Roliga saker bara väldigt sparsamma personer gör

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Gubbe som kom och letade spillvirke. Skulle bygga sig en kista. "Vet du vad en kista kostar egentligen?!"

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En klasskompis pappa sparade på Bigpack-lådor när vi var små, envist övertygad om att det skulle bli pant på dessa lådor... Det stod staplat i garaget minns jag och alla lock låg snyggt paketerat bredvid :D

Glaslådor och konservburkar är väl sånt man sparar av ren automatik? De är ganska bra att ha emellanåt så man slänger in dom i det där skåpet där man sparar sånt och efter en tid har man flera årsförbrukningar men fortsätter av ren vana. Nu har jag iofs börjat rensa det där skåpet emellanåt för jag har insett att det kommer ändå strax nya.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Gubbe som kom och letade spillvirke. Skulle bygga sig en kista. "Vet du vad en kista kostar egentligen?!"
Ja de är banne mig inte billiga! Enklaste i mdf och osb, går på 5000 om inte mer. Några hoptejpade flyttkartonger borde funka istället...

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ja de är banne mig inte billiga! Enklaste i mdf och osb, går på 5000 om inte mer. Några hoptejpade flyttkartonger borde funka istället...

Utmärkt förslag. Ockrandet från begravningsentrepenörer, blomsterhandlare och kistmakare kan liknas vid gravplundring/likskändning. Dessutom utnyttjar de att de efterlevande är sårbara och lättpåverkade. Gamar är det och jag vet vad jag pratar om.

Pengar ska de levande ha, i graven gör de ingen nytta. Finns bättre sätt att hedra minnet av en bortgången.

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Inte fan ska kyrkan eller nån begravningsentreprenör ha dem iallafall!

Näe, eller staten...

Men det är väl lika bra att blåsa dem på något man har nytta av medans man lever, så får någon lösa sophanteringen när man trillat av pinn luspank.

Tänker jag iaf.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Hade många kunder när jag säsonga på en fiskrestaurang/butik som ville att jag skulle dra av vikten för papper/plastburk när man vägde fisken.

Vi pratar om folk som köper rökt fisk för 400:-/kg och kvider över ett ark med inslagspapper.

Förstår principen att man inte vill betala med emballage, typ locket till salladen (kan var likadan själv) men fy fan vad irriterande det är när man står och servar någon som köper fisk för tusentals kronor och gnäller över 20-30 gram papper.

Det må vara 10:- men du är välkommen att ta din halva lax i handen och lägga den på sätet i din bil om du vill det.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hade många kunder när jag säsonga på en fiskrestaurang/butik som ville att jag skulle dra av vikten för papper/plastburk när man vägde fisken.

Vi pratar om folk som köper rökt fisk för 400:-/kg och kvider över ett ark med inslagspapper.

Förstår principen att man inte vill betala med emballage, typ locket till salladen (kan var likadan själv) men fy fan vad irriterande det är när man står och servar någon som köper fisk för tusentals kronor och gnäller över 20-30 gram papper.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Säg att det går bra, men pappret kostar 50 kr per kvadratmeter.

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Hade en polare i kompiskretsen som alltid lånade saker tills de gick sönder...

Hade köpt en bredbandslamda som skulle förvärmas INNAN man satte igång motorn FAIL... den pajade han sonden på för 1000kr och sket i att betala..

Han lånade en uppsättning rallydäck till bilen och körde sönder 2 st. sen tog han 2st. tiil och körde sönder... fick ett TACK FÖR LÅNET!!:arsele:dummer 2000kr åt helvete...

Jag och en vän skulle beställa 20st minimotos av en kille i ett gruppköp.. "snålvärner" studerade och hade inga pengar så han tjatar tills vännen köper en minimoto för 2000kr till han... när hojarna kommer 2 månader senare så har "snålvärner" skaffat jobb och tjänar 20k. netto/månaden men inte ville han betala då heller... samt bodde hemma tills han var typ 25 år....:tummenupp

mvh

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
På byggahus och liknande forum ser man en annan skön typ - han som värmer upp huset med ved och sen stolt proklamerar hur mycket pengar han sparar gentemot alla andra.

