SD unplugged

Status
Ej öppen för fler svar.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Behöver dock inte ha en grupp.. menmen.

Bäst utväxling av sina två mandat får SD i en grupp.
Jag utgår från att utgångspunkten för SD är att tillhöra en.
Får se hur långt man är villig att gå för att tillhöra en grupp.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Bäst utväxling av sina två mandat får SD i en grupp.
Jag utgår från att utgångspunkten för SD är att tillhöra en.
Får se hur långt man är villig att gå för att tillhöra en grupp.

Det beror ju helt på om gruppen strävar efter samma sak?

Meningslöst att vara med i en grupp som ger dålig PR och kämpar efter fel saker.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Meningslöst att vara med i en grupp som ger dålig PR och kämpar efter fel saker.

Så är det absolut.
Det är en fin balansgång mellan att förvalta sina två mandat utan att liera sig alltför "icke rumsrent".

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Hoj
Ingen

Men är verkligen nazister fel grupp för SD?

SD har redan ett samarbete med front nationale i frankrike, som både danskt Folkeparti och UK Independence Party vägrar samarbeta med. De verkar onekligen tveksamma till ett samarbete med SD.
http://www.svt.se/nyheter/val2014/akesson-vi-vill-samarbeta-med-df-och-ukip

Edit: Är det någon som blir kränkt får ni gärna säga till, allt ska ju vara så PK inom SD sfären idag, jag kan förmedla kontakt till DO

Last edited:

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Men är verkligen nazister fel grupp för SD?
Det är väl snarare som att komma hem för dom. Jimmie och många på höga poster gick ju med i partiet på den tiden innan de insåg att det där med att spatsera runt i naziuniformer och bränna böcker om förintelsen på bokbål inte gynnade populismen. Nuförtiden försöker de vara så PK det bara går, men ingen i SD har visat att de omvärderat sina åsikter sen dess.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Det är ungefär lika sant som att alla muslimer är jihadister..
Men alla jihadister är muslimer :eek:

Då SD är ett av de få (enda?)öppet pro-israeliska partier i Riksdagen, faller det sig naturligt att antisemitiska nazister inte är deras kopp te.

Frågan är ju om detta inte spelar enligt principen "min fiendes fiende är min vän".

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Men alla jihadister ärmöjligtlimer :eek:

Frågan är ju om detta inte spelar enligt principen "min fiendes fiende är min vän".

Ja, för att va jihadist är det nog så..

Mycket möjligt, det är ett led i sionismen att förvägra muslimer. Men att SD är nassar, faller således på sin egen orimlighet. De som var/är nassar har lämnat eller återfinns i SvP mm bedömt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Så skulle det ju kunna vara. Eller så är det mest en seglivad myt att SD och nazism skulle vara förknippat på något viktigt sätt.

Eftersom bröderna Ekeroth rört upp känslor i de nazistiska leden och påstås vara judar förefaller det åtminstone otroligt att de är nazister. Och även OM de är antisemiter, vilket förstås vore förkastligt, så kan man fråga sig om det hänger ihop med SDs politik.

Jag har förresten inte sett så många vänsterpartister behöva kommentera sovjetunionens förföljelse av judar...

Personligen tycker jag nazistspåret är en klassisk rökridå för att undvika sakfrågor. Som vanligt alltså: prata om allt utom SDs politik (som är mycket populär i breda led).

Att diskutera nazism med SD är lika relevant som att diskutera apartheid med M.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Min tolkning:

Angående antisemitism och rasbiologi så är det väl idag så att allt skylls på Tyskland och nazism. Alla andra är oskyldiga små lamm.

Antisemitism och rasbiologi fanns lite varstans i Europa på den tiden, även inom socialdemokrati i Sverige ex vis. Och Stalin var antisemit. Kommunister och nazister förenades i hatet mot storbanker och finansvärld, och där har ju judarna av tradition varit mäktiga.

Nu röstade 20-30% i vissa länder på främlingsfientliga partier i någon form i EU-valet. Bland de största rubrikerna fick den tyske nazisten. Folk som röstade på Le Pen (och den gamle gubben är verkligen en rå rasist) verkar förfasa sig över denne tyske nasse i parlamentet.

Historielöst.

30-talet letade enkla lösningar bland totalitära rörelse. Man var fascist/nazist eller så var man kommunist. I Spanien rasade ett blodigt inbördeskrig mellan just kommunister och fascister där man tvangs* välja sida. Gick en bra film om det härförleden, finns att hyra idag.

När jag gick i skolan hade vi ett skägg till gymnasielärare ("Lasse") och vi spelade alltid Hoola Bandoola på musiklektionerna. Vi lärde oss om röda tuppar och svarta tuppar och det var ju inget snack om vilka som var de goda. Men revolutionen började med att man slaktade präster. Man drog ut de obeväpnade prästerna och gav dom nackskott. Det var så kommunisterna i Spanien började sitt blodiga värv. De var verkligen inte goda.

I detta 30-talets Europa var det få som stod upp för mänskliga rättigheter och demokrati. Liberaler och socialdemokrater var få i många länder. Storbritannien och Skandinavien var undantag liksom.

Idag letar unga människor återigen enkla förklaringar och lösningar på komplexa problem. Man röstar F! och SD i Sverige och nere på kontinenten verkar man återigen söka sig mot det totalitära. Starka stater med starka ledare som skall reda ut det svåra.

Det kommer aldrig att funka. Världen är komplex.

*Är inte det en härlig böjning!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Idag letar unga människor återigen enkla förklaringar och lösningar på komplexa problem.

Det där tycker jag är en klassisk myt. Det samma kan sägas om den som röstar på [insert valfritt parti] för att den tycker att partiet verkar ha en bra lösning på [insert valfritt samhällsproblem].

Du kan inte blanda SD med ett nazistiskt parti, möjligen att FI kan ställas bland de allra värsta dock.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Det där tycker jag är en klassisk myt. Det samma kan sägas om den som röstar på [insert valfritt parti] för att den tycker att partiet verkar ha en bra lösning på [insert valfritt samhällsproblem].

Du kan inte blanda SD med ett nazistiskt parti, möjligen att FI kan ställas bland de allra värsta dock.

SD har ju bara en lösning på alla problem...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
SD har ju bara en lösning på alla problem...

Jag tycker det där är tjatigt, de driver en fråga som de dessutom har ensamrätt på, tillika stöd av ca halva befolkningen. Naturligtvis blir den frekvent återkommande, och i synnerhet då Sverige sticker ut något alldeles oerhört på det området bland samtliga något så när jämförbara länder. Vad är konstigt med det?

Vidare, det samma kan lika raljant sägas om alla andra partier:

Moderaterna löser alla problem med sänkta skatter
Folkpartiet löser alla problem med att tala om skolan
KD löser alla problem med att tala om ingenting
Centern löser alla problem med att hänga på Stureplan
Socialdemokraterna löser alla problem med höjda bidrag
Vänsterpartiet löser alla problem med en dubbelt så stor och mäktig statsapparat
Miljöpartiet löser alla problem med att babbla om miljön

Intressant resonemang? Nej, inte ett dugg. Sandlåda? Mycket.

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Det talas ju titt och tätt om Kommunism och antisemitism. Hur är siffrorna där egentligen?
Jag har inte hittat något specifikt om detta.
Det jag kan tänka mig är att judar var
1. Tillhörande en religiös grupp
2. Traditionellt tillhörande finanssektorn
Det kan nog förklara förföljelser i någon mån.
Eller menar ni att Trotskij blev mördad för att han var jude?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S