hrc skrev:
Milda makter, du har verkligen inte fattat mycket om hur världen fungerar!
Mm eller så kan du läsa resten av inläggen så ser du att det diskuterats klart, men du kanske har något mer att säga om det?
hrc skrev:
Milda makter, du har verkligen inte fattat mycket om hur världen fungerar!
Jorrd skrev:Bush kommer enligt statistiken att vinna, över 50% av USAs befolkning är nöjd med hans jobb som president hitintills. Historiskt sett har ingen med 50%+ förlorat ett pågående val.
Nu har han haft sitt krig, nu vill jag se honom som president 4år till så han kan städa upp efter sig.
Villee skrev:Ser man till statistiken så har inte heller någon presidentkandidat förlorat över sin motståndare om han varit längre än motståndaren och så vitt jag vet är Bush längre än Kerry och därmed kommer han att vinna
Ush va långa presidenter det kommer vara om några år
Jorrd skrev:
Är Bush verkligen såpass längre än Gore att det går att se med blotta ögat?
Villee skrev:Internationell rätt hänger ju inte med verkligheten och då får och måste han agera som USAs ledare, trots allt har internationell rätt till stor del sin grund i amerikansk politik så det är ju inte så att han förklarat krig mot resten av världen med det han gjort.
Villee skrev:Jag skulle också vara selektiv med vilka religiösa fundamentalister jag stödde om jag var president. Jag skulle hellre förhandla med Qatar som kommit hyfsat långt och arbetar ivrigt för att komma ikapp med västvärldens normer än förhandla med Iranska styret där man inte visar någon som helst samarbetsvilja. Det går inte heller avstå helt från att samarbete och stödja dessa grupper speciellt då samarbetet gynnar båda parter och vi kan ju som sagt inte avsätta samtliga bara sådär.
Villee skrev:Vad är det för fel på sättet han bygger upp Irak? När ingen annan vill ta tag i det så är det ju lätt att klaga.
Villee skrev:Syftar du på när de gick in i kriget eller vilken iso. politik?
Villee skrev:Vad ser du som lyckat när de gäller ledande positioner? Jag kan tänka mig flera religiösa fundamentalister så skött sig hyggligt.
t-rex skrev:Och vad gör du när Bush bestämmer sig för att ett annat land hotar USAs säkerhet och fabricerar fantasifulla uppgifter om allt möjligt och sedan bombar dem tillbaka till stenåldern? Kastar vatten till dem?
Vidga synfältet lite nu.
Markus skrev:Förkastar du även FN:s analys? Den att Irak sannolikt hade massförstörelsevapen. Menar du att Kofi ljög och bedrog när han menade att Saddam inte redovisat allting öppet? Eller är det bara det onda USA som är ont här?
t-rex skrev:Nä. Men vilken analys ville FN lägga fram vid tiden för angreppet? Blix var väl inte dödsimpad av de enorma mängder vapen han funnit, vill jag minnas.
Markus skrev:Om jag minns rätt så var "alla" överens om att Mr. Hussein inte skött sina kort rätt. Skillnaden var att FN ville ha dialog (eftersom Kina, DE och FR vill det - varav Kina och FR hade understött diktaturen pga oljan) och US ville ha handling.
gladh skrev:Så trevligt att USA då inte stödde någon Irakisk diktatur fram till att Saddam fick för sig att knata in i Kuwait. Tur för huset Saud (ingen diktatur där heller)att de var så goda polare med klanen Bush att de kunde räkna med hjälp omgående. Innan den ena diktaturen hotade den andra.
För övrigt är det inte många som sköt något kort rätt över huvudtaget i Irak.
gladh
Markus skrev:Finns det någon, väl, dold fråga här eller ett påstående som är ämne för debatt?
gladh skrev:Mja. om du läser texten så är det en illa dold ironisk betraktelse av vilka goa gubbar familjen Bush är som inte stöder diktaturer (i motsats till kina och frankrike), menom du vill kan du få en torr text i stället.
gladh
Markus skrev:Torr text tack.
Att USA hade lite dunkla skäl för att avskaffa tyrannen i just irak är vi överens om. Det vi inte är överens om är att jag anser det faktiskt vara bra att Irakierna snart kan välja sin egen regim. Oavsett vad skälen var till att mustachen förpassades ner i en jordkällare.
Markus skrev:Torr text tack.
Att USA hade lite dunkla skäl för att avskaffa tyrannen i just irak är vi överens om. Det vi inte är överens om är att jag anser det faktiskt vara bra att Irakierna snart kan välja sin egen regim. Oavsett vad skälen var till att mustachen förpassades ner i en jordkällare.
korvgubbe skrev:...frågan är ju bara om de kommer välja en "bra" regim som kommer att förknippas med "de befriare" som senaste året bombat ihjäl lite dryga 10000 irakier...
gladh skrev:Jag håller helt och hållet med dig att det är fantastiskt att folk ska få möjligheten att välja sina egna ledare. Att länder faktiskt blir fria. Det är också skönt att diktatorer får vad de förtjänar.
gladh skrev:Men jag gillar inte när ett land sätter sig över internationäl rätt och agerar utifrån mycket osäker information. Eller när man på ett populistiskt sätt försöker koppla i hop Al-qaida med Saddam. Mycket illa har han hittat på men sammröre med Usama har inte gått att hitta.
De som säger sig vara världens största demokrati (förutom Indien) har visat upp en skrämande brist på respekt av internationella överenskommelser och mänskliga rättigheter.
gladh
Markus skrev:...
Att USA hade lite dunkla skäl för att avskaffa tyrannen i just irak är vi överens om. Det vi inte är överens om är att jag anser det faktiskt vara bra att Irakierna snart kan välja sin egen regim. ...
t-rex skrev:Det är vi väl rörande överens om?
Det är fortfarande sättet det gjordes på. Idag rak, imorgon Norge?
Markus skrev:Ett historiskt ögonblick, vi enas.
Som sagt, jag håller med om att anledningen till befrielsen är något suspekt. Trots det så är det kanon att det hände. Om FN hade fått fortsätta som de gjort så hade de på sin höjd nu kommit fram till att det inte finns några massförstörelsevapen. En fråga: tror du att en sådan slutsats hade påskyndat eller försenat Iraks befrielse?
gladh skrev:Om FN kommitt fram till att det inte funnits kapacitet till produktion av massförstörelsevapen ,massförstörelsevapeneller för den delen robotar med viss räckvidd, så hade UNMOVIC:s arbete varit klart. Vad hade det då funnits för rättslig grund till invation?
gladh
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |
|
Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX
Kawasaki har uppdaterat sin... |
|
Uppdaterad Triumph Trident 660
Triumph har presenterar en ... |
|
Bike med Stark Varg på GGN!
Nu är vi på plats på GGN 2.... |
|
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad
25YM Honda CB1000 Hornet ... |
|
SVT sänder Gotland Grand National 2.0
SVT Sport och Nordic Sport ... |
|
Sista finputsningen med Vargen inför GGN!
I söndags körde jag sista t... |
|
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!
Pressrelease, 2024-10-21, S... |
|
Energica i konkurs och upplöst
Energica är i konkurs och b... |
|
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras
Kawasaki har uppdaterat sin... |