För att få ut 150-155 på slangen så behöver du ett bigbore kit, portning, avgas, ev kammar och luftboxmod. Kolla
denna tråd ang effekt...sida 23 längst ner..
KWS i USA har fått ner vikten på deras race Aprilias till ca 172kg utan soppa, allt annat påfyllt. Får väl ses som ganska "lätt" i dessa sammanhang.
Ang effekten på tex Ducati 1098.......jag har som sagt kompressormatat min egna och INNAN allt började så kördes den i bänk och effekten blev 136hk/123Nm helt bone stock standard, när den var färdig så blev det ca 204hk/147Nm på slangen. Det ryktas om div hk hit och dit på dessa hojar men jag har inte sett ett enda bänkpapper som bekräftar före och efter effekt..........att plocha ut tex 190hk på bakhjulet på en 1098R är DYYYYYYYRT och inget du lär se i Sverige. Tro inte allt du hör om effektmonstren...........Ducati själva har ju till och med "lurats" lite, de 160hk som anges är ju "beräknade" från en inertia dyno, annars anges effekten till 155hk.
Mitt stalltips är fortfarande bigbore kit, luftboxmod, avgas och portning. Satsa resten på ett management system typ Motec eller Magneti Marelli, tänk dig själv att ligga på "fullt" ur varje kurva och känna traction controlen leta grepp. Du lär ju vinna mer på det är 5-10hk hit och dit.......
/J