Att kraken får stå och hugga ved och springa och vakta pannan hela jävla tiden "är ju ingen uppoffring" (fråga din fru). Samma personer brukar också anse att handshuntning är den enda läran av någon obegriplig anledning.

App App
Nu ger du dej ut på djupt vatten.
Jag eldar och snålar på el så mycket det bara går och lite till. Sen snålar jag ytterligare.
Inte nog med att ved är gratis, det ger mej motion också.
Så jag tränar bara på gym när jag ligger på hotell annars får mina hushållssysslor agera gym. Klyver en hel del med yxa bara för motionens skull. När jag blir trött används klyven.
Sen har vi råd med semestrar och annat, istället för att slösa på dyr el.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Näe, eller staten...

Men det är väl lika bra att blåsa dem på något man har nytta av medans man lever, så får någon lösa sophanteringen när man trillat av pinn luspank.

Tänker jag iaf.
Jag vill vara en resurs ända in i döden.
Jag hoppas jag är någorlunda fräsch och kan dö under någorlunda ordnade former, så alla organ som fortfarande är användbara kan tas tillvara.
Resten får bli biogas.

Absolut ingen kista, ingen kremering, ingen urna, ingen gravsten.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Vedeldare är snåla.

Jag är värre än snål när det gäller el. Varför använda något som jag behöver betala för när det finns gratis värme.
Jag är generellt väldigt snål mot mej själv. Å andra sidan så ser andra människor mej som generös, men mot mej själv.
Så jäkla rädd att spendera pengar, har ågren i dagar efter att jag köpt något för några hundra. Bjuda polarna på en runda i baren bekommer mej inte.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Jag vill vara en resurs ända in i döden.
Jag hoppas jag är någorlunda fräsch och kan dö under någorlunda ordnade former, så alla organ som fortfarande är användbara kan tas tillvara.
Resten får bli biogas.

Absolut ingen kista, ingen kremering, ingen urna, ingen gravsten.

Mina organ är det nog ingen som vill ha nu heller, knappeligen när jag är klar med dom. :crash

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Vedeldare är snåla.

Jag är uppvuxen i ett vedeldarhushåll och det är inget jag skulle låta mina barn genomlida... Försök att ta en dusch på morgonen, icke! Vänta en timme innan vattnet har blivit varmt om det har slocknat under natten.
Ge sig ut på vintern för att dra hem träden du får kapa samtidigt, bara för att markerna inte håller för traktorn om det inte är tjäle.
Sen stå och hugga skiten i flera veckor, stapla minst en vecka och sedan köra in det i huset.
För att inte tala om hur mycket rök det luktade om alla kläder då tvättstugan låg vägg i vägg med pannrummet...

Jag har fjärrvärme. Det är dyrt men jag har inte gjort något åt det sedan jag flyttade in mer än att justera upp och ned kurvan litegrann.
Jag har två kaminer varav en är installerad och det har inte eldats många kg björk i den än, jag har dock några kubik liggandes som väntar på att klyvas. Det känns som att jag har vettigare saker att göra på den tiden det tar att klyva skiten och bära in den.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag är uppvuxen i ett vedeldarhushåll och det är inget jag skulle låta mina barn genomlida... .

Tänk att jag har en helt annan bild utav eldandet. Då när jag var liten eldade vi i panna.
Idag eldar jag bara för värme, ingen riktig panna.

Men den dagen jag orkat konvertera huset till vattenburen värme, den dagen kommer pannan in. Så jag kan sitta där och elda även för varmvattnet.

Men innan det måste det ändras lite i kåken.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag är värre än snål när det gäller el. Varför använda något som jag behöver betala för när det finns gratis värme.
Jag är generellt väldigt snål mot mej själv. Å andra sidan så ser andra människor mej som generös, men mot mej själv.
Så jäkla rädd att spendera pengar, har ågren i dagar efter att jag köpt något för några hundra. Bjuda polarna på en runda i baren bekommer mej inte.

Skillnad mellan sparsam och snål.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...