RR SM Knutstorp 7-9 Augusti 2009

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Med risk för hängning...

Varför inte flytta 125R och 250R som ändå inte drar fulla startfält på långa vägar, om man nu måste flytta ut någon.

Anledningarna till att jag inte kommer i helgen är helt enklet, jag vill inte stresstävla och utan "fredagsträning" känns det meningslöst att åka 120 mil.

/ Martin

Ps Ser dock fram emot Humlan och Co på webbradion.

Det förslaget har vi påtalat 100 gånger.
Men det går inte att flytta just dom 2 klasserrna. För dom är huvudklasserna och har SM status. och har man inga klasser med SM-status så blir det inget SM.

Men mitt förslag är i stället att flytta alla andra klasser.
R600, R1000, SBK kör egna helger utan SM status, och så kör vi A och B finaler så vi kan ha 50 - 60 startande i varje klass. Och att alla får köra och slipper bli utkvalade.
Så kan 125r och 250r köra sina SM helger.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Men mitt förslag är i stället att flytta alla andra klasser. R600, R1000, SBK kör egna helger utan SM status, och så kör vi A och B finaler så vi kan ha 50 - 60 startande i varje klass. Och att alla får köra och slipper bli utkvalade. Så kan 125r och 250r köra sina SM helger.
SST600 kan också få vara med :)

Men det lär inte hända de närmsta åren, 125 och 250 kan inte dra runt en helg själva ekonomiskt och Svemo värnar ju om dessa klasser iom att de har SM-status.
Ingenting, ..om han inte degat ner sig ordentligt.
Iofs har han nog inte kört sedan 2006 så reglerna är väl tydliga, ..men kanske dispensbara om någon engagerar sig.
Nu vet jag inte vem det är men om han spöat Miinin så lär han inte göra bort sig i SST 600 även om det var ett par år sedan han körde sist. Svemo borde inte vara omöjliga kan man tycka.

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Nu vet jag inte vem det är men om han spöat Miinin så lär han inte göra bort sig i SST 600 även om det var ett par år sedan han körde sist. Svemo borde inte vara omöjliga kan man tycka.

Ur Svemos roadracingkalender:

* 2.1.8
Förare med Elitlicens som under tre på varandra följande kalenderår inte innehaft helårslicens, erhåller automatiskt Junior- eller Seniorlicens, beroende på ålder. Efter särskild ansökan kan dock dispens för Elitlicens beviljas. Förare som under fem på varandra följande kalenderår inte innehaft helårslicens är inte berättigad till förarlicens. Ny licenskurs måste genomföras.

M.a.o borde han fått ut en elitlicens 2009 om han hade elitlicens 2006, tycker man. Iofs kanske han bara hade engångslicens 2006.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös

Den dagen 125R ersätts av Rookie 600 eller 1000 är den dagen jag slutar hjälpa till att arrangera - tvärtom ska vi försöka få folk att börja i 125R istället för Rookieklasserna så vi kan få lite konkurrenskraftigt folk i Europa, och mer folk i racen.

Det är skitkul med Rookie men det är fel väg att gå om man ska komma nånstans.

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Här flödar verkligen positiviteten , woohoo.

Men, tänk vad ni missar. Imorn ska vi idrotta som galningar på Knutstorp, vädret ska bli bättre än bäst säkert.
HMS gör säkert ett jättebra jobb med allt, säkert... Som rookie är det jättebillig racing, man slipper campa en hel helg och äta en massa dyr mat eller billig och äcklig mat, man slipper göra av med en massa däck eftersom man ändå inte hinner byta däck.

Och, betänk att det faktiskt bara är Rookie och World SBK som klarar av två kval och två race samma dag, hajja det :tummenupp

Gonatt

// Nitrous - raceklar

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Man är tydligen blind också...

Så det blir ingen webradio idag utan man får hålla koll på mylaps för att se hur det har gått eller?

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Jamen jippi det blir ju bara bättre och bättre. Rookie kör fredagar, radio bara på lördag och söndag. Detta arrangemang med fredagar är ju superbra..........

Nu skiter jag i allt vad RR är denna helg, support från min sida är = 0
och har börjat tröttna RR i Sverige.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Man är tydligen blind också...

Så det blir ingen webradio idag utan man får hålla koll på mylaps för att se hur det har gått eller?

Jag har ett jobb att sköta också. Ska se om jag kan komma iväg vid lunch eventuellt, men det ser mörkt ut. Har ett möte kl 13, men det kanske blir inställt.

Jamen jippi det blir ju bara bättre och bättre. Rookie kör fredagar, radio bara på lördag och söndag. Detta arrangemang med fredagar är ju superbra..........

Nu skiter jag i allt vad RR är denna helg, support från min sida är = 0
och har börjat tröttna RR i Sverige.

Varför tar du inte ledigt från ditt jobb och åker ner och snackar i radio? Kunskapen har du iallafall, engagemanget finns ju också där? OBS! Ta inte detta på fel sätt, jag menar inget annat än det jag skriver. Jag tror du skulle bli en utmärkt speaker.

