SD unplugged

Status
Ej öppen för fler svar.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Okej, men det handlar nog mer om social eller ekonomisk status än genetik i de flesta fall. Tror även en ev. dotter håller viss koll på sådant.

I vissa fall, beroende på arvsrätt, tradition med mera, så håller man sig lite inom familjen.

I fallet provrörsbefruktning kan nog urvalet vara ännu noggrannare.

Men den eventuella genetiska utveckling vi har av homosapiens går ju så obändigt långsamt att den väl knappt är värd att notera?

Nu är jag ingen expert på avel inom sapiens, men varför skiljer sig den från andra däggdjur?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
De flesta muslimer är inte mycket mer religiösa än vad du och jag är. Det blir så svepande och generaliserande med din retorik.

Ja, man vill ha separata badtider mellan kvinnor och män. Några kommuner har därför någon udda tid endast för kvinnor. Är det islamisering?

På några ställen serveras halalkycklingsbullar istället för riktiga. Det är väl det enda exemplet på islamisering i ditt exempel, förutom att vi såklart har muslimska bönelokaler i landet.

Vi har även buddistiska helgedomar nuförtiden. Och massvis i den kinesiska kosthållningen och mat-traditionen är konfucianskt.

Trist med anti-semitismen i arabvärlden...
Om de inte är mer troende än dig eller åtminstone mig så är de inte ens muslimer. Man blir inte automatiskt muslim för att man flyttat från en muslimsk diktatur vettu. För övrigt tror jag du har fel, menar du att merparten tex somalier egentligen inte är troende? Varför klär sig 99% av dem i religiös uniform i så fall?

Kycklingköttbullar? Inga stockholmsskolor serverar väl fläsk längre?

Badtider är förkastligt, de behöver inte bada gratis på min bekostnad över huvud taget om det inte passar, men det var fortfarande inte det jag for efter, utan istället att de kräver egna hygienregler på tex tandläkarutbildningen.

Att en sosse, fd Rinkeby-/Tensta-bo tillika muslim påstår att islamiseringen är ett stort problem är väl också någorlunda graverande, tycker du inte? Nalin Klapp-Pekgul syftar jag förstås på.

Jag talar alltså om praktiserande och uniformerade muslimer.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Nu är jag ingen expert på avel inom sapiens, men varför skiljer sig den från andra däggdjur?
En viktig skillnad är att avel är riktad mot ett speciellt mål och inom en liten grupp individer. Så funkar det inte bland människor där kärlek eller socioekonmiska faktorer styr inte strävan efter ett visst fysiskt drag.
En annan viktig skillnad är att vi har ganska långa generationer.
Ett tredje problem är att vi är genetiskt rätt tråkiga i den betydelsen att vi har en väldigt liten variation. Vi har ju t.ex. samma urmoder och även väldigt få "urpappor".

Så den genetiska aveln har inte stannat av i någon grupp utan ticka på i samma långsamma takt som den alltid gjort och kommer att fortsätta med det så länge som sex är vår främsta avelsmetod.

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Om de inte är mer troende än dig eller åtminstone mig så är de inte ens muslimer. Man blir inte automatiskt muslim för att man flyttat från en muslimsk diktatur vettu. För övrigt tror jag du har fel, menar du att merparten tex somalier egentligen inte är troende? Varför klär sig 99% av dem i religiös uniform i så fall?

Kycklingköttbullar? Inga stockholmsskolor serverar väl fläsk längre?

Badtider är förkastligt, de behöver inte bada gratis på min bekostnad över huvud taget om det inte passar, men det var fortfarande inte det jag for efter, utan istället att de kräver egna hygienregler på tex tandläkarutbildningen.

Att en sosse, fd Rinkeby-/Tensta-bo tillika muslim påstår att islamiseringen är ett stort problem är väl också någorlunda graverande, tycker du inte? Nalin Klapp-Pekgul syftar jag förstås på.

Jag talar alltså om praktiserande och uniformerade muslimer.

Nej, många muslimer är inte muslimer i den meningen att de är särskilt religiösa. Sedan har jag inga siffror eller en tydlig bild av läget.

Det är trist med fläskköttet, visste inte att det gått så långt i Stockholm. Våga vägra kycklingbullar!

Vad gäller "religiös uniform" så har jag heller ingen statistik, men siffran 99% är rimligen överdriven, i alla fall av de minnesbilder jag har av möllan i Malmö.

Tandläkarutbildningen säger du? Vad är det för regler man kräver, rent handfast?

Sverige har utbildat muslimer i tandmakeri (tannamagare på skånska är tandläkare) under lång tid. Vi gjorde en SIDA-grej med Iran. Så man har lång erfarenhet av djupt religiösa muslimer på de högskolorna. Märkligt att förändringen i reglerna inte kommer förrän nu, menar jag.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nu menar jag naturligtvis inte riktad avel, snarare den som sker till följd av värdet av specifika egenskaper eller utseende.

Men det du menar är att ett samhälle där kärlek eller socioekonomiska inte tillåts styra över parbildandet skulle ha en ökad tendens till styrd arvsmassa?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Inga stockholmsskolor serverar väl fläsk längre?

Det är trist med fläskköttet

Vilket är en ren och skär lögn även om vissa skolor i de mest invandrartäta områdena valt bort fläskkött från skolmatsedeln.

För att vara "inga skolor" som serverar fläskkött är det förvånatsvärt många skolor som serverar fläskkött.
Redan första sökresultatet om man sökte på "matsedel skola stockholm" visar ett tjugotal skolor som inleder med "Pasta penne och skinksås".
http://stockholm.energizonen.com/skolmatsedeln/

Även googleresultat tre fortsätter med menyer i stockholmsskolor som serverar fläsk även om Kassler Hawai dyker upp först vecka 4..
http://www.vittra.se/Våraskolor/StockholmNorr/Lidingö/Matsedel.aspx

(Googleresultat två är inte aktuell då den bara visar matsedlar innevarande vecka och än har inte muslimerna berövat oss vårt sommarlov)

Jag förstår att den där svepande, demoniserande retoriken tappar lite udd när argumentet som "inga skolor serverar fläskkött i islamiseringens namn!" bara blir "en del skolor i invandrartäta områden har valt bort fläskkött"...

Själv försökte jag bedriva kampanj mot straight edge-ifieringen av samhället när mina kompisar drogs med i SE-vågen på 90-talet, ritade svarta kryss på händerna och krävde vegankost i skolan(vilket de fick)...

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Nu menar jag naturligtvis inte riktad avel, snarare den som sker till följd av värdet av specifika egenskaper eller utseende.

Men det du menar är att ett samhälle där kärlek eller socioekonomiska inte tillåts styra över parbildandet skulle ha en ökad tendens till styrd arvsmassa?
Sak försöka ge ett kort, förenklat svar men ärftlighet är komplicerat, speciellt så för människor.

Evolutionen för den mänskliga rasen är mer eller mindre obefintlig i sin takt. Inget större har hänt de senaste 50000 åren och inga beslut som du eller andra tar idag kommer att ha någon större effekt med ett möjligt undantag om vi bara skulle tillåta provrörsbefruktning plus mer gentisk ingeniörskonst kombinerat med direkta förbud eller hinder för vissa indvider att föröka sig. Det senare har vi ju testat bl.a. i Sverige utan att det har minskar antalet svagbegåvade i befolkningen.

Men detta är på gruppnivå! På individnivå kan du givetvis, om du nu vågade, kunna styra vem din dotter skulle skaffa barn med och påverka sannolikheten för något drag eller egenskap. Du behöver dock en del tur och välja ett drag med hyfsat enkel genetik och helst även att det är dominant. Priset, föruom en något frostig relation till din dotter, är att du inte skulle kunna kontrollera alla andra drag.
Att välja bra makar är ju ingen ny tanke. har funkat ibland, ibland inte.

Det är viktigt att komma ihåg att evolutionen inte har något direkt syfte eller riktning mot bättre utan bara att en gen ska överleva bland alla andra gener som finns. Alla som lever idag är ju evolutionärt framgångsrika individer vars samtliga föräldrar har lyckats fortplanta sig och fått avkomma som överlevt.

Jag kommer nog låta min dotter välja själv och i hemlighet hata den hon väljer!

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Sak försöka ge ett kort, förenklat svar men ärftlighet är komplicerat, speciellt så för människor.

Evolutionen för den mänskliga rasen är mer eller mindre obefintlig i sin takt. Inget större har hänt de senaste 50000 åren och inga beslut som du eller andra tar idag kommer att ha någon större effekt med ett möjligt undantag om vi bara skulle tillåta provrörsbefruktning plus mer gentisk ingeniörskonst kombinerat med direkta förbud eller hinder för vissa indvider att föröka sig. Det senare har vi ju testat bl.a. i Sverige utan att det har minskar antalet svagbegåvade i befolkningen.

Men detta är på gruppnivå! På individnivå kan du givetvis, om du nu vågade, kunna styra vem din dotter skulle skaffa barn med och påverka sannolikheten för något drag eller egenskap. Du behöver dock en del tur och välja ett drag med hyfsat enkel genetik och helst även att det är dominant. Priset, föruom en något frostig relation till din dotter, är att du inte skulle kunna kontrollera alla andra drag.
Att välja bra makar är ju ingen ny tanke. har funkat ibland, ibland inte.

Det är viktigt att komma ihåg att evolutionen inte har något direkt syfte eller riktning mot bättre utan bara att en gen ska överleva bland alla andra gener som finns. Alla som lever idag är ju evolutionärt framgångsrika individer vars samtliga föräldrar har lyckats fortplanta sig och fått avkomma som överlevt.

Jag kommer nog låta min dotter välja själv och i hemlighet hata den hon väljer!
Ok, vad betyder det, typ att jag kan försöka påverka arvet men enstaka insatser kommer i slutändan inte göra så stor skillnad?

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
Vilket är en ren och skär lögn även om vissa skolor i de mest invandrartäta områdena valt bort fläskkött från skolmatsedeln.

För att vara "inga skolor" som serverar fläskkött är det förvånatsvärt många skolor som serverar fläskkött.
Redan första sökresultatet om man sökte på "matsedel skola stockholm" visar ett tjugotal skolor som inleder med "Pasta penne och skinksås".

Även googleresultat tre fortsätter med menyer i stockholmsskolor som serverar fläsk även om Kassler Hawai dyker upp först vecka 4..

(Googleresultat två är inte aktuell då den bara visar matsedlar innevarande vecka och än har inte muslimerna berövat oss vårt sommarlov)

Jag förstår att den där svepande, demoniserande retoriken tappar lite udd när argumentet som "inga skolor serverar fläskkött i islamiseringens namn!" bara blir "en del skolor i invandrartäta områden har valt bort fläskkött"...

Själv försökte jag bedriva kampanj mot straight edge-ifieringen av samhället när mina kompisar drogs med i SE-vågen på 90-talet, ritade svarta kryss på händerna och krävde vegankost i skolan(vilket de fick)...

Många rykten är det...

Å andra sidan är kycklingbullar en maträtt som bara existerar av ett skäl. De saknar kulinariskt existensberättigande.

http://www.sydsvenskan.se/omkretsen/svedala/halalkycklingen-kvar-i-skolan/

Det där med halalmat i skolan är dock lite festligt, framförallt då kött-alternativ saknas på matsedeln. Skillnaden mot att bön läses över maten, och att bön läses över barnen på skolavslutningen är hårfin. Den religiösa principen ser jag som likadan i båda fallen.

Så varför är det omöjligt med kristen skolavslutning, men möjligt med muslimsk mat?

Personligen kan jag acceptera att religionsutövande förekommer i skolan, men den får aldrig vara tvingande och alternativ skall alltid ges.

Slakteribranschen vill ju såklart ha one-size-fits-all, det blir billigast så. Enklast för dom är om all kyckling är halal.

Jag vill inte måla fan på väggen, men nog är det rent principiellt ett problem för religionsfriheten i landet.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Vilket då gör att jag inte förstår varför mitt resonemang inte håller?

Du skrev: I den moderna delen av världen har den genetiska aveln stannat av, och det tack vare kvinnors frigörande, på andra delar av klotet fortgår den.

Vílket jag, eventuellt felaktigt, uppfattar som att evolutionen skulle ha avstannat i vissa delar medan den rullar på i andra. Vilket inte är korrekt eftersom vi fortfarande fortplantar oss sexuellt.
Menar du däremot att nativiteten har minskat i delar av världen så är det korrekt även om man nog inte brukar påstå att det har med kvinnans frigörelse att göra.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du skrev: I den moderna delen av världen har den genetiska aveln stannat av, och det tack vare kvinnors frigörande, på andra delar av klotet fortgår den.

Vílket jag, eventuellt felaktigt, uppfattar som att evolutionen skulle ha avstannat i vissa delar medan den rullar på i andra. Vilket inte är korrekt eftersom vi fortfarande fortplantar oss sexuellt.
Menar du däremot att nativiteten har minskat i delar av världen så är det korrekt även om man nog inte brukar påstå att det har med kvinnans frigörelse att göra.

Evolutionen avstannar inte av minskad linjeavel, den ökar.
Vad är det som är svårt att förstå med det?

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Evolutionen avstannar inte av minskad linjeavel, den ökar.
Vad är det som är svårt att förstå med det?
För de som inte vet: Linjeavel används på husdjur och är när man korsar besläktade djur med varandra, förhoppningsvis inte till den nivån att inavel inträffar.

Vad det har med mina inlägg att göra får varje läsare avgöra själv för jag fattar det inte men kommer säkert att bli upplyst av Skrotnisse...

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
För de som inte vet: Linjeavel används på husdjur och är när man korsar besläktade djur med varandra, förhoppningsvis inte till den nivån att inavel inträffar.

Vad det har med mina inlägg att göra får varje läsare avgöra själv för jag fattar det inte men kommer säkert att bli upplyst av Skrotnisse...
Naturligtvis upplyser jag dig eftersom du verkar ha svårt för att tänka.
Eftersom du inte vet, så är linjeavel ren inavel i syfte att få genetiska kopior.
Det vill säga maximal inavel.
I kulturer där släkten väljer gemål, så väljs gemålen från specifika släkter, vilket ger hög inavelsgrad, vilket ger låg genvariation.
Varför vet du inte det?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark

Nu har jag ju inte tänkt så långt än, men det jag inte fattar är t.ex, om alla norrlänningar bara upplåter sina döttrar till +2m långa idrottsmän, varför det inte då skulle vara tätt bland basketspelare i norrland efter 300år?

Hejhå

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2012
Hoj
Rasad mille kraschad xt, g450x
Fast belysningsarmatur är själva hållaren till ljuskällan. När glödlampan, veken eller liknande monterats, så är det en lampa.
Att någon kallat en bult för skruv har jag aldrig hört.

Mja,
Lampa är för lekmän.
Själva hållaren till ljuskällan skulle jag vilja påstå att branschen har kommit överens om att kalla sockel med undantag för LED-armaturer.

Åter till förvirringen av det politiska partiet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Tips: spring inte in i IRL-samtal och skrik "lögn!" det första du gör.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är nog med kyrkklockornas ringande, det behövs då rakt inte fler religiösa ljud som smetar ner vår med fördel sekulariserade plats på jorden..

Tycker du slätar över så det blir lite tarvligt.
Det är helt befängt att jämföra kyrkklockor med minareter. Kyrkan är, på gott eller ont, ett viktigt fundament i vår kultur. Det är sannerligen inte islam, inte förrän för 10-20 år sedan alltså. Det går inte att lägga 1000 år och 10 år i samma vågskål.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten