Silly Season MotoGP....

Status
Ej öppen för fler svar.

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Nyteknik skrev:
Det är förstås svindyrt att utveckla tvåtaktare för att kunna konkurrea med 1000 cc fyrtaktare.....

Joo... men varför gick då teamen över till 4-takt som beskrivs som "otroligt mycket dyrare än 2-takt"

Detta kan ju ingen svara på..... men man ska nog ställa sig den frågan iaf.

Jag hade gärna sett ett blandat startfält..... men inte enbart 2-takt.... det är som att trampa vatten. Visst - 2-takt på den här nivån är Pjår räjsning, men om man kan utveckla en 4-takt så att den är ännu snabbare och mer teknisk, jaa... då går vi åt det hållet. Om dom sen är mer lättkörda - so be it ! Det är ju inget självändamål att ha den mest svårkörda hojen..... Det gäller att vinna - inget annat !

Nyteknik skrev:
Det vore intressant att se dina referenser när du skriver om "det oerhörda intresset" för MotoGP jämfört med 500.

.


Jag TROR att MotoGP är populärare nu än på många många år. Och det har förmodligen inget med 2takt vs 4-takt att göra.

F1 börjar bli sjukt tråkigt och folk letar efter lite kittlande action - MotoGP är ett utmärkt alternativ !

Starka personligheter såsom Rossi o Biaggi och deras Love/hate gör att media hakar på.... folk behöver hjältar och antihjältar.... kolla bara på detta forum.

my 2 cents

//Anders
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Webspy skrev:
Joo... men varför gick då teamen över till 4-takt som beskrivs som "otroligt mycket dyrare än 2-takt"
Det var väl inte upp till teamen, om tillverkarna slutar utveckla 2-taktarna så blir ju teamen med 2-takt snart hopplöst efter.

Webspy skrev:
Visst - 2-takt på den här nivån är Pjår räjsning, men om man kan utveckla en 4-takt så att den är ännu snabbare och mer teknisk, jaa... då går vi åt det hållet.
Snabbare med dubbelt så mycket volym ja, det går väl att göra en dieselmotor (diesel alltså, inte 4-t bensin) konkurrenskraftig också om man våldför sig på reglementet.
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
Neutral skrev:
Det var väl inte upp till teamen, om tillverkarna slutar utveckla 2-taktarna så blir ju teamen med 2-takt snart hopplöst efter.

Teamen tillverkade väl sina egna motorer..... men visst för fabrikernas satelitteam blir det hårdare.

Att inte tillåta 4-takt i modern motorsport verkar dock lite märkligt i den översta "spjutspets-teknologiska" klassen.... Tycker man kan tillåta diesel oxå. Finns säkert någon dåre som kan bygga en sån motor oxå...
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Webspy skrev:
Teamen tillverkade väl sina egna motorer..... men visst för fabrikernas satelitteam blir det hårdare.

Att inte tilllåta (stavas det med 3 L?) 4-takt i modern motorsport verkar dock lite märkligt i den översta "spjutspets-teknologiska" klassen.... Tycker man kan tilllåta diesel oxå. Finns säkert någon dåre som kan bygga en sån motor oxå...
De enda teamen som hade egna hojar/motorer var ju Roberts och MuZ. Resten var ju antingen fabkriskteam eller satellitteam med japanska hojar.

Ska man se det ur rent konstruktionsmässiga termer så är ju tvåtakt överlägset fyrtakt (mer effket, lägre vikt och kompaktare konstruktion är perfekt för rejsing) för rejsing förutsatt att det är samma cylindervolym och det är ju där man var tvungen att ge fyrtaktarna ett handikapp som är så stort att tvåtakt är ointressant. Ingen slump att tvåtakt förbjuds samtidigt som man går ner till 800cc.

Aldrig mer än två bokstäver efter varandra.
 
Last edited:

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Webspy skrev:
Teamen tillverkade väl sina egna motorer..... men visst för fabrikernas satelitteam blir det hårdare.

Att inte tilllåta (stavas det med 3 L?) 4-takt i modern motorsport verkar dock lite märkligt i den översta "spjutspets-teknologiska" klassen.... Tycker man kan tilllåta diesel oxå. Finns säkert någon dåre som kan bygga en sån motor oxå...
Egentligen borde precis allt vara fritt förutom tankrymden. Men då blir ju 2-taktarna efter, fan också! :huvet
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Webspy skrev:
Att inte tillåta 4-takt i modern motorsport verkar dock lite märkligt i den översta "spjutspets-teknologiska" klassen.... Tycker man kan tillåta diesel oxå. Finns säkert någon dåre som kan bygga en sån motor oxå...
Aldrig tre konsonanter efter varandra.
:mattias

Det hade såklart varit roligast med både tvåtakt, fyrtakt, wankel, eldrift och diesel. Jag hade gillat fyrtaktarna mycket bättre om de var mer bångstyriga och fick förarna att se ut som McCoy och Schwantz. Eller för den delen Chris Walker om man inte var man nog att behärska tekniken. :rofl
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Torkel skrev:
Egentligen borde precis allt vara fritt förutom tankrymden. Men då blir ju 2-taktarna efter, fan också! :huvet
Ingen överladdning, max 750cc, minimivikt på 120 kg, max 30 liter soppa. :banana
 

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Täby
Hoj
Polisbil
El = samma effekt hela tiden..... tills batterierna börjar ta slut....

Edit: Gärna turbo... då skulle ni få tebax era bångstyriga hojar, sladdandet in o ut ur kurvor m.m.
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Webspy skrev:
El = samma effekt hela tiden..... tills batterierna börjar ta slut....

Edit: Gärna turbo... då skulle ni få tebax era bångstyriga hojar, sladdandet in o ut ur kurvor m.m.
Vill man se på dragracing så finns et tävlingar för sådant. ;)
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Webspy skrev:
El = samma effekt hela tiden..... tills batterierna börjar ta slut....

Edit: Gärna turbo... då skulle ni få tebax era bångstyriga hojar, sladdandet in o ut ur kurvor m.m.
Tänk er ett MotoGP-reglementa som begränsade cylindervolymen till 700 cc men tillät överladdning. Yi-ha!
:Rockbanan

Varför inser inte "de som bestämmer" sådana självklara förbättringar?
:confused:
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nyteknik skrev:
Tänk er ett MotoGP-reglementa som begränsade cylindervolymen till 700 cc men tillät överladdning. Yi-ha!
:Rockbanan

Varför inser inte "de som bestämmer" sådana självklara förbättringar?
:confused:
Jämför med F1; det skenade iväg med turbomotorerna, man hade upp till 750 literhästar i 1,5 litersmotorerna.
 

sandstream

Guest
Axxexs skrev:
Verkar som om tobaksbolagen satsar allt dom har på att få maximal exponering nästa år är när det sista året dom får vara med. Givetvist så tar väl teamen alla chanser dom kan för att få pengar.

Men det blir lite konstigt att förare som har anknytning till ett tobaksbolag kommer gå före i kön på anstälningarna nästa år. Undrar hur det blir året efter? Repsol Honda och JIR Konica Minolta är enda nuvarande teamen som inte har tobaksspons? Tobaksförbudet kommer väl gälla även F1? Isf kommer dom ta åt sig dom "bästa" sponsorernas pengar till sig. Red Bull, Movistar och Vodafone mfl.
Jag blev inte riktigt klok på en av meningarna i artikeln som du länkade till.
Den gällde hurvida tobaksbolag som tex Marlboro kommer att kunna köra vidare med något som liknar deras logga eller om det också kommer att bli förbjudet :va

Fler telekombolag vore kanske en bra lösning?
Movistar och Alicia(stavning?) är väl de två som är med nu men tex Vodafone skulle väl kunna vara intresserade av MotoGP då kostnaden för att synas där borde vara betydligt lägre än vad den är på Ferraris F1:eek:r.

Konica/Minolta har ju massor av konkurrenter som vanligtvis syns rätt mycket inom motorsport, tex Pioneer (IRL), Panasonic (F1) osv.

Jag tror Dorna behöver en bra stab som jobbar på att få in nya sponsorer :)
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Alice
uttalas ungefär Alli-tsje
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Inom EU skulle man enligt de senaste rönen inte kunna göra en Ducati som den ser ut nu och inte skriva Marlboro för då anses det vara smygreklam för ciggisar.
Många sponsorer vill inte vara i sporter där det är mycket tobaksspons, tex Coca Cola och Johhnie Walker.

