RRFA målgrupp

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Chrille skrev:
Den här diskussionen har blivit korkad i vissa aspekter och speciellt till Mummel18 vill jag bara säga en sak.

VEM är för snabb? Camilo, Xeno, Zoulfly, Jag eller Du? Förstår ni inte varför den delen av resonemanget förstör allting så är det här redan kört.

Men Chrille! Jag har inte sagt att nån är för snabb! Men om du fokuserar på att se möjligheterna istället för att hålla en personlig vendetta med mej kanske det finns hopp! Varken du eller jag är i topp på rookie-klasserna, och att i det läget sitta och kalla detta för nördracing för att det finns andra åsikter än dina om hur en rr-tävling ska arrangeras är bara pinsamt :rolleyes:

Varför ska man inte kunna köra en enklare tävlingstyp än "3-dagars camping med 1 timme hojåkning"? Vad är felet med att vilja ha 1-dagars tävlingar med 2-2,5 timmars bantid? Visst, depålivet är trevligt men när det tar så mycket tid i förhållande till åkningen med en stor risk att inte ens få starta så är det inte lika kul. Du ser bara att vi har 8 förare i falkenberg som blev utkvalade, men hur många var det som öht inte kom till träningen? Enligt samtal med FMK, ca. 20 till! Jag vet flera förare som inte var sååå imponerade av tanken på att lägga 5-6 dagar mitt i semestern på att campa på geléåsen för att få köra 2 tidsträningar och kanske ett rejs. Är det att ta hand om rr i sverige? Massvis av folk har tagit rr-licens de senaste säsongerna, men ingen har tänkt tanken att nån av dom ska rejsa! Varför ska det inte kunna finnas en inkörsport till rejsing, när det finns i de flesta andra sporter?

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Chrille skrev:
Exakt! En ren B-tävling med uppklassningspoäng och allt som hör till.

Allting är ju klart egentligen - den här tråden är mest snack. ...

Här går vi balansgång mellan visdom, envisdom & envisdum, vadå allt är redan klart, det finns alltid utrymme för sakliga debatter, vissa av oss tittar främst på alternativ som gynnar oss själva, det är klart att många som redan kör i Rookieserien vill prova på RRFA, men risken är att det blir på bekostnad av dom stackare som inte riktigt platsar i Rookieserien ännu, min syn på RRFA är att se det som en C- klass.

Jag kan ha fel det brukar jag ha.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
XENOMORF skrev:
Min säsong:

..........

Gäller att satsa på feta sponsorer nästa säsong annars får man nog lägga ner det hela.... :hej

Jag tycker inte att man ska köra rejsing på krita och iom det kan man för sinnesfridens skull skita i att räkna värdeminskning på prylarna.

Annars matchar jag din uträkning ganska bra fast kanske bara halva däckskontot tack vare en j-t bra däck-affär i våras...

Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Nr:18 skrev:
Men Chrille! Jag har inte sagt att nån är för snabb! Men om du fokuserar på att se möjligheterna istället för att hålla en personlig vendetta med mej kanske det finns hopp! Varken du eller jag är i topp på rookie-klasserna, och att i det läget sitta och kalla detta för nördracing för att det finns andra åsikter än dina om hur en rr-tävling ska arrangeras är bara pinsamt :rolleyes:
....

Detta är ingen vendetta - detta är ett problematisk diskussion som i det här läget utgörs av dig, mig och Micke. Problemet uppstår om ni får gehör för era åsikter för ni har båda två sagt att ni inte vill ha med snabba b-förare.

I samma stund som någon nekas start eller behandlas som icke önskvärd så så är det nördrejsing! Parallell - lådbilsrejs där killen med den bästa bilen inte får vara med för att han vinner hela tiden. En B-förare är en B-förare.

Återigen - i helgen funkade allt perfekt! Snabba o långsamma förare om vartannat i en härlig blandning och ALLA såg jävligt nöjda ut.

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Chrille skrev:
Detta är ingen vendetta - detta är ett problematisk diskussion som i det här läget utgörs av dig, mig och Micke. Problemet uppstår om ni får gehör för era åsikter för ni har båda två sagt att ni inte vill ha med snabba b-förare.

I samma stund som någon nekas start eller behandlas som icke önskvärd så så är det nördrejsing! Parallell - lådbilsrejs där killen med den bästa bilen inte får vara med för att han vinner hela tiden. En B-förare är en B-förare.

Återigen - i helgen funkade allt perfekt! Snabba o långsamma förare om vartannat i en härlig blandning och ALLA såg jävligt nöjda ut.
Men problemet med snabba förare har fåt alldeles för stor uppmärkssamhet! Det överskuggar allt du kan komma fram till! Självsanering är ordet sa Bull. Om man är totalt överlägsen i RRFA ska man kanske fundera själv på om det är rätt klass att köra. Parallell: Vinner du rejs i rookie-SM kan du söka uppklassning under pågående säsong. Med skillnaden att du behöver inte söka ett skit! Du kan bara köra dom andra tävlingarna och har möjlighet att köra RRFA samtidigt! Fantastiskt va!!!
Se istället möjligheten att köra en enklare tävling än dagens :tummenupp

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Chrille skrev:
Exakt! En ren B-tävling med uppklassningspoäng och allt som hör till.

Allting är ju klart egentligen - den här tråden är mest snack. ...

Så vad är det då som skulle skilja RRFA från vanliga SM? Bara en fråga från en oinvigd.

Sen brukar en diskussion bestå av rätt mkt snack...

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Chrille skrev:

Om du kallar detta för Nördrejsing så är du förmodligen för snabb för RRFA, visst funkade Söndagens rejs bra, men många B-förare har slut på pengarna nu i höst, tänk dig hur det ser ut till våren, alla gnetar ihopa pengar över vintern för att kunna köra nästa år, Rookieklasserna kommer att vara överfulla och den enda chansen för gröngölingarna är just RRFA.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
CorbenDallas skrev:
Så vad är det då som skulle skilja RRFA från vanliga SM? Bara en fråga från en oinvigd.

Skillnaden skulle bli uppenbar i konkurrens för att:

* inte många förare åker över hela landet för en endagstävling. - Mindre upptagningsområde. De killar som kör hårdast i toppen av Rookie-serierna i SM o SO har inte råd at köra hur mycket som helst. De kommer bara köra närliggande endagars
* många osäkra förare skulle åka till en närliggande endagstävling för att testa, speciellt om de garanterades en startplats dvs 30 till träning ger 30 till start.
* De av oss som gillar "det riktiga" depålivet kommer välja SM/SO före RRFA.. Mer plats på griden ...

Dvs fler riktiga färskingar på griden. Tadaaa!

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
K7
CorbenDallas skrev:

En SM helg tar en helg + lite till i annspråk medans ett rent B-race bara tar en dag att genomföra.

klassindelningen är ochså annorlunda.

PS. och så går det MYCKET långsammare :D

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Istället för att sitta här och käbbla med varandra borde vi väl rikta våran energi åt att lobba för detta hos de klubbar som måste involveras för att få ett dylikt arrangemang till stånd.

Det är väl bara att använda sig av LMS modell för hur en dag kan genomföras. Eventuellt kan man ta bort 125 STD även om jag tycker det förfelar sitt syfte en del då vi ju vill att unga ska få köra.
För att få mer tid för eventuella A och B finaler, det är väl i rimlighetens namn bara i R600 och R1000 det finns risk för det, så kan man köra kortare träningspass än de 30 minuter som var i helgen.
Dessutom borde priset kunna höjas till 750-1000 sek eftersom 500 sek är ett riktigt kap! Med 1000 sek i anmälningsvagift borde det gå att genomföra ett race även med kostnad för banhyra.

OM:
Alla skåningar här jobbar med HMS för ett race på Knutstorp.
Alla västkustare jobbar med FMK för race på Falken.
Alla Stockholmare jobbar med Västra MK för ett race på Mantorp.
Alla Östgötar jobbar med LMS för ett race på Sviestad.
Alla Värmlänningar och Närkebor jobbar med KMF för ett race på Åsen.

Då har vi kanske tre rena B-race nästa år. Det handlar ju om att ligga lite längre fram i planeringen för att detta ska kunna bli verklighet och att hjälpa klubbarna genom att ställa upp med funktionärer och andra ideelt arbetande personer. Det finns ju en hel hög med "Mc-klubbar" och annat här på forumet som kanske kan lockas till att ställa upp för en dag.

Det är bara att göra som i Bamse - alla små hjälps åt för att klara av en stor utmaning!

Last edited:

XENOMORF

Men STANNA DÅ HÄSTJÄVEL!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NADA!
Min gissning är...

...också att de personer som satsar på toppen i SM/SO ej kommer att köra RRFA då man helt enkelt inte har tid eller resurser att köra allt, så då blir det inga problem...

Bra initiativ med denna serien förresten! :tummenupp

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
GSXR1100R skrev:
Om du kallar detta för Nördrejsing ....

Jaag kallar det bara nördrejsing den dagen det klubbas ett så idiotiskt beslut som att vissa B-förare är för snabba. Då kommer jag kalla det mycket och inte något kommer vara positivt.

Även om vi blir många fler nästa år så kommer vi ju få fler b-tävlingar att välja på och iom att vi samtliga är överens om att folk inte ska bli utkvalade så är allt frid och fröjd. Fulla startfält är ett lyxproblem som vi garanterat INTE kommer råka ut för.

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Fan vad trött jag blir!!! Nu är jag riktigt förbannad och har retat upp mig. Några här säger hela tiden emot sig själv, för att i nästa mening försöka förklara precis som vi är dumma i huvudet. Och detta har pågått i ett par månader vad det gäller RRFA.

Det som NI vill ha med RRFA är att " vi ska inte neka snabba förare, MEN för h*****e kom inte hit!!". När ska ni fatta - om ni vill ha en tävling så är alla lika välkommna. Sen kan jag nästan lova Dig/Er att ni inte kommer att få se dessa toksnabba sponsrade B förare på RRFA, vilket kanske är synd, precis som #11 skriver.

Ni säger att man inte skall hindra, men i nästa andetag så vill man inte snabba förare tävla, dvs icke välkomna, vilken planet kommer ni ifrån?

Lägg ner RRFA och kör rena B race, då hinner man med A - B final och slipper dessa beskymmer.

Nu vet jag att jag retar upp dom som känner sig träffade men det skiter jag i.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Tro det om ni vill, men OM det skulle bli fulla startfält i en endagars b-tävling nästa år så hade jag inte tvekat en sekund på att ge bort min plats på griden till någon och sen kört funkis i stället.

Varför ska jag köra på bekostnad av någon som endast planerat in två rejs? MEN det måste vara mitt beslut!

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Goodstuff skrev:
Alla skåningar här jobbar med HMS för ett race på Knutstorp.
Alla västkustare jobbar med FMK för race på Falken.
Alla Stockholmare jobbar med Västar för ett race på Mantorp.
Alla Östgötar jobbar med LMS för ett race på Sviestad.
Alla Värmlänningar och Närkebor jobbar med KMF för ett race på Åsen.

Då har vi kanske tre rena B-race nästa år. Det handlar ju om att ligga lite längre fram i planeringen för att detta ska kunna bli verklighet och att hjälpa klubbarna genom att ställa upp med funktionärer och andra ideelt arbetande personer.

Det är bara att göra som i Bamse - alla små hjälps åt för att klara av en stor utmaning!

Svårt att argumentera mot dig när du är såhär förnuftig :tummenupp

Bifogat

• homebild.gif
    homebild.gif
    4.4 KB · Visningar: 55

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Zilversurfer skrev:
Fan vad trött jag blir!!! Nu är jag riktigt förbannad och har retat upp mig. Några här säger hela tiden emot sig själv, för att i nästa mening försöka förklara precis som vi är dumma i huvudet. Och detta har pågått i ett par månader vad det gäller RRFA.

Det som NI vill ha med RRFA är att " vi ska inte neka snabba förare, MEN för h*****e kom inte hit!!". När ska ni fatta - om ni vill ha en tävling så är alla lika välkommna. Sen kan jag nästan lova Dig/Er att ni inte kommer att få se dessa toksnabba sponsrade B förare på RRFA, vilket kanske är synd, precis som #11 skriver.

Ni säger att man inte skall hindra, men i nästa andetag så vill man inte snabba förare tävla, dvs icke välkomna, vilken planet kommer ni ifrån?

Lägg ner RRFA och kör rena B race, då hinner man med A - B final och slipper dessa beskymmer.

Är du släkt med ravetransan eller? :D
Problemet med existerande b-tävlingar är att tidsschemat har en tendens att bli så packat att det inte finns tid för b-final med följd att folk kvalas ut. Jag kör jättegärna rena b-race om jag bara får köra, men då vill det till att man garanteras start. Dessutom är klubbarna ovilliga att arrangera b-rels pga dyr bantid.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Nr:18 skrev:
Är du släkt med ravetransan eller? :D
Problemet med existerande b-tävlingar är att tidsschemat har en tendens att bli så packat att det inte finns tid för b-final med följd att folk kvalas ut. ....

ÄÄÄÄHH!!!

32 till träning 32 till start.
På de banor det upplev som säkert så samkörs 600 o 1000 och görs upp i A- o B-final. Samma tidsschema som i helgen och alla är glada.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Zilversurfer skrev:

Säger han som skrattade åt att vi hade 3 Veidec killar på KM :hej

Missförstå mig rätt, alla som vill får köra men prioriteringen bör väl vara att gynna nybörjarna inte att ge extra tävling/träningstillfällen till dom som redan är igång.

RRFA håller på att bli RRFDSRT Road Racing För Dom Som Redan Tävlar

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
GSXR1100R skrev:
Säger han som skrattade åt att vi hade 3 Veidec killar på KM :hej

Dom var välkomna, men jag tyckte fortfarande det är löjligt. Lika löjligt som om topp förarna skulle köra RRFA, däremot B-race där det finns uppklassnings poäng ska givetvis alla vara med på lika vilkor, dock skall alla som inte klarar kvala in köra B - final.

Och vinnaren i B finalen ska få jätte stor buckla - blir ni nöjda då! :hej

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...