Ce standarden är bra för att sålla bort det värsta skräpet på gatan.
Det där var väl att kraftigt förenkla saken.
Till exempel ryggdskydd har olika nivåer osv.
Men för att visa vilket skydd som skyddar bäst vid en olycka så tycker jag att dom där testerna visar väldigt konstiga resultat. Läs testrigg hos SPIDI.
Vilka tester? Jag har inte refererat till något test.
Och om du går till en butik och kollar själv genom att lägga dom på låret och slå till så kommer du förstå vad jag menar.
Är du verkligen säker på att ett ryggskydds primära uppgift är att skydda mot punktslag över låret?
Kan det vara så att det kanske är tänkt att skydda mot andra saker med. Som typ ojämnheter i vägbanan under deaccelereringen och utspridning av trycket.
Helt enkelt att ditt hammartest är irrelevant? Kan det vara så att den hårda ytan i skyddet enbart skyddar mot penetration av ryggskyddet och inte generellt mot de krafter som uppstår i en olycka. Kanske till och med så illa att den hårda ytan kan vara direkt farlig i vissa situationer?
Ren teoretiskt så kan det vara så att man blir mer blåslagen i ett mjukt skydd men att de skyddar mot krosskador just därför.
Till exempel att få en airbag i ansiktet gör säkert fruktansvärt ont men det innebär ju inte automatiskt att det är farligt.
Jag har inga bra argument och förklaringar, förutom att.... gå till en butik och kolla själv. Eller om du har polare som har olika ryggskydd att testa på.
har A-stars, Halvarsson, Biltema och UFO hemma.
Det enda relevanta testet jag kan tänka mig att man kan utföra är att släpas på rygg bakom ett fordon. Jag är inte riktigt redo för det.
Att hamra på ett ryggskydd är som att testa en flytväst i en barnpool.
Och jag begär så klart inte att marknaden ska gå efter min erfarenhet vid krascher, vill man lyssna på den så gör man det.
Men nu var det ju inte frågan utan om du ansåg att CE var sämre referens på skydd än dina vurpor.
Eller så skaffar man sig egen erfarenhet. Min erfarenhet har jag fått genom hårda smällar och kraftig värk.
Se ovan.
Vad de flesta inte verkar veta är att skador på ryggen oftast uppstår av slag mot höfter och axlar, inte ryggen.
I alla fall enligt Dr Roderick Woods på Cambridge Standard for Motorcyclists Clothing.
Edit: Eskilsson, missförstå mig inte. Du har med 100% sannolikhet rätt i det du säger, att du gjorde illa dig mer med mjuka skydd än med hårda. Men du är varken expert eller auktoritet på området med dina vurpor och biträdesarbetet i MCbutik. Det är en jäkla skillnad på att tillbringa år med studier av olyckor och säkerhetsutrustning. Man måste statistiskt säkerställa saker, man måste uppfinna metoder får att kunna jämföra saker på ett korrekt sätt. Att slå en hammare i något är inte ett sätt att ta reda på hur bra något är. Vill du veta hur bra en hammare slår i en spik så måste du skapa något som slår exakt lika på spiken varenda gång så att du kan få fram mätvärden.
Om jag var du skulle jag vara MYCKET försiktig med att avfärda det som anses vara säkrast av de som testar skydd just nu.
Tänk om du har fel, vad gör det mot dem som lyssnat på dig?
Men det är naturligtvis helt okej att berätta om sina erfarenheter.
Med det sagt så kan jag inte ge något som helst råd till någon om vilket skydd som är bättre eller sämre.
Kör ju själv med en säkerhetsmässigt medelmåttig hjälm från Arai som kostar skitmycket.