SÅ JÄVLA ARG!!!! Läs det här, viktigt!

Status
Ej öppen för fler svar.

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
@ Pacman:

Uppenbarligen lyssnar du ändå när jag kallar dig för moraltant eftersom du bemödar dig att svara. Det glädjer mig.

Vad är meningen med en konsensus tråd? Pacman skriver ett inlägg och tre stycken håller med och tråden dör sedan. Hur kul är det?
 

Gixxer-Anders

the story of my life..
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
-lös
OLJEKYLD GSXR skrev:
Är det mig du menar? Ja, jag kör olagligt varje dag mer eller mindre, men inte fan skulle jag köra som en idiot i ett villaområde. Det är coolt med folk som kan slanga, om de gör det på en bra plats.

Men att ligga i ytterfil å pressa en , troligtvis rätt så medioker, bilist är okej? :rolleyes:
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Strider skrev:
[BVad är meningen med en konsensus tråd? Pacman skriver ett inlägg och tre stycken håller med och tråden dör sedan. Hur kul är det? [/B]

Jag brukar i alla fall inte spilla tid på att argumentera för argumenterandets skull.

Allmänt:
Jag har svårt att tänka mig att någon tycker att det är OK att idioter ser till att vi motorcyklister får ett rykte om oss som totala dårar.

Jag har svårt att tänka mig att någon tycker det är OK att riskera oskyldiga människors liv för att man är en adrenalinpundare.

Och att hacka på folks sätt att reagera när de råkar ut för en otrevlig händelse, är väl ungefär jämställt med att försöka argumentera ned någon som gillar rött mer än blått. Man bara reagerar på ett visst sätt, instinktivt. Jag kan inte förklara varför jag gillar rött mer än blått, så är det bara. Pacman fick den spontana reaktionen att posta här och avreagera sig.

Sett i backspegeln så tror jag att Pacman knappast önskar livet ur någon, även om han kanske nästan kände så just när han skrev inlägget.

Som en sidonotis så tycker jag att man ska vara lite förstående för en postning som är gjord i "stridens hetta". Klart att man blir upprörd ibland och skriver saker man kanske inte riktigt kan stå för i efterhand, det är högst mänskligt. Att hugga på detta direkt är lite dumt IMNSHO, men anledningen till att Strider gjorde detta kanske går att finna i citatet från honom ovan?

/J
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Strider skrev:
@ Pacman:

Uppenbarligen lyssnar du ändå när jag kallar dig för moraltant eftersom du bemödar dig att svara. Det glädjer mig.

Vad är meningen med en konsensus tråd? Pacman skriver ett inlägg och tre stycken håller med och tråden dör sedan. Hur kul är det?

Många läser den om du kollar antalet klick på tråden.
Förhoppningsvis även han som gjorde det. En del kanske hinner tänka till lite.

Vad är konsensus? Jag kan många men inte alla ord och det är för tidigt att leta fram ordboken :)

750RR
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
RG500-Johannes skrev:


Och att hacka på folks sätt att reagera när de råkar ut för en otrevlig händelse, är väl ungefär jämställt med att försöka argumentera ned någon som gillar rött mer än blått. Man bara reagerar på ett visst sätt, instinktivt. Jag kan inte förklara varför jag gillar rött mer än blått, så är det bara. Pacman fick den spontana reaktionen att posta här och avreagera sig.

Sett i backspegeln så tror jag att Pacman knappast önskar livet ur någon, även om han kanske nästan kände så just när han skrev inlägget.


/J

Precis så! Är man förbannad så är man, å de flesta verkar i alla fall kunna förstå det.

Om någon på allvar tog illa vid sig av mitt inlägg (och inte bara käftar emot för att det ska bli en spännande diskussion), så ber jag naturligtvis om ursäkt för det.

EDIT: Stavning
 
Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
RG500-Johannes skrev:
Jag kan inte förklara varför jag gillar rött mer än blått, så är det bara.
/J

Jag kan förklara det åt dig:

:D
 

Bifogat

  • reminder.jpg
    reminder.jpg
    44.8 KB · Visningar: 265

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
OLJEKYLD GSXR skrev:
Samma resonemang som vanligt...... Bara för att man har koll på hojen, betyder det att man har koll på barn, bilar, katter, bollar och annat som finns i ett villaområde? Kan man bromsa bra med framhjulet i luften? i 100 blås? Tänk om folk skulle prova att hjula på vettiga ställen som omväxling, bara en tanke.

