Silly Season MotoGP....

Status
Ej öppen för fler svar.

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
En bra artikel om läget just nu. Verkar som mycket är politik just nu om vilken sponsor teamen får och vilket i sin tur ger vilken förare som den sponsorn vill ha i teamet.

http://www.speedtv.com/commentary/19974/


Kanske stämmer detta med?

"like to believe that Valentino really doesn’t know what he’s going to do next month let alone in 2007, as he said in Japan when asked about whether he would go to Ferrari after next season, but Italian Formula 1 specialists who usually know about these things say that, in spite of what Rossi says, the deal is done and that Rossi cannot carry rival tobacco sponsorship in 2006 because of his agreement with the Marlboro-sponsored Ferrari team."
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Det var som fasen...det kanske ligger lite substans i ryktena om Biaggi i Suzuki ändå trots allt.

Intressant och visar dessutom att Suzuki kanske inte är så korkade som många har trott. De behöver ingen Toseland eller motsvarande medelmåtta, utan en mästare för att utveckla sin hoj till en vinnare.

Biaggi är om något en mästare....utvecklade M1:an från något som var sämre än 500:eek:rna till en hoj som kunde matcha Hondan på en säsong.....
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Många artiklar ute nu om pengaproblemen för GP-teamen, samt att Dorna inte får in de pengar som behövs. Surt om det går åt helvete för att man inte vårdar sina kontrakt eller letar nya.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
oFFkeFF skrev:
Många artiklar ute nu om pengaproblemen för GP-teamen, samt att Dorna inte får in de pengar som behövs. Surt om det går åt helvete för att man inte vårdar sina kontrakt eller letar nya.
Jävligt surt och en grid med färre och färre hojar är inte bra. Hoppas de kan ta ett rejält tag i det hela och få in mer pengar för bättre och tightare racing.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Chris Ash skrev:
Jag säger som Mat Mladin....jag kommer aldrig förstå hur teamcheferna i MotoGP tänker. Med tre Hayden-bröder kommer kvalitén på hela GP-serien att sjunka markant.

Nicky har tydligen sagt att han tycker att Tommy Hayden är en bättre förare än honnom själv. Fast om han kan visa det genom att hoppa in på en Kawasaki utan att ha testat innan kanske blir svårt..
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Axxexs skrev:
Nicky har tydligen sagt att han tycker att Tommy Hayden är en bättre förare än honnom själv. Fast om han kan visa det genom att hoppa in på en Kawasaki utan att ha testat innan kanske blir svårt..
Tommy anses väl av fler vara den bäste av bröderna Hayden. Tycker inte de har visat det så mycket, segrar i AMAs SS-serie känns väl så där spännande.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Ash skrev:
Det var som fasen...det kanske ligger lite substans i ryktena om Biaggi i Suzuki ändå trots allt.

Intressant och visar dessutom att Suzuki kanske inte är så korkade som många har trott. De behöver ingen Toseland eller motsvarande medelmåtta, utan en mästare för att utveckla sin hoj till en vinnare.

Biaggi är om något en mästare....utvecklade M1:an från något som var sämre än 500:eek:rna till en hoj som kunde matcha Hondan på en säsong.....
Nog är han en mästare alltid. På att gnälla. Såvida jag inte har missat någon MotoGP-säsong.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
valmers skrev:
Nog är han en mästare alltid. På att gnälla. Såvida jag inte har missat någon MotoGP-säsong.

Säsongen 2002...inte ens du kan snacka bort Yamahas metamorfos från chanslösa till racevinnare på 9-10 race.....

Förhoppningsvis lyssnar Suzuki på Biaggi och kan bygga den hoj han frågar efter. Då kommer han att köra riktigt fort.
 

sandstream

Guest
Att tobaksreklamen ska förbjudas verkar ha kommit som en nyhet för en del MotoGP-team som bara kört på som vanligt och hoppats att det ska lösa sig.

Som Toby Moody skrev i sin krönika förra veckan är det stor risk att Altadis, holdingbolaget för Gauloises och Fortuna, drar sig ur MotoGP till nästa år.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
sandstream skrev:
Att tobaksreklamen ska förbjudas verkar ha kommit som en nyhet för en del MotoGP-team som bara kört på som vanligt och hoppats att det ska lösa sig.

Som Toby Moody skrev i sin krönika förra veckan är det stor risk att Altadis, holdingbolaget för Gauloises och Fortuna, drar sig ur MotoGP till nästa år.

Dorna har ett rätt stort finger med i spelet att ordna större sponsorer åt teamen, det ligger inte enbart på teamen alltså. Finns ju anledningar att hela GP'n har namn efter sponsorer osv. Om Movistar trillar ur för att de inte fick behålla Pedrosa exempelvis är det ytterst klantigt av Dorna. Sen kan man ju fråga sig varför så många oljebolag trillat från motoGP de senaste åren, är ju egentligen bara Repsol kvar i den ligan. Som det skrivs i artikeln som axxexxs länkar till, är det ju mer än fulla läktare och tv-tittare som ska till för att serien ska kunna leva länge.

Som det var tidigare, hade Dorna pengar över att sprida till serierna under VM. D.v.s start och vinstpengar i EM, japanska mästerskapen etc, de pengarna är som jag förstått det mer eller mindre borta numer. 125 och 250-teamen i VM får också betydligt mindre pengar från Dorna, men även om de teamen inte är billiga i drift, ligger de inte riktigt på samma hysteriska summor som stora klassen ligger på.
Dorna kan iaf inte enbart hoppas på inkomster från tv-rättigheterna, mer måste till.
Sen kan ju delar av de här ryktena också vara del i ett större spel från makter som kanske tycker att det kan vara värt att försöka ta över, och då kan ju lite rykten hjälpa till att sänka priset.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
BMW har ju nämnts som möjlig ny spelare i MotoGP, visserligen 2007 (väl?). Inte ett ord om dem i krönikan. Kanske MotoGP-satsningen föll när man förvärvade Sauber?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
valmers skrev:
BMW har ju nämnts som möjlig ny spelare i MotoGP, visserligen 2007 (väl?). Inte ett ord om dem i krönikan. Kanske MotoGP-satsningen föll när man förvärvade Sauber?

BMW har ju nämnts till och från ända sedan starten 2002. Väldigt löst dock, precis som nu.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
valmers skrev:
BMW har ju nämnts som möjlig ny spelare i MotoGP, visserligen 2007 (väl?). Inte ett ord om dem i krönikan. Kanske MotoGP-satsningen föll när man förvärvade Sauber?

BMW verkar vara nöjda med sin bmw-traktor cup och snabbaste-kval priset. Frågan är hur mycket reda pengar BMW slantar Dorna för det. Det verkar som man fightas om samma pengar som F1, och förlorar striden om dem. Red Bull, BMW och nu kanske Movistar.
 

sandstream

Guest
oFFkeFF skrev:
BMW verkar vara nöjda med sin bmw-traktor cup och snabbaste-kval priset. Frågan är hur mycket reda pengar BMW slantar Dorna för det. Det verkar som man fightas om samma pengar som F1, och förlorar striden om dem. Red Bull, BMW och nu kanske Movistar.
Ja, Movistar är tydligen sugna på att satsa sina kulor på Alonso i F1 nästa år.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Axxexs skrev:
En bra artikel om läget just nu. Verkar som mycket är politik just nu om vilken sponsor teamen får och vilket i sin tur ger vilken förare som den sponsorn vill ha i teamet.

http://www.speedtv.com/commentary/19974/
Intressant och med säkerhet trovärdigt; Dennis Noyes är tillsammans med Julian Ryder och Toby Moody de journalister som verkligen vet vad som händer i och omkring MotoGP-depån. Själv gillar jag speciellt att läsa:

"...the vastly under-rated Kenny Roberts Junior..."

Om Biaggi hamnar hos Suzuki men inte lyckas bättre än Roberts kommer jag bli riktigt dyster.

Dyster är ju också den framtid som Noyes tecknar av MotoGP. Valmers ständiga mässande om hur fyrtaktarna har gjort MotoGP bättre och för mästerskapet mot en bättre framtid klingar ganska naivt och ihåligt.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
sandstream skrev:
Att tobaksreklamen ska förbjudas verkar ha kommit som en nyhet för en del MotoGP-team som bara kört på som vanligt och hoppats att det ska lösa sig.

Som Toby Moody skrev i sin krönika förra veckan är det stor risk att Altadis, holdingbolaget för Gauloises och Fortuna, drar sig ur MotoGP till nästa år.


Verkar som om tobaksbolagen satsar allt dom har på att få maximal exponering nästa år är när det sista året dom får vara med. Givetvist så tar väl teamen alla chanser dom kan för att få pengar.

Men det blir lite konstigt att förare som har anknytning till ett tobaksbolag kommer gå före i kön på anstälningarna nästa år. Undrar hur det blir året efter? Repsol Honda och JIR Konica Minolta är enda nuvarande teamen som inte har tobaksspons? Tobaksförbudet kommer väl gälla även F1? Isf kommer dom ta åt sig dom "bästa" sponsorernas pengar till sig. Red Bull, Movistar och Vodafone mfl.


