Så är man av med kortet för första gången

Cammi

One life one chance
Gick med
12 Apr 2006
Hoj
Honda Fireblade CBR 929 RR
Inte mycket att göra, du kan (och din Chef) skriva ett intyg på att du behöver bilen i jobbet... då kanske du kan minska tiden någon månad.

-Freddy-

Guest
Men man kan ju resonera som så - att om du nu behöver ditt körkort i jobb eller dagligen, så varför chansa och köra för fort med den risken som innebär?

Det är så man resonerar hos polismyndighet eller länsstyrelse.. är du t ex yrkesförare och begår "misstag" iom en fortkörning, så funkar inte "oj, jag råka göra fel" - för dom menar på att "eftersom du kör yrkestrafik, så borde du om någon veta vad som gäller.."

Thats the fact..

Nu är det så att that is NOT the facts.. Har själv fått kortad tid då jag körde taxi förut, chifen skrev till länsstyrelsen och tiden blev halverad.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Freddy har rätt.

Just yrkesförare som jobbar på mindre åkerier där man inte kan få "inre tjänst" på något kontor måste ju säga upp personen i fråga. Eftersom då den person som körde fort dessutom skulle förlora jobbet anses det vara orimligt. Så kan du få arbetsgivaren att säga att du blir av med jobbet om förlorar kortet är det bra. (förutsatt att du inte blir det i verkligheten)

Det är här skillnad på vilken form av överträdelse man gör. Fortkörning har ingen koppling till jobbet, där kan intygen göra god nytta. Du skall inte behöva bli av med jobbet pga. en fortkörning, detta straffet/följden anses för många vara långt hårdare än att bli av med kortet.

Däremot kan det bli jobbigt att överklaga exempelvis om du har fått taxikortet indraget för att du har fifflat med arbetstidsboken eller annat som är kopplat till tjänsten.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Mätning får ske genom alla rutor utom vindrutan, man behöver alltså inte hissa ner sidorutorna, det är även tillåtet att mäta genom bakrutan.

Sen till trådskaparen, att vägen svänger / är kuperad osv är bara till din fördel. Den högsta hastigheten som uppmäts är när du kör rakt mot lasern. Om vägen svänger eller om den som mäter står vid sidan av vägen så påverkar detta mätningen till din fördel. Om du blir mätt 90 grader från sidan så blir mätresultatet 0 km/h och blir exponentiellt högre ju mindre mätvinkeln är.

Dom får alltså mäta genom stängd ruta,vad är då motivet till att inte tillåta genom vindrutan?

Kan ju inte vara brytningsfel för då skulle det ju inte vara tillåtet genom bakrutan heller.

Aja,skit samma,då kan man inte lita på stillastående bilar med rutorna uppe längre då.

Henrik

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Har funderat lite på en sak. Vad hände med det klassiska "oskyldig tills motsatsen är bevisad"?

Om man bestrider det och inte skriver på så är man väl ändå oskyldig tills motsatsen är bevisad?! Därmed borde man väl få ha kvar kortet till man blir dömd?

Annars finns det ju ingen mening med att inte skriva på och ta det till rätten eftersom det kommer ta flera månader innan det tas upp där så då har tiden utan kort redan gått ut.

Hur ligger det till egentligen?

Iofs kan man nog konstatera rätt lätt att "motsatsen är bevisad" genom att en hel drös med poliser såg honom köra för fort samt även mätte upp hans hastighet med laser.. :tuttar

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Iofs kan man nog konstatera rätt lätt att "motsatsen är bevisad" genom att en hel drös med poliser såg honom köra för fort samt även mätte upp hans hastighet med laser.. :tuttar

Det finns väll många fall där de varit osäkra på om de mätt på rätt bil/mc eller att Lasern inte varit korrekt kalibrerad, ska man då förlora körkortet fram tills att de kommer på att de gjort fel..?

De kan väll lika gärna dra körkortet vid ett senare tillfälle om man nu bara gjort en överträdelse och inte anses som farlig i trafiken (man får ju trots allt tillbaka kortet "gratis")

Wanted

Adrenalin-gosse!
Gick med
12 Jan 2007
Hoj
CBR1000RR
Behövde du inte ta om det?

Tycker egentligen inte det är så omoraliskt att köra utan lapp om man haft kk men blivit av med det, mer omoraliskt att aldrig haft nån utb i att köra fordon men köra ändå.
Det är bara en lapp.

Nix, behövde inte som tur är.. som VFRibbe skrev så är det först när körkortet dras in i 12 mån eller mer. Men jag funderar på att lägga hojkörningen på hyllan ett tag nu, blev påkörd förra säsongen. Känns inte som det är värt att fortsätta :va

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Dom får alltså mäta genom stängd ruta,vad är då motivet till att inte tillåta genom vindrutan?

Kan ju inte vara brytningsfel för då skulle det ju inte vara tillåtet genom bakrutan heller.

Aja,skit samma,då kan man inte lita på stillastående bilar med rutorna uppe längre då.

Henrik

Det går att mäta även genom vindrutan, det är testat och det finns inget i vindrutan som kan påverka mätresultatet. Det enda som kan hända är att laserpulserna inte går igenom glaset, då fixerar inte lasern och resultatet uteblir.

Vad jag har hört så var det ett rykte att lamineringen i vindrutan kunde påverka resultatet som gjorde att man skrev in detta i föreskrifterna för lasermätning, detta var när lasern var ny. Sen upptäckte man att det inte var så men man brydde sig inte om att ändra det eftersom det inte finns något behov att mäta genom vindrutan.

SuzukiLover

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 k8
Min åsikt är att polisen ska bedöma straffet utifrån situationen, vad är poängen med att dra in kortet för en acceleration på en tom väg av hög kvalité, på kvällen... Det är något annat att välja att vrida på gasen där man har fullt med bilar och vägmärken, då är man lite dum och ska bestraffas för den dumheten... 70 i närheten av tätort, då frästas man med gaspådrag och faller man för frästelsen tillräckligt många gånger så åker kortet till slut. Men jag måste nog säga att polisen gör ett dåligt jobb eftersom bilister i Stockholm kör som rinnande piss, de förstör känslan helt enkelt... POLIS, torka bort pisset först...

Last edited:

fjune

Guest
Hur tänker ni när ni vet att han\du körde för fort och vet: "jag behöver kortet för jobbet" och sen att leta fel på polisens arbete är bara löjligt. Ta ditt straff din galning :)

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Någon som vet hur allvarligt det är att köra när kortet blivit indraget? Olovlig körning kan ju ge allt från lite böter till fängelse.

Man har ju trots allt stunder då man har stort behov av att använda bil/mc för att ta sig någonstans.

Krejven

Moderat
Gick med
28 Apr 2008
Hoj
R1:a om något år. :)
Någon som vet hur allvarligt det är att köra när kortet blivit indraget? Olovlig körning kan ju ge allt från lite böter till fängelse.

Man har ju trots allt stunder då man har stort behov av att använda bil/mc för att ta sig någonstans.

Troligtvis en dyr böter samt att du blir utan körkort ännu längre.

Köra utan körkort är bara dumt. :huvet

Dark_Messenger

Guest

Sverige har väldigt låga straffvärden på trafikrelaterad brottslighet i jämförelse med övriga världen.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
frontline:jo, polisen upprättar ju ett platsprotokoll där alla mätningar ska antecknas med tidpunkt, där ska ju kalibrering och testmätning och skit finnas också, begära att få kolla på det.

Dark_Messenger

Guest
Jo, men vad är straffet för att åka med indraget körkort?

Grov olovlig körning tror jag det blir. Inte bra. :näsblod

En gång ingen gång. Två gånger är dåligt, tre gånger är skitdåligt när det gäller trafikförseelser.

Måste du absolut köra utan kort så var beredd att ta straffet om de plockar dig. Vad straffet är kan jag bara spekulera i. Förmodligen böter men fängelse kanske ingår i straffskalan för grov. Isf får du troligtvis villkorlig dom.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
De kan väll lika gärna dra körkortet vid ett senare tillfälle om man nu bara gjort en överträdelse och inte anses som farlig i trafiken (man får ju trots allt tillbaka kortet "gratis")

Det är två saker där, indragningen av kortet är "administrativ", eftersom länsrätten med all sannolikhet kommer att ta kortet. Försiktighetsprincip inför det faktum att statsmakten uppfattar ditt beteende som en fara för övriga. Har en viss logik i sig.

Förut var det som du sa att man kunde få indragningen efteråt, dvs bara om man erkände på plats så kunde dom dra kortet. Då insåg "buset" att man nekade på plats sedan gick man under jorden och såg till att polisen inte kunde delge en indragningen, då hade man behörighet att köra tills dess man blev av med den rosa lappen. Det är personer före oss som sett till att denna möjlighet* försvann. eftersom det missbrukades till att sedan aldrig lämna in kortet då väl man blev lagligen dömd. *(att kunna neka på plats och behålla
kortet)

Det man skulle kunna tillägga är att alla försök att dra snuten med hoj kommer på samma sätt förr eller senare ge polisen möjligheter/skyldigheter att stoppa en sådan framfart på bekostnad av motorcyklistens säkerhet.

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
Jo, men vad är straffet för att åka med indraget körkort?

har själv kört nu ett tag utan lappen.. :rolleyes:

en fråga, om du nu inte har lapp, och en snut ligger och slickar dig i arslet, varför ska du stanna för? :va

vad har du gasen till? :yoparty

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Hojlös
Själv är jag oskyldigt anklagad i en lasermätning, inte ens klockslaget är rätt som de skrivit när de gjort mätningen, frågan är bara hur jag ska bevisa detta, hade ett sms i min telefon innan det klockslaget när jag stod i kontrollen och personen fråga hur länge till jag skulle stå kvar med dem, men det råkade jag ta bort av misstag... detta är dock med bil. Men seriöst jag trodde inte att man stanna för Polisen när man har MC, blir jag oskyldigt dömd i augusti så kan jag lova att jag aldrig mer stannar om jag ser en laserpistol, orkar inte ta hela historien här för ingen tror mig endå, blir jobbigt att bevisa i rätten, detta handlar dock om 16 km/h för fort men när de tom vägrar visa mig laserpistolen fär jag vet att de ljuger är det så uppenbart, och jag har betalat skatt i 10 år nu och inte använt ett enda bidrag så jag vill inte höra något om att jag tar skattepengar för att försöka bevisa att jag är oskyldigt dömd även om jag förstår att det är mer eller mindre omöjligt att vinna mot en Polis.

Kan man inte kräva att få se någon rapport från deras laserpistol där tidpunk avstånd och hastighet står?

På plats så har du inte rätt till något mer än en redogörelse för vad du gjort dig skyldig till, och det görs muntligt. Så fort dom mäter nästa bil så försvinner mätresultatet från laserinstrumentet, innan nästa mätning görs så antecknas hastighet, tidpunkt, mätområde, avstånd och registreringsnummer i ett sk platsprotokoll. Detta har du rätt att se när utredningen är klar, dvs. när du blivit delgiven att utredningen är klar. Inte på plats, om alla skulle på titta i laserinstrumentet så skulle det ta mycket tid i anspråk, ibland så står den som mäter långt bort från dom som rapporterar. Oftast brukar laserintrumentet visas upp för den som är tveksam, men det finns inget krav.

Du får själv höra av dig till polismyndigheten och avtala tid om du vill gå igenom utredningen, men som sagt, innan utredningen är klar så har du ingen rätt att få se någonting. När den är klar så har du i normalfallet två veckor tills du anses slutdelgiven - dvs. att du inte kan titta på eller lägga till något till utredningen.

Det vanligaste är att du meddelas via brev när utredningen är klar, sk förenklad delgivning. Då får du två brev med samma innehåll med information om hur du går tillväga för att se utredningen, kräva ytterligare utredningsåtgärder eller ha synpunkter.

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Grov olovlig körning tror jag det blir. Inte bra. :näsblod

Att det var så illa trodde jag inte.. jag har ju trots allt tagit körort en gång, det borde ju vara lindrigare än någon som inte tagit något kort alls tycker man :va

Det får bli att inte åka bil/mc på ett tag då, sedan är jag inte så på att försöka åka ifrån snuten, oftast när jag kör så är det kortare sträckor i stan, utan skinställ.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept