Goodstuff skrev:Hur mycket har du läst om feminism och vad det finns för olika riktningar inom den? Det skiljer lika mycket mellan feminist A och B som mellan motorcykelförare A och B.
I slutet på 1800-talet och i början av 1900-talet sade man ungefär samma saker som nu om kvinnor. Dvs de hade på grund av sitt kön inte vissa önskvärda egenskaper vilket tex berövade dem rösträtt, arbetsrätt och utbildning enbart baserat på kön och för samhällets/männens bästa. Det är väl en jävla tur att de där griniga kvinnorna tyckte detta var fel och kämpade för en förändring, detta anser vi vara självklart i dagens samhälle. Är det perfekt nu också?
Hur särskiljer du jämlikhet och jämställdhet?
Borde inte tjejerna vara griniga över att männen har det bättre i samhället, om du nu är för jämlikhet?
Med politiska tvångsåtgärder antar jag att du menar tex kvotering. Vi har fullt utbredd kvotering i samhället i dag. Killar kvoteras in på de flesta ställen/arbeten/positioner till nackdel för tjejerna. Kvoteringen är inte uttalad men könsbaserad eftersom mannen är normen i dagens samhälle.
jämställdhet anser jag att är att poltiskt jämställa utjämna och ordna till. Jämlikhet är könens lika värde, dvs samma lön för samma arbete, samma rätt till utbildning, osv.
Att samhället inte är jämlikt, well vad beror det på, inte helt lätt att svara på, åtgärder och motåtgärder ligger sällan i fas med varandra, ibland svänger det åt ena hållet och ibland åt andra.
När jag pluggade hade kvinnliga sökande företräde till min utbildning. Anledningen till att det är mycket män inom mitt yreksområde beror helt enkelt på att det ligger mer i mäns intresse tror jag, samma sak gäller för min tjej, klart kvinnodominerad arbetsplats hon jobbar på.
Hur tycker du själv man skall komma tillrätta med problemet, vänta några år så hinner ju faktiskt den större delen av den äldre generationen dö bort...