Ryggskydd Lidl

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Du får sluta överteoretisera. Har du kört med ett Halvarsson? Magma är som glass vid en jämförelse. Det förlänger förvisso säsongen då det värmer på bra om du kunnat undvika att bli sjöblöt även vid kortare stillastående. Jag har kört med såväl Halvarsson, Lidl och Dainese och något tvivelaktiga äldre Knox bl a. Daineset var gamla modell skölpadda och även det är avsevärt svalare än Halvårsen. Nyare Dainese har ju raster som medger viss genomluftning och är än mer komfortabla. F ö tror jag det är topparna i staplarna man tjafsar om och att skillnaderna inte är större än att det ffa är passform som avgör, förutom betingelserna vid en eventuell olycka. (Jaja, gissningar och selektiv perception, jag vet). Kan denna olycka undvikas för att ryggskyddet sitter på ett sätt som inte är hindrande och inte heller nämnvärt bidrar till att överhetta föraren så vill jag veta hur Halvarsson är säkrare?

Ska kollas, har inte tänkt på finnarna. Kan man lita på dem, (retorisk fråga)?

Tja. Tyvärr så har jag ju inga större praktiska erfarenheter vad gäller hur bra skydden är. Jag har ju tack och lov aldrig haft användning för mitt ryggskydd.

Det är fullt möjligt att Halvarsons är varmare än Dainese men jag tycker fortfarande att det är rejält varmt i det ryggskyddet också.
hur som helst så är det ju som du säger att passformen är ganska viktig då en dålig passform kan leda till att man istället inte använder rygskyddet och det är ju solklart sämre än vilket ryggskydd som helst.
Menar du att Lidls ryggskydd är väldigt varma eller sitter dåligt. Det är ju i så fall en nackdel.
Ett ryggskydd som ger bra skydd men som är obekvämt är ju inte något man vill ha på sig varje dag. Komfort är gansk viktigt där. Ska man å andra sidan köpa ett ryggskydd att ha om någon vil åka med så är det ju frågan om ganska begränsat användande och då kan det ju vara en bra ide med ett sådant.

Rukkas ryggskydd fick ganska bra resultat i testerna och deras kläder tycker i alla fall jag är väldigt bra. Huruvida ryggskydden verkligen är bekväma vet jag ju inte men det skadar ju inte att prova.

oppe88

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2009
Hoj
Cb-500. Cafe proj
Saxat från SMC forumet, tråd från 2007:
"Ryggskyddet från Lidl var förresten näst bäst i testet i SMC:s "Mc Folket" i höstas (2006).
Bäst var Halvarssons, men det kostade å andra sidan ungefär en tusenlapp MER..."

Just därför köpte jag Halvarssons. Är något i skyddsutrustning bäst. (och det är bevisat) skulle jag Aldrig tveka. Tanken finns inte ta det som är näst bäst, oavsett prislapp. Ytterst tveksamt, men det där lilla extra som nu är bättre, kan vara avgörande om man lever eller inte...

Men det är ju vad jag tycker!:tungan

Last edited:

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
*
Fan va folk har förutsattade meningar...

Håller med till 100%, & jag spyr snart på denna jävla märkes & dyrast är bäst moralen..

jag tror att det är mer så att dom som vill ha märkes & dyrast är bäst saker är igentligen dom som fattar minst för dom inte har någon kunskap om vad kavlitet är. KVALITET är ju också ett roligt ord...Vaaa F.. är kvalitet???

*Är något kvalitet bara för att det är dyrt?
*Är något kvalitet bara för att det sitter ett fancy märke på?

Alla snackar om kvalitet, men ingen vet vad det är.

Precis som alla vill till himmeln men ingen vill dö...

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Hoj
eldstorm
Låt alla messeschmittar köpa sina "dyrast är bäst" märken.
Låt oss som har lärt sig att det finns bättre alternativ för mindre pengar köra med mindre posörstämpel och spara pengar till mer soppa.

Detta är inte sagt att visa dyra produkter inte är bäst. Men det är fan i mig sällan. Läser man oxå om alla företag så ser man vilka som lägger mest pengar på forskning och förbättring hellre än design och aktieutdelning.
Det är sällan det är dom dyraste märkena som väljer det förstnämnda.

Jag köper mina kalsonger på H&M för dom tappar aldrig formen jämfört med Björn Borg som blir slappa efter en kvart. Mouahahha.. :D Nu kommer jag få bastning för dom är billigare och antagligen då självfallet dåligt sydda i sömmarna och kommer tappa färgen. :gnissla

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Oavsett vilken tillverkare man väljer är det ändå inte förrän efter olyckan man kan göra en utvärdering. Av just DEN utrustningen, i just DET scenariot, med DE förutsättningarna.

Ovurpade skyddar allt lika bra. T.o.m. toppluva.

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Låt oss sporthojare ta en titt i en annan tråd du skrev i:

Okej, om du var 20 för 15 år sedan så borde du rimligen vara 35 i år vilket borde göra dig till minus -3 till -4 år när du köpte din första hoj.
Bra jobbat.

Inte illa, du har sedan din körkortsålder gått igenom (19 år, sedan 16 bast) ca 2,6 -3 hojar om året.
Jag är högst imponerad.

Inte nog med det! Först av alla att testa nya S1000RR
Du är lite av ett MCfenomen! Jag skulle vilja ha dina förutsättningar!
Stämmer det så har du hamnat i en aning obekväm situation Scorpiokid.
Ibland kan man undra, en del brer på som fan här på SH. För vad...?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
...dålig passform kan leda till att man istället inte använder rygskyddet och det är ju solklart sämre än vilket ryggskydd som helst.
Menar du att Lidls ryggskydd är väldigt varma eller sitter dåligt. Det är ju i så fall en nackdel.

Rukkas ryggskydd fick ganska bra resultat i testerna och deras kläder tycker i alla fall jag är väldigt bra. Huruvida ryggskydden verkligen är bekväma vet jag ju inte men det skadar ju inte att prova.

Optimalt är ju om man inte tänker på att man har prylarna på. Köra utan är inget alternativ. Har då hellre ett sånt man stoppar i jackan den lägre säkerheten till trots. Tycker ändå det är ett hyfsat godtagbart alternativ. Man skall dock betänka att jag började köra när höjden av säkerhetstänkande var att stoppa en 3-4 mm tjock plastskena i ryggen på stället, (i den händelse man hade skinnställ).

Lidls skydd sitter vansinnigt illa på mig. Har haft passagerare som gillar det för det stagar liksom upp en lite grann då det inte är så flexibelt. De har inte klagat nämnvärt på komforten. Mer tröttande att åka än att köra, inte bara mentalt. Varmt är det väl då det är ett skalskydd utan nämnvärd ventilation men iom att det oftast inte ligger an överallt kan det kanske cirkulera lite luft. Vad det gör på säkerheten lämnar jag därhän. Det finns här i reserv, så får det vara.

Vet att Rukka är kvalitet och hävdar inte på något vis att billigt alltid skulle vara bra. Har bara bommat att kolla deras sortiment. Prioriterade bort Rukka på den tiden jag inte hade råd att köpa sånt och de såg på den tiden så präktiga ut med sina klatschiga färger. Usch! (Gällde ställ, men det gå lätt att "glömma bort" ett märke och då även resten av deras produkter).

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Optimalt är ju om man inte tänker på att man har prylarna på. Köra utan är inget alternativ. Har då hellre ett sånt man stoppar i jackan den lägre säkerheten till trots. Tycker ändå det är ett hyfsat godtagbart alternativ. Man skall dock betänka att jag började köra när höjden av säkerhetstänkande var att stoppa en 3-4 mm tjock plastskena i ryggen på stället, (i den händelse man hade skinnställ).

Lidls skydd sitter vansinnigt illa på mig. Har haft passagerare som gillar det för det stagar liksom upp en lite grann då det inte är så flexibelt. De har inte klagat nämnvärt på komforten. Mer tröttande att åka än att köra, inte bara mentalt. Varmt är det väl då det är ett skalskydd utan nämnvärd ventilation men iom att det oftast inte ligger an överallt kan det kanske cirkulera lite luft. Vad det gör på säkerheten lämnar jag därhän. Det finns här i reserv, så får det vara.

Vet att Rukka är kvalitet och hävdar inte på något vis att billigt alltid skulle vara bra. Har bara bommat att kolla deras sortiment. Prioriterade bort Rukka på den tiden jag inte hade råd att köpa sånt och de såg på den tiden så präktiga ut med sina klatschiga färger. Usch! (Gällde ställ, men det gå lätt att "glömma bort" ett märke och då även resten av deras produkter).

Ja. Jag har faktiskt ett ryggskydd i jackan som jag nöjer mig med när jag sitter och åker till jobbet. jag orkar helt enkelt inte ta med mig ombyten och det är enormt mycket svalare än ett som sitter på ryggen. Tyvärr är det bara klass 1 så jag brukar vara lite mer försktig då. När jag ska köra på riktigt hänger jag på mig det "riktiga ryggskyddet.

Rukka är nog lite präktiga vad gäller design kan jag hålla med om.
Men dom gör också förbaskat bra grejor. Jag har ett Gore Tex ställ och det har hållt mig torr vid köretpper på över 20 mil i regn utan annat än lite fukt kring handlederna och halsöppningen.
Tyvärr är det inte lika coolt som ett raceställ.

I just frågan om vissa specialfall så kostar ju tyvärr bra grejor pengar. Gore-Tex är ju från början ett material framtaget för användning vid skarvning av blodkärl vid hjärtkirurgi.
För att få använda loggan på kläderna krävs omfattande kontroll och godkännande från Gore och dom är väldigt kinkiga med det.
det är ju inte direkt bra reklam om den där kirurgen köper en GoreTex jacka som läcker som ett såll. Då blir han nog inte så villig att sätta in det för att reparera blodkärl sedan.

alfaholic

Enbent bandit
Gick med
23 May 2009
Hoj
BRP spyder RSS
OT , men jag väntar med spänning på svar från "scorpiokid"...:näsblod
Har han gått på lärarhögskolan 1971 då måste han vara född senast 1952 , vilket gör att han borde vara minst 58 år i dag , och jag tyckte jag var ganska gammal här på SH med mina 44 år...

/Juha

Last edited:

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Respekt! :tummenupp Kan du berätta vad du har för testutrustning och hur du gör dina tester? Hur många tester gör du innan du bedömmer dina försök som statistiskt säkerställda?

Det här har det skrivits om förut.
Men dom tester som görs, utförs på ett sånt sett att tjocka mjuka skydd vinner alla tester.

Men jag krashar hårt ca 5-10 gånger per år.
I början hade jag mjuka skydd både som ryggskydd och på armbågar, axlar, knän mm. just för att mjuka skydd vinner alla tester.

Men erfarenheten efter ett par år gör att mjuka skydd suger. Dom vinner tester men är helt kass i verkligheten.

Hade mjuka skydd varit så bra som testerna visar, så hade vi haft mjuka hjälmar.

Enkla tester du kan göra själv, som jag inte kommer diskutera med någon som inte först har genomfört det innan dom ifrågasätter det är...

Sätt på dig skyddet och be en kompis ta en hammare och klappa till över ryggraden. Sen kan du bestämma dig.
Dock vill jag varna samtliga läsare, använder ni ett mjukt skydd tex Halvarsson (som vinner alla tester) så kommer ni slå sönder ryggen.

Ett enklare test ni kan göra om ni inte vill sabba ryggraden, är att lägga ryggskyddet över låret och klappa till med knuten hand.
Med mjuka skydd kommer ni få en lårkaka eller blåmärke.
Med hårda skydd kommer ni inte märka slaget.

Innan ni ifrågasätter det här på forumet, så ber jag att ni först går till en butik och testar. Svaren ni får då är så övertydliga att ni starkt kommer ifrågasätta hur dessa (statistiska riktiga, vetenskapliga) tester som utförs av testföretag, igentligen visar en bra sanning.

Så du menar att det skulle vara smartare att köpa ett dyrare ryggskydd, sitta i rullstol och fundera på att man klarat sig bättre med det billigare ryggskyddet som faktiskt skyddade bättre enligt testet?

Ursäkta sarkasmen men priset har väl för fan inget med skyddsverkan att göra. Priset har med massor av andra parametrar att göra.

Om man har gjort sitt bästa för att skydda sig, och inte låter priset styra säkerheten. Så tror jag man skulle må bättre än om man vet att man snikat och chansat på att det billigare kanske funkar.

Men så klart kan man ju inte köpa överprisat skit, och trösta sig med att det i alla fall var dyrt.

Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Hård yttre yta med mjuk dämpning därunder har fungerat som rustning i närmare 5 000 år. Ju tyngre desto bättre i skyddshänseende. Detta koncept kommer att fungera så länge de fysikaliska naturlagarna förblir oförändrade.

Eskilsson

Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Hård yttre yta med mjuk dämpning därunder har fungerat som rustning i närmare 5 000 år. Ju tyngre desto bättre i skyddshänseende. Detta koncept kommer att fungera så länge de fysikaliska naturlagarna förblir oförändrade.

Word :tummenupp

namnlös

Ny medlem
Gick med
16 May 2008
Hoj
CB900,FZR1000,CBR 929,TL1000S,F6S S2R
Tyvärr så är tester som statistik = Du kan visa vad du vill beroende på testmetod. Om du drar en yxa i hjälmen så kanske Lidl är bättre än Arai men i en olycka så utsätts hjälmen för en helt annan sorts smäll. Jag är naiv nog att tro att märken som Arai, shoei, Nolan och dainese mm har forskat och testat mer och på ett mer rättvisande sätt.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
OT , men jag väntar med spänning på svar från "scorpiokid"...:näsblod
Har han gått på lärarhögskolan 1971 då måste han vara född senast 1952 , vilket gör att han borde vara minst 58 år i dag , och jag tyckte jag var ganska gammal här på SH med mina 44 år...