Last edited:

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
YZF250, GSXR750
Jag har ett jobb att sköta också. Ska se om jag kan komma iväg vid lunch eventuellt, men det ser mörkt ut. Har ett möte kl 13, men det kanske blir inställt.

Man blev ju bortskämmd av att ni sände fredagen också på Anderstorpstävlingen.

Får hoppas att de lägger upp det (snabbt) på mylaps så man har lite koll.

Gick med
2 May 2006
Hoj
CBR 600RR -08
Man söker & söker & tom filtrerar på mylaps, men inga träffar på varken dagens tider eller tidigare tävlingar (Känns som jag inte skulle hitta till vattnet under pågående simtur).
Kan ngn vänlig själ lägga upp en länk till Knudans My-laps tiderna.

Tack på förhand.

LOTTAK

LEV LIVET, BÖRJA IDAG
Gick med
5 May 2004
Hoj
-
Man söker & söker & tom filtrerar på mylaps, men inga träffar på varken dagens tider eller tidigare tävlingar (Känns som jag inte skulle hitta till vattnet under pågående simtur).
Kan ngn vänlig själ lägga upp en länk till Knudans My-laps tiderna.

Tack på förhand.

Knutstorp använder inte mylaps utan har ett eget system, brukar finns på deras hemsida.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Knutstorp använder inte mylaps utan har ett eget system, brukar finns på deras hemsida.

Detta året ska dom använda en riktig Orbits-server, det borde hamna på mylaps så småningom

Man blev ju bortskämmd av att ni sände fredagen också på Anderstorpstävlingen.

Får hoppas att de lägger upp det (snabbt) på mylaps så man har lite koll.

Det beror på att jag var på jobbet den dagen:tummenupp

Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Men mitt förslag är i stället att flytta alla andra klasser.
R600, R1000, SBK kör egna helger utan SM status, och så kör vi A och B finaler så vi kan ha 50 - 60 startande i varje klass. Och att alla får köra och slipper bli utkvalade.
Ett förslag som kommer bli svårt att genomföra av bla. följande orsaker.

1. Föreningarna får ännu fler arrangemang som ska klaras av. Det varierar såklart mellan föreningarna men en del har svårt med att få fler bandagar, andra har kanpert med personal osv.
2. Det blir ännu svårare att marknadsföra svensk Roadracing. Nu är ju inte marknadsföringen av Roadracing så himla stor men att ha SM klasser som tävlar vid tre olika tillfällen (Pro Superbike, SM 1 & SM2) gör nog inte att gemene man tycker sporten är tydlig eller förståelig.

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
I dag finns det ju "tidtagningsfirmor" i Sverige som lägger ut live-timing. Är det så avancerat eller dyrt att bara vissa klarar av det?

Finns väl inga rookisar som hinner skriva något under dagen men alla uppdateringar är uppskattade :tummenupp

Den dagen 125R ersätts av Rookie 600 eller 1000 är den dagen jag slutar hjälpa till att arrangera - tvärtom ska vi försöka få folk att börja i 125R istället för Rookieklasserna så vi kan få lite konkurrenskraftigt folk i Europa, och mer folk i racen. Det är skitkul med Rookie men det är fel väg att gå om man ska komma nånstans.
En ganska stel och gammaldags inställning som du självklart får ha men snart är det väl dags att kolla lite ute i vida världen och tänka ett par år framåt?
Kolla på tex Per Björk, från Rookie 600 ut i Europa via Pro Superbike.
De som försökt ta sig fram via 125 och 250 senaste åren har det väl gått så där för.

Vem har pratat om att rookie-klasserna ska ersätta 125 GP?
Det som skrevs var att fyrtaktsklasserna kan åka tillsammans för att få fulla startfält.
2. Det blir ännu svårare att marknadsföra svensk Roadracing. Nu är ju inte marknadsföringen av Roadracing så himla stor men att ha SM klasser som tävlar vid tre olika tillfällen (Pro Superbike, SM 1 & SM2) gör nog inte att gemene man tycker sporten är tydlig eller förståelig.
Markandsföringen av SM är idag i princip lika med noll och as we speak går folk in gratis på Knutstorp. Tvärtom kanske det skulle bli lättare att marknadsföra med bara fyrtaktsklasser och fulla startfält, vem vet.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
En ganska stel och gammaldags inställning som du självklart får ha men snart är det väl dags att kolla lite ute i vida världen och tänka ett par år framåt?
Kolla på tex Per Björk, från Rookie 600 ut i Europa via Pro Superbike.
De som försökt ta sig fram via 125 och 250 senaste åren har det väl gått så där för.
Jag tycker nog att Sturla Fagerhaug har lyckats mycket bra och Alexander Kristiansson är på god väg att göra samma resa. Robert Gull de senaste åren likaså. etc etc

Markandsföringen av SM är idag i princip lika med noll och as we speak går folk in gratis på Knutstorp. Tvärtom kanske det skulle bli lättare att marknadsföra med bara fyrtaktsklasser och fulla startfält, vem vet.
OM föreningarna har problem att marknadsföra en SM-deltävling lär de knappast få det enklare att marknadsföra två stycken, oavsett vilka hojar som körs.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln