Silly Season 250r

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sepahewe skrev:
Men hur ställer sig Skatteverket (fd RSV) till en konstant förlust? Eller lyckas du redovisa vinst i ditt enskilda bolag? Hur är det med avdragsrätten när vinst saknas?

//MVH
H
Man får gå med färlust i ett bolag- Dock inte för mycket och ofta. Avdragsrätten påverkas inte av förlust. Dessutom finns det "insättning av eget kapital" som man kan göra för att få ett noll eller plusresultat.

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
N/A :(
Goodstuff skrev:
Man får gå med färlust i ett bolag- Dock inte för mycket och ofta. Avdragsrätten påverkas inte av förlust. Dessutom finns det "insättning av eget kapital" som man kan göra för att få ett noll eller plusresultat.

Insättning av eget kapital även för enskild firma? Mao så om du har en egen firma, dra in lite spons (förhoppningsvis), kasta in resten själv, fast dra momsen på det du köper? Vad är det som hindrar mig från att göra så för att jag köper?

//MVH
H

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sepahewe skrev:
Insättning av eget kapital även för enskild firma? Mao så om du har en egen firma, dra in lite spons (förhoppningsvis), kasta in resten själv, fast dra momsen på det du köper? Vad är det som hindrar mig från att göra så för att jag köper?

//MVH
H

Det är inget som hindrar dig. Insättning av eget kapital är helt lagligt i enskild firma (man kan ju tex låna privata pengar av familjemedlemmar, ha andra inkomster från andra jobb etc. )
Jag tror att det är svårare att motivera tävlingskörandet i ett företag - det är en ganska bräcklig företagsidé.

sepahewe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goodstuff skrev:
Det är inget som hindrar dig. Insättning av eget kapital är helt lagligt i enskild firma (man kan ju tex låna privata pengar av familjemedlemmar, ha andra inkomster från andra jobb etc. )
Jag tror att det är svårare att motivera tävlingskörandet i ett företag - det är en ganska bräcklig företagsidé.

Man tackar för svaren..... och ställer fler frågor :tungan

Hur hanteras egendom i enskild firma? Är allt ditt firmans? Är det som är inköpt i firman firmans? Befintliga saker bör man/kan man/bör man inte sälja in i firman? Försäkringar.... Vem sakförsäkrar och vem personförsäkrar?

//MVH
H

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös stackare
sepahewe skrev:
Man tackar för svaren..... och ställer fler frågor :tungan

Hur hanteras egendom i enskild firma? Är allt ditt firmans? Är det som är inköpt i firman firmans? Befintliga saker bör man/kan man/bör man inte sälja in i firman? Försäkringar.... Vem sakförsäkrar och vem personförsäkrar?

//MVH
H

Juridiskt är du och din enskilda firma samma sak.
Vad som "händer" när du får ett F-skattebevis (eller ännu hellre ett F/A-skattebevis för då kan du fortfarande vara arbetstagare hos någon annan arbetsgivare) är att skattemyndigheter ger dig tillstånd att redovisa moms, arbetsgivaravgift och löneskatt. Eftersom du inte behöver ha något visst bolagskapital (jfr. aktiekapital) är det ingen ide att föra in mer egendom i rörelsen än nödvändigt. Du har ju tex. ingen anledning att föra in mer egendom än du har intäkt i firman. Om du trots detta för in egen egendom i firman så blir det väldigt svårt att redovisa ingående moms på den eftersom du som privatperson inte redovisar moms.

Det som ligger i firmans verksamhetsområde kan försäkras via firman under förutsättning att (om det är sakförsäkring) försäkringsobjektet är bokfört i firman, alternativt hyrt av firman. Vad gäller personförsäkringar är det i stor grad beroende av om det finns någon speciell risk i verksamhetsområdet. Kolla med försäkringsbolaget!

Racerpelle

sepahewe

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Racerpelle skrev:
Juridiskt är du och din enskilda firma samma sak.
Vad som "händer" när du får ett F-skattebevis (eller ännu hellre ett F/A-skattebevis för då kan du fortfarande vara arbetstagare hos någon annan arbetsgivare) är att skattemyndigheter ger dig tillstånd att redovisa moms, arbetsgivaravgift och löneskatt. Eftersom du inte behöver ha något visst bolagskapital (jfr. aktiekapital) är det ingen ide att föra in mer egendom i rörelsen än nödvändigt. Du har ju tex. ingen anledning att föra in mer egendom än du har intäkt i firman. Om du trots detta för in egen egendom i firman så blir det väldigt svårt att redovisa ingående moms på den eftersom du som privatperson inte redovisar moms.

Det som ligger i firmans verksamhetsområde kan försäkras via firman under förutsättning att (om det är sakförsäkring) försäkringsobjektet är bokfört i firman, alternativt hyrt av firman. Vad gäller personförsäkringar är det i stor grad beroende av om det finns någon speciell risk i verksamhetsområdet. Kolla med försäkringsbolaget!

Racerpelle

:tummenupp Tackar!!

//MVH
H

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nu finns det dessutom två stycken tz250 04 extra till salu i danmark för dem som känner att de vill köra hårt i sommar :)

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
martensson70 skrev:
Vem är det som har dom?

/AM

Chris, så du får nog ringa om du ska ha din ;)
Han drog ut en annons på mcerr idag, skulle gissa att de är på samma båt som din..

Gick med
9 Oct 2003
Hoj
Honda CBR 1000
oFFkeFF skrev:
Chris, så du får nog ringa om du ska ha din ;)
Han drog ut en annons på mcerr idag, skulle gissa att de är på samma båt som din..

Jo, såg det sen... Chris hade nån i Japan som hade 2 st på lager... Så dom är ej beställda än vad jag förstod... Min är dessutom försenad igen...

/AM

MHR Mange

Ny medlem
Gick med
22 Jan 2004
Hoj
Går fort även när det svänger
Silly Season 250 R

Jag tror det är dags för comeback. kanske man skulle införskaffa sig något snabbt nu när man äntligen kan träna, för den varan var det brist på när man var aktiv. akta er Grrrrrrr.....

MHR Mange Gotland.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
MHR Mange skrev:
Jag tror det är dags för comeback. kanske man skulle införskaffa sig något snabbt nu när man äntligen kan träna, för den varan var det brist på när man var aktiv. akta er Grrrrrrr.....

MHR Mange Gotland.

Det tycker jag definitivt du ska göra :tummenupp

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Fler rykten, en ung dansk har köpt en 96-Honda av Chris Jensen, ska köra SM också. Vaerum har bildat team med Sonni Harms, så det verkar ganska säkert att Sonni ska köra.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Har en fråga ang effekten på en 250racer.. Såg att Micke hade ryktesvist 97 bakhjulshästar på sin och undrar hur det står sig mot hojarna som gått i VM.

Hur många år tillbaka får man gå i VM för att hitta att effektstandarden på vassa hojar i SM nu motsvarar vad som gått i VM? 10 år eller mer/mindre?

Vet någon hur mycket effekt ungefär Stigefeldt haft i sina hojar under VM-säsongerna?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Axxexs skrev:
Har en fråga ang effekten på en 250racer.. Såg att Micke hade ryktesvist 97 bakhjulshästar på sin och undrar hur det står sig mot hojarna som gått i VM.

Hur många år tillbaka får man gå i VM för att hitta att effektstandarden på vassa hojar i SM nu motsvarar vad som gått i VM? 10 år eller mer/mindre?

Vet någon hur mycket effekt ungefär Stigefeldt haft i sina hojar under VM-säsongerna?

Hur mycket lämnar en standard TZ eller RS på bakhjulet?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Lindfors Aprilia är vad jag fattat det en 97-98, så tillbaka dit får man gå.

Std TZ eller RS av 04 lämnar nog ca 80 bakhjulshästar, kanske 85.

Edit: Stigefelts Honda TSR (Nordgrens nuvarande) lämnade 94 bakhjulshästar säsongen 2000. Den Aprilian Stiggy körde ifjol låg nog nånstans mellan 105-110.

racerskalman

And those who sneer will fade and die...
Gick med
15 Oct 2003
Hoj
Honda RS250R -01, CBR600
Nyteknik skrev:
Hur mycket lämnar en standard TZ eller RS på bakhjulet?

Hittade ganska exakt 80 bakhjulshästar i min (helt standard) RS -97 när jag körded den i bänken hos Turbo-Marklund. Å då hade jag inte hittat optimal bestyckning. (Munstyckena tog slut...) :mad:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
Hur ser startfältet i 250 R ut? Hur många är A-förare som tävlar på blodigt allvar och hur många är B-förare och rookies?

Svårt att sia, det är många a-förare som är ungefär lika snabba nästa år, även om Watz/Palle är outstanding fortfarande.
Maskinmaterialet är ganska brutalt nästa år, en hel del f.d VM-material, och mycket fint kittade cyklar. Många nya b-förare nästa år, där är det svårare att gissa om folk kommer vara snabba från början, eller om det kommer gå lite långsammare, inte helt enkelt att få en racer och sig själv snabb utan erfarenhet.
Jag tror nog alla tävlar på allvar, även om alla får sätta sina mål efter sina resurser/kompetens, men vart man än kommer vara i fältet, kommer det nog vara hårda fighter..
Vissa race kan det bli över 30 förare, men skulle gissa snittet blir nånstans runt 22-25 startande. Blir nog flest a-förare även om det kommer vara en halvstor grupp b-förare.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
Svårt att sia, det är många a-förare som är ungefär lika snabba nästa år, även om Watz/Palle är outstanding fortfarande.
Maskinmaterialet är ganska brutalt nästa år, en hel del f.d VM-material, och mycket fint kittade cyklar. Många nya b-förare nästa år, där är det svårare att gissa om folk kommer vara snabba från början, eller om det kommer gå lite långsammare, inte helt enkelt att få en racer och sig själv snabb utan erfarenhet.
Jag tror nog alla tävlar på allvar, även om alla får sätta sina mål efter sina resurser/kompetens, men vart man än kommer vara i fältet, kommer det nog vara hårda fighter..
Vissa race kan det bli över 30 förare, men skulle gissa snittet blir nånstans runt 22-25 startande. Blir nog flest a-förare även om det kommer vara en halvstor grupp b-förare.

Kör Watz SM i år? Trodde det var EM för hela slanten för hans del.

Är 250 R lite speciellt i det att A- och B-förare med helt olika erfarenhet och tempo tävlar mot varandra?

Nyheter
Rekordmånga personliga regskyltar

Under 2024 godkände Transpo...

SMC får 700.000 kronor i bidrag

Roger Berzell, generalsekre...

Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa