Senaste om trafikförsäkringsskatten

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Är det någon som är insatt hur det kommer att fungera när man ställer av/på försäkringen under säsongen när det gäller den kritiserade skatten?

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Ska poliser få högre försäkringspremier eftersom de ligger i riskzonen att skada sig i jobbet? Och då tänker jag även på skrivbordspoliser, för "hela gruppen" ska ju vara med och dela!

Ska folk som oftare åker på semester utomlands få betala högre försäkringspremier då de ligger i riskzonen att smittas av gulsot eller tuberkulos? Och då även de som bara reser inom Norden, för hela gruppen ska ju vara med och dela på kostnaderna!

Ska taxichaufförer och portvakter få betala högre försäkringspremier då de ligger i riskzonen att utsättas för krogrelaterat våld?

Ska cykelbud betala högre försäkringspremier då de ligger i riskzonen att bli påkörda av en bil? Att jobba som cykelbud torde ju vara ett större riskbeteende än att köra hoj.

Ska rivningsarbetare betala högre försäkringspremier då de ligger i riskzonen att kommaa i kontakt med asbest och andra skadliga ämnen som kan ge lungsjukdomar?

Listan kan göras lång...

framhjulssladd

Ute i skogen
Gick med
31 Aug 2005
Hoj
ZseX10R
Antingen ett helt privat sjukförsäkringssystem som drabbar alla, eller ett helt skattefinansierat som finansieras enl. gängse vis idag. Annars får vi ha kolesterolvärdesmätare kopplat till kontokortet. D.v.s. att dom som köper/äter mer fet mat får dyarare sjukförsäkring. Vi får sätta registreringsplåtar på gångare och cyklister i trafiken och på så vis trafikförsäkra alla idioter som går o cyklar helt oskyddade omkring på våra vägar. Vi får trafikförsäkra alla hästar. (Inte fan bränner dom fler kalorier på sina hästar än jag på mina, vilket borde innebära att jag får lika många positiva hälsoeffekter av mitt intresseutövande...)
Dessutom kan man ju undra vad man ska göra med hojjen. Ingen jävel lär ju vilja köpa den efter dessa höjningar!? Alla ni som påstår att vi/jag gnäller, välkomna att lägga ett marknadsriktigt bud på min hoj!

Och alla andra naiva snubbar som inte tror att en idiot kan köra ihjäl sig på en HD. Gå o lägg er o vänta tills ni är myndiga innan ni återvänder hit.

"Vi ser till att alla sporthojjar försvinner, så försvinner alla idioter till piloter också, AUTOMATISKT!" ???

Fan, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta längre, men en sak vet jag, jag är jävligt förbannad på alltihop. Vi fick inte ens en chans. Inte en förvarning. Ett beslut som tillämpas på det här sättet, retroaktivt, på en stackars grupp som redan har "råkat" köpt sina motorcyklar. Det är bara vi ognälliga mesiga jävla svenskar som står ut med sånt.

Eller gör vi verkligen det?

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Är det någon som är insatt hur det kommer att fungera när man ställer av/på försäkringen under säsongen när det gäller den kritiserade skatten?

Det är en skatt på trafikförsäkringen, ställer du av hojen betalar du inte trafikförsäkring och därmed inte skatt.

Vi fick inte ens en chans. Inte en förvarning. Ett beslut som tillämpas på det här sättet, retroaktivt, på en stackars grupp som redan har "råkat" köpt sina motorcyklar.

Hur menar du nu? Förslaget är inte klubbat än och när det väl blir det är det inte retroaktivt, utan gäller från 1 juli.

Last edited:

forrest

har en berguv i huvudet
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
gixxer
intressant att man bara ser sport åk som farliga de har ju bättre bromsar o väghållning än alla andra fordon så det borde väl va dyrare o farligare o åka Datsun än gixxer...och ja jag äger en datsun -82 :)

Destmond

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2006
Hoj
Suzuki sv650s
Angående försäkringar för mc.
Läste statistik att det under 2003 inträffade 134 drunkningsolyckor i sverige. Det gällde både bad, is och båtolyckor. Hur stor del som är båolyckor vet jag inte. Hursom så kan jag inte minnas att där inte finns lag på försäkring av en båt inte heller registrering, jag kan ha fel. Vad bär upp de kostnaderna? Bara en tanke som slagit mig.
Var inne på folksams hemsida. Vid försäkring av båt kan man tydligen välja högre självrisk och därmed lägre premie Eller lägre självrisk och högre premie. Vore inte det en idé för mc försäkring om man nu tillhör kategorin som är mindre riskbenägen eller tvärrt om.
Vad vet man... Massa jämförelse med båt där =)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det är en skatt på trafikförsäkringen, ställer du av hojen betalar du inte trafikförsäkring och därmed inte skatt.

Jag tänkte snarare hur försäkringsbolagen rent praktiskt kommer att lösa den extra skatten när man ställer av och på motorcykeln senare under säsongen när och om förslaget röstas igenom. Kommer man att återbetala den extra skatten i samband med en avställning etc?

