Bromssträcka
Alla andra blandar sig ju i den här tråden så då gör väl jag det också.
Utan att kritisera någon av de tidigare författarna:
1. Det är idiotiskt att köra så som det har beskrivits. Dels med avsikt på den rena olycksrisken, dels med avsikt på nedfläckande av motorcyklistkollektivet.
2. Jag tror inte heller att Pacman egentligen önskar livet ur någon men att han skrev i situationens hetta. Något som jag själv för övrigt är rätt bra på.
)
3. Någon skrev om bromssträcka. Jag antar att 16/17 meter var skrivet som ett roligt inlägg.
Lite fakta:
Bromssträcka från 100 km/h ligger väl runt sisådär 40-talet meter vid _optimal_ inbromsning. Varierar givetvis med olika knarrar men nu gäller det bara generella värden så låt inte tråden spåra ur med data från div tester av olika hojar.
Reaktionstid normalt är väl ca 1/2 sekund, då hinner man färdas runt 13-14 meter.
Hur lång tid tar det att få ner hojen på båda hjulen tills fjädringen har inhämtat normalläge (dvs där hojen är väl "förberedd" för inbromsning = fjädringen klarar dykningen som blir vid bromsning)? 1/2 skeund? 1 sekund?
Den exakta stoppsträckan känns inte så viktig men det blir ju uppenbarligen sisådär 70-80 meter eller nåt sånt. Manar till lite eftertanke.
"Men man kan ju väja istället för att bromsa". Ja, ibland men inte alltid. Och även en rejäl avväjande manöver kräver att man får ner knarren på båda tofflorna. Och reaktionstid. Med andra ord minst 30-40 meter innan man kan _påbörja_ en undanmanöver.
"Men han var säkert beredd". Jaja, han kanske var en fantom, dra av 10 meter då. Likförbannat rätt lång sträcka.
Slutsatsen är alltså samma sak som jag har skrivit om i andra trådar:
Kör som f*n om du gillar det men gör det där du inte utsätter andra för fara.
Off topic:
Någon skrev om ljudnivå i tråden:
Om man dessutom håller igen på ljudnivån bland folk så slipper vi få ännu sämre rykte. Oberoende av om andra spelar hög musik med mer. Dvs att andra är högljudda legitimerar ju inte att vi är det.