RRFA målgrupp

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Zilversurfer skrev:
Dom var välkomna, men jag tyckte fortfarande det är löjligt. Lika löjligt som om topp förarna skulle köra RRFA, däremot B-race där det ....

Se på Hannes inlägg tidigare i den här tråden. Rena B-tävlingar ÄR RRFA, men jag tror helt klart att uppklassningspoängen måste räknas annorlunda.

Den här tråden hade inte existerat om fler varit på Sviestad i helgen som gick och sett R600-rejset. Perfekt!

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
[, det är klart att många som redan kör i Rookieserien vill prova på RRFA, men risken är att det blir på bekostnad av dom stackare som inte riktigt platsar i Rookieserien ännu, min syn på RRFA är att se det som en C- klass.

Jag kan ha fel det brukar jag ha. [/B][/QUOTE
]

Jag har aldrig haft ambitionen att börja tävla men har nog kört ca
15-20 bandagar dom senaste 3 åren. Gammal som man är (48) så har jag tagit det lugnt och jobbat sakteliga upp i grupperna och kör i snabb idag utan att behöva skämmas.
Jag skulle kunna tänka mig att prova ngt race ngn gång med ungefär likvärdiga medtävlare ( ett c-gäng) bara för att ha kul, känna adrenalinkicken. Jag kan tänka mig att en dimension till dvs tävlingsmomentet gör att man nog är rätt långt bort ifrån en vanlig bandag, men att tävla mot b-förare känns lite fel, man skulle bara känna sig i vägen och dra sig ur det hela innan det börjat.

Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Gixxer 1000 skrev:
.... Jag kan tänka mig att en dimension till dvs tävlingsmomentet gör att man nog är rätt långt bort ifrån en vanlig bandag, men att tävla mot b-förare känns lite fel, man skulle bara känna sig i vägen och dra sig ur det hela innan det börjat.

Då har du helt övervärderat vår körförmåga! Så duktiga är vi inte! Be någon klocka dig någon gång och jämför med våra tider så ska du få se...

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Zilversurfer skrev:
Dom var välkomna, men jag tyckte fortfarande det är löjligt. Lika löjligt som om topp förarna skulle köra RRFA, däremot B-race där det finns uppklassnings poäng ska givetvis alla vara med på lika vilkor, dock skall alla som inte klarar kvala in köra B - final.

Och vinnaren i B finalen ska få jätte stor buckla - blir ni nöjda då! :hej

Jag förstår dig, Chrille & Ola#11, ni ser RRFA som ett bra tillfälle till att skaffa enkla uppklassningspoäng :tummenupp

Är det verkligen vårat huvudmål? att låta talanglösa B-förare få poäng i gärdsgårdsserien (vilket påhopp).

Sluta vara så ego nu och tänk på att det faktiskt finns förare som är tro det eller ej SÄMRE än er :skrämd

Jag är kass på att köra och vill inte lägga 100.000 kr på en säsång, jag vill köra mer än Licensträningar, Bike Events & KM, men platsar inte i Rookie-1000, vad vill ni jag ska göra då, sälja skiten och mata duvor i en park :mad:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
GSXR1100R skrev:
Jag förstår dig, Chrille & Ola#11, ni ser RRFA som ett bra tillfälle till att skaffa enkla uppklassningspoäng :tummenupp

....

Som sagt, uppklassning kommer inte kunna ske på samma villkor i SM/SO som i rena b-tävlingar och det har det inte heller varit någon fara för heller.

Ingen förare med självdistans vill klassa upp innan han är redo. Ola ÄR snabb nog för en uppklassning, jag är det inte.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Gixxer 1000 skrev:
--- edit --
Jag kan tänka mig att en dimension till dvs tävlingsmomentet gör att man nog är rätt långt bort ifrån en vanlig bandag, men att tävla mot b-förare känns lite fel, man skulle bara känna sig i vägen och dra sig ur det hela innan det börjat.

Som Chrille sa. Be någon klocka dig så ser du att det inte skiljer så mycket. JAg var nervös för att känna mig i vägen innan jag körde i helgen men det är inga som helst problem bara man är konsekvent och kör i vettiga spår utan att leka kryssningsmissil så tar de snabba sig förbi utan problem.

GSXR1100R skrev:

Jag förstår dig, Chrille & Ola#11, ni ser RRFA som ett bra tillfälle till att skaffa enkla uppklassningspoäng

Är det verkligen vårat huvudmål? att låta talanglösa B-förare få poäng i gärdsgårdsserien (vilket påhopp).

Sluta vara så ego nu och tänk på att det faktiskt finns förare som är tro det eller ej SÄMRE än er

Jag är kass på att köra och vill inte lägga 100.000 kr på en säsång, jag vill köra mer än Licensträningar, Bike Events & KM, men platsar inte i Rookie-1000, vad vill ni jag ska göra då, sälja skiten och mata duvor i en park

Kom igen nu Micke.
Du hade utan problem kunnat köra helgens B-race på Sviestad. Jag var sämst men jag tror inte att någon enda av de andra snabba killarna tyckte jag var ett problem och de var inget problem för mig heller. Jag tycker faktiskt att du överdramatiserar och komplicerar det hela en smula.
Kan jag köra 1.00 - 1.01 på Sviestad så kan du det också och därmed är problemet ur världen. :tummenupp

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Ok, nu säger jag det en gång till. Det här problemet existerar bara i teorin. I praktiken är det sånt som man som arrangör har med i beräkningarna och löser när man bestämmer klasser och tidsschema. Har man med r600 får man räkna med att köra flera finaler. Vi körde en testtävling i slutet på säsongen som krockade med flera andra tävlingar och ändå höll vi på att få fullt startfält. Tror ni inte att vi / alla andra arrangörer fattar vad det innebär och har det med i beräkningen till nästa gång. Vi hade beredskap fall det skulle bli fullt. Det fanns tid / möjlighet att slå ihop 125std och 125-400 och köra dubbla 600-race.
Diskussionen i den här tråden är ganska korkad. Det finns något fint ord för det som jag inte kommer på, alla tjattrar om sin sak men lyssnar inte och vill inte ens försöka förstå vad dom andra har att säga. Jag ser tyvärr inte problemet, det finns lösningar på allt som avhandlats i den här tråden.
Snälla, gör som någon skrev tidigare, försök att se lösningarna istället för problemen. Problem finns det gott om så dom behöver man inte skapa!!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
HW skrev:
Ok, nu säger jag det en gång till. Det här problemet existerar bara i teorin. I praktiken är det sånt som man som arrangör har med i beräkningarna och löser när man bestämmer klasser och tidsschema.

-- edit ---

Jag ser tyvärr inte problemet, det finns lösningar på allt som avhandlats i den här tråden.
Snälla, gör som någon skrev tidigare, försök att se lösningarna istället för problemen. Problem finns det gott om så dom behöver man inte skapa!!

End of discussion!

Nu tycker jag att alla ska försöka inrikta enerign åt att få till några b-race öht! Lobba mot era lokala föreningar och jobba för det under hela vintern så blir alla glada och nöjda!

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
HW skrev:
Ok, nu säger jag det en gång till. Det här problemet existerar bara i teorin. ...

Måste vi lyssna på dig som VET hur det här fungerar? Näe.... :p

Naturligtvis har du rätt.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
GSXR1100R skrev:
...

Jag är kass på att köra och vill inte lägga 100.000 kr på en säsång, jag vill köra mer än Licensträningar, Bike Events & KM, men platsar inte i Rookie-1000, vad vill ni jag ska göra då, sälja skiten och mata duvor i en park :mad:

Nej du ska köra rena b-tävlingar som den i helgen. Den hade varit perfekt för dig och alla andra som känner sig för långsamma för en SO/SM-helg. Den var även perfekt för de som inte har tid och råd med en SM/SO-helg. Perfekt tävling i all sin enkelhet.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Goodstuff skrev:

Kom igen nu Micke.
Du hade utan problem kunnat köra helgens B-race på Sviestad. Jag var sämst men jag tror inte att någon enda av de andra snabba killarna tyckte jag var ett problem och de var inget problem för mig heller. Jag tycker faktiskt att du överdramatiserar och komplicerar det hela en smula.
Kan jag köra 1.00 - 1.01 på Sviestad så kan du det också och därmed är problemet ur världen. :tummenupp

Ja jag vet att jag kan köra ungefär lika fort/sakta som du, men om jag ska köra en enklare tävling så vill jag köra med just sådana som dig, jag blir lätt uppgiven om jag vet att startfältet består av 30 snabba rutinerade förare + du och jag, i bästa fall kör jag ifrån dig och eventuellt kommer jag före dom som vurpar.

HW & du har rätt i att vi bör bränna krutet på att titta på vad som respektive region kan göra för att ro detta i land, men det är alltid lika roligt att röra om i RR grytan.

moto-gg

motograndgunnar
Gick med
24 Jun 2003
Hoj
pasini å Yamaha tz 125 98
tips: det kommer att behövas flaggvakter å annan personal på rejsen det är inte det lättaste att fixa funkisar till b-race mitt tips varje förare måste ha en funkis med sig om någon förare inte kan fixa det går det att lösa mot en 5-hundring eller ngt.

vädjan: snälla hiva inte bort 125 std. Juniorerna som kör vanligtvis i sm serien får redan väldigt lite körtid och dom skulle vara väldigt lyckliga om dom fick vara me hära. Och är det 125 std och inte 125 junior så får alltså rookie-rookie-gubbar som vill rejsa för en billig peng en chans att komma ut å lufta sig vid några tillfällen per år

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Chrille skrev:
Nej du ska köra rena b-tävlingar som den i helgen. Den hade varit perfekt för dig och alla andra som känner sig för långsamma för en SO/SM-helg. Den var även perfekt för de som inte har tid och råd med en SM/SO-helg. Perfekt tävling i all sin enkelhet.
Vi vill samma sak i slutändan, mera tränings/tävlingstillfällen och lite depåmys, ikväll så klipper jag klart 250R filmen ifrån Knudan, vill du ha den som försoningspresent, eller ska vi ut på gatan och slåss :crash

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
GSXR1100R skrev:
Vi vill samma sak i slutändan, mera tränings/tävlingstillfällen och lite depåmys, ikväll så klipper jag klart 250R filmen ifrån Knudan, vill du ha den som försoningspresent, eller ska vi ut på gatan och slåss :crash

Det är lugnt vettu. Jag ska ner till Skåneland i helgen så jag kan stanna till i Åkarp och slåss lite OCH ta filmen. Men inte om jag inte får kaffe :p

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
GSXR1100R skrev:
Ja jag vet att jag kan köra ungefär lika fort/sakta som du, men om jag ska köra en enklare tävling så vill jag köra med just sådana som dig, jag blir lätt uppgiven om jag vet att startfältet består av 30 snabba rutinerade förare + du och jag, i bästa fall kör jag ifrån dig och eventuellt kommer jag före dom som vurpar.

HW & du har rätt i att vi bör bränna krutet på att titta på vad som respektive region kan göra för att ro detta i land, men det är alltid lika roligt att röra om i RR grytan.

Om du tävlar för att vinna så får du väl göra ngt av följande.

1. Köra fortare.
2. Bjuda in folk som du vet är långsammare.

;)

Varför måste du köra mot bara sådana som är lika snabba/långsamma som dig själv? Det är skitkul och väldigt givande ändå. Hade tex inte Ola #11 kört om mig precis innan Torparn så att jag kunde köra i hans spår på träningen hade jag inte hittat en bra rytm och bra spår där och jag hade varit osäkrare och långsammare hela dagen. Han hjälpte mig även om han inte visste om det.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Chrille skrev:
Det är lugnt vettu. Jag ska ner till Skåneland i helgen så jag kan stanna till i Åkarp och slåss lite OCH ta filmen. Men inte om jag inte får kaffe :p
Rängs Metal :tummenupp
Jag åker tyvärr till Tokholm redan i mörrn, kommer hem igen Söndag kväll, jag kan skicka filmen till dig + en smocka.

/Kramis :slicka

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Goodstuff skrev:
Om du tävlar för att vinna så får du väl göra ngt av följande.

1. Köra fortare.
2. Bjuda in folk som du vet är långsammare.

;)

Varför måste du köra mot bara sådana som är lika snabba/långsamma som dig själv? Det är skitkul och väldigt givande ändå. Hade tex inte Ola #11 kört om mig precis innan Torparn så att jag kunde köra i hans spår på träningen hade jag inte hittat en bra rytm och bra spår där och jag hade varit osäkrare och långsammare hela dagen. Han hjälpte mig även om han inte visste om det.

Riktig är att man blir snabbare om man kör med snabbare förare, men om det skiljer 15 sekunder per varv så har man inte mycket nytta av det.

Jag ser fram emot att få tävla mot dig i vår.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
GSXR1100R skrev:
Riktig är att man blir snabbare om man kör med snabbare förare, men om det skiljer 15 sekunder per varv så har man inte mycket nytta av det.

Jag ser fram emot att få tävla mot dig i vår.

Det är inga 15 sekunder! Jag var "bara" sex sekunder efter Palmér på träningen.
Du ska få pisk oavsett bana och hoj!

edit: Sex sekunder var det ju!

Last edited:

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Chrille skrev:

Jag har inte hängt med riktigt, på vilket sätt var det en perfekt tävling?

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...