SÅ JÄVLA ARG!!!! Läs det här, viktigt!

Status
Ej öppen för fler svar.

UnderDOG

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2003
Ort
I ett hus.
Hoj
Ingen, none, Kein.
Nåja, jag anser inte att 140 på 70-väg är att "köra som svin"
Detta förutsätter ju att man kör 140 där det inte är några dolda utfarter och liknande, trädgårdar mm, bredvid vägen.

Därför anser jag att det fortfarande inte är dubbelmoral att anse att 30-vägar är heliga.
Iofs, hade 30-vägen varit en raksträcka i ett industriområde och klockan var 2 på natten så kanske den inte hade varit så helig heller..

//A.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Bingo skrev:
Samma personer som skryter med att 30- och 50-skyltar är "heliga" för dem skryter också om att de kör som svin på 70-vägar. Så, hoppas missförståndet är ur världen nu. Fred :tummenupp
Gubben på avataren är VD i Samfundet Näringsliv och Samhälle. Undrar vad han skulle säga om han såg detta? :D :D :D
1) Japp. Jag är en av de personerna och anser att det är min sak. Så länge jag gör det med omdöme, dvs håller igen och visar hänsyn där det finns folk, utfarter, bostäder med mer. Och det är inte dubbelmoral, det är omdöme. Dubbelmoral är att köra fort på olämplig väg och sen klaga på andra som gör samma sak.
2)Piece, love and understanding. Men love får du söka någon annanstans än hos mig! Du är (såvitt jag förstått) fel sort!
3)Bilden är ju borttagen nu. Men han hade säkert börjat fundera. :)
Edit: Håller fullt med Underdog
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Det här börjar ju arta till en riktigt kul tråd. Kontroversiellt ämne, två tydliga sidor i saken. Massor av skenheliga människor som alla alltid har rätt och har rätt värderingar medans deras motståndare alltid har fel och felaktiga värderingar.

Här i Sverige får vi som bekant köra i max 110km/h på våra motorvägar. Kör jag fortare än så, får jag böter och kör jag väldigt mycket fortare än 110km/h så löper jag en uppenbar risk att hamna i fängelse.

Vi behöver inte gå längre än till vårt södra grannland Tyskland för att hitta en helt annan bild. Där är det fri fart på ca halva motorvägsnätet. I vårt land är det ett kriminellt beteende att köra mycket fort medans i vårt grannland så är det helt normalt. Är Tyskarna kanske dumma i huvudet eller vad är det som gör att de har en helt annan syn på saken än vad vi har? Hur vet vi att vi har rätt och de har fel? Kanske är det vi som har fel?
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Jag opponerar mig ju inte vad gäller _lagligheten_. Det här handlade om omdöme och dubbelmoral. Åker jag fort på 70-väg (där det inte finns faror) och får böter så lär jag ju få skylla mig själv, jag har ju åkt fortare än tillåtet. Men eftersom jag håller igen där omdömet säger att det är olämpligt att stå på så är ju risken väsentligt mindre att jag ska köra på någon eller få stenar/krattor/yuppienallar kastade efter mig.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Vilka vägar har 30 km/t hastighetsbegränsning, och varför?

Vilka vägar har 70 km/t hastighetsbegränsning, och varför?

I vilket fall är det viktigast att verkligen köra efter hastighetsbegränsningen?

Det finns många, många mil med 70 sträckor där det i princip bara är åkrar & fält vid sidan om vägen. Finns det mycket (om överhuvudtaget några alls) sådana 30 sträckor? Och varför inte det?


Ni pratar ju helt uppenbart om två helt, helt skilda typer av vägar. Om man då kör med omdöme mer än att slaviskt följa hastighetsbegränsningen, vilken väg är då "vettigast" att köra fortare än hastighetsbegränsningen? (Om förhållandena var exakt samma i övrigt).

Svaret är uppenbart.

/J
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
UnderDOG skrev:
Är det någon som har fått något kastat på sig?

Vad gjorde du/ni då?

//Anders.
Jepp, i somras. Någon kastade en sittdyna mot mig (jag såg det aldrig) men den träffade näste man på hjälmen. Jag låg kanske fjärde eller femte man i gänget. Vi körde inte särskilt fort - kanske 90 eller så. Sen har ju folk hytt med näven och hållit på. Jag tror inte att den kastade sittdynan var specifikt riktad mot oss utan på att de helt enkelt var trötta på fortkörande motorcyklsiter. Hade huset inte stått där så hade dubbla farten varit ok och jag misstänker att många kör förbi som om huset inte fanns där.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
UnderDOG skrev:
Är det någon som har fått något kastat på sig?
Nix. Inte ens sittdynor. :) Men det skrevs om det någonstans ovan, det var därför jag tog upp det i mitt inlägg.
Vet inte ens av att folk har hyttat med nävarna åt mig.
Bingo: Det står CR25R under din avatar, så kan du ju inte ha´t! Till och med 16 bast åker större knarr!
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Strider skrev:

Vi behöver inte gå längre än till vårt södra grannland Tyskland för att hitta en helt annan bild. Där är det fri fart på ca halva motorvägsnätet. I vårt land är det ett kriminellt beteende att köra mycket fort medans i vårt grannland så är det helt normalt. Är Tyskarna kanske dumma i huvudet eller vad är det som gör att de har en helt annan syn på saken än vad vi har? Hur vet vi att vi har rätt och de har fel? Kanske är det vi som har fel?


Samma dumma resonemang kan sägas om kvinnor. I många länder till vänster om oss på kartan så ska inte kvinnor jobba, och de ska inte bära kläder som visar hud, osv.
Är det vi som är konstiga eller de? (och då menar jag inte kvinnor, de ÄR konstiga)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
RG500-Johannes skrev:
...Ni pratar ju helt uppenbart om två helt, helt skilda typer av vägar. Om man då kör med omdöme mer än att slaviskt följa hastighetsbegränsningen, vilken väg är då "vettigast" att köra fortare än hastighetsbegränsningen? (Om förhållandena var exakt samma i övrigt).

Svaret är uppenbart.

/J
Frågan är fel ställd. En så generell fråga får ett så generellt svar att det inte har något värde. Det handlar inte om vilken typ av väg som är mest lämpad för överskridande av hastighetsgränserna utan att köra efter omdöme eller köra enligt skyltarna.
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
soppatorsken skrev:
Samma dumma resonemang kan sägas om kvinnor. I många länder till vänster om oss på kartan så ska inte kvinnor jobba, och de ska inte bära kläder som visar hud, osv.
Är det vi som är konstiga eller de? (och då menar jag inte kvinnor, de ÄR konstiga)

Det är inte ett dumt resonemang. Det manar till eftertanke och reflektion för det handlar om värderingar. Värderingar styr vårt handlande. I ett läge så är det OK att döda en annan människa, i ett annat så är det inte OK att ta ett liv. Det är just värderingar som styr och inte någon absolut rättvisa eller något universiellt rätt eller fel. Och värderingar är ju som bekant väldigt olika bland oss människor.

Den sista meningen var verkligen att sparka in en öppen dörr. :D
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Bingo skrev:
Jepp, i somras. Någon kastade en sittdyna mot mig (jag såg det aldrig) men den träffade näste man på hjälmen. Jag låg kanske fjärde eller femte man i gänget. Vi körde inte särskilt fort - kanske 90 eller så. Sen har ju folk hytt med näven och hållit på. Jag tror inte att den kastade sittdynan var specifikt riktad mot oss utan på att de helt enkelt var trötta på fortkörande motorcyklsiter. Hade huset inte stått där så hade dubbla farten varit ok och jag misstänker att många kör förbi som om huset inte fanns där.


Körde ni på 30-väg? era busar. :eek:
 

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gnesta [sörmland]
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
UnderDOG skrev:
Är det någon som har fått något kastat på sig?

Vad gjorde du/ni då?

//Anders.

JA!

En godisklubba

vid ett rödljus mellan sollentuna och barkarby
(någon blev sur på att jag kom imellan köerna)

Jag vände mig om , skrattade och åkte vidare!
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
vet hur det känns att klippa en unge på trehjuling,kom puttrandes på min rd lc 125:a när jag va 16 år.det va hemma i villaområdet o jag körde ungefär i 30 blås(vilket man tycker e gångfart tills det händer nåt oväntat) plötsligt kommer det en liten flicka på 3-hjuling som har tagit fart från toppen på en korsande väg.trots att jag hann se henne så var krocken oundviklig,blev ingen jättesmäll men hjärtat hann stanna o jag trodde det värsta tills hon började grina.det var naturligtvis inte mitt fel,men det kändes nästan så ändå,så jag kan tänka mig hur man skulle känna sig om man hjulade i ett bostadsområde i 100 knyck o samma sak hände.livet skulle nog inte va nåt vidare efter det. kör gärna o lek,men välj ett lämpligt ställe.
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
UnderDOG skrev:
Är det någon som har fått något kastat på sig?

Vad gjorde du/ni då?

//Anders.

En träsko.. Fast träskon beskrev en helt perfekt parabel tvärsöver vägen utan att träffa och plumsade följdaktligen ner i en leråker på andra sidan. Bringade stort nöje att i backspegeln se träskosvingaren hoppa på ett ben över vägen för att hämta sitt nu leriga skodon..

Incidenten hände för flera år sedan på Vikbolandet, Eazyliving å jag var de som blev måltavla.. Inte körde vi speciellt fort heller, för vi såg farbrorn i god tid stå å hötta med knytnäven vid vägkanten

/B
 

micke_gbg

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
göteborg
Hoj
busa
Fan! va ni gnäller, håller med Strider helt å hållet.

Vad är skillnaden att köra fort på 30-väg eller fort på 70,90-väg?

Jag tror att dom flesta här hyllar GR när den idioten kryssar mellan bilar i +200 knyck, vad är mest riskabelt?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
UnderDOG skrev:
Är det någon som har fått något kastat på sig?

Vad gjorde du/ni då?

//Anders.
Åk med JSM så haglar det burkar och stenar efter en... :crash
 

Sulan

WCX member
Gick med
6 Mar 2003
Ort
gbg
Hoj
Retta
Att köra med insidan är viktigt.. Men ingen, har alltid gjort det...

Precis som Strider skriver har han inte försvarat bakhjulsåkat och det finns det nog ingen som gör...

MEN...

PacMan: Önska att nån skall krascha???... :finger

Bingo: Hälla ut grus... Oj, oj, oj.. Du får också ett :finger
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top