SD unplugged

Status
Ej öppen för fler svar.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Det talas ju titt och tätt om Kommunism och antisemitism. Hur är siffrorna där egentligen?
Jag har inte hittat något specifikt om detta.
Det jag kan tänka mig är att judar var
1. Tillhörande en religiös grupp
2. Traditionellt tillhörande finanssektorn
Det kan nog förklara förföljelser i någon mån.
Eller menar ni att Trotskij blev mördad för att han var jude?

Delvis berodde nog fiendeskapet med Stalin på att han var jude, det kan jag tänka mig, men vet inte.

Anti-semitismen är ingen nazistisk uppfinning och den fanns ju i det ryska samhället sedan gammalt. Stalin var anti-semit långt innan Hitler skrev Mein Kampf.

Det som skiljer nazismen från sovjets antisemitism eller för all del socialdemokratisk rasbiologi måste ju rimligen vara att dessa två saker är bärande i nazistisk ideologi. Det gäller inte för andra ideologier eller politiska sammanslutningar, även om dessa var inne på dessa spår ibland historiskt.

Det är svårt att tänka sig nazism utan antisemitism eller rasbiologi. Som en liberalism utan marknadsekonomi liksom.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Jag tycker det där är tjatigt, de driver en fråga som de dessutom har ensamrätt på, tillika stöd av ca halva befolkningen. Naturligtvis blir den frekvent återkommande, och i synnerhet då Sverige sticker ut något alldeles oerhört på det området bland samtliga något så när jämförbara länder. Vad är konstigt med det?

Vidare, det samma kan lika raljant sägas om alla andra partier:

Moderaterna löser alla problem med sänkta skatter
Folkpartiet löser alla problem med att tala om skolan
KD löser alla problem med att tala om ingenting
Centern löser alla problem med att hänga på Stureplan
Socialdemokraterna löser alla problem med höjda bidrag
Vänsterpartiet löser alla problem med en dubbelt så stor och mäktig statsapparat
Miljöpartiet löser alla problem med att babbla om miljön

Intressant resonemang? Nej, inte ett dugg. Sandlåda? Mycket.

SD har inte stöd av halva befolkningen i invandringsfrågan. Det där ÄR tjatigt och felaktigt.

Sverige sticker inte ut med en negativ syn på invandring i alla fall. SDs systerpartier är ju större i länder med lägre invandring. Så det sambandet, att en hög invandring leder till främlingsfientlighet (eller vad du vill kalla det) finns ju inte.

Och nej, de traditionella partierna är ju inte enfrågepartier. Moderaterna löser problem med sänkta skatter på arbete och invandring med mera. Till exempel.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Det där tycker jag är en klassisk myt. Det samma kan sägas om den som röstar på [insert valfritt parti] för att den tycker att partiet verkar ha en bra lösning på [insert valfritt samhällsproblem].

Du kan inte blanda SD med ett nazistiskt parti, möjligen att FI kan ställas bland de allra värsta dock.

Jo, förresten... läser du noga vad jag skriver så skriver jag:

"nere på kontinenten söker sig människor återigen mot det totalitära".

Jag ser inte SD eller F! som totalitära partier.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Det talas ju titt och tätt om Kommunism och antisemitism. Hur är siffrorna där egentligen?
Jag har inte hittat något specifikt om detta.
Det jag kan tänka mig är att judar var
1. Tillhörande en religiös grupp
2. Traditionellt tillhörande finanssektorn
Det kan nog förklara förföljelser i någon mån.
Eller menar ni att Trotskij blev mördad för att han var jude?

Judarna har alltid varit en stark grupp med ett utbrett medvetande om ekonomi och handel. De var aldrig begränsade till ett specifikt lands ekonomi och är i regel välutbildade.

Det sticker i ögonen på varje stat, särskilt en som önskar styra som forna ryssland.

Deras tro har inget med saken att göra, men någon ursäkt måste man ju ha...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
SD har inte stöd av halva befolkningen i invandringsfrågan. Det där ÄR tjatigt och felaktigt.

Sverige sticker inte ut med en negativ syn på invandring i alla fall. SDs systerpartier är ju större i länder med lägre invandring. Så det sambandet, att en hög invandring leder till främlingsfientlighet (eller vad du vill kalla det) finns ju inte.

Och nej, de traditionella partierna är ju inte enfrågepartier. Moderaterna löser problem med sänkta skatter på arbete och invandring med mera. Till exempel.

Min uppfattning är att de i allt väsentligt har ett ungefär 50%-igt stöd av befolkningen i invandrings- och integrationsfrågor. Att argumentera för motsatsen är enligt mig hårklyveri och klassisk rökridåupphängning. Lyckligtvis kan vi åtminstone låtsas att var och en är fri att tycka vad den vill om SD.

Stycke 2 är intressant men duger kanske inte fullt ut som bevis för din tes, motargument skulle t.ex. kunna vara att de orter med hög invandring i Sverige får hög andel migrationströtta, och förstås följer då ökade sympatier för det enda parti som driver frågan om minskad invandring, för övrigt även det enda parti där ens en diskussion om huruvida minskad invandring är bra är tillåten. I inget av de andra partierna är detta något som ens får dryftas, vilket jag tycker är värt att upprepa/poängtera.

De andra partierna är i varierande grad lika mycket enfrågepartier som SD, som för övrigt t.ex. fram tills väldigt nyligen var det enda parti som ville utöka försvarsanslagen. Förslag som etablissemanget nu tagit som deras egna för övrigt. Så SD är kanske ett enfrågeparti, försvaret är deras enda fråga, eller? ;)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Judarna har alltid varit en stark grupp med ett utbrett medvetande om ekonomi och handel. De var aldrig begränsade till ett specifikt lands ekonomi och är i regel välutbildade.

Det sticker i ögonen på varje stat, särskilt en som önskar styra som forna ryssland.

Deras tro har inget med saken att göra, men någon ursäkt måste man ju ha...

Nja, det där är nog halva sanningen. De ortodoxa i Europa då, och i Israel nu, varken var eller är välutbildade eller framgångsrika. Om inte religionsstudier och mottagande av mycket tvivelaktiga förmåner är att betrakta som vältubildande respektive framgångsrikt...
Av de fattiga extremreligiösa judarna som utrotades, vilka för övrigt stod för en alldeles oproportionerligt stor andel av de dödade under nazi-terrorn, så finns det få samhällshotande drag att finna, om man menar att de skulle kunnat vara en maktfaktor. Det var nog ren och skär rasism gissar jag, alternativt deras gemensamma nämnare med framgångsrika judar, eller möjligen en allmän leda på deras val att stå utanför samhället. Eller kanske mest troliga, en kombination av dessa och andra faktorer.

Hur det var med judarna i Ryssland vet jag egentligen inte så mycket om, vilket vid närmare eftertanke kanske var vad du egentligen kommenterade. :gnissla

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Huhu, radioislam är en passande kanal för anti-semitism.
Intressant dock att de gör skillnad på anti-sionism och -semitism. Det tycker jag inte att man ser så ofta.

Sionismen passar väl in i konspirationsteorin om att judarna styr världen? En del flyter upp till ytan i snacket om USA-Israel där ju judarna styr USA. Där snackar man ju om anti-sionism, så det kan vara en vänstervariant på temat?

Eller så är det för att maskera rasismen som en politisk uppfattning. Notera att en del islamofobi förkläs i religionskritik...

Det är kanske foliehattar det handlar om, men det kan nog vara farliga foliehattar....

Stalin var ju paranoid, så inte konstigt han fick spel av teorin... :D

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det finns judar som är antisionister, Dror Feiler är ett bra exempel.
Det är två helt olika saker att vara antisemit, eller antisionist.
En antisemit kan mycket väl välja att kalla sig antisionist, men knappast vice versa.

Många religionskritiker benämns ju för övrigt felaktigt som islamofober, konstigt förresten att det bara finns islamofober, inga semitofober, inga kristofober, inga hindufober - så klart.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Jag hittar ingen jättebra översättning till "bold statement".

Någon annan?
Motbevisa mig.
Det där tycker jag är en klassisk myt.
Tycker du ja, de flesta andra skulle kalla det för fakta.
Jag tycker det där är tjatigt, de driver en fråga som de dessutom har ensamrätt på, tillika stöd av ca halva befolkningen.
Men mindre än 10% är intresserade av att rösta på dem, så känns inte som en fråga folk hänger upp sina liv på.
Stycke 2 är intressant men duger kanske inte fullt ut som bevis för din tes, motargument skulle t.ex. kunna vara att de orter med hög invandring i Sverige får hög andel migrationströtta, och förstås följer då ökade sympatier för det enda parti som driver frågan om minskad invandring,
Ett motargument till ditt motargument skulle t.ex. vara det faktum att SD får gott om stöd från lantisar som aldrig sett en neger men absolut inte vill ha hit dom. Syns på demografin på resultatet från EU-valet.
Många religionskritiker benämns ju för övrigt felaktigt som islamofober, konstigt förresten att det bara finns islamofober, inga semitofober, inga kristofober, inga hindufober - så klart.
De finns såklart, även de som raljerar över ickefrågor. Och religionskritik och islamofobi, vem har satt likhetstecken? Bara du vad jag sett.

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Motbevisa mig.

Tycker du ja, de flesta andra skulle kalla det för fakta.

Men mindre än 10% är intresserade av att rösta på dem, så känns inte som en fråga folk hänger upp sina liv på.

Ett motargument till ditt motargument skulle t.ex. vara det faktum att SD får gott om stöd från lantisar som aldrig sett en neger men absolut inte vill ha hit dom. Syns på demografin på resultatet från EU-valet.

De finns såklart, spela inte dum. Och religionskritik och islamofobi, vem har satt likhetstecken? Bara du vad jag sett.

Enligt demografin är ju vissa stadsdelar av Stockholm FI.s högborg.

Vilket ju enligt dig måste göra dom mer upplysta än oss landisar, vilka f.ö har varit goda vänner med negrer sen det gick att adoptera.

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Enligt demografin är ju vissa stadsdelar av Stockholm FI.s högborg.

Vilket ju enligt dig måste göra dom mer upplysta än oss landisar, vilka f.ö har varit goda vänner med negrer sen det gick att adoptera.
Vadå enligt mig? Har varken nåmnt FI eller grad av upplysning, allt jag påpekade var att andel SD-väljare och invandrartäthet tycks ha en invers korrelation. Släpp ölburken, ta på dig läsglasögonen och reflektera över det jag citerade och det motargument jag gav utan egna tillägg. ;)

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Vadå enligt mig? Har varken nåmnt FI eller grad av upplysning, allt jag påpekade var att andel SD-väljare och invandrartäthet tycks ha en invers korrelation. Släpp ölburken, ta på dig läsglasögonen och reflektera över det jag citerade och det motargument jag gav utan egna tillägg. ;)

Så ett motargument på ett motargument duger inte menar du.:mad:

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Så ett motargument på ett motargument duger inte menar du.:mad:
Rent teoretiskt ja, men då måste det bygga på det tidigare motargumentet vilket ditt motargument inte gjorde. Om man inte följer reglerna omdefinieras motargumentet till ett argument, men då blir det citerade motargumentet som argumentet kopplas till ett perifert påstående och förvirrar auditoriet. Så snälla, följ reglerna. :tungan

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Rent teoretiskt ja, men då måste det bygga på det tidigare motargumentet vilket ditt motargument inte gjorde. Om man inte följer reglerna omdefinieras motargumentet till ett argument, men då blir det citerade motargumentet som argumentet kopplas till ett perifert påstående och förvirrar auditoriet. Så snälla, följ reglerna. :tungan

Jag kommer att argumentera för att regler är den mentalt slöes fyr i dennes mörker.

Jag har för övrigt släppt ölen, för den tog slut.

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Hoj
S1000RR

SD i hela riket 2010 5,7%. Och några lokala exempel nedan.

Invandrartäta stadsdelar Göteborg:
http://www.val.se/val/val2010/slutresultat/R/valdistrikt/14/80/0121/index.html
http://www.val.se/val/val2010/slutresultat/R/valdistrikt/14/80/0111/index.html
http://www.val.se/val/val2010/slutresultat/R/valdistrikt/14/80/0343/index.html

Lantisar:
http://www.val.se/val/val2010/slutresultat/R/kommun/25/14/index.html
http://www.val.se/val/val2010/slutresultat/R/kommun/25/80/index.html
http://www.val.se/val/val2010/slutresultat/R/kommun/25/21/index.html

Du argumenterar som vanligt som du har förstånd till.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Var EU-valet 2010?

Eller så röstade lantisarna på Sd i EU valet inte på grund av att de inte sett en neger, utan på sin aversion mot EU. Ahem... Invandringskvoten är en nationell fråga och inget som hör EU parlamentet till.
Det var du alllena som drog slutsatsen att det var invandring det gällde, så det får stå för dig.
Härav kan dock sägas att när det gällde nationella frågor, senast valet 2010 så var det inte de icke-mångkulturella lantisarna som hade problem med invandring. Vhv.

Last edited:

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Eller så röstade lantisarna på Sd i EU valet inte på grund av att de inte sett en neger, utan på sin aversion mot EU. Ahem... Invandringskvoten är en nationell fråga och inget som hör EU parlamentet till.
Det var du alllena som drog slutsatsen att det var invandring det gällde, så det får stå för dig.
Härav kan dock sägas att när det gällde nationella frågor, senast valet 2010 så var det inte de icke-mångkulturella lantisarna som hade problem med invandring. Vhv.
Javisst, det kan finnas många förklaringar, och vi får väl se till hösten hur det ligger till.

Att rösta in fascister i EU för att man ogillar EU är dock lite som att försöka bota huvudvärk genom att slå en hammare i skallen.

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...