Ryggskydd Lidl

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Så när jag kommer med min MB 310 -90 som används till allt bla container, racebuss korvkiosk osv..
så skulle du heller inte prata med mig för den är så jävla ute?:confused:

sorry för lite off topic...

Det är väl en jävla skillnad på hur du transporterar dig själv och din hoj till banan än att gå omkring med en hjälm som varenda arabisk moppefubik har på huvudet.
Men,visst hade det varit häftigt att komma till banan med en vräkig Cadillac
jeep med vidhängande streamliner-släp.
Jag tycker t.ex.att Papunens bil är skithäftig.
Också off topic.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
detta utan hävdar med en papegojas envishet att mitt är bäst.
Fine,men förled inte andra att göra felköp pga.snålhet.

Du hävdar ju att priset och märket skyddar bättre med en "papegojas envishet" vilket visar betydligt större brister i förmågan till krisitks bedömmning.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
jag är ingen moralkäring.

Jag tycker bara det skulle kännas jävligt dumt att sitta i rullstol och funderar på om man skulle klarat sig bättre med ett dyrare ryggskydd.
Eller om det här billiga man köpte verkligen var lika bra som dom dyra.

Men det bästa testet och det enda jag litar på är att testa dom själv.

Har sett många tester genom åren på ryggskydd. Och det verkar gå mode i vilken typ av skydd som vinner.

Och mot bakgrund av det så resonerar du som så att du köper ett Dainese som kostar mer än fyra gånger så mycket men bara är hälften så bra som Lidls ryggskydd eller?

Det här är ett ämne som varit uppe flera gånger med samma resultat.
Dom som tycker att det är viktigt med en cool logga på ryggskyddet hävdar med en dåres envishet att märkesskydden alltid är bättre än noname-grejorna medan resten kollar på testresultaten och ser att "det går egentligen inte att veta vad du köper"

Dom tester som har varit med ryggskydd så har det inte gått att se något som helst mönster kring vad som är bra eller dåligt. Vissa billiga har fått väldigt bra resultat och vissa fick dåligt och det samma gäller för dom betydligt dyrare märkesskydden.
Den enda indikation som du egentligen kan ha på om du köper ett bra ryggskydd är om du har tillgång till resultat från dom tester som är utförda.

Alldeles oavsett så är det viktigaste egentligen att man faktiskt har ett ryggskydd. Dom flesta ryggskydd ger ett ganska bra skydd för ryggen även om dom inte råkar vara bäst.

Jag känner mig ganska trygg med mitt dainese trots att det faktiskt fick ganska dåliga resultat i testerna. Både Biltema och Lidl var bättre enligt vad jag kunde se. Men hade jag köpt ett nytt ryggskydd idag så hade det nog blivit ett Halvarsons Track som var bäst av alla om jag inte minns fel.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Lidlskyddet plågar min knotiga och ngt deformerade rygg å det grövsta. Använder normalt det skönare halvarssonskyddet. Tyvärr är ju det den enskilt mest bidragande orsaken till den globala uppvärmningen, man får ju svalka sig med att ligga på glödande kol i högsommaren. Att tura omkring överhettad är då inget som ökar säkerheten nämnvärt. Luktar desutom som rena giftet.

Blir det något åka för mig nästa säsong skall ett dainese införskaffas, det har också en för mig bra passform.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nolan är väl inga högprishjälmar,Arai eller Shoei är däremot topphjälmar.
En som hade kommit till en bandag med Julahjälm hade jag klassat som en byfåne och inte pratat med(och hoppats att han lät mig vara ifred).
Ungefär lika töntigt som ett skinnställ från sjuttiotalet.

Det uttalandet bevisar ju ingenting annat än att du är en enorm snobb som är totalt lurad egentligen.
Hjälmar är ganska hårt uppstyrt vad dom ska klara säkerhetsmässigt för att bli godkända så ur skyddaspekten är det mest en fråga om hur bra hjälmen sitter som avgör vilken hjälm som skyddar bäst för en person.
Det du betalar för när du köper en dyrare hjälm är egentligen.
Design (snyggare är dyrare)
Medföljande pinlock (förhindrar imma vid dåligt väder eller om man står still)
Bättre ventilation (förhindrar också imma om du står still eller vid dåligt väder)
Kvalitetskänsla i reglage och visirinfästning mm.
Urtagbart foder.
Något lägre vikt.
Något mindre vindbrus.