Haydenbröderna får fortsätta vänta på att få testa MotoGP:
http://motogp.tiscali.com/en/motogp/news_info/news_info_15291_1.htm?menu=home
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
Intressant och med säkerhet trovärdigt; Dennis Noyes är tillsammans med Julian Ryder och Toby Moody de journalister som verkligen vet vad som händer i och omkring MotoGP-depån. Själv gillar jag speciellt att läsa:

"...the vastly under-rated Kenny Roberts Junior..."

Om Biaggi hamnar hos Suzuki men inte lyckas bättre än Roberts kommer jag bli riktigt dyster.

Dyster är ju också den framtid som Noyes tecknar av MotoGP. Valmers ständiga mässande om hur fyrtaktarna har gjort MotoGP bättre och för mästerskapet mot en bättre framtid klingar ganska naivt och ihåligt.
Det oerhörda intresse som MotoGP tilldrar sig nu, bygger på samma princip som F1; en kungaklass som mycket tydligt skiljer sig från övriga klasser. 500:a var alldeles för lika 250, som är för lika 125. Gemene man såg/ser ingen skillnad. MotoGP, med riktigt spektakulära hojar, skapar den show som krävs för att sporten skall växa. Den som sett MotoGP live vet vilken oerhörd skillnad i upplevelse det är mellan MotoGP och supportklasserna.

Visst finns det ekonomiska problem, precis som i F1. Dock stinker hela den ovanstående artikeln av 40-talistsyndromet; det var bättre förr, tobakspengarna försvinner, DOM skulle aldrig ha gjort si, DOM skulle aldrig ha gjort så. Den inställningen har knappast gjort MotoGP till vad det är idag, och kommer inte att hjälpa MotoGP i framtiden. Bakåtsträvare får man alltid kämpa emot, det vet inte minst Ecclestone.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det har inget med "det var bättre förr", utan det har att göra med att de som driver en serie som Dorna aldrig får luta sig tillbaka och tro att exempelvis tv-siffror och publik, drar runt en cirkus som den här.
Är inte GP2 för likt Formel 1? För att F1 ska finnas måste det finnas bra serier under, annars får man ingen kungaklass, samma sak gäller givetvis motorcyklar.
Fyrtakten kommer ju till de mindre klasserna också så småningom(2014 har MSMA sagt ja till, sen måste FIA och dorna säga sitt), dock måste kostnaderna ner, eller teamen få mer hjälp från Dorna för det, och det är väl där den stora rädslan ligger, att teamen inte kan ordna de pengarna, eller att dorna inte heller kan hjälpa till med det.
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Man kan tro att tobaksbolagen startar egna bolag i andra branscher så dom kan sponsra olika aktiviteter och team - och på så sätt knyta folk till sina produkter iaf. fast utan att det är lika uppenbert för de inte så observanta.


Edit: 2-takt eller 4-takt.

båda borde vara ok. dock ska den översta klassen inte begränsas av massa regler om kostnader osv.

i 250 och 125 kan det vara bra att fortsätta med 2-takt så att "alla" har råd. Rejsing är dyrt - och vill man köra i den översta divitionen så kostar det.

När man började med 4-takt så körde vissa team sina väl beprövade 2-taktare istället - med några riktigt bra kvalresultat. Men om nu 2-takt enbart faller på att utveckligen avstannade -02, varför fortsatte inte de fattigare teamen med dessa? Om jag förstår det hela rätt så får man fortfarande köra 2-takt fram till 2007!?

//A
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
valmers skrev:
500:a var alldeles för lika 250, som är för lika 125. Gemene man såg/ser ingen skillnad. MotoGP, med riktigt spektakulära hojar, skapar den show som krävs för att sporten skall växa....
Dennis Noyes:
"...the races are exciting, though not as exciting as they were back before traction control when the bikes were sideways going in and coming out of the corners..."

Det vore intressant att se dina referenser när du skriver om "det oerhörda intresset" för MotoGP jämfört med 500.

Webspy skrev:
Men om nu 2-takt enbart faller på att utveckligen avstannade -02, varför fortsatte inte de fattigare teamen med dessa?
Det är förstås svindyrt att utveckla tvåtaktare för att kunna konkurrea med 1000 cc fyrtaktare. Men det hade verkligen varit intressant och roligt att se de båda samtidigt med samma förutsättningar. Det hade gett mer rivalitet = bra.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top