Silly Season MotoGP....

Status
Ej öppen för fler svar.

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
sandstream skrev:
Ta tex bilden som Martin lagt in här ovanför, jag tycker den ser liten och klen ut och den ger mig enbart associationer till mopeder och andra små hojar man har innan man köper en riktig hoj.
Den är liten och klen jämfört med en gathoj på 200 kg. Men om man vet varför den ser ut så menar jag att man har andra förutsättningar att bedöma estetiken än om man inte förstår vad en 125-racer är, dess historia, dess kvaliteter osv. Jag tycker det är som att döma ut konst man inte vet något om som "ful" eller "konstig". Det är lätt att fälla generella och förenklade omdömen och hänvisa till personlig smak. Jag tycker det är att göra det lätt för sig.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Nyteknik skrev:
Den är liten och klen jämfört med en gathoj på 200 kg. Men om man vet varför den ser ut så menar jag att man har andra förutsättningar att bedöma estetiken än om man inte förstår vad en 125-racer är, dess historia, dess kvaliteter osv. Jag tycker det är som att döma ut konst man inte vet något om som "ful" eller "konstig". Det är lätt att fälla generella och förenklade omdömen och hänvisa till personlig smak. Jag tycker det är att göra det lätt för sig.

Väldigt mkt konst är just ful o konstig, vare sig man förstår sig på den eller inte. Att tycka något är snyggt bara för att man råkar veta vad den står för visar ju mest på att man försöker vara nån "wannabe".

Dessutom har konst rätt spretiga mål, ganska lite konst är till för just att vara snyggt att titta på.

En racehoj är byggd för en sak o endast en sak. Den ska ta sig snabbt runt banan. Det gör inte den snygg bara för det. Skilj på design och funktion nu.
En lösning kan vara bra, tuff, häftig o allt möjligt, men den behöver inte nödvändigtvis vara en ögonfägring bara för den är fantastiskt listig...

För en gångs skull är jag beredd att hålla med herr Sandström...
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Hur en hoj som ser ut som en bajsande ko kan anses snygg förstår inte jag.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag måste erkänna Nyteknik jag håller med dig......

Det finns inget vackrare i motorcykelväg än något som är kompromisslöst konsturerat för att transportera föraren snabbast möjligt runt banan. Varje detalj har en skicklig hantverkare suttit ner tänkt till och designat så att den fyller sin funktion med minsta möjliga vikt. Titta bara på en sådan sak som fotpinnerarangemanget, en till synes simpel sak som skall klara samma uppgift på en 125a som på en superbike.
På bilden ovan ser man ett minimalistiskt arrangemang allt är viktbesparat och utmasserat till max ett verkligt hantverk.

Titta sen på WCMen längre upp:zpy
Vi har hittat anledningen till varför det går så dåligt för WCM, deras jävla fotpinnebrygga väger säkert ett ton och värst av allt de är polerade. :zpy Höglanspolerade justerbara fotpinnar hör hemma framför korvkiosken.

Vänta bara tills jag kommer till gatcyklarna i WSB där kan vi snacka hopyxat skrot och nödlösningar, dessutom är de fula fula fula FULA.....
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Hittade en ful bild som jag inte riktigt visste vart jag skulle lägga in nånstans. Så det får bli här. :)

hm.. den funkar bättre om ni klickar på den.
 

Bifogat

  • monkbeer0sp8ic.gif
    monkbeer0sp8ic.gif
    125.4 KB · Visningar: 152
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
CorbenDallas skrev:
Väldigt mkt konst är just ful o konstig, vare sig man förstår sig på den eller inte. Att tycka något är snyggt bara för att man råkar veta vad den står för visar ju mest på att man försöker vara nån "wannabe".

Dessutom har konst rätt spretiga mål, ganska lite konst är till för just att vara snyggt att titta på.

En racehoj är byggd för en sak o endast en sak. Den ska ta sig snabbt runt banan. Det gör inte den snygg bara för det. Skilj på design och funktion nu.
En lösning kan vara bra, tuff, häftig o allt möjligt, men den behöver inte nödvändigtvis vara en ögonfägring bara för den är fantastiskt listig...

För en gångs skull är jag beredd att hålla med herr Sandström...

Bra, håll er till jordbruksmaskinerna om ni inte ens har förstått att estetik och funktion inte är särskilda begrepp när det gäller racing.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Mattias sa en gång "form tillföljd av funktion är den sanna skönheten". Om man inte förstår det kan man gå ut i naturen och se med egna ögon. Det är dock inte alla som uppskattar en promenad i skogen, det finns de som separerar funktion och skönhet, sen kan man alltid diskutera vilken som är den rätta funktionen och sen finns frågan om viss skönhet kan ha en funktion överhuvudtaget. När det kommer till motocyklar går jag helt på Mattias linje.
 

sandstream

Guest
Teddy skrev:
Mattias sa en gång "form tillföljd av funktion är den sanna skönheten". Om man inte förstår det kan man gå ut i naturen och se med egna ögon. Det är dock inte alla som uppskattar en promenad i skogen, det finns de som separerar funktion och skönhet, sen kan man alltid diskutera vilken som är den rätta funktionen och sen finns frågan om viss skönhet kan ha en funktion överhuvudtaget. När det kommer till motocyklar går jag helt på Mattias linje.
Så en packväska på en hoj är alltså automatiskt vacker om man kan packa mycket i den? ;)
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Webspy skrev:
jag håller på att bli en person jag tidigare föraktade.
Intressant. Förklara. Vad var du förr och vad är du nu? Vad var det du brukade förakta och varför? Har du nu blivit fördomsfri eller har du bara bytt ut gamla fördomar mot nya?
Webspy skrev:
Sven-Everts taksänkta Volvo 240 turbo med 3-tumssystem o getrag-låda samt 150000hk...Idag har jag en väldigt ombyggd blade med turbo o 300++hk
Ja jag vet, du försökte förklara det men jag är korkad och förstod inte riktigt. Var du förut en bilracingnörd och nu på äldre dagar börjat gilla hotade gathojar, eller? :va
 

Bo_jahn

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Askersund
Hoj
GSXR 1000 x2, KX 125; EC300
sandstream skrev:
Det är väl precis här vi skiljer oss åt, jag kan se en sak och tycka att den är snygg eller ful oavsett vad den är kapabel till.
Ta tex bilden som Martin lagt in här ovanför, jag tycker den ser liten och klen ut och den ger mig enbart associationer till mopeder och andra små hojar man har innan man köper en riktig hoj.

Men jag är med på vad du menar och accepterar din smak förutsatt att du kan acceptera min :)

Det här var lite lustigt. Du säger att du är neutral till vad den kan prestera och därför kan bedöma skönheten bättre. Meningen efter säger du själv att du bedömer den efter vad den kan prestera, när du säger att den ger dig associationer till långsamma mopeder och små hojar. :D

Den som verkligen kan bedöma vad en vacker motorcykel måste i så fall vara en som varken hört talas om eller sett en motorcykel förut i sitt liv.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
valmers skrev:
Hur en hoj som ser ut som en bajsande ko kan anses snygg förstår inte jag.
:mad:

Det är fler som saknar Baiggi.

"It's a shame that Biaggi can't be in MotoGP this year. He has been a great and strong rider."
V. Rossi
 
Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Gustav O skrev:
:mad:

Det är fler som saknar Baiggi.

"It's a shame that Biaggi can't be in MotoGP this year. He has been a great and strong rider."
V. Rossi
"...has been..." är nyckelfrasen.

Skägget verkar inte ha fattat att han är kickad, han åker runt på mässor och skyltar med nr. 3. Vore coolt om Dorna förbjöd honom att göra det, han har knappast rätt till nr. 3 längre. :rofl

http://www.max-biaggi.com/Eng/Free.htm?NNews=352
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
moto-gg skrev:
hmm hur ofta går du in på "skäggets" hemsida :va
Det är stor underhållning att läsa om hans fruktlösa kamp för en styrning.

Gustav O skrev:
Hur ska Dorna kunna stoppa honom från att marknadsföra sig med en 3:a? :va
Varför har han ett startnummer i MotoGP när han inte platsar?
 

sandstream

Guest
Bo_jahn skrev:
Det här var lite lustigt. Du säger att du är neutral till vad den kan prestera och därför kan bedöma skönheten bättre. Meningen efter säger du själv att du bedömer den efter vad den kan prestera, när du säger att den ger dig associationer till långsamma mopeder och små hojar. :D
Läs om läs rätt! :rolleyes:
Jag skrev inget om "långsamma", farten har ingen betydelse för om jag ska tycka att något är vackert eller inte.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top