/Juha

Du är rena ungdomen! :) Jag är 56 och gick på lärarhögskola 1979. Fast jag känner mig inte så gammal utan tänker i många sammanhang på samma sätt nu som när jag var 20.

När det gäller Scorpiokid så kommer nog han att byta identitet. :D

Alla forum på internet lockar människor som vill vara någon annan än den man är. Man kan vara helt anonym och skulle man dabba sig och skriva olika saker som inte går ihop så att någon kommer på att man är en bluff så är det ju bara att skapa en ny identitet.

Jag skyltar jag ju med mig själv på avataren och länkar till min hemsida i varje inlägg så jag måste ju ta ansvar för det jag skriver. Kanske kunde vara kul att vara någon annan någon gång men det ligger liksom inte för mig. Jag får vara nöjd med den jag är och kan mycket väl tänka mig att köra med ryggskydd/hjälm från Lidl, Jula, Biltema eller något annat lågprisföretag om jag tycker att produkten verkar bra och passar mig. Om någon stroppig typ på grund av detta inte vill prata med mig så är det inget problem för mig. Stroppiga typer kan jag gärna avstå att prata med.

Det här har det skrivits om förut.
Men dom tester som görs, utförs på ett sånt sett att tjocka mjuka skydd vinner alla tester.

Men jag krashar hårt ca 5-10 gånger per år.
I början hade jag mjuka skydd både som ryggskydd och på armbågar, axlar, knän mm. just för att mjuka skydd vinner alla tester.

Men erfarenheten efter ett par år gör att mjuka skydd suger. Dom vinner tester men är helt kass i verkligheten.

Hade mjuka skydd varit så bra som testerna visar, så hade vi haft mjuka hjälmar.

Enkla tester du kan göra själv, som jag inte kommer diskutera med någon som inte först har genomfört det innan dom ifrågasätter det är...

Sätt på dig skyddet och be en kompis ta en hammare och klappa till över ryggraden. Sen kan du bestämma dig.
Dock vill jag varna samtliga läsare, använder ni ett mjukt skydd tex Halvarsson (som vinner alla tester) så kommer ni slå sönder ryggen.

Ett enklare test ni kan göra om ni inte vill sabba ryggraden, är att lägga ryggskyddet över låret och klappa till med knuten hand.
Med mjuka skydd kommer ni få en lårkaka eller blåmärke.
Med hårda skydd kommer ni inte märka slaget.

Innan ni ifrågasätter det här på forumet, så ber jag att ni först går till en butik och testar. Svaren ni får då är så övertydliga att ni starkt kommer ifrågasätta hur dessa (statistiska riktiga, vetenskapliga) tester som utförs av testföretag, igentligen visar en bra sanning.

Om man har gjort sitt bästa för att skydda sig, och inte låter priset styra säkerheten. Så tror jag man skulle må bättre än om man vet att man snikat och chansat på att det billigare kanske funkar.

Men så klart kan man ju inte köpa överprisat skit, och trösta sig med att det i alla fall var dyrt.

Det du skriver låter helt fysikaliskt riktigt. (Jag är fysiker) Säger verkligen testerna något annat. Låter konstigt!

Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Tyvärr så är tester som statistik = Du kan visa vad du vill beroende på testmetod. Om du drar en yxa i hjälmen så kanske Lidl är bättre än Arai men i en olycka så utsätts hjälmen för en helt annan sorts smäll. Jag är naiv nog att tro att märken som Arai, shoei, Nolan och dainese mm har forskat och testat mer och på ett mer rättvisande sätt.

Det där stämmer nog om designen/konstruktionen är i ständig förändring. T.ex. säkerhetskonstruktionen i bilar. Då borde det enligt all logik vara den som satsat mest på reseach and development som har den bästa/säkraste produkten. Men om produkten är oförändrad i många år så spelar det inte så stor roll vilken fabrik som spottar ur dem.

Ärligt talat så har det ju inte hänt så värst mycket med hjälmars konstruktion de senaste 20-30 åren. Ett hårt yttre skal och nån form av frigolit därunder. Det kräver inte så enormt stora produktionskostnader för att spotta ur sig något sådant idag. (Utvecklingskostnaden skrev man ju av för 20 år sedan...) Kolfiber och hårdplast är ju inte precis "rocket science" nu år 2010. Detta gör att man nog gott och väl kan producera lika bra produkter till en lägre kostnad - bara man tar bort det där dyra märket från hjälmen.

Last edited:

Eskilsson

Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Du är rena ungdomen! :) Jag är 56 och gick på lärarhögskola 1979. Fast jag känner mig inte så gammal utan tänker i många sammanhang på samma sätt nu som när jag var 20.

När det gäller Scorpiokid så kommer nog han att byta identitet. :D

Alla forum på internet lockar människor som vill vara någon annan än den man är. Man kan vara helt anonym och skulle man dabba sig och skriva olika saker som inte går ihop så att någon kommer på att man är en bluff så är det ju bara att skapa en ny identitet.

Jag skyltar jag ju med mig själv på avataren och länkar till min hemsida i varje inlägg så jag måste ju ta ansvar för det jag skriver. Kanske kunde vara kul att vara någon annan någon gång men det ligger liksom inte för mig. Jag får vara nöjd med den jag är och kan mycket väl tänka mig att köra med ryggskydd/hjälm från Lidl, Jula, Biltema eller något annat lågprisföretag om jag tycker att produkten verkar bra och passar mig. Om någon stroppig typ på grund av detta inte vill prata med mig så är det inget problem för mig. Stroppiga typer kan jag gärna avstå att prata med.

Det du skriver låter helt fysikaliskt riktigt. (Jag är fysiker) Säger verkligen testerna något annat. Låter konstigt!

Tro mig, det är så.
Jag har i många år jobbat extra i motorcykelbutik och efter varje test som görs om just ryggskydd så har jag reflekterat över detta och kollat på hur dom vi säljer fungerar.
Och hur dessa helt sopkassa skydd som tex "Halvarsson track" kan vinna ett test är för mig en gåta som gör att jag starkt ifrågasätter dessa tester.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj

Jo, det är nog oslagbart!

Morgue

Den är liten men luktar som en stor...
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki tengai 650 bruksare och en SV1000 som väntar på inspiration...
Allt är ju relativt?

Tjaba!

Är faktiskt ägare till ett Lidl-ryggskydd. För mig handlade det vid tidpunkten för köpet inte om skillnaden mellan ett utlägg på 1500 spänn eller ett för 349. Det handlade om möjligheten att köpa ett ryggskydd överhuvudtaget. Som student och tvåbarnsförälder fanns det knappast pengar över, turligt nog hade jag (har fortfarande) en förstående fru som tillstod köp av en gammal trött DR 650 trots klen ekonomi och jag ville gärna ha ett ryggskydd för att slippa köra barnen i rullstolen vid en omkullkörning. Lidl gav mig den möjligheten.

Det är bra att det finns alternativ även för mindre pengar. Kvaliteten kan man diskutera, men summa summarum lär det ju inte vara bättre att köra utan än med, även om det är Lidl.

Ni som funderar på Lidl vs "premium brand" kan nog hoppa över Lidl och köpa det ni tycker sitter bäst (eller är snyggast), ni som funderar på om Lidl kanske ger er möjlighet att komplettera skinnstället med ytterligare säkerhet - KÖP!

Min åsikt härmed yttrad.

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Hoj
Tro mig, det är så.
Jag har i många år jobbat extra i motorcykelbutik och efter varje test som görs om just ryggskydd så har jag reflekterat över detta och kollat på hur dom vi säljer fungerar.
Och hur dessa helt sopkassa skydd som tex "Halvarsson track" kan vinna ett test är för mig en gåta som gör att jag starkt ifrågasätter dessa tester.

Det förstår jag att du ifrågasätter för det gör jag också i så fall. Som någon skrev, hård yta och mjukt inne, måste vara det bästa.

namnlös

Ny medlem
Gick med
16 May 2008
Hoj
CB900,FZR1000,CBR 929,TL1000S,F6S S2R
Ärligt talat så har det ju inte hänt så värst mycket med hjälmars konstruktion de senaste 20-30 åren. Ett hårt yttre skal och nån form av frigolit därunder. Det kräver inte så enormt stora produktionskostnader för att spotta ur sig något sådant idag. (Utvecklingskostnaden skrev man ju av för 20 år sedan...) Kolfiber och hårdplast är ju inte precis "rocket science" nu år 2010. Detta gör att man nog gott och väl kan producera lika bra produkter till en lägre kostnad - bara man tar bort det där dyra märket från hjälmen.[/QUOTE]

Samtidigt så är det så att olika test visar helt olika resultat. Vilken ska man lita på?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin