Video Samlingstråd GoPro tips och filmer

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Det verkar som att Hero3 och Hero3+ har samma fysiska storlek, men de har slimmat ner huset till Hero3+ (som går att använda till Hero3 också). Den stora frågan är om man kan använda det nya batteriet med mer kräm till Hero3, för då kan man få bättre prestanda med den också (1080 mAh/4,37 Wh jmf 1050 mAh/3,885 Wh).

Edit:
Det gamla huset är vattentätt till 60 meter, det nya slimmade till 40 meter.

http://www.youtube.com/watch?v=m6HOUMfmZkY

Edit 2:
Jag hittade svaret på batterifrågan. Båda batterierna fungerar i både Hero3 och Hero3+, men de måste ha optimerat Hero3+ något otroligt, för den slår Hero3 med båda batterityperna...

http://www.youtube.com/watch?v=Hyx9a1e6OjY

Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Jepp, det är själva kameran som drar mindre ström. Wifi:n är väldigt mycket snabbare och detaljnivån är mycket högre än gamla Black Hero 3.

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Någon som vet vad tull/moms kommer upp i om man skulle beställa från staterna? Funderar på att beställa härifrån när de får in den i lager, http://www.revzilla.com/motorcycle/gopro-hd-hero3-plus-black-edition-camera

Om du har tur skriver de "Digital camera" på paketet, då blir det 25% moms. Om du har otur skiver de "Digital videocamera" på paketet, då blir det 4,9-14% i tullavgift och 25% moms.

http://www.tullverket.se/innehallao...mmandevaror.4.13ca5ad811a0aafa2cc8000927.html

cbr929rr-aw

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2010
Hoj
Honda CBR929RR, KTM 250 EXC F
Jag kör med 64gigs kort och igår efter att jag lagt på den allra senaste uppdateringen i min Black Edition och formaterade kortet med kameran så fungerade inte kortet sedan, har testat på tre olika datorer och ingen hittar längre kortet... räknar med att Dustin tar det på garantin...

Köpte ett nytt 32gigs kort idag och det fungerar perfekt

Någon som har koll på detta än? Finns det ngn uppdatering som inte pajar 64-korten? Har inte vågat uppdatera än, men är mkt sugen på de nya WIFI-möjligheterna! :confused:

Edit: Hittade denna sida där Sandisks kort inte alls är att rekommendera. Verkar som om de inte skriver tillräckligt fort och därmed hänger sig korten. Står dock inget om att PC:n inte hittar korten. Fyll gärna på med info angående den biten!

http://havecamerawilltravel.com/photographer/gopro-hero-3-black-memory-card

Last edited:

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Någon som har koll på detta än? Finns det ngn uppdatering som inte pajar 64-korten? Har inte vågat uppdatera än, men är mkt sugen på de nya WIFI-möjligheterna! :confused:

Edit: Hittade denna sida där Sandisks kort inte alls är att rekommendera. Verkar som om de inte skriver tillräckligt fort och därmed hänger sig korten. Står dock inget om att PC:n inte hittar korten. Fyll gärna på med info angående den biten!

http://havecamerawilltravel.com/photographer/gopro-hero-3-black-memory-card

Jag kör Sandisks 32 Gb-kort. Dels för att jag inte har vågat prova större med tanke på kortproblemen, men också för att det blir så fruktansvärt mycket som skall kopieras och som riskerar att försvinna om kortet blir korrupt. Nej, jag har inte haft några problem med mina 32 Gb-kort. Peppar, peppar...

Tintin

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Hojlös-beslutsångest R/RR
Går i tankarna att skaffa en nyare gopro kamera. Black ed har gått ner i pris något dock skall man satsa på en gammal
3 black eller den nya 3 silver plus ed. Pengar som styr...
Kommer inte att spela in några bio filmer eller för tunga klipp. Bara ha nåt och leka med.
Tänkte mest på de problemen 3orna hade.
//Tomas

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Går i tankarna att skaffa en nyare gopro kamera. Black ed har gått ner i pris något dock skall man satsa på en gammal
3 black eller den nya 3 silver plus ed. Pengar som styr...
Kommer inte att spela in några bio filmer eller för tunga klipp. Bara ha nåt och leka med.
Tänkte mest på de problemen 3orna hade.
//Tomas

Mediamarkt har ju 2495:- för black Edition. Den kommer du vara helt nöjd med, tro mig.. Jag har 2 :D

Tintin

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
Hojlös-beslutsångest R/RR
Mediamarkt har ju 2495:- för black Edition. Den kommer du vara helt nöjd med, tro mig.. Jag har 2 :D

Jaha där ser man.
Men hur är det med allt snack gällande batteri tider och minneskort, gryniga inspelningar samt frysningar, på 3 BE?
Har du 2 st? Är de som jaguar bilar, man växlar de medan den ena är på verkstaden?!??! :hihi

wicknertz

Sweden By Wicked
Gick med
1 Apr 2006
Hoj
Ktm 690 på ANAboLa!
Jaha där ser man.
Men hur är det med allt snack gällande batteri tider och minneskort, gryniga inspelningar samt frysningar, på 3 BE?
Har du 2 st? Är de som jaguar bilar, man växlar de medan den ena är på verkstaden?!??! :hihi

Tycker mig inte ha några problem med allt det där som folk skriver. Batteri tiden är ingen jättehöjdare men bara stäng av allt du inte behöver så bara och köra. Har 32 gigs i mina och dom funkar ganska felfritt. Några buggar har väl upplevts men inget jag överdrivet tycker stör eller att man missar.

varför 2.. så man får vinklar o löjligt mycket material ;) http://www.youtube.com/watch?v=3BJF3Hv7o94

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2

+1 på båda de styckena! :tummenupp

Jag har två GoPro Hero3 Black Edition och har inte haft några problem efter sista uppdateringen. Jag kör med SanDisk 32 Gb-kort av snabbaste sort. Jag håller med, batteritiden är sådär, men med batteribakstycket så dubbleras den och monterat å hojen gör det ingen skillnad med det på.

Och visst finns fördelar med flera kameror/vinklar... :)

http://youtu.be/LYpfBtzV2Lc

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Detta är tyvärr ingen hojfilm, däremot är den under en minut lång.

Har filmat med en GoPro Hero, läge r3 (720p @ 60 fps). Redigerade i Windows Live Movie Maker. Maximal slow motion är då x0,125. Det programmet kan inte slöa ner ljudet.

Är det rimligt att det ska bli såhär pixligt? Vad är sämst, kameran eller programmet?

Hade högre förväntningar. Blir som pixligast när det är mörkt. Kanske är det inte så konstigt i det ljuset!?

http://youtu.be/-QA9W-RzmAk

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Detta är tyvärr ingen hojfilm, däremot är den under en minut lång.

Har filmat med en GoPro Hero, läge r3 (720p @ 60 fps). Redigerade i Windows Live Movie Maker. Maximal slow motion är då x0,125. Det programmet kan inte slöa ner ljudet.

Är det rimligt att det ska bli såhär pixligt? Vad är sämst, kameran eller programmet?

Hade högre förväntningar. Blir som pixligast när det är mörkt. Kanske är det inte så konstigt i det ljuset!?

http://youtu.be/-QA9W-RzmAk

Det är många faktorer som spelar in. Jag tycker det ser mer ut som brus än som "pixlighet". Brus får du när sensorn inte får tillräckligt med ljus och försöker kompensera. Alltså när det är mörkt. Och ännu mer uttalat om du kör med en hög fps eftersom sensorn inte hinner få lika mycket ljus mellan "bildrutorna". Sedan kanske inte Windows Live Movie Maker har den bästa optimeringen för bildredigering vid slow motion och YouTube stjäl en hel del kvalitet vid uppladdning.

Så, för bra slow motion: Gott om ljus, hög fps (testa 720p/120fps om din modell klarar det, eller WVGA/240fps om du kan offra lite bildkvalitet men vill ha extrem slow motion).
För bra mörkerfilmning: Låg fps för att få in så mycket ljus på sensorn vid varje "bildruta".

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Hallå!

Frågan kanske har varit uppe tidigare men ni får ha överseende i så fall. Min laptop från typ 2005 börjar bli lite trött kan man säga. Jag har tappat allt intresse för datorer och den lilla kunskap jag en gång besatt är glömd sedan länge. Jag har inte ork eller lust att sätta mig in i detta utan frågar helt enkelt er vad jag ska köpa för något. Jag tänker att alla datorer idag fyller mina behov med råge, men jag vill också kunna redigera mina filmer. Nu har jag visserligen inte en Gopro utan en Sony HDR-AS15 men det är väl sak samma tänker jag. Alltså, det jag söker är den billigaste, eller åtminstone mest prisvärda, laptop där jag kan redigera HD-film från min kamera. Några tips? :)

Tack på förhand.

//Linus

edit: Jag menar förstås inte att ni ska sitta och läsa på om diverse datorer för att hitta vad som passar mig bäst. Det räcker om jag får svar på vilken prisklass jag måste lägga mig i så att säga. Dessutom funderar jag på om min fråga kanske inte alls hör hemma i denna tråden. Förlåt.

Last edited:

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Hallå!

Frågan kanske har varit uppe tidigare men ni får ha överseende i så fall. Min laptop från typ 2005...

Du kan köpa nästan vilken dator som helst idag och klara av att redigera HD-material. Jag föreslår att du köper nåt med minst en i5-propp, 8GB RAM och framför allt - SSD!

Oftast sitter det inte SSD standard i dagens laptops av någon outgrundlig anledning, men det är enkelt att byta själv i efterhand.

Vissa tillverkare skickar med programvara så du kan flytta över allt från din vanliga disk till SSDn, dvs du slipper ominstallera hela datorn.

street_sm

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2012
Hoj
CB400N -82
Hallå!

Frågan kanske har varit uppe tidigare men ni får ha överseende i så fall. Min laptop från typ 2005 börjar bli lite trött kan man säga.

Vilken prisnivå du ska lägga dig på.. Hur långt är ett snöre? Som ovan talare sa så pallar dagens (billigare) datorer att redigera HD-material. Men desto vassare maskin, desto mindre dötid får du när du ska konvertera, redigera och exportera klipp. Min 3 år gamla MacBook Pro är trög som fan när det kommer till att redigera klipp. En ny MBP fixar det nog galant, men Apple är onödigt dyrt. Jag brukar åka till en polare och redigera mina klipp, han har en ganska schysst PC som han byggt själv för runt 10 lök för att köra CAD och datorspel på och den datorn fixar biffen mycket bra.

PeteR1

Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Hallå!

Frågan kanske har varit uppe tidigare men ni får ha överseende i så fall. Min laptop från typ 2005 börjar bli lite trött kan man säga. ...

Utöver det som skrivits ovan så är mitt generella tips:

Köp den dyraste dator du har råd med (och låt sedan bli att kolla datorpriserna de följande sex månaderna). :fakta

Nyheter
Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...