Något måste ju göras men frågan är ju vem som har degen att gå in med.
 

sandstream

Guest
Goodstuff skrev:
Inom EU skulle man enligt de senaste rönen inte kunna göra en Ducati som den ser ut nu och inte skriva Marlboro för då anses det vara smygreklam för ciggisar.
Många sponsorer vill inte vara i sporter där det är mycket tobaksspons, tex Coca Cola och Johhnie Walker.
En risk är väl att Dorna ser sig om efter länder där tobak är ok = många tidiga mornar för oss :(
gthyni skrev:
Alice
uttalas ungefär Alli-tsje
Okej :tummenupp
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Webspy skrev:
Man kan tro att tobaksbolagen startar egna bolag i andra branscher så dom kan sponsra olika aktiviteter och team - och på så sätt knyta folk till sina produkter iaf. fast utan att det är lika uppenbert för de inte så observanta.
...
//A

Dom som skrivit lagarna gällande tobaksförbudet har nog tänkt på det..

"Sponsorship" means any form of public or private contribution to any event, activity or individual with the aim or direct or indirect effect of promoting a tobacco product;

http://www.ash.org.uk/html/advspo/html/ad-directive.html
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Som nevnt tidligere er Alice en mulig sponsor, Vale har gjort en god del reklam för dom her i italien. Nu har han också börjat gjöra reklam för TIM (italias största mobil bolag). Alice och TIM eies av Telecom Italia, kanskje rossi kjört TIM/Alice Yamaha i 2006.

Tim reklamen är litt kul faktisk:
product: TIM "tribu" mobil abonemang för tonåringar.
scenario: 8-10 kids åker rundt på skateboard i en piazza i Roma, en polisgubbe går bort til dom och vill at dom ska sluta, dom pratar lite, lite product placement etc, bla bla. Sen ringer han efter "backup".

Tre timmar senare kommer det en polishoj, polisen (rossi) tar av sig hjälmen och säger til gubben (på italienska): "Sorry that I am late, this is Rome, the traffic is crazy and I'm not Valentino Rossi, infact I don't really like him, Io tengo per Biaggi (I am cheering for Biaggi)" :rofl

edit: reklamfilmenhttp://www.azienda.tim.it/delivery/showfile/0,,16925,00.mpg
 
Last edited:

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Avanti skrev:
Som nevnt tidligere er Alice en mulig sponsor, Vale har gjort en god del reklam för dom her i italien. Nu har han också börjat gjöra reklam för TIM (italias största mobil bolag). Alice och TIM eies av Telecom Italia, kanskje rossi kjört TIM/Alice Yamaha i 2006.

Tim reklamen är litt kul faktisk:
product: TIM "tribu" mobil abonemang för tonåringar.
scenario: 8-10 kids åker rundt på skateboard i en piazza i Roma, en polisgubbe går bort til dom och vill at dom ska sluta, dom pratar lite, lite product placement etc, bla bla. Sen ringer han efter "backup".

Tre timmar senare kommer det en polishoj, polisen (rossi) tar av sig hjälmen och säger til gubben (på italienska): "Sorry that I am late, this is Rome, the traffic is crazy and I'm not Valentino Rossi, infact I don't really like him, Io tengo per Biaggi (I am cheering for Biaggi)" :rofl

edit: reklamfilmenhttp://www.azienda.tim.it/delivery/showfile/0,,16925,00.mpg


Några bilder på Rossi i polisuniformen.
 

Bifogat

  • reuters67746631209160029_big.jpg
    reuters67746631209160029_big.jpg
    20.4 KB · Visningar: 60
  • reuters67746531209160032_big.jpg
    reuters67746531209160032_big.jpg
    28.6 KB · Visningar: 84
  • reuters67746201209160036_big.jpg
    reuters67746201209160036_big.jpg
    15.7 KB · Visningar: 57
  • reuters67746391209160034_big.jpg
    reuters67746391209160034_big.jpg
    38.8 KB · Visningar: 72
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top