Men man kan ju resonera som så - att om du nu behöver ditt körkort i jobb eller dagligen, så varför chansa och köra för fort med den risken som innebär?
Det är så man resonerar hos polismyndighet eller länsstyrelse.. är du t ex yrkesförare och begår "misstag" iom en fortkörning, så funkar inte "oj, jag råka göra fel" - för dom menar på att "eftersom du kör yrkestrafik, så borde du om någon veta vad som gäller.."
Thats the fact..
Mätning får ske genom alla rutor utom vindrutan, man behöver alltså inte hissa ner sidorutorna, det är även tillåtet att mäta genom bakrutan.
Sen till trådskaparen, att vägen svänger / är kuperad osv är bara till din fördel. Den högsta hastigheten som uppmäts är när du kör rakt mot lasern. Om vägen svänger eller om den som mäter står vid sidan av vägen så påverkar detta mätningen till din fördel. Om du blir mätt 90 grader från sidan så blir mätresultatet 0 km/h och blir exponentiellt högre ju mindre mätvinkeln är.
Har funderat lite på en sak. Vad hände med det klassiska "oskyldig tills motsatsen är bevisad"?
Om man bestrider det och inte skriver på så är man väl ändå oskyldig tills motsatsen är bevisad?! Därmed borde man väl få ha kvar kortet till man blir dömd?
Annars finns det ju ingen mening med att inte skriva på och ta det till rätten eftersom det kommer ta flera månader innan det tas upp där så då har tiden utan kort redan gått ut.
Hur ligger det till egentligen?
Iofs kan man nog konstatera rätt lätt att "motsatsen är bevisad" genom att en hel drös med poliser såg honom köra för fort samt även mätte upp hans hastighet med laser..
Behövde du inte ta om det?
Tycker egentligen inte det är så omoraliskt att köra utan lapp om man haft kk men blivit av med det, mer omoraliskt att aldrig haft nån utb i att köra fordon men köra ändå.
Det är bara en lapp.
Dom får alltså mäta genom stängd ruta,vad är då motivet till att inte tillåta genom vindrutan?
Kan ju inte vara brytningsfel för då skulle det ju inte vara tillåtet genom bakrutan heller.
Aja,skit samma,då kan man inte lita på stillastående bilar med rutorna uppe längre då.
Henrik
Någon som vet hur allvarligt det är att köra när kortet blivit indraget? Olovlig körning kan ju ge allt från lite böter till fängelse.
Man har ju trots allt stunder då man har stort behov av att använda bil/mc för att ta sig någonstans.
Någon som vet hur allvarligt det är att köra när kortet blivit indraget? Olovlig körning kan ju ge allt från lite böter till fängelse.
Man har ju trots allt stunder då man har stort behov av att använda bil/mc för att ta sig någonstans.
Sverige har väldigt låga straffvärden på trafikrelaterad brottslighet i jämförelse med övriga världen.
Jo, men vad är straffet för att åka med indraget körkort?
De kan väll lika gärna dra körkortet vid ett senare tillfälle om man nu bara gjort en överträdelse och inte anses som farlig i trafiken (man får ju trots allt tillbaka kortet "gratis")
Jo, men vad är straffet för att åka med indraget körkort?
Själv är jag oskyldigt anklagad i en lasermätning, inte ens klockslaget är rätt som de skrivit när de gjort mätningen, frågan är bara hur jag ska bevisa detta, hade ett sms i min telefon innan det klockslaget när jag stod i kontrollen och personen fråga hur länge till jag skulle stå kvar med dem, men det råkade jag ta bort av misstag... detta är dock med bil. Men seriöst jag trodde inte att man stanna för Polisen när man har MC, blir jag oskyldigt dömd i augusti så kan jag lova att jag aldrig mer stannar om jag ser en laserpistol, orkar inte ta hela historien här för ingen tror mig endå, blir jobbigt att bevisa i rätten, detta handlar dock om 16 km/h för fort men när de tom vägrar visa mig laserpistolen fär jag vet att de ljuger är det så uppenbart, och jag har betalat skatt i 10 år nu och inte använt ett enda bidrag så jag vill inte höra något om att jag tar skattepengar för att försöka bevisa att jag är oskyldigt dömd även om jag förstår att det är mer eller mindre omöjligt att vinna mot en Polis.
Kan man inte kräva att få se någon rapport från deras laserpistol där tidpunk avstånd och hastighet står?
Grov olovlig körning tror jag det blir. Inte bra.
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|