WORD!
 

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tidaholm
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
XENOMORF skrev:
16 meter va? eller var det 17? Fan jag kommer aldrig ihåg sånt här, det var ju så länge sen man skrev teoriprovet...nä...16 var det väl?

:confused:

Stoppsträcka = reaktionssträcka + bromssträcka.

:hej
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
maverick_750rr skrev:
Vad är konsensus? Jag kan många men inte alla ord och det är för tidigt att leta fram ordboken :)

750RR [/B]

= alla tycker lika, alla är överens, samtycke
 

gasglad

Bannad
Gick med
13 May 2003
Ort
gbg
Hoj
R1:a-06 Öhlins
PacMan skrev:
Vem var du som kom körande genom Stenliden i Partille, kl 19:20 på torsdag kväll, och, efter att du passerat fartguppet tog upp hojen på bakhjulet i en wheelie som såg föga kontrollerad ut. Hann bara se att det var en svart och välputsad sporthoj. Jag och min flickvän kom åkande på in-lines i motsatt riktning och jag tecknade åt dig att sakta ner, vilket du ignorerade totalt. JAG BLIR SÅ JÄVLA FÖRBANNAD PÅ SÅNT!!! :mad:

Du befann dig inne i ett bostadsområde, fullt av skymda korsningar och med gott om barn i rörelse. Hastighetbegränsingen är 50, och du höll minst 100 när du passerade mig och fortsatte dessutom att gasa ytterligare 100-150 m.

Vad händer i det läget om en bil svänger ut, utan att hinna se dej. Eller ännu värre, ett barn på cykel t.ex.....?
Krävs det att du vurpar och slår halvt ihjäl dig för att du ska fatta hur farligt det e, så hoppas jag att du lägger hojen runt ett träd nånstans på en ensam skogsväg och skadas så svårt att du aldrig kan köra hoj igen! :fakta

Ni som läser detta: Om ni känner den här killen, eller nån annan som skulle kunna göra likadant så säg till den fan på skarpen!! :mad:
Du kunde väl ha flyttat på dig lite då om du nu tyckte det va så farligt. Folk får väl hålla i sina ungar, viktigast är ju ändå att folk lär köra på slangen....
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Bromssträcka

Alla andra blandar sig ju i den här tråden så då gör väl jag det också. :)
Utan att kritisera någon av de tidigare författarna:
1. Det är idiotiskt att köra så som det har beskrivits. Dels med avsikt på den rena olycksrisken, dels med avsikt på nedfläckande av motorcyklistkollektivet.
2. Jag tror inte heller att Pacman egentligen önskar livet ur någon men att han skrev i situationens hetta. Något som jag själv för övrigt är rätt bra på. :))
3. Någon skrev om bromssträcka. Jag antar att 16/17 meter var skrivet som ett roligt inlägg.
Lite fakta:
Bromssträcka från 100 km/h ligger väl runt sisådär 40-talet meter vid _optimal_ inbromsning. Varierar givetvis med olika knarrar men nu gäller det bara generella värden så låt inte tråden spåra ur med data från div tester av olika hojar.
Reaktionstid normalt är väl ca 1/2 sekund, då hinner man färdas runt 13-14 meter.
Hur lång tid tar det att få ner hojen på båda hjulen tills fjädringen har inhämtat normalläge (dvs där hojen är väl "förberedd" för inbromsning = fjädringen klarar dykningen som blir vid bromsning)? 1/2 skeund? 1 sekund?
Den exakta stoppsträckan känns inte så viktig men det blir ju uppenbarligen sisådär 70-80 meter eller nåt sånt. Manar till lite eftertanke.
"Men man kan ju väja istället för att bromsa". Ja, ibland men inte alltid. Och även en rejäl avväjande manöver kräver att man får ner knarren på båda tofflorna. Och reaktionstid. Med andra ord minst 30-40 meter innan man kan _påbörja_ en undanmanöver.
"Men han var säkert beredd". Jaja, han kanske var en fantom, dra av 10 meter då. Likförbannat rätt lång sträcka.
Slutsatsen är alltså samma sak som jag har skrivit om i andra trådar:
Kör som f*n om du gillar det men gör det där du inte utsätter andra för fara.
Off topic:
Någon skrev om ljudnivå i tråden:
Om man dessutom håller igen på ljudnivån bland folk så slipper vi få ännu sämre rykte. Oberoende av om andra spelar hög musik med mer. Dvs att andra är högljudda legitimerar ju inte att vi är det.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
maverick_750rr skrev:
Jag kan förklara det åt dig:

:D

Sådärja... Jag gillar f.ö. nog blått mer än rött.

Hmm... Jag undrar vilka mörka delar av nätet du hittade den där? Kommer kanske direkt från din egna kollektion? :brynad

/J
 

#11

THE ONE AND ONLY
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Linköping
Hoj
K7
Re: Bromssträcka

Robban_C skrev:

Kör som f*n om du gillar det men gör det där du inte utsätter andra för fara.

Instämmer helt. Vad man gör med sitt eget liv är en sak men att utsätta sin omgivning för onödig fara är bara dumt och mycket omoget.

Vill du ha kul så åk till en bana och kör lite banåkning, eller ta hojen och åk till en plats där du kan stunta utan att utsätta andra för fara ( ta gärna med ett par kompisar som kan köra dig till sjukan OM olykan är framme) :D

#11 Ola
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
maverick_750rr skrev:


Vad är konsensus? Jag kan många men inte alla ord och det är för tidigt att leta fram ordboken :)

750RR

Kan inte låta bli att flika in detta trots striders svar redan (har väl tråkigt.

"Ordet kommer från latin och betyder 'samstämmighet'. Det skall i svenskan stavas med k-, alltså konsensus, liksom de flesta andra ord med samma förstavelse: kondens, konkret, konstruktion, kontakt.

En ännu bättre anpassad form är konsens, och så hette det tidigare när ordet första gången lånades in i svenskan. Vi ser gärna att denna kortare och mer lätthanterliga form återkommer i bruk.

Detta lånord var länge bortglömt i svenskan, men så lånades det in igen och nu via engelskan, där det stavas consensus. Men det finns ingen anledning att låta detta påverka stavningen i svenskan, när vi redan har ett mönster för hur ord som ursprungligen kommer från latin skall stavas.

Observera också att det är helt fel att stava andra stavelsen med c. Ordet är sammansatt med det latinska ordet sensus 'känsla, sinne; förstånd' och inte census 'värdering; folkräkning'."

:hej


Jag åker alltid lugnt :angel :rolleyes:
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Biifer skrev:
...Det är en annan sak att gasa på ute på landet (70 och 90vägar) där det värsta bara drabbar en själv!
Snacka skit! Sådär säger ni bara för att ni själva bor vid 30/50-sträckor och är så jävla måna om att det skall gå rätt till på er gata. Jag bor på landet vid en 70-väg, som många motorcyklister kör på. Undrar hur många av dem anser att 30- och 50-begränsningar är "heliga".

Skenheliga pundhuvuden :finger
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
nu lägger vi av gubbs, alla som hackar på Strider, ni vet inte ens vem ni talar till. En riktig man , belevad som få......å här sitter ni o snackar som värstaq barnungarna. Javisst det kanske var jävligt osmart av han att slanga just där PacMan, men det var inte det strider tog upp, han tyckte att det kanske var lite att ta i när du önskade honom runt en stolpe........
och tänk om det var nån du kände, hade du fortfarande önskat honom runt en stolpe?????
trodde inte det.

Xeno: kan inte låta bli......du skrev att du var för farlig i trafiken, men jag säger att du e för mesig på banan, hehehe =) PÖSS
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Bingo skrev:
Snacka skit! Sådär säger ni bara för att ni själva bor vid 30/50-sträckor och är så jävla måna om att det skall gå rätt till på er gata. Jag bor på landet vid en 70-väg, som många motorcyklister kör på. Undrar hur många av dem anser att 30- och 50-begränsningar är "heliga".

Skenheliga pundhuvuden :finger
RIGHT ON DUDE!!!!!
 

XENOMORF

Men STANNA DÅ HÄSTJÄVEL!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hovås
Hoj
NADA!
Ravetrancer skrev:


Xeno: kan inte låta bli......du skrev att du var för farlig i trafiken, men jag säger att du e för mesig på banan, hehehe =) PÖSS

Jepp det stämmer faktiskt! Får skärpa mig...

Kanske skall stanna ett år till i Rookie och träna lite mer....hmmmmm...skulle inte du köra R1000 nästa år? :crash
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top