Så är man av med kortet för första gången

Wanted

Adrenalin-gosse!
Gick med
12 Jan 2007
Ort
Malmö
Hoj
CBR1000RR
har själv kört nu ett tag utan lappen.. :rolleyes:


en fråga, om du nu inte har lapp, och en snut ligger och slickar dig i arslet, varför ska du stanna för? :va


vad har du gasen till? :yoparty


Har du inget körkort för motorcykel än och blir tagen får du böter för olovlig körning (inkomstbaserade böter). Borde löna sig i längden istället för att lägga ca 10 loppor på ett körkort och sen eventuella fortkörningsböter, 4000 i mitt fall.
 

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Ort
Överallt..
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
övningskör med mig själv denna sommar, :tungan , och tar lappen nästa :gnissla


har du själv torskat för olovlig körning någongång? "utan lapp" :tungan

:hojsmilie
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Det får bli att inte åka bil/mc på ett tag då, sedan är jag inte så på att försöka åka ifrån snuten, oftast när jag kör så är det kortare sträckor i stan, utan skinställ.

Kör/gena på ställen inte polisen kan.
Då kan man göra det lätt o smidigt utan någon större fara.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Bara att beklaga.. Jag blev själv tagen för lite mer än en månad sen i 165 på 90-väg. Skrev på papperna direkt och sen fick man hemskickat ett papper som man eventuellt skulle fylla i om man behövde körkortet inom arbetet osv. Skickade in det också och med hänsyn till att jag behövde mitt körkort dagligen i jobbet (service-elektriker) fick jag indraget i 5 månader + 4000 i böter.. tyckte det var ganska saftigt ändå.. :huvet

Det där var billigt tycker jag. Jag fick 3200:- för 138 på motorväg. 5 mån får man nog också anses ok med tanke på hastigheten.
 

Wanted

Adrenalin-gosse!
Gick med
12 Jan 2007
Ort
Malmö
Hoj
CBR1000RR
Det där var billigt tycker jag. Jag fick 3200:- för 138 på motorväg. 5 mån får man nog också anses ok med tanke på hastigheten.

Visst var hastigheten relativt hög. Men jag var ensam på vägen vid tillfället och det var fri sikt osv osv.. (Anledningen till min fortkörning var för att jag var 2 dm från att bli rammad av en svart bmw med tonade rutor. Kamelryttaren körde om mig på insidan när jag skulle svänga av på en avfart och sen fortsatte han att dumma sig genom att gå ut i vänsterfilen och sen tillbaka igen när jag skulle köra om.. kom förbi honom till sist och drog sen på för att bli av med fanskapet....) Det rättfärdigar inte mitt beteende men förklarar kanske till viss del..
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Mätning får ske genom alla rutor utom vindrutan, man behöver alltså inte hissa ner sidorutorna, det är även tillåtet att mäta genom bakrutan.

Sen till trådskaparen, att vägen svänger / är kuperad osv är bara till din fördel. Den högsta hastigheten som uppmäts är när du kör rakt mot lasern. Om vägen svänger eller om den som mäter står vid sidan av vägen så påverkar detta mätningen till din fördel. Om du blir mätt 90 grader från sidan så blir mätresultatet 0 km/h och blir exponentiellt högre ju mindre mätvinkeln är.

Jag är tämligen säker på att dom inte får mäta genom en stängd ruta.
jag skulle i alla fall bestrida om dom mätt genom en stängd ruta.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nu vill jag inte förstöra tråden med mitt fall, men kan tillägga att jag fått platsprotokollet från åklagaren efter att jag hört av mig och ville ha bevisen, men platsprotokollet säger ju ingenting, en polisman har skrivit ner lite anteckningar på ett papper, han kan skriva vad han vill eller hur? eftersom de skrivit fel på ca 10 minuter när mätningen gjordes (de har även strykit över en tid och ändrat bara på min rad) är ju avståndet lika oseriöst.

Jag kan ha haft en högre hastighet på ca 420m och det har de troligtvis mätt mig på men eftersom de inte får mäta på det avståndet i rapporten har de skrivit om den senare på 228 m och jag höll 50 inom 400 m, kan tillägga att jag även saknade ändrör på bilen vid tillfället vilket gjorde att bilen lät som den gick i 200 km/h, så fort jag argumenterade mot deras mätning fick jag blåsa i alkomätaren de stängde dörren på mig för att markera att de bestämmer och de gjorde en fordonskontroll med orden " är den ens laglig", trodde faktiskt inte de skulle våga gå vidare med det när de både ljuger och var helt vidriga, blir jag som sagt var dömd för detta så vet jag iaf att det går att bli oskyldigt dömd i sverige, vissa tycker jag ska anmäla poliserna för tjänstefel, men vet inte det hjälper något

Det står även Zatzy.com på min regplåt "streetracing rules osv" så de ville jävlas helt enkelt, polismannen som markerade med dörren sa öven ta hans körkort direkt så fort jag ville ha mätavstånd osv.

Det där låter som om dom inte betett sig helt juste tycker jag.
Om dom verkligen har betett sig på det sätt du säger så tycker i alla fall jag att du ska stå på dig. Nu vet jag ju inte exakt hur du betett dig i samband med händelsen men dom ska ändå inte bete sig på det sättet.
Finns felaktigheter i platsprotokollet så ska det tas upp i tingsrätten. Är det ändrat klockslag i platsprotokollet så att det efter ändringen står i fel ordning eller andra konstigheter så är det ju ingen tvekan om att dom fumlat lite med protokollföringen.
 

Duro

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2008
Ort
SYD
Hoj
MT 01, Ducati 900 SSie
Hade oxå förmånen att inte hålla hastigheten på 70 väg :gnissla

Så den 21 Juli är man tbx igen:tummenupp
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Det är väl bara att fortsätta köra utan kortet.. Hur stor är risken att du blir stoppad igen?
Kan te sig något omoraliskt, men det är ju upp till var och en..

säger de samma, vet en som pendla 3mån efter att blitt av med kortet.. de gick utmärkt för honom.
 

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
om din arbetsgivare skriver ett intyg att du behöver körkort i tjänsten så får du kortet snabbare.
För min del blev "spärrtiden" förkortad en månad.
 

Duro

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2008
Ort
SYD
Hoj
MT 01, Ducati 900 SSie
om din arbetsgivare skriver ett intyg att du behöver körkort i tjänsten så får du kortet snabbare.
För min del blev "spärrtiden" förkortad en månad.

Samma här, praxis 3mån, blev 2mån med intyg:tummenupp
Har överklagat i veckan, till tingsrätten :rolleyes:
 

Rille24

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Yamaha R1 01-
Fattar inte...om du låg i 122km/h o d va 70? Och du vet att du kör för fort o dom står o skjuter med lasern....o till slut frågan:Varför stannade du överhyvvetaget? Hur står är chansen att dom skulle hinna ifatt dig stillaståendes!?
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Fattar inte...om du låg i 122km/h o d va 70? Och du vet att du kör för fort o dom står o skjuter med lasern....o till slut frågan:Varför stannade du överhyvvetaget? Hur står är chansen att dom skulle hinna ifatt dig stillaståendes!?

word, kan inte påstå att jag bombar kontroller dagligen, men de har hänt å när de har gått för fort så inte fan stanna jag iaf.
 

Rille24

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Yamaha R1 01-
word, kan inte påstå att jag bombar kontroller dagligen, men de har hänt å när de har gått för fort så inte fan stanna jag iaf.

Nä exakt,skillnad om man ligger i 80 på en 70 väg o inte vill riskera nått...men när man har koll på va man liiger i (122km/h) så vet man jö att man blir av med d...kunde man köra ifrån dom med moppe så har man jö inga större problem med en sportis!=P
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
personligen anser jag att folk med psykisk ohälsa ska hålla sig borta från trafiken totalt ,, skulle jag bedömma ett ärende av detta slag så skulle jag nog tänka att den ska inte ha KK överhuvud taget.

sedan så är inte KK indragningen i sig ett straff enl, lagen utan en trafiksäkerhetsåtgärd ,, det både låter och är märkligt,straffet är böterna.

// Jocke

Du kan hävda att du MÅSTE ha ditt kk av massor med anledningar. Du kan snyfta om allt från din sviktande psykiska hälsa till arbetsrelaterade grejor. Var dock bered på att de(länsstyrelsen) inte kommer bry sig ett skit. Möjligtvis om du kan hävda att du inte kan jobba(dra in skattepengar till staten) utan det.

Å andra sidan har du inget att förlora på att försöka. Jag har testat psykisk ohälsa o en massa sånt med det sket de fullständigt i. :D
 

Duro

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2008
Ort
SYD
Hoj
MT 01, Ducati 900 SSie
Nä exakt,skillnad om man ligger i 80 på en 70 väg o inte vill riskera nått...men när man har koll på va man liiger i (122km/h) så vet man jö att man blir av med d...kunde man köra ifrån dom med moppe så har man jö inga större problem med en sportis!=P

Ingen Moralpredikan :ajjabajja Men personligen, värdera jag mitt liv samt andras, högre än böter eller indraget KK :tummenupp
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Jag är tämligen säker på att dom inte får mäta genom en stängd ruta.
jag skulle i alla fall bestrida om dom mätt genom en stängd ruta.

Då hade du bestridigt det helt i onödan:

Rikspolisstyrelsens författningssamling; RPSFS 2003:6 FAP 331-2:

Rikspolisstyrelsens föreskrifter om hastighetsövervakning på land med hastighetsmätare.

3 kap. Kontrollplats och handhavande:

9§ Om mätning görs från ett polisfordon, skall detta vara stillastående. Mätning får ej ske genom det egna fordonets vindruta.


Detta tolkas som att mätning får ske genom fordonets alla rutor utom vindrutan, hade dom menat alla rutor så hade dom skrivit "det egna fordonets rutor".
 

Rille24

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Yamaha R1 01-
Ingen Moralpredikan :ajjabajja Men personligen, värdera jag mitt liv samt andras, högre än böter eller indraget KK :tummenupp

Ja men om dom nu står stilla o skjuter med lasern,så innan dom ha hoppat in i bieln/hojjen så ha du hunnit en bit...o visst...är d skolväg eller gå gata behöver man jö inte tok köra! Men är d fritt o man kan flyktvägen så...va fan!:gnissla Ja hade inte riskerat kk för d...sen om man anser att ma ninte ska riskera andras liv o sånt d är jö upp till var o en!? Tror jö inte alla här inne med sporthojjar ligger o puttra i 110 på 110 vägen JÄMT! Kan lika väl hända en olycka där som på en 50 väg...
 

Duro

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2008
Ort
SYD
Hoj
MT 01, Ducati 900 SSie
Ja men om dom nu står stilla o skjuter med lasern,så innan dom ha hoppat in i bieln/hojjen så ha du hunnit en bit...o visst...är d skolväg eller gå gata behöver man jö inte tok köra! Men är d fritt o man kan flyktvägen så...va fan!:gnissla Ja hade inte riskerat kk för d...sen om man anser att ma ninte ska riskera andras liv o sånt d är jö upp till var o en!? Tror jö inte alla här inne med sporthojjar ligger o puttra i 110 på 110 vägen JÄMT! Kan lika väl hända en olycka där som på en 50 väg...

Säger bara skyldigheter ! Helt solklart, att man inte KÖR hoj, för att njuta i vänsterfil hela livet :tummenupp
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top