Säljes pga tillökning i familjen...

exiteme

Dirty bike, dirty mind...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Bakpååkare. :)
Vi har 4 barn. Jag kör gata och maken kör cross. Tid finns om man ger varandra det. Tror "problem" oftast uppstår när bara den ene har hojintresse.

Last edited:

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
XJ 900 F -92
Suck...Den som försöker vara 100% procent förälder blir ingen hel människa och därmed en mindre bra förälder än vad han/hon hade kunnat vara. Aldrig är väl ett fritidsintresse så viktigt som när man står med blöjor, kolikmagar och oroliga nätter upp till knäna. Är man två är det ingen konst alls att ge varandra den tid som grävs för att odla den vuxna, egna jaget. Att skylla på tidsbrist håller alltså inte, om man bara spänner av lite så finns tiden där.
Klart som vatten är ju att de ekonomiska och tidsmässiga prioriteringarna måste omvärderas grundligt när man bildar familj så hobbyutövningen blir ju med nödvändighet mindre vidlyftig vad det nu än är man ägnar sig åt. Men, då tar man ju såklart de möjligheter som ändå ges. En åttamilatur på en gammal buske från -81 är kanske vad som krävs för att man med glädje ska suga tag i nersketna blöjor när man kommer hem.

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Nej, för alla finns inte alltid tid över. Allas familjesituationer ser olika ut. Det går inte att säga att tid finns för alla. Så är det bara.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nej, för alla finns inte alltid tid över. Allas familjesituationer ser olika ut. Det går inte att säga att tid finns för alla. Så är det bara.

Det där är hemskt mycket hur man gör det...

Jag vet barnfamiljer med flera barn där föräldrarna har hur mycket egen tid som helst, men sen finns det ju dom som låser in sig i kokongen när första ungen föds och inte ens har tid att hälsa på sina kompisar längre.

VILL MAN SÅ GÅR DET!

(undantaget dom som får barn med mycket speciella behov / medicinska hinder)

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Klart det finns tid om man vill! Vi har två barn och 7 dagar varje vecka. Finns ingen anledning till att jag inte ska kunna åka hoj ibland och frun tar barnen. Tror hon föredrar det framför en sur och grinig man med hojabstinens :fakta

Men saken är ju, att ger man inte varandra lite fritid och det gäller BÅDA. Så blir barn inte en positiv förändring i livet. Om jag va tvungen att ge upp allt som jag tycker är kul för att skaffa barn så skulle det ju göra mig bitter på barnen..

daneel

Rostig...
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
Benelli 1130 TNT
Jag sålde precis pga tillökning #2. För mig var det inte pengarna.. Utan av respekt till min andra hälft.

När jag kommer hem från jobbet så känns det ju lite elakt att slänga på sig skinnstället och dra ut några timmar och låta tjejen ta 100% ansvar för nya kidden.. Visst hade man säkert fått möjlighet att köra några mil på helgerna ibland,.. men då blir det snäppet till slöseri och har man hojen utanför så får man svårt att sitta still för att man vill ut o köra..

Men till vintern blir det ny hoj, för nästa år kommer även #2 att hamna på dagis, och då kommer jag ha mycket renare samvete när jag vill köra.

Tillfällig om prioritering kallar jag det. :tummenupp

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag och tjejen hade varsin Ducati och lite andra hojar. 2 x unge i rask takt, bara att sälja av Duccarna. Sen åkte Honda 250 crossen året efter, fyrhjulingen nyligen. Ungarna är snälla och tillmötesgående men det finns knappt tid att åka ut med båten och fiska längre. Hojåkning i form av bränna runt i timmar går inte, men några småhojar har jag kvar, och ska köpa en Ducce igen i höst att dela på. Köra samtidigt som förr är omöjligt.

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Det roligaste med denna tråd är att andra kan verkligen säga att alla har tid om man bara vill.

Andra vet allstå bättre om andras situatuion än dom själva, spännande.....

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
Vi fick två fina tjejer på en gång för en sisådär 6 år sedan.
Sen ville vi ha en till så trillingarna föddes för snart tre år sedan.

Då köpte jag en ny hoj... blir inte så mycket mil men va faen.

Vi har en Caravelle som familjebil!:tungan

goahead

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Japanare
Istället för att sälja ska jag nog köpa :) (om jag får råd)
Men som småbarns förälder är det nog en kombo pengar/tid.

Vi dubblade våran boende kostnad pga barn,sedan tar det tid om man som vi renoverade huset mycket, när insidan är gjord så är det ute med dränering, bygga veranda osv. Och hur mycket tid har man då att köra båge? Nu använder jag min som pendlarfordon så jag får mitt ändå. Samt att jag givetvis får åka kortare turer på helgerna, men då jag prioterar annat så är jag ändå borta 3 kvällar i veckan.

Så man ska nog tänka efter lite innan man sågar småbarnas föräldrar som säljer bågen/bågarna.

Vtr Larsa

WWW.VTR.NU
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
Honda VTR 1000 WR 250
Man har dåligt samvete hur man än beter sig.
Att hinna med hojliv & backa upp tjejen med våra 2 kids är inte lätt.
Jobbiga är att jag bör sälja någon av mina cyklar, men vilken.....
Enduro är helt fantastiskt roligt 100% adrenalin i snitt farter av 40kmh, Gathojen kräver dock lite högre snittfarter men är en helt annan kategori av glädje,dock mer riskfylld...

Skuggan

Guest
Fy fan för att offra sin största hobby p.g.a. en unge. Sen sitter man där, tjugo år senare efter att tonåringen har vänt upp-och-ner på huset för att därefter flytta och undrar om det var värt det... Nej tack, barn tänker inte jag skaffa så länge jag måste offra annat som ger mig lycka.

Och om frun kräver det så är man bara en värdelös mes. :tummenupp

Tänkte din Pappa så om dig oxå :va

Dark_Messenger

Guest
Det roligaste med denna tråd är att andra kan verkligen säga att alla har tid om man bara vill.

Andra vet allstå bättre om andras situatuion än dom själva, spännande.....
Du är ju helt klart bittrast i tråden. Grattis! :pannkyss

triple kungen

Här kunde man hålla fullt på playstation
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Triumph Speed Triple
Pappa och motorcyckel

jag blev av med hojen och skulle vara duktig när första barnet kom och då var man så rastlös på sommaren. Det slutade med att frugan tyckte det var lika bra jag köper en hoj så jag blir människa igen... Har 2 kids och det går alldeles utmärkt att kombinera köra hoj och barn. Förvisso blir det mindre tid då man ibland måste ta hand om familjen ibland.
Lite kul var det när vi resonerade om en ny hoj. Frugan som är helt ointresserad av MC tyckte att om jag skulle skaffa hoj skulle hon få en växthus på tomten, Bra tänkte jag och funderade på en av dedära husen man hittar på Krauta eller så( billigt och snabbt).
Då tillägger hon att huset ska vara i Lärkträ :gnissla så vipps gick det en himla massa timmar i garaget med att slöjda ihop ett djävla växthus...Med min skapelse på plats gick jag sedan och köpte mig en ny speedy så det var det värt:)
Grattis och lycka till:tummenupp

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag överväger att lägga ned gatåkat nu pga riskerna, hur många är det än i år? Och det är inte ens juni!!!

Som pappa hade jag ärligt talat aldrig utsatt min respektive för den oron, en bruten arm på Sviestad är en sak. Att fastna i fronten på en buss är nåt helt annat.

Sen ändras både tids- och ekonomiska värderingar vilket säkert ställer till det för många som inte brinner 100% bra för hojåka.

Jag kommer nog alltid åka, snart är det 20-årsjubileum för mig på 2 hjul, har svårt att se att jag skulle lägga av helt. Däremot kanske man väljer en gren där skaderisken inte innefattar gravstenar och respiratorer.

Tidsmässigt är nog frågan om däremot.. De få stunder man har över vill jag förhopningsvis spendera med familjen åtminstone första tiden, fast det är spådom att prata om :)!

ToTFoF

Ny medlem
Gick med
15 May 2008
Hoj
Ingen. Än...
Ja? Det som har sagts är att det är en fråga om prioriteringar. Och då är allt möjligt. Barn är inte en fotboja som gör att de måste vaktas av två vuxna personer 24 timmar om dygnet. Finns det en vilja att få ett par timmars egen tid, varje vecka, så är åtminstone jag av övertygelsen, och erfarenheten, att det inte är några problem.

Snälla, berätta istället om ett par scenarion där det inte skulle vara möjligt istället för att förlöjliga de som tror på en smidigare vardag.

/menat i all välmening såklart

cool_jocke

www.stuntindustry.com
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
600rr-07

var det ingen som reagerade på detta...

ni fick alltså tvillingar för 6 år sen och trillingar för 3 år sen..

alltså att ni inte ligger på psyket är faan en eloge...:yoparty

har 3 brudar själv 1st 4år + 2st 3år och jag trodde jag hade de jobbigt...

för övrigt är lösningen på "tidsbrist" att sova mindre...

carleson

Gillar kurvor
Gick med
7 Mar 2006
Hoj
Fazer 1000, R1 ?

Reeespect :yoparty

Själv har jag bara fyra, och en Hyundai Trajet :näsblod . När fru och barn var på G kändes det naturligt för mig att sälja hojen för att ägna mig åt familjen. När yngste sonen var fem, kändes det som dags att ta upp hojåkandet igen, och det gjorde jag. Var sak har sin tid, och andra klyschor.

Och den som har lust, tid och råd kör hoj samtidigt som man har småbarn, och var och en bestämmer över sitt liv, hur svårt kan det va...?:)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln