Silly Season MotoGP....

Status
Ej öppen för fler svar.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Axxexs skrev:
Biaggi började tävla som 18-åring och hade bara kört 125cc på gata ett år innan dess. Hayden måste ha kört motorcykel/racing minst lika många år eller mer än Biaggi.
Det är sant.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Axxexs skrev:
Biaggi började tävla som 18-åring och hade bara kört 125cc på gata ett år innan dess. Hayden måste ha kört motorcykel/racing minst lika många år eller mer än Biaggi.
Intressant kommentar som ju faktiskt är helt sann.

valmers skrev:
Jaha, som jag trodde. För tio år sedan....blabla....tvåtakt...blabla....bättre förr....inga stomatolleenden......blabla....
Du trasslar in dig i obegripliga föreställningar om att det nya alltid är bättre. Jag förstår det verkligen inte. WCM är ett dåligt team därför att de efter stora framgångar fram till 2001 blev hänvisade till skithojar - är det så du menar?

:va
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Nyteknik skrev:
Du trasslar in dig i obegripliga föreställningar om att det nya alltid är bättre. Jag förstår det verkligen inte. WCM är ett dåligt team därför att de efter stora framgångar fram till 2001 blev hänvisade till skithojar - är det så du menar?

:va
Om du bara sätter Honda på gridden så får Svamlers som han vill... Alla andra team är bara amatörer ändå.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
Du trasslar in dig i obegripliga föreställningar om att det nya alltid är bättre. Jag förstår det verkligen inte. WCM är ett dåligt team därför att de efter stora framgångar fram till 2001 blev hänvisade till skithojar - är det så du menar?

:va
Hur bra ett team var för ett halvt årtionde sedan, med ett helt annat reglemente, har inte ett skit med MotoGP att göra. Hänvisade till skithojar? Vems fel är det då? Man får väl ordna finansieringen och jobba för att bli ett satellitteam till någon tillverkare då? Vem vinner på att ha varvade hojar på banan?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
valmers skrev:
Hur bra ett team var för ett halvt årtionde sedan, med ett helt annat reglemente, har inte ett skit med MotoGP att göra. Hänvisade till skithojar? Vems fel är det då? Man får väl ordna finansieringen och jobba för att bli ett satellitteam till någon tillverkare då? Vem vinner på att ha varvade hojar på banan?
I rest my case...

:rolleyes:
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
valmers skrev:
Förklara för mig vad WCM tillför MotoGP? 2006, inte 2001.
2006 är svårt eftersom de inte ska köra men 2005 så tillförde de en del tycker jag. Ellison är en förare som aldrig skulle få chansen någon annanstans, en chans som han tog, Dunlop insåg att de behövde lägga mer krut på sina däck, Ellison fick en plattform för att kunna fortsätta i MotoGP och jag tror han är ganska nöjd med sin fabriks-Yamaha som han nu har tack varw WCM och sedan fick Hayden två förare han kunde köra om varje tävling. ;)
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Hi guys,
few days of training on my Supermotard bike, even in a terrible cold weather.
Snow as you see from the photos, around 2° or 3°C, it was absolutely freezing!
But what I wouldn’t do for a ride…

At the moment I enjoy with the Supermotard waiting for some news…


P.S. take it easy!


http://www.max-biaggi.com/Eng/Free.htm?NNews=350
 

Jag heter Lasse

Bara 4 hjul.
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Västerås
Hoj
Sex. HVA125, CR500(strax AF), YZ125, YRRD-YZ501F, YZ450F, GSXR750. 3000GT.
valmers skrev:
Hi guys,
few days of training on my Supermotard bike, even in a terrible cold weather.
Snow as you see from the photos, around 2° or 3°C, it was absolutely freezing!
But what I wouldn’t do for a ride…

At the moment I enjoy with the Supermotard waiting for some news…


P.S. take it easy!


http://www.max-biaggi.com/Eng/Free.htm?NNews=350

Kanske kan Kejsar-Skägget vinna Supermoto-SM i Sverige?
Nu när han vänjer sig vid kylan. :D
Troligare än att han vinner superhoj-VM iaf. :hihi
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag heter Lasse skrev:
Troligare än att han vinner superhoj-VM iaf. :hihi
Ja det är svårt att vinna en serie man inte startar i...


Nya tester i Sepang imrgon med alla viktiga team på plats. Ska bli intressant!
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
I Spanien införde man tobaksreklamsförbudet 1 januari i år. Fortuna har iom detta fått en 22% lägre försäljning. Med den här sämre försäljningen så har nu Fortuna lämnat in en ny budget till dom två team som man sponsrar i GP, Gresini och Amatrian. Den nya budgetten innebär att dom pengarna som var tänkta att gå till sponsringen är sänkta med 25%.

Vissa tror att Gresini iom detta inte kommer klara av att betala sina avgifter till Honda och Michelin. Teamet kommer inte kunna betala Melandri och Elias det dom ska ha. Vissa spekulerar att teamet kanske bara kommer köra med en hoj och att Elias kommer bli utlöst från sitt kontrakt.

Amatrian teamet påverkas också av nerdragningen. Man har precis gått över till aprilia då man från Honda ökade leasingavgiften till i år. Så deras budget var också ansträngd sen innan. Aprilia sägs vilja ta över Lorenzo's kontrakt och därmed bli den som får stå för utgifterna till honnom vilket ska hjälpa till att lätta på utgifterna för teamet.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Axxexs skrev:
I Spanien införde man tobaksreklamsförbudet 1 januari i år. Fortuna har iom detta fått en 22% lägre försäljning. -
--edit---
får stå för utgifterna till honnom vilket ska hjälpa till att lätta på utgifterna för teamet.
Sjysst att komma med neddragningar efter manhar skrivit kontrakt...
Helt klart är att det verkar bli lite av ett stålbad för vissa team detta år. Hoppas de kan klara av det.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Gustav O skrev:
Sjysst att komma med neddragningar efter manhar skrivit kontrakt...
Helt klart är att det verkar bli lite av ett stålbad för vissa team detta år. Hoppas de kan klara av det.
Det är bara nyttigt; att förlita sig på tobakssponsorer är knappast sustainable development, som det så vackert heter i alla affärsplaner idag.
 

sandstream

Guest
Axxexs skrev:
I Spanien införde man tobaksreklamsförbudet 1 januari i år. Fortuna har iom detta fått en 22% lägre försäljning. Med den här sämre försäljningen så har nu Fortuna lämnat in en ny budget till dom två team som man sponsrar i GP, Gresini och Amatrian. Den nya budgetten innebär att dom pengarna som var tänkta att gå till sponsringen är sänkta med 25%.
Tycker det låter som en dålig ursäkt med tanke på vad tobaksbolagen tjänar.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Axxexs skrev:
I Spanien införde man tobaksreklamsförbudet 1 januari i år. Fortuna har iom detta fått en 22% lägre försäljning. Med den här sämre försäljningen så har nu Fortuna lämnat in en ny budget till dom två team som man sponsrar i GP, Gresini och Amatrian. Den nya budgetten innebär att dom pengarna som var tänkta att gå till sponsringen är sänkta med 25%.
Hmmm, intressant.
Här gäller det att tänka rätt. Alla pengar som tobaksbolagen får in kommer från de som röker. Allteftersom snaran dras åt runt rökarna via nya restriktioner, dyrare rökverk, socialt tryck, osv så ger fler och fler rökare upp.
Det är naturligtvis bra för rökarna själva och inte ett dugg bra för tobaksbolagen.
MEN, slutar folk att röka så frigörs ju en massa pengar!! De pengar som de lagt på rökverk skulle ju kunna gå direkt till en pott som hjälpte talanger att komma igång.
Eftersom inte tobaksbolagen får del i pengarna och inte heller skatteverket så är det ju en enorm summa som finns tillgänglig!
De som slutat röka och styrt om sina rökpengar till roadracing-sporten ska naturligtvis ha passerkort som ger dem fri entre´, depåtillträde, fritt käk på tävlingarna, osv :eek:)
Hur får man alla rökare att ställa upp på det?
Som extra bonus blir de friskare, får bättre smak- och lukt-sinne och luktar godare själva .. :tummenupp

Den här tråden är ändå så j-a OT ... :)
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
elwe skrev:
Hmmm, intressant.
Här gäller det att tänka rätt.
..

Jo det är väl där problemet ligger. När man förlorar Movistar och BMW också till i år och inget ännu har ersatt dom så undrar man lite hur dom tänkt. Men teamen har ju så många andra sponorer också så dom får kanske chansen att betala lite mer. :)

Sen när all tobaksreklam försvinner så kan väl vissa andra företag som inte vill synas i sporter som har tobaksreklam komma fram.


Jeremy McWilliams sägs vara beredd på att ersätta Ellison ifall han tappar mer av sin motivation av att ligga för långt efter Checas tider.

Jason Perez, som var listad för WCM, har fått kontrakt med ett team i European Superstock med en Suzuki GSX1000R.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
En tämligen amerikansk och väldigt konspiratorisk artikel, hoppa dessutom han har fel om vem som kommer ersätta Rossi hos Yamaha. :mad:

http://www.superbikeplanet.com/2006/Feb/060214c1.htm

Call it a hunch, but I think that when Valentino Rossi leaves Yamaha MotoGP at the end of the 2006 season for a chance at immortality in the Ferrari F1 team, the man who will replace him will be American Nick Hayden.

It's not a popular opinion but I think that the required symmetry between the Repsol Honda team and Hayden has failed to gel and what remains is a very cool relationship between the two parties.

Why? Simply put, because Hayden is an American. Unless you've been in a bunker you can see from the daily news that Americans will not win any popularity contests in any corner of Europe these days. Expecting the teams in GP to be any different is unrealistic.

While I'll be the first to admit that my opinion is not based on any hard evidence and instead just on the vibe I've been getting for a while now, anyone who reads the HRC press releases might pick up on it as well.

Like today's release for instance. Presumably, the situation is that HRC has given Hayden the role of basically fine-tuning the RC211V for the entire RC211V army. He slashes through test programs and decides what works and what doesn't. He gets to go down test paths probably never seen by Melandri or Pedrosa--the downside is that some of those test paths don't yield fast lap times. It's the breaks of the game.

A snip of today's release makes note of Hayden this way (full release here): Hayden has rear wheel grip problems and admitted the feed-back he gave the team was not up to his usual standard. His best lap time reflected his day as he was almost one second off Pedrosa's fastest lap. Factual? Yes. Tells the whole story? No. Pokes a stick in the American guy's eye while we can? You decide.

It's not like this is something new. Who can forget the HRC press releases when Hayden joined the team--the ones where they mimicked Hayden's Southern US inflection, but Valentino Rossi and other European HRC riders spoke in wonderfully correct English. And the one from last season when they spelled Hayden's name wrong. (In their defense HRC doesn't write these press releases, they hire a European firm to do it for them.)

As stated, these are not monumental transgressions, but give the impression that Hayden is the red-headed step-child in the HRC family. Nick Hayden will probably vigorously defend HRC in this, saying I'm just being too sensitive. I wonder what he'll say when he's riding at Yamaha, though?

It's not like this viewpoint of an American rider is rare in MotoGP press releases. When John Hopkins does well in a race, the Suzuki press releases characterize him as an "Anglo-American" meaning he was born in England (the Suzuki MotoGP team is run by British citizens) but later became an American. Which, maybe I'm old-school, but I'm of the opinion that if you were born in America, then you're an American until you decide to give up your citizenship. My forefathers left England over two hundred years ago for "the new world" of America. I don't call myself an "Anglo-American". And nobody else better either.

And when Hopkins has a bad day, Suzuki's own press releases call him simply an "American". Coincidence? You decide.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top