S:t Göransgatan 57, ni blir lappade!

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000 K8
Ja jävlar! Inte trodde jag väl att jag skulle få ta fram chipspåsen under pågående hojsäsong. Brukar väl inte bli förrän frammåt Januari! :D
Haha, säsongen tog slut för min del i början juli när hojen totalvandaliserades och hamnade på verkstad och aldrig tog sig därifrån :tungan

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
När det gäller Lapplisor.
Jag gillar dom inte heller. Därför parkerar jag lagligt och betalar. Då slipper jag dom!

När det gäller WyWallet
Operatörerna har tagit bort kravet på registrering vid SMS-betalning. Funkar numera att betala som innan direk via SMS. Operatörerna ändrade sig efter att Läkare utan gränser mfl. över en natt tappade 90% av alla bidrag.

Nej, de har inte ändrat sig, de tillåtrer numera 1 oregistrerat köp, men vid köp 2 är det stopp igen och du måste regga dig. Det är en omvändelse under galgen som bara syftade till att dämpa kritiken men i princip inte betyder ett skit.

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Har fortfarande inte läst något som skulle avskräcka att skaffa WyWallet.

Det tog runt 25-30 sekunder att regga sig. Efter det har WyWallet
aldrig stört eller varit ett hinder.

Handlar det om integritet kanske? Upplys mig.

Vi är ändå övervakade från andra håll, så WyWallet försämrar inte
integriteten alls skulle jag vilja påstå.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Nej, de har inte ändrat sig, de tillåtrer numera 1 oregistrerat köp, men vid köp 2 är det stopp igen och du måste regga dig. Det är en omvändelse under galgen som bara syftade till att dämpa kritiken men i princip inte betyder ett skit.
Ändringen är väl gjord så att du vid köp två automatiskt blir kund utan att behöva registrera dig? Undantaget är kontantkort och företagsabonnemang där du måste registrera dig eftersom de abonnemangen inte är personbundna.

I grund och botten är det väl folkets lathet det sitter i. När folk inte kan spontanköpa eller donera pengar utan först behövde registrera sig så lät de istället bli att köpa/donera, lite "äh orka" attityd. Ekonomiskt bortfall som följd för många organisationer.

Själv är jag inte heller med i MyWallet än för den delen.

Last edited:

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Ändringen är väl gjord så att du vid köp två automatiskt blir kund utan att behöva registrera dig? Undantaget är kontantkort och företagsabonnemang där du måste registrera dig eftersom de abonnemangen inte är personbundna.

I grund och botten är det väl folkets lathet det sitter i. När folk inte kan spontanköpa eller donera pengar utan först behövde registrera sig så lät de istället bli att köpa/donera, lite "äh orka" attityd. Ekonomiskt bortfall som följd för många organisationer.

Själv är jag inte heller med i MyWallet än för den delen.

Ah ok, det var nämligen det alternativet Wywallet först erbjöd, och då avreggade jag mig och bestämde mig för att undvika dem framöver. Men då ändrade de sig igen då, det är ju klart bättre. Även om jag tycker att det är en läskig värld där man behöver registrera sig för att få använda sina egna pengar, men det är ju OT.

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e

Jag använder SMS-betalning nästan dagligen men det är ju möjligt att det skiljer sig mellan operatörer. Första köpet gav ett meddelande om att jag nästa gång automatiskt godkände gällande villkor, men behövde inte göra något och kunde fortsätta SMS-betala som vanligt. Men som sagt... operatörerna kanske gör olika.

Täppas

Guest

Jag är lat av födsel och ohejdad vana :D
Det i kombo med en portion motstånd mot storebrortänk och registreringar där man loooovar att inte använda uppgifterna till något jag inte ber dom om (sure :näsblod) gör att sedan jag stötte på wywallet första gången (insamling) så har jag slutat skänka via mobilen.

Erkänner dock att jag inte satt mig in i varför wywallet är bra, varför behövs den när allt fungerade redan innan ? bara någon som är "smart" och vill tjäna pengar eller fyller den någon funktion för den som använder den ?

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Erkänner dock att jag inte satt mig in i varför wywallet är bra, varför behövs den när allt fungerade redan innan ? bara någon som är "smart" och vill tjäna pengar eller fyller den någon funktion för den som använder den ?
Betaltjänstlagen som togs i bruk i augusti 2010 förbjuder anonyma elektroniska betalningar. SMS-köp har haft dispens fram till februari i år då Telia, Tele2, Telenor och 3 gick ihop (4T) och bildade MyWallet för att kunna uppfylla kraven i lagen.

Betaltjänstlagen är för övrigt samma lag som förbjuder avgift på kortköp och en del annat.

En anledning till att man tidigare var tvungen att själv registrera sig hos MyWallet var att bolagen inte ville lämna ut sina kundregister. MyWallet har dock inte någon monopol på SMS-betalningar. Vissa kollektivtrafiksbolag har egna SMS-betalsystem.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
msi2o8.jpg

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
För övrigt så är jag övertygad till 100% om att när de privata parkeringsbolagen tog över så är det inte frågan om att bringa ordning i eventuella trafikfel utan bara att lappa direkt för att få in vinstpengar till detta privata bolag. :fakta

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
För övrigt så är jag övertygad till 100% om att när de privata parkeringsbolagen tog över så är det inte frågan om att bringa ordning i eventuella trafikfel utan bara att lappa direkt för att få in vinstpengar till detta privata bolag. :fakta

Håller med! Sen är det ju en rätt märklig affärsidé som bygger på missnöjda kunder. Normalt går det ju ut på motsatsen.

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
Håller med! Sen är det ju en rätt märklig affärsidé som bygger på missnöjda kunder. Normalt går det ju ut på motsatsen.

Det är inte den som blir lappad som är kund, utan kommunen som köper bevakningen av p-bolaget är kund.

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750

Så du menar att företagets syfte inte är att skapa ordning i samhället utan att generera vinst? Dra mig baklänges! Någon som vet om det finns andra företag som har som syfte att generera vinst? Kan detta vara sant? :confused::confused::confused:

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Så du menar att företagets syfte inte är att skapa ordning i samhället utan att generera vinst? Dra mig baklänges! Någon som vet om det finns andra företag som har som syfte att generera vinst? Kan detta vara sant? :confused::confused::confused:

Att det är så förstår nog Ankan också. Vad jag INTE förstår är hur det på, av alla ställen, just sporthoj.com, kan finnas så många som försvarar deras beteende. Jag försöker i det längsta undvika konfrontation med både parkeringsbolag och p-lisor, men tyvärr hjälper det inte alltid att betala. Vad har du för relation till Q-park?

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Att det är så förstår nog Ankan också. Vad jag INTE förstår är hur det på, av alla ställen, just sporthoj.com, kan finnas så många som försvarar deras beteende. Jag försöker i det längsta undvika konfrontation med både parkeringsbolag och p-lisor, men tyvärr hjälper det inte alltid att betala. Vad har du för relation till Q-park?

Jag tror inte att någon på sporthoj.com försvarar p-vakter som gör fel. Däremot försvaras p-vakter som personer/människor och dessutom det jobb de utför. Dels för att de kanske har förmågan att inse hur samhällen skulle vara utan p-vakter, dels för att de kanske till och med varit med och försökt använda motorfordon under den senaste p-vaktsstrejken och med egna ögon sett hur det skiter sig totalt på bara någon dag.

Min relation till Q-park är inte större än någon annan... kan heller inte se att det skulle vara någon skillnad om p-vakten är anställd av Q-park eller en kommun... de har instruktion att lappa om någon parkerat fel. Svårare än så är det inte.

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Jag tror inte att någon på sporthoj.com försvarar p-vakter som gör fel. Däremot försvaras p-vakter som personer/människor och dessutom det jobb de utför. Dels för att de kanske har förmågan att inse hur samhällen skulle vara utan p-vakter, dels för att de kanske till och med varit med och försökt använda motorfordon under den senaste p-vaktsstrejken och med egna ögon sett hur det skiter sig totalt på bara någon dag.

Min relation till Q-park är inte större än någon annan... kan heller inte se att det skulle vara någon skillnad om p-vakten är anställd av Q-park eller en kommun... de har instruktion att lappa om någon parkerat fel. Svårare än så är det inte.

Håller nog inte riktigt med dig. Det är skilnad på hur de privata bolagen arbetar och hur kommunen agerar. Jag och säkert många fler kan ge exempel på detta. Vinstintresset finns inte på samma sätt hos kommunen.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!