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Det är politiskt korrekt att beskatta fordonstrafiken, ingen i den politiska värden kommer att protestera.
Var lugna för att vänsterblocket inte kommer att ta bort skatten, dom, kommer nog att höja inkomstskatten och beskatta båtar men dom kommer inte att ta bort skatten på trafikförsäkringarna.

Jag har sympati för att var och en betalar för sig, men då ska alla betala. Kommunalskatt viktad med BMI och invägning en gång om året i samband be deklarationen?
Dessutom känns det som jag betalat en gång redan via skattsedeln och då känns det extra surt att behöva betala en gång till.
Men va fan hjälper det, politikerna är säkra eftersom igen kommer att ta mitt parti och jag bara gnäller lite för att avreagera mig.

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
Om man i detta nya moderat-samhälle vill att alla medborgare betalar sina egna kostnader, varför vill man då ge skattereduktion för de som vill anlita städhjälp ?
Det måste ju innebära att vi som INTE anlitar städhjälp får betala kalaset.
T.ex. genom höjd skatt på trafikförsäkringen.

Sedan några veckor får numera arbetsgivare dra av kostnader för anställda som spelar golf.
Det hela handlar om att flytta pengar. Ta lite här, och stoppa in lite där.
Golf och städhjälp kommer att bli billigare, så varför klaga.

Och för er som vill bli än mer förbannade innan läggdags kan jag tillägga att försäkringsbolagen gör miljardvinster på våra inbetalade premier.

SKÅL OCH GO´NATT

Bananen

Guest
Låter i många inlägg som att det kommer att fara runt en massa avställda hojar på våra vägar i framtiden. Förstår faktiskt resonemanget lite.
Men frågan är -Vem kommer betala för det sen?:va

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Ska poliser få högre försäkringspremier eftersom de ligger i riskzonen att skada sig i jobbet? Och då tänker jag även på skrivbordspoliser, för "hela gruppen" ska ju vara med och dela!

Ska folk som oftare åker på semester utomlands få betala högre försäkringspremier då de ligger i riskzonen att smittas av gulsot eller tuberkulos? Och då även de som bara reser inom Norden, för hela gruppen ska ju vara med och dela på kostnaderna!

Ska taxichaufförer och portvakter få betala högre försäkringspremier då de ligger i riskzonen att utsättas för krogrelaterat våld?

Ska cykelbud betala högre försäkringspremier då de ligger i riskzonen att bli påkörda av en bil? Att jobba som cykelbud torde ju vara ett större riskbeteende än att köra hoj.

Ska rivningsarbetare betala högre försäkringspremier då de ligger i riskzonen att kommaa i kontakt med asbest och andra skadliga ämnen som kan ge lungsjukdomar?

Listan kan göras lång...

Du kommer att jobba på volvo med att montera tanklock resten av ditt liv.

KentaR6

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2007
Hoj
KTM 690 SMC-R -13
Lustigt egentligen eftersom det pratades på radion före jul om att medelåldenr för de som dör i en MC olycka är 43 år... och att sporthojjar är överrepressenterade.
Och varför inte ha skatt och förs tvång på båtar?
Högre skatt på medlemsavgifter till sportklubbar då dom har väldigt mkt olyckor.

Det blir ju totalt orimligt att för en ung kille att försäkra. Jag 22 år, kör nu min r6a, försäkrad på mig självklart(!) betalar 19305:-/år halvförs. varav 10800 är trafik.

Ser då hellre att dom som visats göra fel får straffas istället. Tex. om du torskat för rattfylla = höj premien REJÄLT och såklart så ska det bli en saftig jävla böter för dom. Åker du dit för fortkörning = höj premien och böterna... på så vis kommer man åt dom som ställer till det, och dom som kör fint slipper ruineras.

Och självklart, alla dessa "knuttar" som aldig ens kört MC som "fick det av bara farten" när dom tog körkort för många år sedan, dra in deras behörighet, eller iaf begär ett körprov för att få behålla det. Då får vi oxå bort mkt av dom som kör åt hellvete... för sånna känner jag många av. Och så länge man är skadefri så kan man ju hålla nere försäkringen, men vid första olycka som du måste ta på din försäkring så ska premien höjas rejält. För då har du ju bevisat att du är högrisk.
Blir jävligt less på att man placeras i ett fack för att man har en viss typ av mc...

Sen bara lite OT så kan man ju undra vilka som drar nytta av städhjälp, avdrag för golfare, och gratis barnpassning för regeringens anställda... jo, inte är det arbetarna som har hemhjälp... tror att det är fler "rika" än arbetare som spelar golf... o inte fan skulle ajg få lämna in min unge på gratis barnpassning på mitt jobb...
Lika för alla eller alla för sig! inget jävla mitt emellan, för då kan jag lika gärna köra oförsäkrat och skaffa en bra advikat! (även om jag aldrig skulle göra det... men alla är ju inte ärliga som jag...)

Om dom nu behöver pengar så är det väl bättre att plocka pengarna på alla genom att kanske låta inkomstskatten varit kvar som den var...inte välja EN grupp som ska pröjsa allt.....

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08

1. Om man i detta nya moderat-samhälle vill att alla medborgare betalar sina egna kostnader

2. Och för er som vill bli än mer förbannade innan läggdags kan jag tillägga att försäkringsbolagen gör miljardvinster på våra inbetalade premier.

SKÅL OCH GO´NATT

1. Ja, det har du gjort i sossesamhället också. Bara lite ineffektivare...men syns det inte så finns det inte.

2. Ja det e ju ingen välgörenhetsverksamhet dom bedriver direkt.......starta ett eget försäkringsbolag vet ja.

1. Lustigt egentligen eftersom det pratades på radion före jul om att medelåldenr för de som dör i en MC olycka är 43 år... och att sporthojjar är överrepressenterade.
Och varför inte ha skatt och förs tvång på båtar?
Högre skatt på medlemsavgifter till sportklubbar då dom har väldigt mkt olyckor.

2. Det blir ju totalt orimligt att för en ung kille att försäkra. Jag 22 år, kör nu min r6a, försäkrad på mig självklart(!) betalar 19305:-/år halvförs. varav 10800 är trafik.

3. Ser då hellre att dom som visats göra fel får straffas istället. Tex. om du torskat för rattfylla = höj premien REJÄLT och såklart så ska det bli en saftig jävla böter för dom. Åker du dit för fortkörning = höj premien och böterna... på så vis kommer man åt dom som ställer till det, och dom som kör fint slipper ruineras.

1. Du kan nog vara ganska säker på att större delan av dem inte alls kör MC. Och dom som gör det är inte sämre än någon annan.

2. Detta är ett klockrent DARWIN fall.....Har du inte råd så har du inte råd......det är ju inte precis som att det är en rättighet att man ska få köra MC.

3. Jo tanken är väl fin men funkar inte i praktiken.....Ta dig själv till exempel. Har du inte råd att betala 20.000kr i försäkring så har du väl antagligen inte råd att betala NÅGRA miljoner när det smäller. För det kan hända ÄVEN DIG.

Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag tänkte snarare hur försäkringsbolagen rent praktiskt kommer att lösa den extra skatten när man ställer av och på motorcykeln senare under säsongen när och om förslaget röstas igenom. Kommer man att återbetala den extra skatten i samband med en avställning etc?
Jo, tänkte att det var så du menade. Det bör fortfarande följa dina vanliga betalningar då skatten ligger med i premien och inte betalas separat. Så får du tillbaka din inbetalade premie är skatten inkluderad. Denna säsong kommer det dock en separat inbetalning för de som har fast försäkring och denna sträcker sig fram till huvudförfallodatum. Just ditt försäkringsbolag kanske använder en annan princip vid din typ av försäkringsform, men det är ändå en fast procentsats, betalar du in för mycket skatt ska du få tillbaka. Som jag tolkar det ska du inte märka det på annat sätt än att det står lite högre siffror på papperet oavsett om du betalar in eller får tillbaka pengar.

Edit: För att förtydliga. Det är inte du som är skatteskyldig utan ditt försäkringsbolag.

Detta naturligvis med reservation för ändringar då det ännu inte satts i bruk.

Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
intressant att man bara ser sport åk som farliga de har ju bättre bromsar o väghållning än alla andra fordon så det borde väl va dyrare o farligare o åka Datsun än gixxer...och ja jag äger en datsun -82 :)

Ditt antagande i logisk form nedan....
-------------------------------------------------
Bra väghållning + Bra bromsar = Billig försäkring

Dåliga bromsar + Dålig väghållning = Dyr försäkring

--------------------------------------------------
Verklighet

Många + Kostsamma olyckor = Dyr försäkring

Få + mindre kostsamma olyckor = Billig försäkring
---------------------------------------------------

Slutsatsen är att man inte grundar försäkringen på hur bra bromsarna är........

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Det blir ju totalt orimligt att för en ung kille att försäkra. Jag 22 år, kör nu min r6a, försäkrad på mig självklart(!) betalar 19305:-/år halvförs. varav 10800 är trafik.
Vet inte om du räknat på det själv, men du borde landa på 22761:- för ett helår (mindre denna säsong då den inte är hel). Dyrt? Ja. Orimligt sett mot din nuvarande premie på 19K+? Nej.
Om de däremot höjer med 100% som de hotar med inför 2009, då närmar vi oss orimligt.

#6 Limpan

Snabb, men ändå lite långsam...
Gick med
17 Nov 2005
Hoj
Suzuki GSXR1100
Vet inte om du räknat på det själv, men du borde landa på 22761:- för ett helår (mindre denna säsong då den inte är hel). Dyrt? Ja. Orimligt sett mot din nuvarande premie på 19K+? Nej.
Om de däremot höjer med 100% som de hotar med inför 2009, då närmar vi oss orimligt.

100% för den genomsnitts bilen ja... supersporthoj 150-200% är mer troligt

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...