Senaste om trafikförsäkringsskatten

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
ja det vore najs... :(
Grattis alla hojåkare som röstade blått och var stolta och slog sig på bröstet.
Här har ni det mer eller mindre svart på vitt. först en skatt på 32% och sen en höjning på minst 100% till efter det.

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
SMC jobbar på att överlämna protestlistorna till företrädare för Aliansen 28 april, som by the way är international trafiksäkerhets dag.

Väldigt enkelt är det tänkt att hojåkerna samlas vart dom brukar, vid klubbstugor, fika ställen och dylikt, och sen kör man från sin lokala samlingsplats in till Riksdagen i Stockholm, eller Stadshuset hemma i länet.

Vid överlämningen, (vi ser till att annonsera att vi kommer och beställer audiens), kommer vi såklart att även ge vore åsikter om sakan i fråga - samt ställa frågor till politikerna.

Om dom övriga remissenter, väljar att hänga på vett inte vi!

SMC kommer såklart på de ställen vart vi planerar att komme - att se till att polisen informeras - och så även pressen.

Mera om detta kommer när planerings arbetad skridar fram under mars månad.

Sen är det foga imponerande att man tydligen väljar att köra över i princip samtliga remiss´enter (stavning..) Dock, blev avgörelsen som kom fredag försenad, så det har tydligen diskuterats flittigt..

Mycket intressant! Självklart kommer jag ställa upp på detta. :tummenupp Känns faktiskt skönt att SMC organiserar detta så att det blir seriöst. Det är annars lätt hänt att amatörmässiga aktiviteter snarare är en björntjänst än något positivt.

Man ska givetvis aldrig ofreda någon. Inte minst eftersom ofredande är ett lagbrott. Att däremot manifestera sin åsikt, må det vara utanför Riksdagen eller på Reinfeldts gata, är bara ett uttryck för demokrati. Har man dessutom tillstånd så är det helt och hållet klanderfritt.

Demokratiska metoder är att inom lagens ramar uttrycka sin åsikt. Det kan vi väl vara överens om? :)

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag har noterat en aluminium skylt strax under bakljuset på min hoj. Jag ska se om Jag kan operera bort den på något sett och lägga den längst ner i en sellbergskontainer någonstans, sen ett avställningssamtal och saken är biff för Mig.

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Hoj
-06 Buell XB12X

Det finns kanske 1000ggr fler hockey, fotbolls och bandyspelare spelare i det här landet än hojåkare. Inte en jävel har dött i på plan/isen de denaste 20 åren. Men ett stort antal hojåkare stryker med varje år........slutsatsen e att hojåkning e satans farligt och jävligt mycket mer kostsamt än idrott.

Det är inte de som stryker med som kostar. :näsblod

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Jag har noterat en aluminium skylt strax under bakljuset på min hoj. Jag ska se om Jag kan operera bort den på något sett och lägga den längst ner i en sellbergskontainer någonstans, sen ett avställningssamtal och saken är biff för Mig.

Ja varför inte?
Känns som att det är lika bra om det blir så förbannat dyrt.

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Ja varför inte?
Känns som att det är lika bra om det blir så förbannat dyrt.

Yes så blir det här med.. jag ser bara + med det blåa styret nu när man tänker efter.

+ Snyggare bakdel slipper en ful nummerplåt!
+ Billigare.. behöver ingen försäkring / Avställd
+ Kan köpa en till hoj för de pengar jag sparar :tummenupp

Kan dem kan vi!

Gabor

Guest
Här har ni det mer eller mindre svart på vitt. först en skatt på 32% och sen en höjning på minst 100% till efter det.

Det slår dig inte att det kanske inte var för ev försäkringsskatt höjning folk röstade på de blå istället för på den röda faran...??

Mc är inte allt här i världen....det är bara leksaker...:tummenupp

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hayabusa K4

Tack, jag är faktiskt riktigt nöjd med min röst. Har själv 1100:- mer i plånkan per månad & med nya skatten får jag en ökning med en femhundring. Per år. Svart på vitt.

gabor2

Jag steker alla i lite smör!!
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
touring gixxer 1000 k7 ;-)
Mc är inte allt här i världen....det är bara leksaker...:tummenupp[/QUOTE]

Så rätt så ! Så nu är det bara att slänga skylten och behålla skattelättnaden !:D :tummenupp

Gabor

Guest
Mc är inte allt här i världen....det är bara leksaker...:tummenupp

Så rätt så ! Så nu är det bara att slänga skylten och behålla skattelättnaden !:D :tummenupp[/QUOTE]

exakt:tummenupp , gissar att det blir ett rejält prisras på extrema sporthojar till 2008.

Att sedan köra oförsäkrat på allmän väg och hoppas på det bästa om det blir olycka, ja det är alltid ett vågspel.

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
I kommande helg har SMC Stormöte vart alla Distriktsorganisationer från hela landet är på plats.

Under helgen kommer vi att vara kreativa, skissa på, planera och ta konkreta beslut om hur alla 21 Distriktsorganisationer kommer att agera över hela Sverige i UTROTNINGSHOTAD kampajnen.

Dom olika 21 distrikt kommer sedan på hemmaplan att informera om hur dom kommer gå till väga.

Jag är övertyget om att det sen kommer riklig med information på www.svmc.se och sporthoj.com mf., om hur man kan delta i kampanjen oavset vart man bor i Sverige...
Perfekt.

Då kan ju Polisen organisera en minirazzia igen. En sån där dom kollar miniskyltar, osynliga skyltar, felplacerad skyltar, miniblinkers, slitna bakdäck och ljudnivåer samtidigt. Blir ett perfekt tillskott i statskassan....

• Däck med otillräckligt profildjup för bil/mc 1.200 kronor.
Registreringsskyltar

• Fordon utan registreringsskylt, 1.500 kronor.
  • Ej väl synlig registreringsskylt, eller i sådant skick att den inte går att avläsa, 1.500 kronor.
  • Underlåtenhet att snarast sätta fast kontrollmärke på registreringsskylt, 500 kronor.

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Ktm 400 exc
Hur hårt kommer det här slå på mc-firmor?
Lär ju bli en drastiskt nergång på nya hojar.
Och mindre med folk som kör så blir det ju mindre med reservdelar och utrustning sålt.
Körskolor bör ju också bli drabbad.

Last edited:

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Det är fantastiskt att politiker utan någon verklighets uppfattning sitter och tar beslut ang. detta. Samt vägrar att lyssna på remissinstanser gällande vad man bör göra ang. försäkringarnas premier.

Vad tjänar en person som jobbar i regeringen idag.... inte är under 50.000kr i månaden iallafall.... hur många alternativ har dom gällande transport till arbetet... troligen buss, tunnelbana, bil, taxi, privat chafför.

Dessa personer ska sitta och ta beslut om bensinskatter och försäkringar som drabbar personer som inte har några andra alternativ gällande transport änn t.ex. bil. Visst Hojen är ju en hobby (relativt dyr redan nu). När ska dom börja röra om i deras egna intressen ??
Idag får man väll sätta sig i en båt med 500hk utan större utb. om den inte är större änn visst antal meter. du blir även helt annorlunda behandlad om du tar dig en hutt till sillen innan du tar en sväng.

Sedan kan man bara skratta åt alla IDIOTER som röstade på moderaterna för att dom skulle få en hel 1000-lapp mera i plånboken i månaden...
FAN VA LURADE DOM BLEV !!!!! Som om det skulle vara en nyhet.

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Tack, jag är faktiskt riktigt nöjd med min röst. Har själv 1100:- mer i plånkan per månad & med nya skatten får jag en ökning med en femhundring. Per år. Svart på vitt.

Samma här, skönt som fan med en extra slant i plånboken...
synd bara att mina utgifter redan nu har ökat mera änn tillskottet.....

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Det är fantastiskt att politiker utan någon verklighets uppfattning sitter och tar beslut ang. detta. Samt vägrar att lyssna på remissinstanser gällande vad man bör göra ang. försäkringarnas premier.

Vad tjänar en person som jobbar i regeringen idag.... inte är under 50.000kr i månaden iallafall.... hur många alternativ har dom gällande transport till arbetet... troligen buss, tunnelbana, bil, taxi, privat chafför.

Dessa personer ska sitta och ta beslut om bensinskatter och försäkringar som drabbar personer som inte har några andra alternativ gällande transport änn t.ex. bil. Visst Hojen är ju en hobby (relativt dyr redan nu). När ska dom börja röra om i deras egna intressen ??
Idag får man väll sätta sig i en båt med 500hk utan större utb. om den inte är större änn visst antal meter. du blir även helt annorlunda behandlad om du tar dig en hutt till sillen innan du tar en sväng.

Sedan kan man bara skratta åt alla IDIOTER som röstade på moderaterna för att dom skulle få en hel 1000-lapp mera i plånboken i månaden...
FAN VA LURADE DOM BLEV !!!!! Som om det skulle vara en nyhet.

Du kan väl inte mena att vi måste ha politiker som tjänar 15.000kr för att ta beslut som träffar personer med 15.000kr i lön? Eller att politikerna som bestämmer lagar om flygsäkerhet måste vara utbildade piloter? Eller att politiker som bestämmer om företagsbeskattning av börsbolag själv måste äga ett börsbolag? Visst måste jag ha missförstått dig? Det är väl bara jantelagstänkandet som spelade dig ett spratt?

TNT-bitch

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
Snart...
Du kan väl inte mena att vi måste ha politiker som tjänar 15.000kr för att ta beslut som träffar personer med 15.000kr i lön? Eller att politikerna som bestämmer lagar om flygsäkerhet måste vara utbildade piloter? Eller att politiker som bestämmer om företagsbeskattning av börsbolag själv måste äga ett börsbolag? Visst måste jag ha missförstått dig? Det är väl bara jantelagstänkandet som spelade dig ett spratt?

Det kanske inte vore så dumt? För då har dom ju en aning om hur dom man bestämmer har det eller hur?
Nog vore det väl bättre med folk som hade lite insikt i vad dom
sitter och bestämmer om?! Ibland undrar man ju vart dom får allt ifrån?
Tänk, ett tag är dom miljöminister sen invandrarminister och sen sitter
dom som minister på ngt annat??
Det är ju som att slänga in en svetsare att göra en sjuksysters jobb?
Det kan du väl inte säga ngt om käre herr Sandström, eller?

Vad kan det annat bli än skit!! Nä fy faan! Ut med packet!!!

Och visst är det jävligt konstigt att man kan köra båt på 500hk fast man tagit en nubbe efter maten??
Jo det är därför att dom som sitter och bestämmer där nere i 08-land
själv och deras kära politikerpolare har båt och håller varann om ryggen!

Så j-vla förb.....!!!

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Den dagen jag inte känner att jag inte har råd, så skruvar jag upp skylten på väggen istället.
Tyvärr.
Om jag säljer min hoj så vinner ju dom!

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj