Scootertråden.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Jag vet inte vad de har med motorcyklar att göra. Utöver skottkärrehjulen, föraren sitter på en köksstol med armarna rakt fram. Fötterna i bredd på en platta, varför då? För att föraren inte klarar av manuell växellåda och koppling?
Chassiet är ju byggt för att föraren inte ska smutsa ner klänningen/kläderna.
Så var är sporten förstår jag inte?

Jag talar inte om för någon vad den ska göra. Det är ett fritt land, åtminstone pk-fritt. Fast det lät ju lite fel. Det är bara skönt att ventilera och höra folks motiveringar
Det är två hjul och en motor, det är väl likheterna. Inte så mycket mer. Kanske frihetskänslan också, att sitta ute i fartvinden och känna att man lever.

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Underbart! Kvalitetstid :)

Jo, det blir ju lite som ett kall. Man missar så mycket på motorcykel. Zoomern är ju som alla andra Hondor, 45 på mätaren, dvs 42 på GPS.

Jo, den där Zoomern var min första långfärdsmoppe. Köpte den i Kungsbacka, skickade ner packningen och tog sen flyget till Göteborg.

Hann bara 6 mil första dagen, till Borås där jag smällde upp tältet. På kvällen funderade jag.....vad tusan har jag gett mig in på, med alla småvägar man måste ta så var det ca 130 mil kvar hem :)

Nåja, dagen efter så lulla jag på efter småvägar och tyckte det var rätt skönt och lunka fram så.....jag for till Stockholm och tog båt till Åland, småfärjorna därifrån till Finland och sen hem.

Ibland sitter man på sidan på sadeln och studer
Skön filosofi, "man missar så mycket på motorcykel". Man upplevde faktiskt mer när man åkte moppe son femtonåring. Nackdelen med moped är att det tar en oändlig tid att komma nånstans, och framförallt att man blir omkörd av bilar hela tiden. Känns lite farligt och är ganska stressande.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Skön filosofi, "man missar så mycket på motorcykel". Man upplevde faktiskt mer när man åkte moppe son femtonåring. Nackdelen med moped är att det tar en oändlig tid att komma nånstans, och framförallt att man blir omkörd av bilar hela tiden. Känns lite farligt och är ganska stressande.
Om målet är att komma fram så snabbt som möjligt kan man ju alltid ta flyget.

Funderar på om jag kanske ska sälja min Super Adventure och åka på tur med CS'en nästa sommar istället. :unsure:

Last edited:

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor
Lite skoterbilder från förr? Efterkrigsåren. Mest 1950-tal och düska, men någon österrikare och en italienare, också...(okej, det här är lökigt vita fläckar på min mc-karta, så det roar troligen bara mig själv?)

Zûndapp Bella 150/200
1953-1964
1692389762148.jpeg
1692389783720.jpeg

Puch RL125
1950-ish
1692389907345.jpeg

Puch SR150 Alpine
1960
1692389968760.jpeg

NSU Prima (D)
1950-ish
1692390055055.jpeg
1692390075418.jpeg

Lambretta A125
1947
1692390147212.jpeg

DKW Hobby
1954-1957
1692390216566.jpeg

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
De bästa scooterbilderna finns iofs i en annan tråd… :yes

Men praktiska fordon är det, och om man varit i tex Rom eller Paris så förstår man varför de är populära. Kul att ha vid sidan av, har kommit på mig själv att leta dubbade vinterdäck till den.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz

Nja, du har nog misat poängen :) Visst, allt tar lika länge, bara att man kommer inte lika långt. Som Bonzo nämner så kan man ju lika gärna ta flyget om man har bråttom.

Nordliga ödemarkerna är ju bäst. Lulla på i dryga fyrtio knyck, eventuella kurvor är ju också rena raksträckor i den hastigheten.

Underbart när man läser GPS:en

1692413105725.jpeg

....och när man vänt efter dryga tre-fyra timmar så har man ca 5 timmar detta framför sig innan nästa sväng .

1692413273104.jpeg

Kom förresten på att för länge sen hade jag en sån här också ett tag, 250 Piaggio trehjulin. Jo, jag hade A-kort, men man måste ju prova allt. (bild, i Finland på mc-träff)
1692413468045.jpeg

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Hoj
Japanska 80-talare
Nja, du har nog misat poängen :) Visst, allt tar lika länge, bara att man kommer inte lika långt. Som Bonzo nämner så kan man ju lika gärna ta flyget om man har bråttom.

Nordliga ödemarkerna är ju bäst. Lulla på i dryga fyrtio knyck, eventuella kurvor är ju också rena raksträckor i den hastigheten.

Underbart när man läser GPS:en

....och när man vänt efter dryga tre-fyra timmar så har man ca 5 timmar detta framför sig innan nästa sväng .
På en semesterresa ska man inte ha bråttom, jag tänkte mer när man som femtonåring skulle hem till polarn som bodde fem kilometer bort. Då var 30km/t väldigt segt, och i uppförsbackarna var farten nere i hälften eller ännu mindre.
Och framförallt var det obehagligt att hela tiden bli omkörd av bilar, eller långtradare. Men på en semesterresa i ödemarken är moppe säkert perfekt, man hinner se mycket och slipper bli prejad som i Stockholmstrafiken.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
På en semesterresa ska man inte ha bråttom, jag tänkte mer när man som femtonåring skulle hem till polarn som bodde fem kilometer bort. Då var 30km/t väldigt segt, och i uppförsbackarna var farten nere i hälften eller ännu mindre.
Och framförallt var det obehagligt att hela tiden bli omkörd av bilar, eller långtradare. Men på en semesterresa i ödemarken är moppe säkert perfekt, man hinner se mycket och slipper bli prejad som i Stockholmstrafiken.
Som 15-åring körde man ju snarare om lastbilar och bussar med moppen.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag hittade igen min 57:a monarscoot som är en påbörjad renovering i slutet av 90-talet. Borde ta mig samman och fixa till den. Även 54:a monarpeden i bakgrunden borde man fixa till.

Var ursprungligen min farsas morbrors moppe och på denna inleddes min tvåhjuliga karriär och den modifierades och skruvade sönder till man blev 15 och fick köra på riktigt.

20230820_130201.jpg

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Denna vespa är ju också lite småfrän

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor
Ja, fast mer en original.
Någon som vet om Trail kommer till Europa?

Nej, det är nog rätt osannolikt. CT125 Trail/Hunter Cub är väl en ren hommage till USA och den tidigare Honda-importören där, som väl på eget bevåg startade en produktion av modellen? Det lär nog stanna vid en stilla flirt med amerikat...

1693149551484.jpeg
1693149591053.jpeg

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Ja, fast mer en original.
Någon som vet om Trail kommer till Europa?
mailade faktiskt honda importören denna fråga i augusti 2022 och fick detta svar...

Hej,

Nej tyvärr! Honda CT125 är inte planerad för att släppas på den Svenska marknaden

I nuläget.

/Magnus

men om fler mailar och efterfrågar den så kanske dom väljer ta in den om efterfrågan finns.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år