Säljes pga tillökning i familjen...

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
alltså att ni inte ligger på psyket är faan en eloge...:yoparty
Det kan finnas många anledningar till att KÖPA hoj.

för övrigt är lösningen på "tidsbrist" att sova mindre...
Exactemente... som en känd radioprofil skulle ha uttryckt sig på det tiden det begav sig.

Reeespect :yoparty

Själv har jag bara fyra, och en Hyundai Trajet :näsblod . När fru och barn var på G kändes det naturligt för mig att sälja hojen för att ägna mig åt familjen. När yngste sonen var fem, kändes det som dags att ta upp hojåkandet igen, och det gjorde jag. Var sak har sin tid, och andra klyschor.

Och den som har lust, tid och råd kör hoj samtidigt som man har småbarn, och var och en bestämmer över sitt liv, hur svårt kan det va...?:)

Man måste göra det man måste...

Skall byta ut Caravellen i höst. Blir en Caddy Maxi Life tror jag.

Last edited:

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Färre garanterat....med kids kan man inte sätta sig själv i första rummet längre, den tiden är oåterkalleligen förbi (har två illbattingar hemma). Många blir också plågsamt medvetna om riskerna på ett helt annat sätt (inte minst för att den icke hojfrälsta omgivningen påtalar just det så fort det ges tillfälle :gnissla ) och väljer därför att lägga hjälmen på hyllan. Har ett par polare som gjort det valet, de tycker helt enkelt inte att det är kul längre, att riskerna inte står i proportion till vad man får ut. Och det får man ju respektera

Men visst går det att åka hoj....med planering och en fru som vet bättre än att lägga sordin på pappas passion (utöver henne och barnen såklart :D ) så blir det fullt tillräckligt med mil i sadeln. :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det roligaste med denna tråd är att andra kan verkligen säga att alla har tid om man bara vill.

Andra vet allstå bättre om andras situatuion än dom själva, spännande.....

Ja och en del andra vet att det absolut inte går...

Det är klart, har man tre spinningpass i veckan, och badminton på lördagar, och ska turas om att gå ut och kröka varannan helg kan det ju bli lite tight om tid, men jag skippar glatt all spinning, all badminton och faktiskt allt krökande under hojsäsongen (jag har som regel att inte köra alls dagen efter, inte ens på kvällen), då hojåkandet är viktigare än allt det där andra....

(för att vara ärlig så går jag inte på spinning/badminton någonsin annars heller)

HeLMeT

The New Improved Version
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
YZF 1000 Thunderace - NU TILL SALU!!
Nu är grabben 14 månader och frun som knappt vet vad som är bak och fram på en hoj har aldrig bett mig sälja eller sluta eftersom hon vet vad det betyder för mig, däremot KRÄVER hon att jag kör försiktigt. Med tanke på vad jag har hemma är det inget problem. Jag kommer inte att lägga hjälmen på hyllan men däremot funderar jag på att köpa någon annan typ av hoj, enduro eller kanske något utan kåpor och med lite mindre hästar?

Det som stör mig mest är att hojen inte får dom mil den förtjänar samtidigt som den kostar precis lika förbannat mycket i försäkring och annat skit.

BTW så står sonen och pekar på hojen och säger bjum, bjum med ett stort leende! Jag fick min första Montesa 50cc när jag fyllde 3 och han verkar ha ärvt intresset.

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Du är ju helt klart bittrast i tråden. Grattis! :pannkyss

Ja jag är bitter som fan....

Eller hur? NOT

Jag har aldrig sålt någon hoj när jag fött något av mina barn, utan har fortsatt. Köpte mig en ny hoj t om strax innan jag upptäckte att barn n2 två var på g. Dock kör jag inte på gata längre, bara bana. Utöver det håller jag i bandagar för andra mc-förare, jag stöttar min mans tävlande fullt ut trots att vi har en relativt nyfödd. Tanke är även att jag ska köra ett race jag med.

Dock inser jag det faktum att inte alla har tid över eller pengar, hur mycket man än prioriterar. Att jag anser att inte alla kan vilket jag vet några som inte hade tid över gör inte att jag är bitter. Hade jag vart bitter hade jag själv slutat köra.

Så sluta käka citroner nu och var inte så bitter själv :)

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Ja? Det som har sagts är att det är en fråga om prioriteringar. Och då är allt möjligt. Barn är inte en fotboja som gör att de måste vaktas av två vuxna personer 24 timmar om dygnet. Finns det en vilja att få ett par timmars egen tid, varje vecka, så är åtminstone jag av övertygelsen, och erfarenheten, att det inte är några problem.

Snälla, berätta istället om ett par scenarion där det inte skulle vara möjligt istället för att förlöjliga de som tror på en smidigare vardag.

/menat i all välmening såklart

Jag vet flera exempel jag kan nämna men tänker inte rabbla upp alla. En fd arbetskollega till mig fick barn. Hon blev ensamstående med barn på dagis. Jobbar heltid för klara av eknomin. Hade en bil för kunna hämta/lämna på förskolan. Hon hade barnen typ först av alla och hämta sina barn nästan sist av alla barn på förskolan. Hon saknar sina föräldrar och svärföräldrar.
Ekonomin tillät verkligen inte en hoj. Tid fanns inte heller, för vem skulle passa hennes barn. Hon har ingen syster/bror och nej pappan fanns inte längre med i bilden. Vardag upp 5 lämna barnen förskola 7, jobba 8 till 17 hämta barn 18, laga midagg natta tvätta städa fixa allt med mat osv. Helgerna ta hand om sina barn, hitta på saker med dom när dom knapp ser sin mor i veckorna.

Mig själv t ex, jag hade kunnat sälja min hoj när första barnet kom. Hon åt och var så beroende av maten från mig att det inte gick 2 timmar mellan dom första månaderna, hur skulle jag då hinna köra.

Andra har egna företag, barns aktiviteter och där man kanske är två som arbetar i skift. Så av erfarenhet har jag sett och vet att många kan fortsätta men inte alla har tid över. Så att jag skulle förlöjliga andra får stå för dig. Jag kan inte dra alla över samma kam då det faktiskt ser olika ut för personer och alla har verkligen inte tid över. Det tycker jag man får respektera.

Det viktigaste är nog att man ser till att hela familjen mår bra och inte bara en person. Som familjemedlem har man ansvar mot andra i familjen. Att köra med jag jag jag jag i en familj fungerar inte i längden tror jag. Samarbete och förståelse och tid för varandra och varandras aktiviteter tror jag är viktigt.

Last edited:

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Blev själv pappa för 2 dagar sedan. Har gått i tankarna mycket om det är värt att köra hoj osv. Jag hade tänkt att tvätta cykeln idag. Inget direkt sug kan jag ju säga. Vill egentligen bara vara hemma med familjen och ta det lugnt. Vet att jag kommer köra otroligt mycket lugnare och kanske inte lägga alls lika mycket tid på intressena nu efter man har fått barn. Trode ju aldrig man skulle känna så bara för man fick ett barn, men det blir genast mycket roligare och viktigare. Är väl nån form av hormon som sätter fart hos oss killar. Dock kommer jag inte sälja cykeln. Inte planerat det pga barnet än iaf. Tror inte det är ekonomin som styr i de flesta fall, skulle nog mer gissa på prioriteringar och rädsla. Så känner jag iaf.

/M

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
FireStorm
Jag gjorde så att när min fru berättade att jag skulle bli pappa så stack jag först på två veckors touring nere i Frankrike/Italien, åkte hem och gick till handlaren och köpte mig en helt ny hoj då jag visste att det skulle dröja innan jag kunde byta igen.

Jhoony

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2006
Hoj
GPz 900r & XL 600R
men däremot funderar jag på att köpa någon annan typ av hoj, enduro eller kanske något utan kåpor och med lite mindre hästar?

Jag har inte ens barn, men min XL kom delvis till av det skälet, jag kör helt enkelt för jävla fort på kawwan. Över 110 på Hondan blir snabbt tröttsamt och den toppar 150 en bra dag med solen i ryggen. 150 är vad jag brukar marscha med kawwan. Nu är ju mina gammelmoppar så billiga i drift att det ekonomiskt är problemfritt att ha två.

Sen är det även förbannat roligt att köra grus och traktorväg mellan varven.

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Hoj
XJ 900 F -92
jag blev av med hojen och skulle vara duktig när första barnet kom och då var man så rastlös på sommaren. Det slutade med att frugan tyckte det var lika bra jag köper en hoj så jag blir människa igen... Har 2 kids och det går alldeles utmärkt att kombinera köra hoj och barn. Förvisso blir det mindre tid då man ibland måste ta hand om familjen ibland.
Lite kul var det när vi resonerade om en ny hoj. Frugan som är helt ointresserad av MC tyckte att om jag skulle skaffa hoj skulle hon få en växthus på tomten, Bra tänkte jag och funderade på en av dedära husen man hittar på Krauta eller så( billigt och snabbt).
Då tillägger hon att huset ska vara i Lärkträ :gnissla så vipps gick det en himla massa timmar i garaget med att slöjda ihop ett djävla växthus...Med min skapelse på plats gick jag sedan och köpte mig en ny speedy så det var det värt:)
Grattis och lycka till:tummenupp

Det var precis så jag menade. Om man bara unnar VARANDRA en hobby och lite egen tid så är väldigt mycket vunnet.
Liwa1 är lite skeptisk till mitt och andras resonemang och nämner en ensam förälder som hade svårt att få tiden och räcka till. Jag har provat den varianten jag med och jag hade inte heller en stab av vänner och släktingar som hjälpte till med de dagliga bestyren. I ett sånt läge är man glad när man hinner torka sig i arslet efter ett besök på muggen och all hobbyverksamhet får ske i hemmets vrå när ungarna sover. Hojåka kan man glömma.

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Ja för 1 vecka och 3 timmar sen kom vår lilla dotter till världen!

Sitter just nu i en badenbaden ute på baksidan av huset med henne bredvid mig, med laptopen i knät och en lätt bris susar genom håret....känner jag för att ut och dra en sväng...nej faktiskt inte :)

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Personligen tycker jag helt enkelt inte det är riktigt lika roligt... Ska bli pappa i oktober, och enda sedan den dagen jag fick reda på detta har jag sett helt annorlunda på mc:n. Kör förvisso varje dag till och från jobbet då det tar 18 minuter istället för 50, men det beror inte på att jag kör fort utan för att jag smiter förbi köerna, och till detta rockar hojen. Men annars känner jag inte ens ett sug att åka, för väger jag riskerna med att köra aktivt (för fort, med lite extra risker men förbannat kul) mot att riskera att göra mitt ofödda faderslös känns valet givet. Kommer att sälja hojen i sommar/till hösten dels för att hojen kostar pengar, det är farligt (om man inte fiser fram i 30 eller heter Rossi i efternamn) och det finns faktiskt andra roliga saker man kan göra som inte är fullt lika farliga...

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Bara lite enkel matematik... Det du lånar på sommarna får du betala tillbaka med ränta på vintern... ;)

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Någon som vet om det finns det barnstol till R6an?

Snabbfäste som passar istället för passagerarsitsen?

Henrik

rogka566

Gift!
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Honda CRF250R -12, KTM 660 SMC -05
Grabben har kommit och man är så klart stoltast i världen. Ett par rundor har det blivit sedan leverans, men har noterat att man inte är något vidare kvick i skallen då sömn blivit en bristvara. Känns lite läskigt... :gnissla

njelger

Guest
Jag vet flera exempel jag kan nämna men tänker inte rabbla upp alla. En fd arbetskollega till mig fick barn. Hon blev ensamstående med barn på dagis. Jobbar heltid för klara av eknomin. Hade en bil för kunna hämta/lämna på förskolan. Hon hade barnen typ först av alla och hämta sina barn nästan sist av alla barn på förskolan. Hon saknar sina föräldrar och svärföräldrar.
Ekonomin tillät verkligen inte en hoj. Tid fanns inte heller, för vem skulle passa hennes barn. Hon har ingen syster/bror och nej pappan fanns inte längre med i bilden. Vardag upp 5 lämna barnen förskola 7, jobba 8 till 17 hämta barn 18, laga midagg natta tvätta städa fixa allt med mat osv. Helgerna ta hand om sina barn, hitta på saker med dom när dom knapp ser sin mor i veckorna.

Pappan har en massa tid.
Så länge han inte är död så finns han ju kvar.
Bara att passa sin avkomma.
Sen kan alltid någon dra upp något exempel på nåt specialfall osm inte passar in i allas uttalande. Men vem bryr sig om specialfallen?

Man kan lugnt säga att det finns tid för mc även om man har barn. OM man vill.

Grabben har kommit och man är så klart stoltast i världen. Ett par rundor har det blivit sedan leverans, men har noterat att man inte är något vidare kvick i skallen då sömn blivit en bristvara. Känns lite läskigt... :gnissla

Klart du är. Han är ju finast i världen ! :tummenupp

Last edited:

nofea_r

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2008
Hoj
Kawasaki zx9r -99
Fan va ni alla e coola här som bara kan skita i era barn och tjejer och snäsa av dom och påpeka får jag inte köra båge kan du & ungen dra dit pepparn växer fan vill va som er jag med, men ni e väl som alla andra killar så fort tjejen inte e med eller ni fått litta sprit e er så är ni några fria män sen när ni kommar hem innanför dörren så åker förklädet på :arsele

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Fan va ni alla e coola här som bara kan skita i era barn och tjejer och snäsa av dom och påpeka får jag inte köra båge kan du & ungen dra dit pepparn växer fan vill va som er jag med, men ni e väl som alla andra killar så fort tjejen inte e med eller ni fått litta sprit e er så är ni några fria män sen när ni kommar hem innanför dörren så åker förklädet på :arsele
Gå tillbaka in i köket nu.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...