inte förrän jag kommer ut ur chikanen så inser jag att förarna framför mig tar varandra i hand och tackar för ett bra race. Då slog nästa tanke mig. Tänk om den stackars ovetande föraren som jag körde om på rakan hade slagit av på tempot tidigare? Det hade kunnat sluta hur som helst. Tack och lov så gick det bra nu
Och resultatet? Tredjeplats igen! Det är ju helt galet vilken bra helg det har varit!! Jag fick återigen ställa mig på podiet med en fin pokal. Den här gången sa han som kom på andraplats att han hade hört att den här fina flaskan är väldigt dyr i sverige, så vi borde spara dem istället för att spruta ut all skumpa i luften. Tyskarna är tydligen lite torra men det passar bra att ta med flaskan hem. Där kommer den få stå tillsammans med de två flaskorna som jag vann i speedster cup och Rookie 600 under 2015 respektive 2016. Ja, jag har sparat även dessa!
Detta race fick avsluta försäsongsträningen och jag kunde inte ha önskat mig en bättre start på året. Trots att vi har fått uppleva alla årstiderna den här veckan med riktigt snöoväder i Brno, regnkörning på båda banorna, strålande sol och hagelskurar så har det varit riktigt lyckat!
Under det här racet så valde jag att spela in offline då kvaliten blir bättre och jag även kan lägga in information i klippet. I sverige hoppas jag på att livesändningen kommer fungera bättre
Jag vill passa på att rikta ett enormt stort tack till mina sponsorer som har gjort det möjligt att få till försäsongsträningen! Det har varit helt avgörande för att få till den här säsongen och jag är så otroligt tacksam för stödet jag får!
#THF
#Klätterapan
#StefanAndersson
#HedlundTransportAB
#HigginsAB
#Rotera
#ArtComputerLundholmAB
#Flir
#Bridgestone