Så är man av med kortet för första gången

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Malmö
Hoj
929, svart/silver
Då har dom ändrat på reglerna.

Förr var det så att fick man kk indraget i 12 månader behövde man inte ta om det.

Fick man kk indraget i ett år lr längre, måste man ta om ALLT.

Hade man högre behhörighet än B, räckte det med att man tog om lappen för den högre behörigheten.

Visa mig lagtexten där det står 1 år eller längre.

F.ö.: 1 år=12 mån. 1 jan 08-1 jan 09 är inte 1 år utan 1 år+1 dag.

Edit: citerar vv.se (som iofs inte skriver lagtexten, utan skriver så att gemene man förstår):

Körkort kan återkallas
Länsstyrelsen i det län där du är folkbokförd kan återkalla ditt körkort på följande grunder:

1. Rattfylleri, grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik.
2. Smitning från trafikolycksplats.
3. Upprepade trafikförseelser, dock minst tre under en tvåårsperiod.
4. Brott mot någon viktig trafikregel, till exempel fortkörning, rödljuskörning, stoppliktsförseelse, omkörning vid övergångsställe, olovlig körning eller vårdslöshet i trafik.
5. Opålitlighet i nykterhetshänseende.
6. Allmän brottslighet.
7. Sjukdom.
8. Underlåtenhet att följa föreläggande om läkarintyg eller förarprov.

(....)

Spärrtid
Vid återkallelse enligt punkterna 1-6 fastställs en spärrtid på lägst en månad och högst tre år. Vid grovt rattfylleri eller grov vårdslöshet i trafik ska spärrtiden vara lägst ett år. Vid avslag på ansökan om körkortstillstånd beslutas också om en spärrtid under vilken man inte får avlägga förarprov.

Nytt körkort efter återkallelse
Det krävs i regel att du ansöker om körkortstillstånd för nytt körkort både efter återkallelse tills vidare och efter slutligt beslut om återkallelse. Undantaget är återkallelse enligt punkterna 2-4 där spärrtiden inte är längre än ett år. Körkortstillstånd kan du söka redan när det återstår sex månader av spärrtiden men det beviljas tidigast två månader före spärrtidens slut.

Spärrtider över ett år
Om spärrtiden är längre än ett år krävs alltid godkänt förarprov, d.v.s. både kunskaps- och körprov, innan ett nytt körkort kan utfärdas. Samma sak gäller även kortare återkallelsetider, om körkortet har återkallats på grund av en händelse under den tvååriga prövotiden. Även i andra fall kan det krävas förarprov. Ett gammalt körkort kan aldrig återfå giltigheten även om det skulle finnas kvar.


Med andra ord: om du blir av med körkortet i 1 år behöver du inte avlägga nytt prov. Om du åker dit på grov rattfylla eller grov vårdslöshet och får minimi"straffet" så behöver du normalt inte avlägga nytt prov.
 
Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Det blev en ganska lång diskussion, hade självklart inte tänkt dra det till domstol om jag inte hittar något som kan varit fel vid mätningen eller som jag tror kan ändra straffet.

Sedan ska jag hitta så många personer jag kan som kan intyga att jag behöver körkortet för det ena och det andra.

Någon som vet vad som gäller för personen som använder Lasern?

I mitt fall satt det en ensam polis på en kulle inuti en civilpolisbil och skjöt med den ut genom vindrutan. Bilen var placerad mellan några träd så man kunde omöjligt se honom eller någon annan polis (placerade under vägbanan och kom upp på en påfartsramp bakom mig) från mitt håll då de skjöt mig i ryggen. Kullen var också placerad en bra bit ifrån vägbanan och vägen svängde samtidig.
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Det blev en ganska lång diskussion, hade självklart inte tänkt dra det till domstol om jag inte hittar något som kan varit fel vid mätningen eller som jag tror kan ändra straffet.

Sedan ska jag hitta så många personer jag kan som kan intyga att jag behöver körkortet för det ena och det andra.

Någon som vet vad som gäller för personen som använder Lasern?

I mitt fall satt det en ensam polis på en kulle inuti en civilpolisbil och skjöt med den ut genom vindrutan. Bilen var placerad mellan några träd så man kunde omöjligt se honom eller någon annan polis (placerade under vägbanan och kom upp på en påfartsramp bakom mig) från mitt håll då de skjöt mig i ryggen. Kullen var också placerad en bra bit ifrån vägbanan och vägen svängde samtidig.


3 kap. Kontrollplats och handhavande
9 § Om mätning görs från ett polisfordon, skall detta vara stillastående. Mätning får inte ske genom det egna fordonets vindruta.


Vet inte hur noga de är med vindruta kontra sidoruta. Kan ju vara värt att kolla lite extra på det...
http://www.polisen.se/static/fap/FAP331_2_RPSFS2003_6.pdf
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Det blev en ganska lång diskussion, hade självklart inte tänkt dra det till domstol om jag inte hittar något som kan varit fel vid mätningen eller som jag tror kan ändra straffet.

Sedan ska jag hitta så många personer jag kan som kan intyga att jag behöver körkortet för det ena och det andra.

Någon som vet vad som gäller för personen som använder Lasern?

I mitt fall satt det en ensam polis på en kulle inuti en civilpolisbil och skjöt med den ut genom vindrutan. Bilen var placerad mellan några träd så man kunde omöjligt se honom eller någon annan polis (placerade under vägbanan och kom upp på en påfartsramp bakom mig) från mitt håll då de skjöt mig i ryggen. Kullen var också placerad en bra bit ifrån vägbanan och vägen svängde samtidig.

Jag uppgav att min mor låg på sjukhus med hjärtfel (vilket var sant), därav fortkörningen (med bil). Fick ett ELAKT brev från handläggaren, men med körkortet i behåll :) Tror inte det hjälper särskilt mycket med att hävda att man behöver kk:t i arbetet. "Det skule du ha tänkt på innan...
 

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Överallt..
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
vad har du gasen till igentligen.. :tummenupp

men en grej jag kom att tänka på, om man nu kör ifrån snuten, men har regplåt, kan dom inte bara ta reg numret och sedan ta dig i efterhand?:va

isåfall så funderar jag på att ta bort min plåt :rolleyes:

och till alla moral-kärringar som kommer skriva "Fan va cool du är som kör ifrån snuten, och inte har reggplåt"

Jag vet att jag är cool.. :D
 

TIG-Doktorn

Ny medlem
Gick med
26 May 2008
Ort
Falun
Hoj
2002 honda
Jag personligen skulle ju hellre ta skiten på sommaren då man kan cykla till kneget eftersom jag är busshatare:) :)
 

marinmo

Kör med Jofa-hjälm som enda skydd
Gick med
28 May 2008
Ort
Ingenstans
Hoj
VFR 800 ABS -02
men en grej jag kom att tänka på, om man nu kör ifrån snuten, men har regplåt, kan dom inte bara ta reg numret och sedan ta dig i efterhand?:va

isåfall så funderar jag på att ta bort min plåt :rolleyes:
Det är svårt, för att inte säga omöjligt, att bevisa att det var du som körde vid det aktuella tillfället, såvida de inte tar dig på bar gärning ... Och det lär bara hända om du själv väljer att stanna, vilket det inte låter som du hade några planer på ändåså.
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Ja,genom stängd ruta.
Öppen är ok därav problem med vindrutan men lugnt genom sidorutan.

Henrik

Mätning får ske genom alla rutor utom vindrutan, man behöver alltså inte hissa ner sidorutorna, det är även tillåtet att mäta genom bakrutan.

Sen till trådskaparen, att vägen svänger / är kuperad osv är bara till din fördel. Den högsta hastigheten som uppmäts är när du kör rakt mot lasern. Om vägen svänger eller om den som mäter står vid sidan av vägen så påverkar detta mätningen till din fördel. Om du blir mätt 90 grader från sidan så blir mätresultatet 0 km/h och blir exponentiellt högre ju mindre mätvinkeln är.
 

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Ort
Vassmolösa
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
haha, i vilken lag står det? :)
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Sen till trådskaparen, att vägen svänger / är kuperad osv är bara till din fördel. Den högsta hastigheten som uppmäts är när du kör rakt mot lasern. Om vägen svänger eller om den som mäter står vid sidan av vägen så påverkar detta mätningen till din fördel. Om du blir mätt 90 grader från sidan så blir mätresultatet 0 km/h och blir exponentiellt högre ju mindre mätvinkeln är.

Jo absolut, men jag visste inte vad föreskrifterna sa om det, det blir ju ett mätfel även om det är till min fördel.

Sedan var det inte genom själva glaset de mätte utan genom den nedvevade öppningen i dörren. :rolleyes:
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Enligt trafikjuristen är det lönlöst att försöka få indragningen kortad med personliga skäl av någon sort. Det LS tar hänsyn till är att inkomstbortfall pga uppsägning eller tjänstledigt utan lön skulle vara en oskälig bestraffning. (Du har ju redan fått böter)
I bästa fall kan LS sänka tiden en månad av den anledningen om du har ett rejält intyg från arbetsgivaren.
 

IronMike

Guest
Inte för att va tråkig & elak..

Men man kan ju resonera som så - att om du nu behöver ditt körkort i jobb eller dagligen, så varför chansa och köra för fort med den risken som innebär?

Det är så man resonerar hos polismyndighet eller länsstyrelse.. är du t ex yrkesförare och begår "misstag" iom en fortkörning, så funkar inte "oj, jag råka göra fel" - för dom menar på att "eftersom du kör yrkestrafik, så borde du om någon veta vad som gäller.."

Thats the fact..

Kör lagligt, eller kör för fort om du är beredd att skita i att stanna vid en kontroll.. Själv har jag inte råd att stanna om jag kört för fort, sorry cops, inget personligt menat, det kostar bara för mkt med böter, och "skräckpropagandan" avskräcker inte avskräcker inte när fingerpekande småtjejjer bär polisuniform.
 

Pips

Guest
Vad var det som på gång igår egentligen!? Vet inte hur många poliskontroller jag såg under 1-1.5h i sthlms trafiken.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Vad var det som på gång igår egentligen!? Vet inte hur många poliskontroller jag såg under 1-1.5h i sthlms trafiken.

Märkligt att både din TV och radio skulle gå sönder samma dag som dina läsglasögon med tanke på att all media översvämmas av det som är på G i Shlm för tillfället... :)
 

Kent@

***************
Gick med
23 Dec 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Vad var det som på gång igår egentligen!? Vet inte hur många poliskontroller jag såg under 1-1.5h i sthlms trafiken.

Hörde på nyheterna igår att polisen jagade en snuskgubbe som antastade tjejer utefter något motionsspår.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top