Så är man av med kortet för första gången

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Efter att ha läst alla trådar om vad man ska göra när polisen slår till så skrev jag inte på något på plats. (122 km/h på E18 som är 70 en förmiddag när det var tomt med bilar)

Polisen sa att jag fick åka 48 timmar till men att tiden som kortet är indraget börjar räknas redan från idag, vilket är väldigt snällt, då känar jag ju 2 dagar :näsblod

Laser och Platskontroll papper etc. var i sin ordning, fick t.om. leka lite med Lasern och skjuta på alla andra bilar som åker för fort på E18 vid freskati/bergshamra (ingen jag skjöt på åkte mindre en 10 km/h för fort).

Finns det något man kan göra för att förmildra straffet, skicka in intyg att man behöver fordon dagligen t.ex. hade i vilket fall som helst tänkt att dra det till rätten, då blir man i alla fall en erfarenhet rikare även om man inte har någon chans att bestrida det. :tummenupp
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
erkänn inte föränn till vintern .. så kan du ändå köra hoj under sommarn..
 

drredbull

Maskulunist
Gick med
16 Dec 2006
Ort
Åkarp
Hoj
KTM 450 exc-f sixdays, 690 duke, Honda Dax.
nej det kan han inte, kortet är indraget och om mot förmodan han skulle få rätt i rätten så kommer antagligen tiden då han har körförbud gå ut innan han får tillbaka sitt körkort.
 

Dark_Messenger

Guest
Du kan hävda att du MÅSTE ha ditt kk av massor med anledningar. Du kan snyfta om allt från din sviktande psykiska hälsa till arbetsrelaterade grejor. Var dock bered på att de(länsstyrelsen) inte kommer bry sig ett skit. Möjligtvis om du kan hävda att du inte kan jobba(dra in skattepengar till staten) utan det.

Å andra sidan har du inget att förlora på att försöka. Jag har testat psykisk ohälsa o en massa sånt med det sket de fullständigt i. :D
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Det är väl bara att fortsätta köra utan kortet.. Hur stor är risken att du blir stoppad igen?
Kan te sig något omoraliskt, men det är ju upp till var och en..
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Skippa rätten och bespara rättsmaskineriet den räkningen..

håller med,...
be a man, =) ta ditt straff och whina inte, det suger att bli av med kortet men det är ingen som tvingar oss att köra för fort, så är allt i sin ordning är det väl inget o belasta våra skatteslantar med ?? :näsblod
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Det är väl bara att fortsätta köra utan kortet.. Hur stor är risken att du blir stoppad igen?
Kan te sig något omoraliskt, men det är ju upp till var och en..

Japp, sannerligen omoralist. Dessutom lär det väl bli en smula mer komplicerat om han skulle orsaka en olycka, gissar jag.
 

trify

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Ort
Kalmar
Hoj
R6 -06
Har funderat lite på en sak. Vad hände med det klassiska "oskyldig tills motsatsen är bevisad"?

Om man bestrider det och inte skriver på så är man väl ändå oskyldig tills motsatsen är bevisad?! Därmed borde man väl få ha kvar kortet till man blir dömd?

Annars finns det ju ingen mening med att inte skriva på och ta det till rätten eftersom det kommer ta flera månader innan det tas upp där så då har tiden utan kort redan gått ut.

Hur ligger det till egentligen?
 

Wanted

Adrenalin-gosse!
Gick med
12 Jan 2007
Ort
Malmö
Hoj
CBR1000RR
Bara att beklaga.. Jag blev själv tagen för lite mer än en månad sen i 165 på 90-väg. Skrev på papperna direkt och sen fick man hemskickat ett papper som man eventuellt skulle fylla i om man behövde körkortet inom arbetet osv. Skickade in det också och med hänsyn till att jag behövde mitt körkort dagligen i jobbet (service-elektriker) fick jag indraget i 5 månader + 4000 i böter.. tyckte det var ganska saftigt ändå.. :huvet
 

super

=)
Gick med
2 Feb 2006
Ort
Malmø
Hoj
cb600Fa 2007 och Shadow
Ta ditt straff och låt andra slippa betala för onödiga rättskostnader, särskilt när det finns bättre saker att lägga skattepengar på...
Men sen o andra sidan dra en snyftare och hoppas den går igenom :tummenupp
 

Runken

kör som om det vore sista gången
Gick med
27 May 2003
Ort
Nacka
Hoj
NV 250 -55
Har funderat lite på en sak. Vad hände med det klassiska "oskyldig tills motsatsen är bevisad"?

Om man bestrider det och inte skriver på så är man väl ändå oskyldig tills motsatsen är bevisad?! Därmed borde man väl få ha kvar kortet till man blir dömd?

Annars finns det ju ingen mening med att inte skriva på och ta det till rätten eftersom det kommer ta flera månader innan det tas upp där så då har tiden utan kort redan gått ut.

Hur ligger det till egentligen?

Det du bestrider är böterna. Kortet tar man ändå även om du nekar.

Körkort är ju ingen rättighet. Länsstyrelsen gör en prövning om man är lämliplig att behålla det. Att få indraget körkort i sig är inget straff i lagens mening. Så nekar du så är du oskyldig tills motsatsen är bevisad, men som sagt det är bara böterna som du nekar till. Men det känns säkert så för den som blir drabbad.
Blir du t.ex omhändertagen för LOB (berusnings) flera gånger så kan Länsstyrelsen anse att man inte är lämplig att inneha körkort.
 
Last edited:

Jippo

Ditt jävla jippo!
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha R1 -05 & KTM 525 EXC Factory SM
Du kan hävda att du MÅSTE ha ditt kk av massor med anledningar. Du kan snyfta om allt från din sviktande psykiska hälsa till arbetsrelaterade grejor. Var dock bered på att de(länsstyrelsen) inte kommer bry sig ett skit. Möjligtvis om du kan hävda att du inte kan jobba(dra in skattepengar till staten) utan det.

Å andra sidan har du inget att förlora på att försöka. Jag har testat psykisk ohälsa o en massa sånt med det sket de fullständigt i. :D

om man nu skyller på psykisk ohälsa och kör för fort, är man inte väldigt olämplig i trafiken över huvudtaget och borde bli av med körkortet helt och hållet? jag får liksom inte ihop det: "jag mår inte så bra, därför kör jag för fort. Kan jag bli frisläppt nu så jag kan fortsätta köra för fort?" :huvet :va
 

fezt

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Sthlm
Hoj
lös
de plocka mig med laser kl 9 på kvällen på motorägen utanför eskilstuna i december (kolsvart ute) körde ganska naturligt bil, men för att ge exempel på att de kan gå lite bättre med intyg..
körde 160 på 110 väg , polisen sa att standard är 3 till max 6 mån för den grejen.. Ja skicka in intyg om att ja behövde kortet i jobbet, samt att min arbetsgivare också skrev ett intyg som var ganska övertygande.
Fick 2 månader indraget kort, förvisso 4000 i böter som sved en del också..
men ja TROR iaf att ja fick ngn månad mindre än stantard...:)
 

robban_75

Medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Eksjö [Eiijkchoe]
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -14
Bara att beklaga.. Jag blev själv tagen för lite mer än en månad sen i 165 på 90-väg. Skrev på papperna direkt och sen fick man hemskickat ett papper som man eventuellt skulle fylla i om man behövde körkortet inom arbetet osv. Skickade in det också och med hänsyn till att jag behövde mitt körkort dagligen i jobbet (service-elektriker) fick jag indraget i 5 månader + 4000 i böter.. tyckte det var ganska saftigt ändå.. :huvet

Behövde du inte ta om det?

Tycker egentligen inte det är så omoraliskt att köra utan lapp om man haft kk men blivit av med det, mer omoraliskt att aldrig haft nån utb i att köra fordon men köra ändå.
Det är bara en lapp.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
I ditt fall verkar du inte ha något att vinna på att neka.
Normalt kan man väl begära betänketid och erkänna när det ser ut att vara enklaste åtgärden. Vet inte vad det heter. efter betänketiden som jag tror är max 2 dagar kan man sedan välja att erkänna eller bestrida.

Men i ditt fall så hoppas jag du erkänner, jag vill inte vara med och betala att du nekar till något du vet är en korrekt mätning.

Oftast går dom bara på sakliga skäl. Räcker inte med att du behöver det till jobbet oftast. Du skall riskera att bli AV med jobbet, pga. att du inte kan omplaceras, kan du få arbetsgivaren att säga det så är det värt mycket. Allmänt stort behov brukar dom inte bry sig om. Starka medicinska skäl tror jag vi kan utesluta eftersom det är hojkortet i huvudsak som hanteras. Annars hade du kunnat hävda behovet där om du går på dialys eller har höftproblem osv..
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top