SD unplugged

Status
Ej öppen för fler svar.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
menar bara det du skrev i ett tidigare inlägg.

Om något var svart/vitt så var det väl när du skrev att 10% av befolkningen gått från att vara missnöjda till att vara rasister?

Nu är det väl troligt att folk röstar på dem till stor del pg a att de är de enda som skiljer sig nämnvärt åt det restriktiva hållet när det gäller bl a asylinvandring.

Men det kan även finnas folk som röstar på dem av andra skäl. EU, försvars och IPRED-frågor t ex, och likt mig röstar på dem för att det är det parti som bäst stämmer med den egna åsikten.

Men citera gärna det jag skrev som var svart/vitt?

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Har ett par vänner med namn från mellanöstern, eller ska jag säga de hade namn från mellanöstern!
Uppvuxna och studerat i Sverige, de tog examen och försökte komma ut på arbetsmarknaden, dessa fick inte ens komma till en intervju trotts mer än 50st CV:n de skickade. De bytte till svenska namn och det fick en sjuk vändning. De vart inte kallade till bara en utan flera intervjuer, idag har de jobbat ett tag på arbetsmarknaden med bättre framgång än de flesta.

[klippeklipp]

Är flykting och fått gå den hårda vägen med allt i livet, håller mig borta från kriminalitet, aldrig tagit nåt annat än alkohol och tobak men ändå behandlas jag i vissa situationer värre än alkisen på torget.

Well said!

Problemet är tvådelat. Å ena sidan är det inte orimligt att anta att en stor del problem vi har i samhället är invandringsrelaterat (SD-argument), å andra sidan är det förjävligt att smarta, hårt arbetande och hederliga människor ska drabbas av det.

Det senare problemet är emellertid ingenting som politiken kan besluta om, det är en sociokulturell fråga som måste ändras "inifrån". Hur då?

Jag tror, på ärligt. Att om vi fr o m IDAG skulle totalstoppa all form av invandring som inte är färdigskolad kompetens/arbetskraftsimport (läkare/byggare/ekonomer etc som är klara för arbete utan att omskolas), lite som Australien ser ut (larvigt hårda). Så skulle kulturklyftorna överbryggas inom ett par generationer och ni med annan hudfärg och osvenska namn sluta bli straffade "för säkerhets skull" vid den typen av social avkodning som t.ex arbetssökande är.

Väl där skulle vi kunna öppna gränserna igen och förmodligen kunna ta emot och integrera nya invandrare på ett betydligt bättre sätt än idag då dessa skulle komma till ett samhälle mer öppet och med en bas av tidigare invandrare som faktiskt har integrerats vilket ger de nya en bild av att det faktskt går att komma in i ett samhälle. Kommer man idag som nyanländ och placeras i Rinkeby för att man antingen bara hamnar där, eller för att man ber om det pga familj så drivs man ju snabbt in i rullarna där jobb knappt är relevant osv.

Jag tror säkert att en del av SD-rösterna ligger där pga äkta rasism och ren okunskap. Men den största delen önskar nog bara att frågan faktiskt lyfts och att problemet erkänns, något som PK-infektionen blockerat idag.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
http://www.dn.se/debatt/sverigedemokraterna-ar-ett-fascistiskt-parti

Det är det här man röstar på när man röstar på SD. Den yttre polerade fasaden är just det - en fasad.

När jag läser den där tänker jag på att det land där fascisternas blivit som starkast just nu är väl grekland. Ett land som just nu lever på bidrag från resten av europa, ett land som har majoriteten av sina inkomster från utlänningar. Ett land som lurat sig in i den europeiska gemenskapen genom manipulerade ekonomiska redovisningar.
Men ändå tycker alltså en väldigt stor grupp att allting utlänningarnas fel.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
...om inte svenska folket ville ha gaskamrar, och vill de det.. Så är det ju detta fantastiska demokratiska system som bestämt.

Ps. Demokrati är ett värdelöst system

Folk är idioter så det skulle nog inte vara så svårt att köra en propagandamaskin som får folket att så småningom rösta fram gaskammare för judarna... förlåt jag menar muslimerna.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Kan du citera det som var för svart/vitt?

Den enda som verkligen är svart/vit i den här diskussionen är nog Herr Bettskena själv som jag läser det.

Problemet är att vi inte kan rösta för sakfrågor eller ens få fram våra åsikter med det politiska system vi har. Om inget av partierna vi egentligen kan sympatisera vill lyfta en fråga vi tycker är viktig, då missnöjesröstas det till den frågan kommer upp. Jag är övertygad om att både höger och vänster kan "ta tillbaka" sina röster från SD om de bara erkänner frågan. SDs närvaro i periferin skulle då ligga och bubbla som ett filter för att undvika frågan i framtiden så att den inte kan kringås då heller.

Nu är det ett litet fångarnas dilemma dock. Inget parti vågar ta det, för de andra skulle skjuta ner det direkt med bristfälliga PK-argument.. Vilket kommer leda till att SD fortsätter växa. Frågan är hur långt det kommer gå innan de inser allvaret och tar det själva. Får det gå FÖR långt kommer SD hinna etablera sig, och det om något vore beklagligt.

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Du menar så nyanserat som när vänstern efter valet menade på att 94% röstade mot SD?
vänstern?
Det var Maria Wetterstrand, lite ironiskt att det var just MP som uttalade detta, utpressarpartiet nummer ett som har rövknullat 93-95% av det svenska folket dom senaste 14 åren

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Om något var svart/vitt så var det väl när du skrev att 10% av befolkningen gått från att vara missnöjda till att vara rasister?

Nu är det väl troligt att folk röstar på dem till stor del pg a att de är de enda som skiljer sig nämnvärt åt det restriktiva hållet när det gäller bl a asylinvandring.

Men det kan även finnas folk som röstar på dem av andra skäl. EU, försvars och IPRED-frågor t ex, och likt mig röstar på dem för att det är det parti som bäst stämmer med den egna åsikten.

Men citera gärna det jag skrev som var svart/vitt?

sd är ett rasistiskt parti, ett fascistiskt parti. inget annat. tror du något annat, så får du fortsätta tro det. det är oroande, att det ännu idag i sverige, finns en hel del människor, som är övertygade om att saker och ting 'bara händer i andra länder'. och är det så att dessa människor, ändå läser sig till, tar del av på andra sätt, att fascismen numera finns i våra vardagsrum, så väljer folk att ändå vifta bort det med icke-argument.

"Nej. Ca 10% av Sveriges befolkning har visat att de inte är nöjda med hur det ser ut i dag.
Det är en skillnad."

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
vänstern?
Det var Maria Wetterstrand, lite ironiskt att det var just MP som uttalade detta, utpressarpartiet nummer ett som har rövknullat 93-95% av det svenska folket dom senaste 14 åren

Vänstern körde det rätt hårt på det där "torgmötet" på sergels torg när SD kommit in i riksdagen, men det är möjligt att Wetterstrand myntade uttrycket. V och MP är de 2 största tomtepartierna imho.

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
"Inte desto mindre är det viktigt. Hela det svenska politiska spektrat måste tänka om. Både det borgerliga blocket och det rödgröna blocket har en ny huvudfiende – målet är inte att besegra högern eller vänstern. SD:s partisekreterare Björn Söder talar i dag om att nå över 50 procent av väljarna."

det är detta, de andra partierna måste ta till sig.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
sd är ett rasistiskt parti, ett fascistiskt parti. inget annat. tror du något annat, så får du fortsätta tro det. det är oroande, att det ännu idag i sverige, finns en hel del människor, som är övertygade om att saker och ting 'bara händer i andra länder'. och är det så att dessa människor, ändå läser sig till, tar del av på andra sätt, att fascismen numera finns i våra vardagsrum, så väljer folk att ändå vifta bort det med icke-argument.

"Nej. Ca 10% av Sveriges befolkning har visat att de inte är nöjda med hur det ser ut i dag.
Det är en skillnad."

Det är fortfarande du som säger att 10% av befolkningen är rasister.
Jag påstår inte att de (förhoppningsvis snart färre än 4%) som röstar på V är kommunister bara för att Ohly är/var det.

Centern har (eller åtminstone hade, sorry, inte riktigt uppdaterad där) Riksdagskandidat som vill införa sharia-lagar i Sverige. Vill alla som röstar på C det?

För dig och många andra så är det enda scenariot att "röstar man på SD så är man rasist" , dvs gör skillnad på olika raser. Det om något är svart/vitt.

Last edited:

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8

"Nej. Ca 10% av Sveriges befolkning har visat att de inte är nöjda med hur det ser ut i dag."

du väljer att kalla de för missnöjda. jag kallar de för rasister.

missnöje har du även inom socialdemokratin, moderaterna & co, det får de inte att rösta på ett rasistiskt parti för det.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

2. Aldrig politiskt läckage. Då och då hörs röster om att ”våga ta debatten”, vilket innebär att köpa SD:s problemformulering. Detta är en livsfarlig väg. Att Tyskland accepterade Hitlers tanke om ”judefrågan” innebar inget bakslag för hans parti, tvärtom. Att ”judarna” diskuterades som samhällsproblem i stället för vad de egentligen var – en samhällsresurs – satte kursen mot katastrofen.

Här ställer jag mig frågande, och kritisk.

När sverige bubblar av ilska, oro, bristande förståelse/insikt och flankeras av direkt rasistiska element som SD och allehanda subkulturella organisationer.. Ska vi då stoppa huvet i sanden?

Att "ta debatten" är inte detsamma som att låta dem styra den, tvärtom. ÄG debatten. Se till att göra en seriös utredning av frågan och ta frågan på ett nyanserat sätt, för det har aldrig gjorts. Är det för att dölja sanningen? Är invandringen/invandrare så farliga?

Det jag, och jag gissar många med mig, önskar är inte att SD får mer utrymme. Utan att problemen erkänns eller åtminstone utforskas och diskuteras. Men jag vill se den debatten mellan de stora blocken som inte är färgade av tveksamma rasideologier, jag vill att de reella problemen tas tag i och att situationer som Malmö nu ska kännas igen långt innan det går så snett som det gjort nu.

PK-infektionen kommer bli vårt fall annars. Liksom Reinfeldt fick snaran runt halsen för att han vågade lufta frågan om pensionsåldern, något som står i 15 år gamla makroekonomi-böcker.. Så måste politikerna våga erkänna och ta tag i alla problem som samhället faktiskt har. Börjar vi ducka för frågor för att de är obeväma så ges partier som SD helt plötsligt utrymme att frodas, hur långt ska det få gå?

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Jag skulle nog vilja påstå att nästan 100% av Sveriges befolkning är rasister! Vi är, har alltid varit och kommer alltid att vara ett flockdjur vilket medför att vi har en genetisk disposition för att vara misstänksamma mot folk från ut-grupper. Inget konstigt, inget kontroversiellt som jag ser det.
Men vi har även begåvats med en samarbetsörmåga utöver våra familjeband som utklassar alla andra djur och som är grunden till att vi är framgångsrika som art.

Frågan som alla människor borde ställa sig är inte hurvida någon är rasist eller inte utan vilket samhälle vi vill ha. Vill vi ha ett apartheidsamhälle, d.v.s. ett samhälle där det viktigaste med dig som individ är vilken grupp du placeras i, eller vill vi ha ett samhälle där alla får en chans oavsett bakgrund. En god test är att ta sig en funderare på om vi hade tyckt det var ok oavsett vilken plats i samhället vi hade tilldelats istället för den vi råkar ha fått.

Jag skulle inte vilja byta plats med någon invandrare, vilket för mig antyder att jag kanske inte är den som ska klaga på tingens ordning...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
iron-jimmy.jpg

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
"Nej. Ca 10% av Sveriges befolkning har visat att de inte är nöjda med hur det ser ut i dag."

du väljer att kalla de för missnöjda. jag kallar de för rasister.

missnöje har du även inom socialdemokratin, moderaterna & co, det får de inte att rösta på ett rasistiskt parti för det.

Nej, du väljer att säga att de är rasister. Med andra ord att de förutsätter att personer har olika egenskaper beroende på vilken "ras" de tillhör.

ca. 10% av sveriges befolkning, har visat att det går och är helt ok, att gå från 'missnöjd' till rasist.

Du skriver dessutom att man, om man röstar på SD, röstar för gaskammare.

sanningen är att du i slutändan röstade på gaskammare.

Sen håller du med om att saken är svart/vit, vilket man förvisso kan tycka.

Men då verkligheten är betydligt mer mångfacetterad än dig så är det även därför dina "argument" faller som korthus.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Att påstå att alla som röstar på SD är rasister är att gå väldigt långt. Det är möjligt att alla som röstar på SD är emot samt vill stoppa invandringen men det behöver ju inte gå stick i stäv med rasismen utan kan grunda sig på andra saker, som till exempel ett värnande om den svenska ekonomin eller dylikt.
Jag skulle inte få för mig att rösta på ett så nedvärderande parti som SD dock då jag anser att partiet i sig är väldigt rasistiskt, enda skillnaden är att de nu när de har nått en högre nivå försöker skyla sig med riktiga partifrågor.
Däremot skulle jag vilja stoppa en stor del av invandringen, men inte grundat på mänskliga värderingar utan enbart ekonomiska sådana. Till exempel så skulle invandringen som går ut på att bara slussa folk vidare efter en kort tid avslutas per omgående, dels för att det kostar enorma summor pengar och dels för att det är jävligt oschysst att ge människor falska förhoppningar om ett bättre liv och sen sker det inte.

Det är ju som alla vet omöjligt att hitta ett parti vars filosofi stämmer helt överens med sin egen men man får ju välja det minst sämsta. Att välja SD däremot skulle ju inte ge så mycket då de inte har något att säga egentligen. Lite som KD, ett överflödigt parti helt enkelt.

Jag röstar dessutom för min egen skull, egoist som jag är.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Att påstå att alla som röstar på SD är rasister är att gå väldigt långt. Det är möjligt att alla som röstar på SD är emot samt vill stoppa invandringen men det behöver ju inte gå stick i stäv med rasismen utan kan grunda sig på andra saker, som till exempel ett värnande om den svenska ekonomin eller dylikt.

Touché!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, du väljer att säga att de är rasister. Med andra ord att de förutsätter att personer har olika egenskaper beroende på vilken "ras" de tillhör.

Men hela SDs retorik bygger ju på att muslimerna är annorlunda än svenskar, bidragsutnyttjare, kriminella osv. Så då har du ju alltså härmed definierat hela SD som rasister.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...