Så bra är jag - egentligen

Hur bra är du egentligen?

• Antal röstningar
    0

spectator

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
flera
moto-gg skrev:
Håller med! men det finns Rossi-matrial i sverige också men vi har inte hittat honom/henne än och som någon skrev någon gång "man får toppen av bredden" något jag tror starkt på!

Jag tror inte att någon Rossi dyker upp i Sverige eller någon annanstans heller för den delen.Jag tycker att det alltid tjafsas när man diskuterar det här ämnet, bara att jämföra vem som var bäst i ett visst årtionde eller materialet eller hjälpmedel man har på hojen talar för eller mot viss förare har vi ju läst förr och alla har sina favoriter.Den som är bäst nu är helt enkelt bäst nu, med den tekniken,motståndet osv. En ny Rossi blir svårare att hitta av en annan anledning som också diskuteras flitigt i tråden och det är pengarna, idag är det väldigt hög nivå i många serier i europa där det totalt kanske är 50 hojar med wm meriter (racer) det går ju att köpa en sån hoj till sverige också (bevisat). men för att köpa en sådan hoj måste man ha en rejäl sponsor (vilket är mer sälsynt än en ny rossi) eller en "kostymfarsa" som är mer troligt. En kostymfarsa avlar sällan fram en unge med fighter eller killer instinct, (jag menar livet är gott ändå så varför kämpa) skulle det visa sig att det mot förmodan finns lite bollar i grabben då börjar coachingen istället för leken (jag tror nämligen att leken lockar fram talangen) det hela blir för alvarligt, det kommer på tal hur mycket pengar som är inblandat, det låser sig för grabben och han slutar. :huvet
Om vi låtsas att alla förutsättningar finns på det ekonomiska planet och grabben är halvbra så ska ju skiten skruvas ihop och optimeras till den bästa hojen (utan det är inte rossi "rossi"heller) där har vi kanske största problemet
(man vill ju inte höra att "grabben blev omkörd på rakan") och då kommer vi till det tekniska kunnandet (som är lika högt som resultaten visar) den är ju inte precis bred i sverige, a ha tycker man och söker hjälp utomlands i något lovande team som "fostrar" morgondagens stjärna. men som dem flesta erfar blir man en "sponsor" en mjölk kossa som ska hålla fina teamet flytande och på nåt konstigt jävla sätt så är alltid den andra hojen snabbare än den du kör.
ekvationen är svår, det är svårt att hitta recept på vad som är rätt och fel (men man får ju alltid en allvetare i sin närhet) jag hoppas naturligtvis att jag tänker fel och är negativ men så känner jag idag, vi får se imorgon

sandstream

Guest
Olof Eriksson skrev:
Är det okay att nån säger att den tänker åka VM? För mig och säkert för många andra så upplever jag det på ditt uttalande att det inte är acceptabelt. Och hur ska man kunna komma dit utan supporten? Lixom, hur ska man kunna gå in till någon å säga "jag ska åka VM om tre år, vill du hjälpa mig på vägen?"?
Jag menar att man ska ta ett steg i taget.
Börja med att åka SM och vinner du en tävling kan du säga att ditt mål är att vinna SM-totalen.
Vinn SM-totalen och du kan börja prata om att åka EM osv.

Att redan från början säga att man ska åka VM och sedan inte ens klara av att vinna en SM-tävling bevisar ju att man är ute på bärtur.

Observera att ovanstående inte gäller dig som person utan bara är ett exempel på vad jag menar.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
Jag menar att man ska ta ett steg i taget.
Börja med att åka SM och vinner du en tävling kan du säga att ditt mål är att vinna SM-totalen.
Vinn SM-totalen och du kan börja prata om att åka EM osv.

Att redan från början säga att man ska åka VM och sedan inte ens klara av att vinna en SM-tävling bevisar ju att man är ute på bärtur.

Observera att ovanstående inte gäller dig som person utan bara är ett exempel på vad jag menar.

Tja, det finns ju en del som även om de inte vunnit SM, lärt sig åka ännu fortare i EM-tävlingarna. Ofta är det riktigt bra att testa sig och utveckla sig mot hårdare och hårdare motstånd. Givetvis får du inte vara för långt efter för att kunna ta efter och lära.

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
sandstream skrev:
Varför det ? Det går alldeles utmärkt att sätta målet att bli VM-förare innan du vunnit ett lopp i SM.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
oFFkeFF skrev:
Tja, det finns ju en del som även om de inte vunnit SM, lärt sig åka ännu fortare i EM-tävlingarna. Ofta är det riktigt bra att testa sig och utveckla sig mot hårdare och hårdare motstånd. Givetvis får du inte vara för långt efter för att kunna ta efter och lära.
Ja så är det, EM bjuder på hårdare motstånd och man behöver inte vinna EM för att gå till VM heller.

Morphed

ORGANDONATOR
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
KTM 450 SXF
Alla kan nog bli världsmästare i konditions sporter typ tennis,längdskidor,löpning,fotboll o ishockey,sen e de annat me fart sporter= motorsport,kanske störtlopp,motainbike(downhill)mm.. Då e de några spärrar i hjärnan som man måste släppa på o de e inte alla som kan. Det förmogan krävs nog att bli Moto GP 1a eller F1 VM,rallyVM mm..... plus att man måste ha grymt mkt talang o träning(pengar)

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Morphed skrev:
Alla kan nog bli världsmästare i konditions sporter typ tennis,längdskidor,löpning,fotboll o ishockey,sen e de annat me fart sporter= motorsport,kanske störtlopp,motainbike(downhill)mm.. Då e de några spärrar i hjärnan som man måste släppa på o de e inte alla som kan. Det förmogan krävs nog att bli Moto GP 1a eller F1 VM,rallyVM mm..... plus att man måste ha grymt mkt talang o träning(pengar)

Varför skulle alla kunna bli bäst i världen i konditionssporter?

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
Nyteknik skrev:
Om det vore så enkelt att förklara varför Rossi är till synes oberörd inför varje MotoGP-race skulle Doohan och Fogarty ha varit nervöst orutinerade.

Det jag menar att Rossi vunnit och funnit självinsikt. Långt ifrån alla gör någonsin det. Man vinner inga Gp:n bara pga det, men det hjälper att kunna vara lugn och koncentrera sig på tävlingen.

Dohan och Fogarthy har vunnit en del och borde sålunda inte vara så nervösa inför tävling? Ok, de kan ju ha varit skitnervis, men då hade de väl en sådan läggning, nervösare än Rossi.

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Att bredd ger elit är bevisat hur många gånger som helst.

Oddsen att hitta någon med talang ökar ju markant om urvalet växer från 100 till 100 000 utövare.

Men BARA om alla andra förutsättnigar är lika.
Annars blir det ganska svårt att förklara varför lilla Sverige är så bra på att få fram världsmästare trots att vi är så få till antalet.

Dessutom är det oerhört svårt att få bredd om inte elit lockar folk via mediaexponeringen att börja.

Det tror jag är motorsportens akilleshäl Nr 2 efter ekonomi. För lite mediaexponering leder till att bredden saknas.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag heter Lasse skrev:
Det jag menar att Rossi vunnit och funnit självinsikt. Långt ifrån alla gör någonsin det. Man vinner inga Gp:n bara pga det, men det hjälper att kunna vara lugn och koncentrera sig på tävlingen.

Dohan och Fogarthy har vunnit en del och borde sålunda inte vara så nervösa inför tävling? Ok, de kan ju ha varit skitnervis, men då hade de väl en sådan läggning, nervösare än Rossi.
Tony Rickardson är flerfaldig världsmästare i speedway, trots att han kräks i hjälmen av nervositet ibland.

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
Morphed skrev:
Alla kan nog bli världsmästare i konditions sporter typ tennis,längdskidor,löpning,fotboll o ishockey

2 rätt av 5 är inte dåligt. :fyllisar

För övrigt har folk olika förutsättningar/talang att bli olika bra i konditionssporter som löpning, längdskidor, cykel med. Eller tror du verkligen att en del av värdseliten i dessa sporter tränar så mycket mindre än andra?

spectator

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
flera
Nyteknik skrev:
Det räcker med mycket träning för att den utan talang för tennis ska vinna Wimbeldon?

Japp det tror jag då man behöver öva in så få moment, serve och volleyspel
(max två-tre bollar över nät) då tror jag man kan träna en "robot" typ Lendl

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Nyteknik skrev:
Det räcker med mycket träning för att den utan talang för tennis ska vinna Wimbeldon?
spectator skrev:
Japp det tror jag då man behöver öva in så få moment, serve och volleyspel (max två-tre bollar över nät) då tror jag man kan träna en "robot" typ Lendl
Behövs det inte talang för att bli bäst i världen på serve och volley? Menar du att en medelmåttigt begåvad person skulle träna mycket mer än dagens tennisproffs - om det skulle vara möjligt - och lyckas få ett "kunskapsmässigt" försprång?

:va

Bifogat

• bigsur.jpg
    bigsur.jpg
    14.8 KB · Visningar: 37
Last edited:

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
spectator skrev:
Japp det tror jag då man behöver öva in så få moment, serve och volleyspel
(max två-tre bollar över nät) då tror jag man kan träna en "robot" typ Lendl
Du har inte spelat tennis va? :tomten

spectator

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
flera
Nyteknik skrev:
Behövs det inte talang för att bli bäst i världen på serve och volley? Menar du att en medelmåttigt begåvad person skulle träna mycket mer än dagens tennisproffs - om det skulle vara möjligt - och lyckas få ett "kunskapsmässigt" försprång?

:va

Vänta lite nu, vinna wimbeldon eller vara bäst i världen är två olika saker eller så har jag missat frågan. men kollar man lite vilka som har lirat final eller kommit högt upp i listan i just den tävlingen och ingen annan så är det möjligt.
Tänkte ochså på USA's os-lag i hockey eller vitryssarna mot sverige om man nu kommer ihåg det.Sen är det jäkla skilnad på möjligt och världsbäst

sandstream

Guest
RedBaron skrev:
Varför det ? Det går alldeles utmärkt att sätta målet att bli VM-förare innan du vunnit ett lopp i SM.
Ett mål kan vem som helst sätta upp, det var inte det jag menade.
Däremot är det lite pinsamt med folk som talar brett och vitt om att de ska köra i VM men inte lyckas vinna på hemmaplan för att de är för dåliga.

samuel w skrev:
Jag tror inte att han har provat någon sport i hela sitt liv...

spectator

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
flera
samuel w skrev:

bara motionstennis (räcker långt) :) jag tror att alla som inte lyckas i sin sport tycker att just det dem utövar måste vara det svåraste att bli bäst i. ville inte såra dig med mitt påstående men visst är det möjligt?

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...