Ryggskydd Lidl

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Ärligt talat så har det ju inte hänt så värst mycket med hjälmars konstruktion de senaste 20-30 åren. Ett hårt yttre skal och nån form av frigolit därunder. Det kräver inte så enormt stora produktionskostnader för att spotta ur sig något sådant idag. (Utvecklingskostnaden skrev man ju av för 20 år sedan...) Kolfiber och hårdplast är ju inte precis "rocket science" nu år 2010. Detta gör att man nog gott och väl kan producera lika bra produkter till en lägre kostnad - bara man tar bort det där dyra märket från hjälmen.

:fakta
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag köpte Halvarssons ryggskydd för det var en svensk produkt. Att den sedan blev bäst i test var en välkommen bonus.

Är jag utrotningshotad?

Lidl sätter jag för övrigt inte en fot hos (aldrig gjort) pga rapporter om tidtagning av ny personal samt förbjudet att låta personal ha andra jobb vid sidan av när de inte ens erbjöd 100%-ig anställning, samt att de förbjöd fackmedlemskap, detta när de etablerade sig i Sverige.

Jag är rätt j*vla säregen iofs, men det bjuder jag på. :D
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Lidl sätter jag för övrigt inte en fot hos (aldrig gjort) pga rapporter om tidtagning av ny personal samt förbjudet att låta personal ha andra jobb vid sidan av när de inte ens erbjöd 100%-ig anställning, samt att de förbjöd fackmedlemskap, detta när de etablerade sig i Sverige.

Jag är rätt j*vla säregen iofs, men det bjuder jag på. :D

Du är inte unik. :) Ovanstående gör att även jag är mycket reserverad gentemot det bolaget. Jag köper mycket hellre exakt samma produkt någon annanstans.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Ärligt talat så har det ju inte hänt så värst mycket med hjälmars konstruktion de senaste 20-30 åren. Ett hårt yttre skal och nån form av frigolit därunder. Det kräver inte så enormt stora produktionskostnader för att spotta ur sig något sådant idag. (Utvecklingskostnaden skrev man ju av för 20 år sedan...) Kolfiber och hårdplast är ju inte precis "rocket science" nu år 2010. Detta gör att man nog gott och väl kan producera lika bra produkter till en lägre kostnad - bara man tar bort det där dyra märket från hjälmen.


Samtidigt så är det så att olika test visar helt olika resultat. Vilken ska man lita på?[/QUOTE]

Där sätter du pilen i mitten, så att säga.

Folk är jäkla mån att påpeka att Nolan minsann är kass för det såg dom i Plus. Samtidigt får samma hjälm 4/5 i SHARP-testet. När MC-tidningar testar samma hjälm oberoende så var den helt plötsligt helt OK...

Många säger att inbyggt solvisir är kasst för det försvagar hjälmen. Ändå får Caberg bra medelbetyg i SHARP trots att de har solskydd i de flesta (alla?) sina hjälmar. Arai har inget toppmedel direkt, Tjohej har lite bättre men inte heller topp. (Kan inte kolla just nu, sidan verka pajja).

Intressant ämne, om än helt från topic.

Du är inte unik. :) Ovanstående gör att även jag är mycket reserverad gentemot det bolaget. Jag köper mycket hellre exakt samma produkt någon annanstans.

Skönt, vi kan ta en pilsner någon gång och vara säregna tillsammans ;)

(Där köper jag dock hellre engelsk/belgiskt än svenskt iofs så där motsäger jag mig själv :D)
 
Last edited:

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Det här har det skrivits om förut.
Men dom tester som görs, utförs på ett sånt sett att tjocka mjuka skydd vinner alla tester.
Okej, det finns en hel del tillverkare av skydd som påstår att så inte är fallet. Men de kanske inte åker omkring och vurpar så ofta?

Jag citerar:
Myter om hårda skydd:
Att hårda skydd skulle vara bättre än mjuka slog Spidi bokstavligen talat hål på när de visade ett par exempel i laboratoriets testrigg.
- "I vissa fall har vi fått ädra våra skydd och göra dem hårda, då folk i allmänhet upplever dem som säkrare." säger Pietro Zanetti
som gör jämförelsen med att en skottsäker väst inte klarar CE-kraven för exempelvis ryggskydd.

Hade mjuka skydd varit så bra som testerna visar, så hade vi haft mjuka hjälmar.
Skalet på hjälmen tar upp viss kraft men den stora smällen tar isoleringen i hjälmen.
Skalet finns av praktiska skäl samt att en hjälm ska kunna skrapas i asfalt.
Hur bra tror du ditt hårda ryggskydd funkar om du kör utan ställ?


Så Eskilsson, du anser alltså att CE standarden är värdelös och inte bör användas som någon form av referens, utan dina vurpor ger bättre teknisk data för gemene man att luta sig mot?
(en helt ärlig fråga, för det är precis det du påstår).
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Ärligt talat så har det ju inte hänt så värst mycket med hjälmars konstruktion de senaste 20-30 åren. Ett hårt yttre skal och nån form av frigolit därunder. Det kräver inte så enormt stora produktionskostnader för att spotta ur sig något sådant idag. (Utvecklingskostnaden skrev man ju av för 20 år sedan...) Kolfiber och hårdplast är ju inte precis "rocket science" nu år 2010. Detta gör att man nog gott och väl kan producera lika bra produkter till en lägre kostnad - bara man tar bort det där dyra märket från hjälmen.


Samtidigt så är det så att olika test visar helt olika resultat. Vilken ska man lita på?[/QUOTE]

Om man gämnför just hjälmar så finns det faktiskt avsevärda skillnader på billiga och dyra hjälmar.

Dom billiga görs i form med glasfiber som sprutas.
Då kan man bara använda korta glasfiberfibrer.
På en Arai som tillhör dom mest påkostade hjälmarna däremot. Så har man hela fibrer från kant till kant på hjälmen. Dessutom har man upp till 4 lager "superfibrer" (som dom kallas) som vrids ett antal grader mellan varje lager får att få rivstryrka i slitriktningen åt alla håll. Och när man tillverkar så här så måste varje hjälm byggas för hand, och det gör dom också. Varje Arai-hjälm byggs för hand och märks upp så att man kan spåra varje hjälm till vilken person som byggde den vilken dag. allt för att kunna säkerställa yttersta kvalitet.
Det är lite som att gämnföra glasfiberspackel med att använda glasfiberduk och epoxy/härdare.

Sen kan man titta på vissa Nolanhjälmar som i dagsläget inte skulle godkännas som hjälmar, men som tillverkas på samma sätt och under samma godkännande som dom gjorde för 30år sedan. Och får därför säljas som hjälmar. (det är den där tunna Nolanhjälmen som ni kan se i vissa mc-butiker. kostar runt 300kr).

Sen finns det även massor med saker jag kan berätta om hur dom dyra hjälmarna byggs med olika lager och ytor i sin frigolit, medans dom billiga kör samma rakt igenom och får då en hård obekväm hjälm eller en bekväm som inte skyddar så bra.

Och sen kan man prata om storlekar. Billiga hjälmar har 1 eller två skal. Och sen anpassar dom det med olika mycket stoppning. (tester och krav utförs på storlek M). Tex Arai har däremot upp till 5 olika storlekar på sina skal. så att en XL och S är lika säker som en M.
Shoei har 3 skalstorlekar.
Ni har aldrig tänkt på hur tjejers biliga hjälmar ser skitstora ut på dom?
Det är för att deras XXS huvud sitter i en M hjälm med extra mycket stoppning.

Och det förstår väll alla att det är billigare att tillverka 1 storlek med maskin, än att tillverka 5 storlekar för hand.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Äh, för att återgå till hjälmar:

Hade någon hjälmtillverkare åtagit sig uppdaget att vara den "bästa", hade de tillverkat hjälmar för olika huvudformer.

Tills någon gör detta kan vi gasta oss hesa över "bäst för mig" och "snyggaste dödskallelack".
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Okej, det finns en hel del tillverkare av skydd som påstår att så inte är fallet. Men de kanske inte åker omkring och vurpar så ofta?

Jag citerar:
Myter om hårda skydd:
Att hårda skydd skulle vara bättre än mjuka slog Spidi bokstavligen talat hål på när de visade ett par exempel i laboratoriets testrigg.
- "I vissa fall har vi fått ädra våra skydd och göra dem hårda, då folk i allmänhet upplever dem som säkrare." säger Pietro Zanetti
som gör jämförelsen med att en skottsäker väst inte klarar CE-kraven för exempelvis ryggskydd.


Skalet på hjälmen tar upp viss kraft men den stora smällen tar isoleringen i hjälmen.
Skalet finns av praktiska skäl samt att en hjälm ska kunna skrapas i asfalt.
Hur bra tror du ditt hårda ryggskydd funkar om du kör utan ställ?


Så Eskilsson, du anser alltså att CE standarden är värdelös och inte bör användas som någon form av referens, utan dina vurpor ger bättre teknisk data för gemene man att luta sig mot?
(en helt ärlig fråga, för det är precis det du påstår).

Ce standarden är bra för att sålla bort det värsta skräpet på gatan.
Men för att visa vilket skydd som skyddar bäst vid en olycka så tycker jag att dom där testerna visar väldigt konstiga resultat. Läs testrigg hos SPIDI.

Och om du går till en butik och kollar själv genom att lägga dom på låret och slå till så kommer du förstå vad jag menar. Jag har inga bra argument och förklaringar, förutom att.... gå till en butik och kolla själv. Eller om du har polare som har olika ryggskydd att testa på.

Och jag begär så klart inte att marknaden ska gå efter min erfarenhet vid krascher, vill man lyssna på den så gör man det. Eller så skaffar man sig egen erfarenhet. Min erfarenhet har jag fått genom hårda smällar och kraftig värk.

Äh, för att återgå till hjälmar:

Hade någon hjälmtillverkare åtagit sig uppdaget att vara den "bästa", hade de tillverkat hjälmar för olika huvudformer.

Tills någon gör detta kan vi gasta oss hesa över "bäst för mig" och "snyggaste dödskallelack".

Och det gör Arai.
Dom har 3 olika skal för olika huvudformar.

Asien, Europa och Amerika. Självklart räcker inte det för alla människor för det finns ju olika huvudform även inom dom områdena, men det gör i alla fall att dom blir ytterligare lite bättre än sina konkurrenter.
 
Last edited:

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Och det gör Arai.
Dom har 3 olika skal för olika huvudformar.

Asien, Europa och Amerika. Självklart räcker inte det för alla människor för det finns ju olika huvudform även inom dom områdena, men det gör i alla fall att dom blir ytterligare lite bättre än sina konkurrenter.

Må hända att de bygger hjälmar för olika huvudtyper, men inte f*n har jag hittat någon som sitter i närheten av bra. Säger dock inte att det är ett dåligt märke för det. Det enda jag anser om Arai är att det är överprissatt skit med taskig design. Ungefär som Apple. Personliga åsikter som jag inte prackar på folk.

För 7000:- som dyraste Araihjälmen kostar borde återförsäljaren göra en avgjutning av ditt huvud och göra en hjälm till dig. Men det är min egna högst personliga åsikt.
 

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Ort
Nästan i Danmark
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Jag tänkte iaf tillföra tråden med min åsikt. En tråd som för övrigt har gått väldigt off-topic! (inte alldeles ovanligt här på sh.se ellerhur?) Jag har klotat med lidls ryggskydd två gånger genom åren (bana och fritid).

Har fungerat alldeles ypperligt och jag kommer att köpa ett till om det kommer! mail är därmed skickat till lidl!
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Må hända att de bygger hjälmar för olika huvudtyper, men inte f*n har jag hittat någon som sitter i närheten av bra. Säger dock inte att det är ett dåligt märke för det. Det enda jag anser om Arai är att det är överprissatt skit med taskig design. Ungefär som Apple. Personliga åsikter som jag inte prackar på folk.

För 7000:- som dyraste Araihjälmen kostar borde återförsäljaren göra en avgjutning av ditt huvud och göra en hjälm till dig. Men det är min egna högst personliga åsikt.

Det innersta lagert av frigolit är gjort för att vara formbart och anpassa sig efter huvet. Men det fungerar ju dock i alla fall inte till alla tyvärr. Säkert 20-30% av alla kunder vi hade i butiken kunde inte ha Arai hur gärna dom än ville.

Men det vore rätt jyst med en avjuten hjälm faktiskt.
Och det kanske finns när man börjar kolla på om "dyra" hjälmarna.
Arai trots 7000kr, är fortfarande bara en "på hyllan i butiken" hjälm.
Dom dyra hjälmarna kostar 15000 - 20000kr.
Möjligt att man kan få någon av dom avjutna.
I övrigt så kan man bara beklaga att du är en av många som inte har ett "Arai huvud".

Själv kör jag så klart med Aria men kan inte göra som man ska göra. Att köpa en riktigt tajt hjälm och låta den forma sig efter huvudet. Jag hinner ju krascha hjälmen innan den format sig :mad:

Förlåt för Off-topic Men jag har jobbat många år med detta och även varit med och tagit fram mc-kläder och skydd och har därför en del kunskaper i området.

Tillbaks till ryggskydd.
Vore kul om någon kunde prova testet jag skrev om tidigare och sen göra ett utlåtande. (inte den med hammaren så klart).
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Ce standarden är bra för att sålla bort det värsta skräpet på gatan.
Det där var väl att kraftigt förenkla saken.
Till exempel ryggdskydd har olika nivåer osv.

Men för att visa vilket skydd som skyddar bäst vid en olycka så tycker jag att dom där testerna visar väldigt konstiga resultat. Läs testrigg hos SPIDI.
Vilka tester? Jag har inte refererat till något test.

Och om du går till en butik och kollar själv genom att lägga dom på låret och slå till så kommer du förstå vad jag menar.

Är du verkligen säker på att ett ryggskydds primära uppgift är att skydda mot punktslag över låret?
Kan det vara så att det kanske är tänkt att skydda mot andra saker med. Som typ ojämnheter i vägbanan under deaccelereringen och utspridning av trycket.
Helt enkelt att ditt hammartest är irrelevant? Kan det vara så att den hårda ytan i skyddet enbart skyddar mot penetration av ryggskyddet och inte generellt mot de krafter som uppstår i en olycka. Kanske till och med så illa att den hårda ytan kan vara direkt farlig i vissa situationer?
Ren teoretiskt så kan det vara så att man blir mer blåslagen i ett mjukt skydd men att de skyddar mot krosskador just därför.

Till exempel att få en airbag i ansiktet gör säkert fruktansvärt ont men det innebär ju inte automatiskt att det är farligt.

Jag har inga bra argument och förklaringar, förutom att.... gå till en butik och kolla själv. Eller om du har polare som har olika ryggskydd att testa på.
har A-stars, Halvarsson, Biltema och UFO hemma.
Det enda relevanta testet jag kan tänka mig att man kan utföra är att släpas på rygg bakom ett fordon. Jag är inte riktigt redo för det.
Att hamra på ett ryggskydd är som att testa en flytväst i en barnpool.

Och jag begär så klart inte att marknaden ska gå efter min erfarenhet vid krascher, vill man lyssna på den så gör man det.
Men nu var det ju inte frågan utan om du ansåg att CE var sämre referens på skydd än dina vurpor.

Eller så skaffar man sig egen erfarenhet. Min erfarenhet har jag fått genom hårda smällar och kraftig värk.
Se ovan.

Vad de flesta inte verkar veta är att skador på ryggen oftast uppstår av slag mot höfter och axlar, inte ryggen.
I alla fall enligt Dr Roderick Woods på Cambridge Standard for Motorcyclists Clothing.


Edit: Eskilsson, missförstå mig inte. Du har med 100% sannolikhet rätt i det du säger, att du gjorde illa dig mer med mjuka skydd än med hårda. Men du är varken expert eller auktoritet på området med dina vurpor och biträdesarbetet i MCbutik. Det är en jäkla skillnad på att tillbringa år med studier av olyckor och säkerhetsutrustning. Man måste statistiskt säkerställa saker, man måste uppfinna metoder får att kunna jämföra saker på ett korrekt sätt. Att slå en hammare i något är inte ett sätt att ta reda på hur bra något är. Vill du veta hur bra en hammare slår i en spik så måste du skapa något som slår exakt lika på spiken varenda gång så att du kan få fram mätvärden.

Om jag var du skulle jag vara MYCKET försiktig med att avfärda det som anses vara säkrast av de som testar skydd just nu.
Tänk om du har fel, vad gör det mot dem som lyssnat på dig?
Men det är naturligtvis helt okej att berätta om sina erfarenheter.

Med det sagt så kan jag inte ge något som helst råd till någon om vilket skydd som är bättre eller sämre.
Kör ju själv med en säkerhetsmässigt medelmåttig hjälm från Arai som kostar skitmycket.
 
Last edited:

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Det där var väl att kraftigt förenkla saken.
Till exempel ryggdskydd har olika nivåer osv.


Vilka tester? Jag har inte refererat till något test.
Tyckte du refererade till en text om SPIDI. men jag kanske misstog mig.


Är du verkligen säker på att ett ryggskydds primära uppgift är att skydda mot punktslag över låret? .

Jag förstår vad du menar.

Men jag kan enkelt svara med... Är du säker på att skydden ska skydda en metalklump som släpps med vist tryck ner mot en annan metalklump som mäter hur mycket kraft som går igenom?

I det testet som dom gör så kommer alltid en mjukt skydd vara bättre.
Skulle man ta en tjockt stoppad kudde och lägga i mellan så skulle man nog få toppenvärde. Och skulle man lägga en bit pansarstål i mellan så skulle kraften gå rakt igenom. Ungefär som dom dära kulorna som hänger i snöre som man kan sätta fart på som överför kraften från ena kulan till den andra.

Vill du få en bättre referens så ska du ha ryggskyddet på dig och be en polare slå dig. Men jag råder dig fotfarande att först testa på låret så du får en känsla över hur kassadom mjuka skydden är.
Anledningen till att testa på låret är så klart att du inte riskerar att skada dig, inte att ryggskyddet ska sitta där när du kör. (jag trode faktiskt att du förstod det)
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Det innersta lagert av frigolit är gjort för att vara formbart och anpassa sig efter huvet. Men det fungerar ju dock i alla fall inte till alla tyvärr. Säkert 20-30% av alla kunder vi hade i butiken kunde inte ha Arai hur gärna dom än ville.

Men det vore rätt jyst med en avjuten hjälm faktiskt.
Och det kanske finns när man börjar kolla på om "dyra" hjälmarna.
Arai trots 7000kr, är fortfarande bara en "på hyllan i butiken" hjälm.
Dom dyra hjälmarna kostar 15000 - 20000kr.
Möjligt att man kan få någon av dom avjutna.
I övrigt så kan man bara beklaga att du är en av många som inte har ett "Arai huvud".

Själv kör jag så klart med Aria men kan inte göra som man ska göra. Att köpa en riktigt tajt hjälm och låta den forma sig efter huvudet. Jag hinner ju krascha hjälmen innan den format sig :mad:

Förlåt för Off-topic Men jag har jobbat många år med detta och även varit med och tagit fram mc-kläder och skydd och har därför en del kunskaper i området.

Tillbaks till ryggskydd.
Vore kul om någon kunde prova testet jag skrev om tidigare och sen göra ett utlåtande. (inte den med hammaren så klart).

Du jobbar med skyddsutrutning, men har inte kunskap om omfattningen på de tester som gorts genom åren på mjuka respektive hårda skydd :va

Frigolit som det formbara matrialet i en dyr hjälm? visar det på kvalitet?

Sen att se "handgjord" som ett mått på kvalitet är du nog ensam om numera. Alla tillverkare vill autoatisera tillverkningen för att öka säkerheten(eliminera den mänskliga faktorn). Sen är det säkert så att den metod som används i ditt exempel inte har kunnat automatiserats. Men handgjort är i sig inget du skall eftersträva i en kvalitetssäkrad miljö.

En tanke i sammanhanget. Om du sätter dig i en bmw, sen sätter du dig i en toyota, finns det något i upplevelsen som talar för att toyotan troligen skyddar dig bättre, fungerar utan reparationer längre och är trafiksäkrare?
För mig är svaret nej. Däremot så ve jag att det är så. trots detta väljer jag troligen bmw. Men jag är medveten om att det är pga bekvämlighet och status.

Så tror jag det är med mc-tillbehör också. Jag har en skitdålig Shoei som jag valde enbart för att föregående modell av hjälmen var kanonbra. Kvalitet är inividuellt och säkerhet kräver stora mängder statistik.
 

Dadde

Medlem
Gick med
16 Oct 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 exc -07. Ducati Monster 620ie -04 . Yamaha R1 Såld. Yamha FZR 1000 Såld. Kawasaki GPX 600 Såld. Honda NSR 125 Såld.
Storlek påLidl ryggskydd...

Ni som har Lidl ryggskydd, vilken storlek bör man ha om man är 182cm lång? Hur mkt skiljer det på skydden i storlek M och L?
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Jag tror du måste vänta till våren.
Det är nog långt från säkert att det är samma ryggskydd som blev succeé i våras.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Du jobbar med skyddsutrutning, men har inte kunskap om omfattningen på de tester som gorts genom åren på mjuka respektive hårda skydd :va

Frigolit som det formbara matrialet i en dyr hjälm? visar det på kvalitet?

Sen att se "handgjord" som ett mått på kvalitet är du nog ensam om numera. Alla tillverkare vill autoatisera tillverkningen för att öka säkerheten(eliminera den mänskliga faktorn). Sen är det säkert så att den metod som används i ditt exempel inte har kunnat automatiserats. Men handgjort är i sig inget du skall eftersträva i en kvalitetssäkrad miljö.

En tanke i sammanhanget. Om du sätter dig i en bmw, sen sätter du dig i en toyota, finns det något i upplevelsen som talar för att toyotan troligen skyddar dig bättre, fungerar utan reparationer längre och är trafiksäkrare?
För mig är svaret nej. Däremot så ve jag att det är så. trots detta väljer jag troligen bmw. Men jag är medveten om att det är pga bekvämlighet och status.

Så tror jag det är med mc-tillbehör också. Jag har en skitdålig Shoei som jag valde enbart för att föregående modell av hjälmen var kanonbra. Kvalitet är inividuellt och säkerhet kräver stora mängder statistik.

En automatiserad process kan säkerställa en högre lägsta kvalitet.
Men vissa saker kan man inte automatisera just för att maskiner inte kan utföra jobbet med samma precision.

Det finns en genomgående högre kvalitet på dom dyrare hjälmarna.
Den skiktade frigoliten är bara en sak.
En annan är att skalet inte har en skarv mitt på.
Om du tar bort lacken på en hjälm så ser du snart att många av dom billiga har en skarv i glasfibret från nacken till pannan. Det är alltså två delar som är sammanfogade. Den skarven finner man inte på dom dyrare hjälmarna.
En annan är att billigare hjälmar ofta har tunnare skal nedanför öronen och vid integralen. Eftersom att mätstandarden och kraven för hjälmar är samma för intergralhjälmar som för öppna hjälmar. Så testas inte en hjälm på nedanför öronen och på intergralen. Eftersom det inte finns på öppna hjälmar. Då har tillverkarna kommit på att dom kan ha tunnare skal på dom områdena, och på så vis spara in pengar och sänka priset. Sen vad som händer när man ramlar med en sån hjälm är ju en annan sak.

Men det finns massor med flera saker som skiljer sig.


Jag har ganska goda kunskaper om vilka tester som gjorts med mjuka och hårda skydd.
När företaget jag jobbade för tog fram sina goretex-mckläder så fick vi mycket information om mjuka skydd och hårda skydd och litade på dom testerna och använde därför mjuka skydd.

När det företaget sen även tillverkade skinställ med mjuka skydd för att mjuka skydd skulle vara bäst, så använde jag så klart dom. men efter 3 krascher med mjuka skydd så gav jag upp. Fan vad man slår sig på armbågarna, knän och smalben när det sitter mjuka skydd.

Skydden vi använda då var från en tysk tillverkare med ett väldigt tyskt namn som jag inte minns namnet på i dag, men dom skulle vara världsledande på skydd.

Jag vet att det på marknaden inte alltid är så att dyrast är bäst.
Men med mc-utrustning så är det till väldigt stor del så att man får vad man betalar för.
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
En automatiserad process kan säkerställa en högre lägsta kvalitet.
Men vissa saker kan man inte automatisera just för att maskiner inte kan utföra jobbet med samma precision.

Det finns en genomgående högre kvalitet på dom dyrare hjälmarna.
Den skiktade frigoliten är bara en sak.
En annan är att skalet inte har en skarv mitt på.
Om du tar bort lacken på en hjälm så ser du snart att många av dom billiga har en skarv i glasfibret från nacken till pannan. Det är alltså två delar som är sammanfogade. Den skarven finner man inte på dom dyrare hjälmarna.
En annan är att billigare hjälmar ofta har tunnare skal nedanför öronen och vid integralen. Eftersom att mätstandarden och kraven för hjälmar är samma för intergralhjälmar som för öppna hjälmar. Så testas inte en hjälm på nedanför öronen och på intergralen. Eftersom det inte finns på öppna hjälmar. Då har tillverkarna kommit på att dom kan ha tunnare skal på dom områdena, och på så vis spara in pengar och sänka priset. Sen vad som händer när man ramlar med en sån hjälm är ju en annan sak.

Men det finns massor med flera saker som skiljer sig.


Jag har ganska goda kunskaper om vilka tester som gjorts med mjuka och hårda skydd.
När företaget jag jobbade för tog fram sina goretex-mckläder så fick vi mycket information om mjuka skydd och hårda skydd och litade på dom testerna och använde därför mjuka skydd.

När det företaget sen även tillverkade skinställ med mjuka skydd för att mjuka skydd skulle vara bäst, så använde jag så klart dom. men efter 3 krascher med mjuka skydd så gav jag upp. Fan vad man slår sig på armbågarna, knän och smalben när det sitter mjuka skydd.

Skydden vi använda då var från en tysk tillverkare med ett väldigt tyskt namn som jag inte minns namnet på i dag, men dom skulle vara världsledande på skydd.

Jag vet att det på marknaden inte alltid är så att dyrast är bäst.
Men med mc-utrustning så är det till väldigt stor del så att man får vad man betalar för.

Menar du med det du skriver:

"Då har tillverkarna kommit på att dom kan ha tunnare skal på dom områdena, och på så vis spara in pengar och sänka priset. "

att prisskillnaden beror på att de billigare använder mindre plast/glasfiber/kolfiber och frigolit, dvs rena råvarukostnader?

Hur stor andel av priset är råvarukostnad?
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Menar du med det du skriver:

"Då har tillverkarna kommit på att dom kan ha tunnare skal på dom områdena, och på så vis spara in pengar och sänka priset. "

att prisskillnaden beror på att de billigare använder mindre plast/glasfiber/kolfiber och frigolit, dvs rena råvarukostnader?

Hur stor andel av priset är råvarukostnad?

Det finns en annan faktor som är viktigare.
Ett tunnare skal ger en lägre vikt.
Konsumenterna är väldigt noga med att köpa hjälmar med låg vikt.
Och kan man spara vikt och pengar genom att minska materialtjockleken på ställen där hjälmarna ändå inte testas eller har hållbarhetskrav, så gör man det.

Och tänk på att dom tillverkar massor med hjälmar. Varje krona man sparar på en hjälm, blir mycket pengar i slutändan.
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Ja. Jag har faktiskt ett ryggskydd i jackan som jag nöjer mig med när jag sitter och åker till jobbet. jag orkar helt enkelt inte ta med mig ombyten och det är enormt mycket svalare än ett som sitter på ryggen. Tyvärr är det bara klass 1 så jag brukar vara lite mer försktig då. När jag ska köra på riktigt hänger jag på mig det "riktiga ryggskyddet.

Rukka är nog lite präktiga vad gäller design kan jag hålla med om.
Men dom gör också förbaskat bra grejor. Jag har ett Gore Tex ställ och det har hållt mig torr vid köretpper på över 20 mil i regn utan annat än lite fukt kring handlederna och halsöppningen.
Tyvärr är det inte lika coolt som ett raceställ.

I just frågan om vissa specialfall så kostar ju tyvärr bra grejor pengar. Gore-Tex är ju från början ett material framtaget för användning vid skarvning av blodkärl vid hjärtkirurgi.
För att få använda loggan på kläderna krävs omfattande kontroll och godkännande från Gore och dom är väldigt kinkiga med det.
det är ju inte direkt bra reklam om den där kirurgen köper en GoreTex jacka som läcker som ett såll. Då blir han nog inte så villig att sätta in det för att reparera blodkärl sedan.

Låter intressant men det första jag hittar på Gore's hemsida; gore.com är följande:
"January 1: Wilbert L. ("Bill") and Genevieve ("Vieve") Gore launch W. L. Gore & Associates in the basement of their home in Newark, Delaware. Bill leaves his job at DuPont to pursue his belief in the untapped potential of the polymer polytetrafluoroethylene, or PTFE.

The enterprise’s first product is MULTI-TET™ Insulated Wire and Cable. The ribbon cable will be used most heavily in defense applications and the burgeoning computer industry.

Early associates are paid in part with awards of Gore stock, establishing a tradition of associate ownership through shareholding. Gore will establish its first Associate Stock Ownership Plan in 1974."
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top