RRFA målgrupp

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
En grundregel för RRFA måste vara att det inte finns något som heter utkvalad. Minska hellre en klass i så fall så det blir tid över att köra 2 eller 3 finaler. Jag ser ingen egentlig anledning att köra 125jr eller 125std i RRFA, det är juniorer och dom har egna tävlingar ändå där skillnaderna inte är allt för stora.
3 klasser:
250, 600 och 1000

Om man kör 8 eller 10 varv istället för 16 på sviestad så hinner man med ännu flera tävlingsheat och då är snart kval-paniken botad.

/HW

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Chrille skrev:
Vanligtvis, med några raketer ner mot 1,15. Det lustiga är bara att det inte är ovanligt med 1,25 i mellangruppen heller....

När jag var på Åsen med Bike Trollhättans bankörning så var det 6 grupper.
1-2-3 var de snabbaste, de körde för sig själva under 20 minuter, det såg ut att gå undan som fan, klockade ingen, men det såg bra snabbt ut. :skrämd
4-5-6 var "innifrån sett" bra mycket långsammare, enligt en vän till en av de som körde i min grupp, grupp 4, så körde hon på runt 1.26 hela tiden. Det hade nog kunnat gå lite snabbare om jag koncentrerat mig på bra spårval istället för att försöka knäskrapa i varenda kurva, dessutom tar traktorns fotpinnar i lite väl tidigt, bromspedalen också för den delen :fakta

Med en hoj som man kan tänka sig att lägg omkull i värsta fall och lite mer hästar, så borde det gå att pressa in sig i nån av de snabba grupperna också.

Jag förstår mig dock inte riktigt på er diskussion, men jag är helt klart med på att det är farligt med FÖR långsamma förare, och det är inte heller särskilt kul, för några andra än de som kör, med race där ingen riktigt satsar. Då är det ju inte racing, då kan man kalla det för bankörning eller bromskurs..

//A.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Vad kostar tidtagning/transponders att hyra, går det att genomföra en enklare tävling utan tidtagning, flera korta heat där först över linjen har vunnit, ungefär som folkrace fast man inte får knuffas.

Vi körde KM utan tidtagning, funkade för mig iaf.

Tar man bort tidtagningen så försvinner ett prestigemoment, dessutom så spar man en slant.

Vad tycker ni blir det helt värdelöst utan tidtagning?

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Klart det inte blir, då är det ju bara vem som vinner som räknas. Kval i form av stegvis utslagning borde ju ge rättvisa, så länge varje heat är tillräckligt litet i antal deltagare.
För små klubb/kompistävlingar utan trängsel så behövs väl inte tidtagning?

//A.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
UnderDOG skrev:
När jag var på Åsen med Bike Trollhättans bankörning så var det 6 grupper.
1-2-3 var de snabbaste, de körde för sig själva under 20 minuter, det såg ut att gå undan som fan, klockade ingen, men det såg bra snabbt ut. :skrämd
4-5-6 var "innifrån sett" bra mycket långsammare, enligt en vän till en av de som körde i min grupp, grupp 4, så körde hon på runt 1.26 hela tiden. Det hade nog kunnat gå lite snabbare om jag koncentrerat mig på bra spårval istället för att försöka knäskrapa i varenda kurva, dessutom tar traktorns fotpinnar i lite väl tidigt, bromspedalen också för den delen :fakta

Med en hoj som man kan tänka sig att lägg omkull i värsta fall och lite mer hästar, så borde det gå att pressa in sig i nån av de snabba grupperna också.

Jag förstår mig dock inte riktigt på er diskussion, men jag är helt klart med på att det är farligt med FÖR långsamma förare, och det är inte heller särskilt kul, för några andra än de som kör, med race där ingen riktigt satsar. Då är det ju inte racing, då kan man kalla det för bankörning eller bromskurs..

//A.

Läs allt en gång till, man måste ha B-Licens, det innebär dock inte att man måste lägga låga 1.12 på Åsen, kan man det så bör man snegla på Rookie klasserna istället för RRFA.

HW

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Ca 5000:- för tidtagning. Det är ingen jättesumma. 50 anmälda förare blir det 100:- per förare.... det betalar jag gärna.

/HW

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Hoj
Ingen, none, Kein.
Okej, och hur svårt är det att ta B-licens :)

(orkade inte läsa allt...) :rolleyes:

Drar mig ur diskussionen.. :rodnar

//A.

HW

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
Till skillnad från t.ex. crosslicens krävs det inga körkunskaper för att få licens för roadracing. Det är en teoridel och den bandel men den sista går enbart ut på att ta sig några varv runt banan och genomföra en godkänd start. Det går att ta b-licens med en HD om man vill.

XENOMORF

Men STANNA DÅ HÄSTJÄVEL!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NADA!
GSXR1100R skrev:
.. om ni som B förare säger att det är bara att gasa lite till varför har ni då inte lyckats kvala upp er till att bli A förare.

Äh!

Det är bara att gasa lite mer.... :hej

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
K7
HW skrev:
Det finns ju klubbar som kör rr-träning nästan varje vecka. Det behövs inte många träningar för att få upp ett fullt acceptabelt tempo. Man får väl helt enkelt tillämpa någon form av 107% fast kanske med 120% istället. Eller så får man göra det klart från början, och göra alla medvetna om att tävlingsledningen faktiskt FÅR plocka av förare som utgör en fara från banan. Man har rätt att flagga av en allt för långsam förare om man bedömer att han / hon utgör en fara.
I helgen var det ingen fara alls, fastän det skiljde 10-14 sekunder på snabbast / långsammast. Ställer man upp i ett rookie-rookie och vet att man är snabb (fegis mao.) så får man vara berädd på just det, att man kommer köra om förare som är mycket långsammare, vinglar omkring lite och som gör lite underliga manövrar. Kan man inte stå ut med det så finns det andra tävlingar.

Att bestämma en maxtid per bana är både dumt och omöjligt. Det måste i slutänden ändå vara upp till tävlingsledningen och domaren att göra den bedömningen.
Edit: tävlingsledning, tidtagning och domare är vanligtvis inte nybörjare i sådana här sammanhang så dom kan nog göra den bedömningen bättre än oss.
/HW

Det handlar ju som sagt om SÄKERHET.
Tiderna är igentligen inte det viktiga även om det oftast finns ett = mellan tid och rutin på banan.
Som jag skrev i den andra tråden så handlar det om att ha en viss grund rutin, att känna sig komfortabel och säker ute på banan. När man har kommit så långt så kommer man dessutom att åka så pass fort att man håller ett skapligt idealspår och inte blir rädd när någon gör en omkörning med små marginaler, man vet hur man går in i och ur depån på ett säkert sätt osv.

En annan sak som ingen har skrivit om är nyttan av att ha erfarna förare runt omkring sig.
Jag har tex. fått många bra tips av erfarna förare och egentligen borde alla ha en mentor som kan svara på alla frågor som rör RR, titta på hojen kolla fjädring mm.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Re: Re: RRFA målgrupp

XENOMORF skrev:
Äh!

Det är bara att gasa lite mer.... :hej
Varför gjorde du inte det då :D

Jag vet att du skojar men hur många har möjlighet att göra som du, budgetera 500.000 kr för en säsång, nu körde ju inte Denis så klotkontot blev sparsamt, vad kostade din säsång?

1 rostig jeepdunk + Gratisträning på Bike Events :D

H-Klint

Långt ifrån nyfödd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR600-97 - Skrapad å ful, GS750-77 Ånglok
Om man skiter i långsam/snabb diskutionen för tillfället och
koncentrerar sig på vad som måste klaffa för att RRFA ska
bli av. Vad har vi kvar då?

RRFA-Führer:
GSXR-gubben säger att han inte bestämmer, men det behövs
väl ändå någon håller i rodret och som har sista ordet?

Bantid:
Ska det bokas redan nu?

Klubb-hjälp:
Antar att man kan behöva hjälp av etablerade klubbar för hjälp
med arrangemang.

Målgruppen har jag sett som de lägre 75% av existerande rookies plus
de 25% som inte kommer till nuvarande race. Ungefär. Men alla som vill
vara med får vara med. För snabba får mobbas ut ;-).

HW

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tillfälligt hojlös
H-Klint skrev:

RRFA-Führer:
Bantid:
Ska det bokas redan nu?
Klubb-hjälp:
Antar att man kan behöva hjälp av etablerade klubbar för hjälp
med arrangemang.

Reger osv. är tokstyrt av SVEMO/ FIM, det är inte mycket vi kan ändra på själva.
Racen måste anordnas av en klubb men det är nog inget problem. Den klubb som saknar rookies har problem däremot!!!! Det är hög tid att börja boka banorna om det skall bli något kommande säsong.
LMS har möte den 6:e, då tänkte jag vi skulle bestämma oss för vilka tävlingar och vilka datum som gäller nästa år så vi kan lägga in en ansökan om dom datumen.

/HW

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
H-Klint skrev:

RRFA-Führer:

HW har bra grepp om detta, vi alla tillsammans kan påverka samt ge ideer om hur RRFA skall utformas, Svemo betämmer i slutändan.

HW for Fürer :tummenupp

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Den här diskussionen har blivit korkad i vissa aspekter och speciellt till Mummel18 vill jag bara säga en sak.

VEM är för snabb? Camilo, Xeno, Zoulfly, Jag eller Du? Förstår ni inte varför den delen av resonemanget förstör allting så är det här redan kört.

Gnället när No1 skulle vara med var bara kärring-gnäll från killar som borde bita ihop o putsa lite till på hojen. No1 fick ingen a-licens och därigenom var b-licensen det som gällde.

Läs vad Ola skriver, säkerheten är det ni glömmer hela tiden.

Dessutom är det här bara munväder. Det som gäller inför nästa år är att jobba för att våra klubbar anordnar rena B-tävlingar - sen kan vi kalla det rr för ålderskrisande 30-åringar om vi vill. Jobba med era klubbar:
-LMS är på hugget
-Falkenbergs MK verkar ju inte vara omöjliga, men vem snackar med dom och hänvisar till den gångna helgen för att visa att det fungerar.
- Atorp kanske också är sugna om vi lovar att bullertesta utan gnäll.
- KMF?!?!
- Hyllinge kanske skulle kunna göra B-tävling av ett av KM'en?

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
RSV4 Factory
Chrille skrev:
Hyllinge kanske skulle kunna göra B-tävling av ett av KM'en?

Det skulle säkert inte vara omöjligt då vi faktiskt har 2 KM. När allt är klart när det gäller indelning av klasser & och allt annat munhugg, gissningar, personliga påhopp, tonårs finne snack mm är uträtt skall jag ta ett seriöst snack med Eva G. Men jag kan knappast lämna in ett förslag - när det inte är någon som riktigt vet hur saker och ting skall se ut.

Nu var jag inte på LMS 21/9 men det verkar ha fungerat bra där, så varför inte bara köra med deras upplägg så slipper man allt annat sjat. Rent B race - och om tid finnes A-B final.

Mvh//ZF

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Zilversurfer skrev:
....

Nu var jag inte på LMS 21/9 men det verkar ha fungerat bra där, så varför inte bara köra med deras upplägg så slipper man allt annat sjat. Rent B race - och om tid finnes A-B final.

Mvh//ZF

Exakt! En ren B-tävling med uppklassningspoäng och allt som hör till.

Allting är ju klart egentligen - den här tråden är mest snack. ...

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
GSXR1100R skrev:
Dom enda som blir missnöjda med det är våra amatörlicensare.

Så kan det vara, men då kan de lösa en endagarslicens och få en riktigt tävling med fler än 10 deltagare per start. Iom att den tillfälliga licensen finns som alternativ så hade jag inte haft dåligt samvete för det :)

XENOMORF

Men STANNA DÅ HÄSTJÄVEL!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NADA!
Re: Re: Re: RRFA målgrupp

GSXR1100R skrev:
Varför gjorde du inte det då :D

Jag vet att du skojar men hur många har möjlighet att göra som du, budgetera 500.000 kr för en säsång, nu körde ju inte Denis så klotkontot blev sparsamt, vad kostade din säsång?

1 rostig jeepdunk + Gratisträning på Bike Events :D

Min säsong:

Bensin: 10000 (totalt)
Anmälan: 12000 (alla tävlingar)
träning: 4000 (alla träningar)
Däck: 32000
MC: 20000 (värdeminskning)
Utrustning:10000 (värdeminskning + slitage), hjälm, handskar, stövlar, etc.)
Övrigt: 6000 (boende, mat, etc.)

Totalt: ca 94000:-

Och som du ser har jag ej räknat in inköpspris av allt som behövs för satsningen, kläder, reservdelar, verktyg, mc:n, tält etc, etc.....

Vill inte ens tänka på vad det kostat att bygga upp teamet från grunden men den budget jag hade från början stämde nog ganska bra känns det som......

Alltså 94000:- bara i kostnader = förlorade pengar!!!

Gäller att satsa på feta sponsorer nästa säsong annars får man nog lägga ner det hela.... :hej

Last edited:
Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...