Det styrks ju av att i Plus test av hjälmar så fick biltemas hjälm för 600 bättre resultat än Nolans för 3000.
Går du sen in på Sharps tester så ser du att det är långt ifrån någon sanning att dom dyrare hjälmarna alltid är bättre ur skyddshänseende.

Med andra ord. En billigare hjälm får du fälla upp visiret när du stannar för att förhindra att den immar igen, du kan inte ta ur och tvätta fodret, Det kanske är svårare att byta visiret, hjälmen väger något mer och det är lite mer vindbrus vilket kan bli jobbigt under långa etapper.

Ditt uttalande är ju i stil med att du skulle vägra prata med någon för att han/hon har fel färg på sitt ställ för sjutton. :herregud. :död

Ozzi

Guest
Köpa mc-utrustning på Lidl är för fn som att köpa jaktamunition på sybehörsbutiken.:huvet

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Lidlskyddet plågar min knotiga och ngt deformerade rygg å det grövsta. Använder normalt det skönare halvarssonskyddet. Tyvärr är ju det den enskilt mest bidragande orsaken till den globala uppvärmningen, man får ju svalka sig med att ligga på glödande kol i högsommaren. Att tura omkring överhettad är då inget som ökar säkerheten nämnvärt. Luktar desutom som rena giftet.

Blir det något åka för mig nästa säsong skall ett dainese införskaffas, det har också en för mig bra passform.

Men Halvarsonskyddet är å andra sidan bäst i test medan Dainese var ganska dåligt jämförelsevis. Tyvärr kan jag tycka då jag har just ett Dainese.
För övrigt är inte ett Dainese direkt svalt att ha på sig heller.
Det är nog tyvärr svettas eller köra utan ryggskydd som gäller och där är valet ganska enkelt.

sideline

Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04

Rukkas ryggskydd kom på tredjeplats efter Halvarsson och Lidl men den sitter bättre. Dessutom är den mycket bättre ventilerad.

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Det uttalandet bevisar ju ingenting annat än att du är en enorm snobb som är totalt lurad egentligen.
Hjälmar är ganska hårt uppstyrt vad dom ska klara säkerhetsmässigt för att bli godkända så ur skyddaspekten är det mest en fråga om hur bra hjälmen sitter som avgör vilken hjälm som skyddar bäst för en person.
Det du betalar för när du köper en dyrare hjälm är egentligen.
Design (snyggare är dyrare)
Medföljande pinlock (förhindrar imma vid dåligt väder eller om man står still)
Bättre ventilation (förhindrar också imma om du står still eller vid dåligt väder)
Kvalitetskänsla i reglage och visirinfästning mm.
Urtagbart foder.
Något lägre vikt.
Något mindre vindbrus.

Det styrks ju av att i Plus test av hjälmar så fick biltemas hjälm för 600 bättre resultat än Nolans för 3000.
Går du sen in på Sharps tester så ser du att det är långt ifrån någon sanning att dom dyrare hjälmarna alltid är bättre ur skyddshänseende.

Med andra ord. En billigare hjälm får du fälla upp visiret när du stannar för att förhindra att den immar igen, du kan inte ta ur och tvätta fodret, Det kanske är svårare att byta visiret, hjälmen väger något mer och det är lite mer vindbrus vilket kan bli jobbigt under långa etapper.

Ditt uttalande är ju i stil med att du skulle vägra prata med någon för att han/hon har fel färg på sitt ställ för sjutton. :herregud. :död

Om man är snobb för att man har det bästa och snyggaste så är jag väl det då men plus skit-test ger jag inte ett piss för och tycker för övrigt att det är ett riktigt skitprogram med tråkmånsar på parad.

Sedan är det ju rätt små pengar vi snackar om utslaget på några år jämfört med vad vi lägger ut på hojar och försäkringar.
Om vi säger att man köper utrustning för 20.000 och slår ut det på tre år
så blir det 5-600 i månaden.Allt är en prioriteringsfråga och jag skiter kanske i en Thailandsresa(eller något annat)istället.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Om man är snobb för att man har det bästa och snyggaste så är jag väl det då men plus skit-test ger jag inte ett piss för och tycker för övrigt att det är ett riktigt skitprogram med tråkmånsar på parad.

Sedan är det ju rätt små pengar vi snackar om utslaget på några år jämfört med vad vi lägger ut på hojar och försäkringar.
så blir det 5-600 i månaden.Allt är en prioriteringsfråga och jag skiter kanske i en Thailandsresa(eller något annat)istället.

Visst är det frågan om ganska små pengar om man slår ut det på flera år.
På vilka grunder kan du förkasta testet som plus lät utföra menar du.

Det utfördes av Statens Provningsanstalt i enlighet med gällande testnorm ECE 22/05

Anser du att du vet tillräckligt för att kunna hävda att den säkerhetsnorm som hela Europa använder för hjälmar är dålig??
Eller är det så att du anser att Statens Provningsanstalt som är ett ackrediterat oberoende testinstitut inte är tillförlitliga och att reklam är ett bättre sätt att få reda på vad som är bra och vad som är dåligt?

Sen kan man tycka vad som helst om Just TV-programmet Plus men det var faktiskt inte Sverker som utförde testet.
Och ja. Jag anser också att han kan vara ganska dryg.

xtramember

Medlem
Gick med
1 Feb 2009
Hoj
2006, Suzuki bandit 1200. 2008, Honda CRF 450.
När man "parkerar" i en lyktstolpe i 200+ så spelar det nog mindre roll vart man köpt ryggskyddet pojkar. Kör försiktigt istället för att köpa ett UFOskydd för ett och nio.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe

Ja är man inte rädd om skallen får man väl köpa en Nolan så man platsar i din umgängeskrets på banan :arsele

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Nolan är väl inga högprishjälmar,Arai eller Shoei är däremot topphjälmar.
En som hade kommit till en bandag med Julahjälm hade jag klassat som en byfåne och inte pratat med(och hoppats att han lät mig vara ifred).
Ungefär lika töntigt som ett skinnställ från sjuttiotalet.
Hur många säsonger har du kört?

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
ryggskydd

Hur många säsonger har du kört?

Jag köpte min första hoj 71 och har sedan dess alltid haft ett par hojar i garaget.Nästan alltid nya hojar,gillar ej nostalgiskt skit,är väl nu uppe i50-55 hojar i totalt ägande,har försakat mycket pga.hojarna men det har blivit en livs-stil.
Har lagt ett antal varv på bana,aldrig tävlat(inte tillräckligt vass)
Hatar när folk säger att dom inte har råd,man tar sig råd.....
Hade två jobb när jag gick på lärarhögskola på 70.talet bara för att ha hoj.Hela min familj kör. Hoj is da shit,baby. :yoparty

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Jag köpte min första hoj 71 och har sedan dess alltid haft ett par hojar i garaget.Nästan alltid nya hojar,gillar ej nostalgiskt skit,är väl nu uppe i50-55 hojar i totalt ägande,har försakat mycket pga.hojarna men det har blivit en livs-stil.
Har lagt ett antal varv på bana,aldrig tävlat(inte tillräckligt vass)
Hatar när folk säger att dom inte har råd,man tar sig råd.....
Hade två jobb när jag gick på lärarhögskola på 70.talet bara för att ha hoj.Hela min familj kör. Hoj is da shit,baby. :yoparty

Senast jag kollade så hade nolan hjälmar i de flesta prisklasserna och är de bra nog för stoner o lorenzo så måste de gjort något rätt?
Det är bara i beklaga att du dömmer folk efter deras utrustning men det är din förlust inte deras.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Men Halvarsonskyddet är å andra sidan bäst i test medan Dainese var ganska dåligt jämförelsevis. Tyvärr kan jag tycka då jag har just ett Dainese.
För övrigt är inte ett Dainese direkt svalt att ha på sig heller.
Det är nog tyvärr svettas eller köra utan ryggskydd som gäller och där är valet ganska enkelt.

Du får sluta överteoretisera. Har du kört med ett Halvarsson? Magma är som glass vid en jämförelse. Det förlänger förvisso säsongen då det värmer på bra om du kunnat undvika att bli sjöblöt även vid kortare stillastående. Jag har kört med såväl Halvarsson, Lidl och Dainese och något tvivelaktiga äldre Knox bl a. Daineset var gamla modell skölpadda och även det är avsevärt svalare än Halvårsen. Nyare Dainese har ju raster som medger viss genomluftning och är än mer komfortabla. F ö tror jag det är topparna i staplarna man tjafsar om och att skillnaderna inte är större än att det ffa är passform som avgör, förutom betingelserna vid en eventuell olycka. (Jaja, gissningar och selektiv perception, jag vet). Kan denna olycka undvikas för att ryggskyddet sitter på ett sätt som inte är hindrande och inte heller nämnvärt bidrar till att överhetta föraren så vill jag veta hur Halvarsson är säkrare?

Rukkas ryggskydd kom på tredjeplats efter Halvarsson och Lidl men den sitter bättre. Dessutom är den mycket bättre ventilerad.

Ska kollas, har inte tänkt på finnarna. Kan man lita på dem, (retorisk fråga)?

Plustestet var ju löjeväckande på fler sätt än jag orkar lista, men det känns utagerat.

Arai är skithjälmar...............på min skalle.

Passform är a och o.

Scorpiokid

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
2009,Kawasaki zx-10
Vet i fan vad

Senast jag kollade så hade nolan hjälmar i de flesta prisklasserna och är de bra nog för stoner o lorenzo så måste de gjort något rätt?
Det är bara i beklaga att du dömmer folk efter deras utrustning men det är din förlust inte deras.

Jag har inte sagt ett ont ord om Nolan bara att de inte är de dyraste hjälmarna på marknaden men de är säkert bra ändå.
Fan,jag har sett hjälmar på hojmässor utomlands för 10.000 euro men där betalar man för exklusiviteten(om hjälmarna är bra för det har jag ingen aning om).

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Jag köpte min första hoj 71 och har sedan dess alltid haft ett par hojar i garaget
Låt oss sporthojare ta en titt i en annan tråd du skrev i:

För 15 år sedan när jag var 20 så hade jag en nästan ny GSX750R
Okej, om du var 20 för 15 år sedan så borde du rimligen vara 35 i år vilket borde göra dig till minus -3 till -4 år när du köpte din första hoj.
Bra jobbat.

är väl nu uppe i50-55 hojar i totalt ägande
Inte illa, du har sedan din körkortsålder gått igenom (19 år, sedan 16 bast) ca 2,6 -3 hojar om året.
Jag är högst imponerad.

Inte nog med det! Först av alla att testa nya S1000RR
Hej alla,har precis varit i Katalonien(Barcelona)och provkört nya S1000RR
Du är lite av ett MCfenomen! Jag skulle vilja ha dina förutsättningar!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Låt oss sporthojare ta en titt i en annan tråd du skrev i:

Okej, om du var 20 för 15 år sedan så borde du rimligen vara 35 i år vilket borde göra dig till minus -3 till -4 år när du köpte din första hoj.
Bra jobbat.

Inte illa, du har sedan din körkortsålder gått igenom (19 år, sedan 16 bast) ca 2,6 -3 hojar om året.
Jag är högst imponerad.

Inte nog med det! Först av alla att testa nya S1000RR
Du är lite av ett MCfenomen! Jag skulle vilja ha dina förutsättningar!

2,5-3 hojar om året och dessutom "Nästan alltid nya hojar" :yoparty

Och har läst på lärarhögskolan? Nu vill jag också bli lärare när jag blir stor.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Köpa mc-utrustning på Lidl är för fn som att köpa jaktamunition på sybehörsbutiken.:huvet

Inge skitsnack om Husqvarna nu bara! Jag har kört Husqvarna, jagar med Husqvarna och har t.o.m. sytt med Husqvarna!

Det är väl en jävla skillnad på hur du transporterar dig själv och din hoj till banan än att gå omkring med en hjälm som varenda arabisk moppefubik har på huvudet.
Men,visst hade det varit häftigt att komma till banan med en vräkig Cadillac
jeep med vidhängande streamliner-släp.
Jag tycker t.ex.att Papunens bil är skithäftig.
Också off topic.

Beklagar snoppstorleken... :(

Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...