RRFA målgrupp

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Re: Re: Re: men visst låter det vettigt!

CorbenDallas skrev:
Alltså, en gång till bara för din skull, gubbe. Om man är låååångsam, varför vill man då tävla? Det var den frågan jag ställde.

Alla förstår din fråga men den riktiga frågan är VEM som bestämmer vad som är snabbt och vad som är farligt. I slutänden måste det trots allt avgöras av någon och då tycker jag, och reglerna säger det, att det är tävlingsledningen som skall fatta sådana beslut.
Om det på något sätt skall ändras från de "riktiga" racen så skall det bli tolerantare i RRFA.
Egentligen är det här inget problem alls, problemet finns inte och det behöver inte diskuteras här av oss, en massa amatörer. Det får nämligen inte anordnas en motortävling i sverige utan att det är godkänt av diverse instanser, det skall finna utbildade rutinerade domare, tävlingsledare osv. just för att hålla koll på sånt här så som sagt, problemet existerar inte. Det som kan vara värt att dikutera är hur pass toleranta vi skall försöka få dom att vara.
Alla som jag varit i kontakt med ang. racet på Sviestad igår har varit jättepositiva och det har inte varit några som helst problem att ha lite överseende med vissa detaljer så länge det inte direkt hotar säkerheten för förare, åskådare eller någon annan runt banan.

Om något skall diskuteras och ältas här i vinter så hoppas jag det gäller dom mer akuta problemen nämligen bristen på ban-tid. Buller och krav på ekonomisk lönsamhet är dom största hindren som måste ordnas om det skall gå att låna någon motorbana nästa säsong.
Är det ok att kräva originalsystem på tävling?
Hur mycket får det kosta i anmälningsavgift?
Hur många tävlingar skall vi köra?
Vilka klasser är intressanta?

Betydligt intressantare frågor än vem som kör för snabbt eller för långsamt!!

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Re: Re: Re: Re: men visst låter det vettigt!

HW skrev:
...Betydligt intressantare frågor än vem som kör för snabbt eller för långsamt!!
Bra, HW!

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Re: Re: Re: Re: men visst låter det vettigt!

HW skrev:
Alla förstår din fråga men den riktiga frågan är VEM som bestämmer vad som är snabbt och vad som är farligt. I slutänden måste det trots allt avgöras av någon och då tycker jag, och reglerna säger det, att det är tävlingsledningen som skall fatta sådana beslut.
Om det på något sätt skall ändras från de "riktiga" racen så skall det bli tolerantare i RRFA.
Egentligen är det här inget problem alls, problemet finns inte och det behöver inte diskuteras här av oss, en massa amatörer. Det får nämligen inte anordnas en motortävling i sverige utan att det är godkänt av diverse instanser, det skall finna utbildade rutinerade domare, tävlingsledare osv. just för att hålla koll på sånt här så som sagt, problemet existerar inte. Det som kan vara värt att dikutera är hur pass toleranta vi skall försöka få dom att vara.
Alla som jag varit i kontakt med ang. racet på Sviestad igår har varit jättepositiva och det har inte varit några som helst problem att ha lite överseende med vissa detaljer så länge det inte direkt hotar säkerheten för förare, åskådare eller någon annan runt banan.

Om något skall diskuteras och ältas här i vinter så hoppas jag det gäller dom mer akuta problemen nämligen bristen på ban-tid. Buller och krav på ekonomisk lönsamhet är dom största hindren som måste ordnas om det skall gå att låna någon motorbana nästa säsong.
Vilka klasser är intressanta?

Betydligt intressantare frågor än vem som kör för snabbt eller för långsamt!!

(näää, gamlot fattade inte frågan!! :D :D :D Eller så förstod jag inte vad han menade. :D )
Well, frågan är kanske inte viktigast, men den är på sätt o vis ganska viktigt för intresset o det är ju ändå mkt det som styr.
Jag tror Chrille menar med sina tidsangivelser att om man klarar den "gränsen" så hittar man runt banan och är därmed hyfsat säker som förare och kan litas på när det ska till att tävlas.
Inte helt oviktigt ändå.

Och ska du skapa intresse kring "serien" ja, då måste man ju ha en målgrupp också som tråden handlar om. Var ska du annars hitta dom som ska köra och dom som ska driva det?

Ja, om det betyder skillnaden på att få köra och inte så varför inte?

Om man är garanterad att få köra är det ju värt en hyfsad slant.

beror på vad man kan få i bantid...

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
En poäng med RRFA, och egentligen den enda poängen, var väl att alla som vill tävla får tävla. Sätter man upp en massa regler som anger vilka som får vara med så blir det ju RRFV (V=vissa).

Fattar inte varför ni skall krångla till det hela genom att på förhand försöka lösa skenproblem som säkerhet, tider osv.

HW, som svar på dina frågor:
originalsystem: ja, mig gör det inget
pris: spelar mig ingen roll upp till ett par tusenlappar
antal: ju fler desto bättre, ekonomi, intresse och bantid får väl avgöra. Det är ingen egentlig serie som ger uppklassningspoäng så alla måste inte vara med på alla tävlingarna
klasser: ingen sakligt grundad åsikt

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Re: Re: Re: Re: Re: men visst låter det vettigt!

CorbenDallas skrev:
(näää, gamlot fattade inte frågan!! :D :D :D Eller så förstod jag inte vad han menade. :D )
Well, frågan är kanske inte viktigast, men den är på sätt o vis ganska viktigt för intresset o det är ju ändå mkt det som styr.
Jag tror Chrille menar med sina tidsangivelser att om man klarar den "gränsen" så hittar man runt banan och är därmed hyfsat säker som förare och kan litas på när det ska till att tävlas.
Inte helt oviktigt ändå.

Och ska du skapa intresse kring "serien" ja, då måste man ju ha en målgrupp också som tråden handlar om. Var ska du annars hitta dom som ska köra och dom som ska driva det?

Ja, om det betyder skillnaden på att få köra och inte så varför inte?

Om man är garanterad att få köra är det ju värt en hyfsad slant.

beror på vad man kan få i bantid...
Läs igenom HW:s utmärkta förslag, skönt att se hur han fokuserar på rätt saker, ingen kommer att tvinga någon att köra RRFA, detta är helt frivilligt, som HW påpekar så bestämmer inte vi vad som klassas som för långsam eller för farlig.

Ekonomiskt sett så har www.sydskanesemse.nu en väl fungerande bokningslista, man ser vilka som är bokade och kan även sätta krav på att du måste betala INNAN ditt namn syns på listan, på så sätt slipper slipper klubben/RRFA ligga ute med pengar, dessutom så garderar vi oss så att det går ihop rent ekonomiskt.

Hur hittar man då folk som vill tävla i RRFA, ja om du kommer ihåg så startade Sydskanesemse i liten skala och nu är vi 200 st medlemmar och målet är uppnått, djungeltrumman och diverse forum är snabbare än man kan tro.

Last edited:

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Men jag envisas i alla fall med att det inte är du, jag eller någon annan här som skall bestämma sånt. Inte via internet, inte på träning och inte på tävling. Det är upp till arrangören av varje tävling att bedöma om någon är farligt långsam eller vinglig och i så fall på lämpligt sätt föreslå lite mer träning innan dom släpps ut på griden. Jag är ganska säker på att våra arrangörer klarar det utan problem.

MINA svar på mina egna frågor:

originalsystem javisst, i rookie-rookie är det inte maskinen som är begränsningen. Dom få extra hk det i bästa fall ger med ett slipon eller helsystem är helt försumbara.

kostnad: en vanlig heldag på en bana kostar 500-800:-, då har man inga flaggvakter, inga funktionärer, ingen tidtagning, ingen domare osv. osv. Är det ingen banhyra som skall betalas så GÅR det att dra runt en tävling på 500:- / person om det kommer minst 60 förare, med lite tur och mycket ideellt gratisarbete. En tusenlapp skulle göra det betydligt tryggare för arrangören och lämnar lite marginal för misstag och extra finesser. Ett problem är att tävlingarna måste vara publikfria så det blir inga intäkter från publiken.

antal tävlingar: ju fler desto bättre men det beror ju på priset och antalet anmälningar. Jag är ganska säker på att startfälten kommer bli fulla och då är vi tillbaka på punkt 1, utkvalning innan race... inte bra, inte bra. Här krävs kreativa förslag. Cup-system med a och b-finaler? upp(bort)-klassning av snabba förare som kanske borde köra sm/so?

/HW

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Intressant diskussion.

Det viktigaste:
Att alla som anmäler sig får chansen att köra race! Det som jag förstår av idén med RRFA är just att nybörjare ska lotsas in i rr-världen genom att få bantid och att känna på hur ett race genomförs.

Kostnad:
För mig så kändes 500:- som ett kap. Jag skulle utan vidare kunna betala upp till det dubbla om tävlingarna genomförs lika bra som det nyss genomförda B-racet i helgen.

Det kommer väl att finnas en ny bana nästa år. Gotland Ring. Har någon koll på vad det kommer att kosta att få bantid där ännu? Om inte dom är för dyra så kunde det vara kul att förlägga någon/några tävlingar dit.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Uppklassning ifrån Rookie Rookie till Rookie låter inte helt fel, om man märker att någon är helt överlägsen så kanske den föraren skall fundera lite om han/hon verkligen hör hemma i serien, ungefär som vissa som kör i långsammare grupp på bandagar enbart för att brilljera trots att dom håller tokhögt tempo.

SMC har rutin på sådant och är du för snabb/långsam så flyttas du upp/ner till rätt grupp, men om man kör i snabbaste gruppen och ändå kör i åttor runt dom andra så hör man kanske inte hemma i RRFA, tvångsuppklassning kommer att ge sura miner men det är nog nödvändigt i vissa fall, RRFA är INTE tänkt att i första hand prioritera dom snabbaste B förarna i SM/SO klassen.

Många snabba B förare kommer givetvis att köra RRFA i början av serien men om dom dominerar för mycket så faller ju hela konceptet.

Här finnes gott om tår att trampa på, alla kommer inte att bli nöjda med regelverket men det får man ta.

Jag har dessutom ingenting att säga till om i RRFA, jag bara tycker precis som ni andra gör.

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Relapse skrev:
Intressant diskussion.

Det viktigaste:
Att alla som anmäler sig får chansen att köra race! Det som jag förstår av idén med RRFA är just att nybörjare ska lotsas in i rr-världen genom att få bantid och att känna på hur ett race genomförs.
Huvet på spiken!

Kostnad:
För mig så kändes 500:- som ett kap. Jag skulle utan vidare kunna betala upp till det dubbla om tävlingarna genomförs lika bra som det nyss genomförda B-racet i helgen.[/B]
500:- är löjligt billigt. Om det är tryggare med en tusing så är det väl ändå billigt, eller? En heldag kostar 600-750 o då får man ifs köra mer, men du har ju inget tävlingsmoment...

Det kommer väl att finnas en ny bana nästa år. Gotland Ring. Har någon koll på vad det kommer att kosta att få bantid där ännu? Om inte dom är för dyra så kunde det vara kul att förlägga någon/några tävlingar dit. [/B]
Problemet med Gotland Ring är väl den dyra transporten dit?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Relapse skrev:
...Det kommer väl att finnas en ny bana nästa år. Gotland Ring. Har någon koll på vad det kommer att kosta att få bantid där ännu? Om inte dom är för dyra så kunde det vara kul att förlägga någon/några tävlingar dit.
Den fulla bansträckningen kommer att kosta lite mer än Anderstorp (>40 000 plus moms). Kan kolla upp exakt pris om det är av intresse.

H-Klint

Långt ifrån nyfödd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR600-97 - Skrapad å ful, GS750-77 Ånglok
Helt ok bara det går på dB dock, inte typ av avgassystem.
Bara man är tydlig innan vad som gäller, och hålla
på det. Så det inte blir något man vet man kan strunta i.

Sviestad kostade 500, en bandag med Miinin 750.
Dyrare än så kan det absolut vara.

Klasser
Kan man återgå till lilla och stora debutant?
Sen dela upp med a och b finaler. Kanske även
a och b träningar. I söndags var det 4 klasser
som gick att genomföra på en dag.

Sen undrar jag om racen skall vara 1 eller 2 dagar, i veckan eller
på helgen. Förstår fullständigt att just detta kan påverka tillgång
på bantid och funktionärer.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
HW har helt rätt i det han säger men Gixxergamlots tankar är intressanta att diskutera runt.

Du resonerar som om vi kan dela in oss i det oändliga, det kan vi inte. Vissa banor kan man slå ihop klasserna till tex dtor bebutant och sedan köra A o B-heat men när du sen har den indelning går det inte att göra mer! Tävlingsledningen bör/kan fortfarande ta bort förare som är farliga på banan.

Alla Hannes frågor och alla Hannes svar är dessutom perfekta men jag anser också att det ska vara tex 98-100 db statiskt som gäller med kontinuerlig kontroll vid bankanten, precis som det varit på Atorp i många år. Att däremot kräva orginalsystem skapar en intressant fråga. Vad gäller när man har helsystem med adapter för org-dämpare och är det tillåtet med insatser??

Tex har akra streetlegalsystem som klarar Englands hårda bullerkrav men det skulle jag inte få köramed om folk kräver orginalsystem.

Fram för Hårda bullerkrav som det ALDRIG fuskas med.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Det känns som om RRFA kan genomföras på en dag, eventuellt 1/2 dag beroende på antal grupper och tillgång till banor, vi kanske tvingas banta ner till 2 grupper i vissa fall pga detta.

1000 kr per skalle för en heldag och 500 kr för en halvdag är helt ok för min del, banhyror heldagar är dyra som ni säkert vet.

Alla som har någon form av rutin av banbokning eller kontakter bör göra sin stämma hörd här, RRFA behöver all hjälp som går att få.

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Chrille skrev:
HW har helt rätt i det han säger men Gixxergamlots tankar är intressanta att diskutera runt.

Fram för Hårda bullerkrav som det ALDRIG fuskas med.

Absolut är det intressant att diskutera.

Bullerkrav borde väl koncentreras vid det som är viktigt, dvs bullret.
Anledningen till att man har krav på originalburkar är väl för att det helt enkelt garanterar ett lågt ljud o det är enkelt att se om det är original eller inte, dvs du slipper mäta o ha dig...

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Chrille skrev:

Du resonerar som om vi kan dela in oss i det oändliga, det kan vi inte. Vissa banor kan man slå ihop klasserna till tex dtor bebutant och sedan köra A o B-heat men när du sen har den indelning går det inte att göra mer! Tävlingsledningen bör/kan fortfarande ta bort förare som är farliga på banan.

Japp så kan det ev bli, om det bara finnes A o B heat och du är för snabb för A eller för långsam/farlig för B så åker du ut, jag ser inga större problem med det.

Det blir i detta fallet RRNFA, Road Racing Nästan Für Alles men vad kan vi göra åt detta då, kreativa ideer tack.

CorbenDallas

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
GSXR1100R skrev:
Japp så kan det ev bli, om det bara finnes A o B heat och du är för snabb för A eller för långsam/farlig för B så åker du ut, jag ser inga större problem med det.

Det blir i detta fallet RRNFA, Road Racing Nästan Für Alles men vad kan vi göra åt detta då, kreativa ideer tack.

Sätt mig som undre gräns. Om dom inte kan köra ifrån mig får dom inte vara med. Jag lovar jag ska inte ta för mkt betalt. :D

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
GSXR1100R skrev:
....

FÖR SNABB?!? En B-förare är en B-förare. Jmfr med korpfotboll - man får inte spela om lman är licensierad men inte en jävel hindrar en om man är skitduktig. Vem i hela sverige skulle fatta beslutet att någon är för snabb??

Jag förstår inte vad du oroar dig för, det finns inga FÖR snabba b-förare.

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Chrille skrev:
FÖR SNABB?!? En B-förare är en B-förare. Jmfr med korpfotboll - man får inte spela om lman är licensierad men inte en jävel hindrar en om man är skitduktig. Vem i hela sverige skulle fatta beslutet att någon är för snabb??

Jag håller med. Det var inga problem i helgen med Brevesjöare, Packalénare eller andra snabba rookies. Så länge som dom "etablerade" B-förarna inte tar bort körtid från nybörjarna så är det inga problem som jag ser det.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Chrille skrev:

Jag hörde en del gnällande från förare i R-1000 serien när No 1 skulle köra i B-serien, samt att Camilo och en del andra snabbisar borde ha klassats upp tidigare, det vore skönt att slippa det gnället i RRFA, men om du nu säger att det inte finns några FÖR snabba B-förare så har vi ju inga problem.

Jag ser inte RRFA som ett substitut för R 600/1000, RRFA skall i första hand prioritera dom som INTE är med och slåss i toppen av Rookie serien, nu är ju det ingen fara för din del eftersom du inte plockade en enda poäng i år, trots detta så körde du serien och hade sketsköj ändå, men tänk om du fick möta likvärdiga förare på banan och ha en realistisk chans till pallplats, att slåss om bottenstriden kan inte vara målet.

Om alla som kör i Rookie serien anmäler sig till RRFA vad skiljer då RRFA gentemot Rookie serien?

Min vision är att betrakta RRFA som en slags C- serie där man tränar och tävlar i hopp om att bli snabbare och säkrare för att sedan sikta på B-serien.

Jag vill påpeka ännu en gång att detta endast är mitt sätt att se det hela på, jag bestämmer ingenting i RRFA, det är upp till er alla att vända och vrida på detta, kul att ha en öppen debatt där alla får tycka och tänka.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Relapse skrev:
Jag håller med. Det var inga problem i helgen med Brevesjöare, Packalénare eller andra snabba rookies. Så länge som dom "etablerade" B-förarna inte tar bort körtid från nybörjarna så är det inga problem som jag ser det.
Precis det som är problemet! Att man blir för många förare gör att de som vill prova på drar sej för att anmäla sej. RRFA ska inte vara en tävling på samma nivå som SM/SO, utan för de som vill prova på rejsing för att senare ta nästa steg uppåt. I dag är steget från snabba gatgruppen till rookie-SM ganska stort, med tanke på att du riskerar att kvalas ut. Man betalar 1500 för en helgs camping om man har lite otur.

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...