Silly Season MotoGP....

Status
Ej öppen för fler svar.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
samuel w skrev:
Du menar att en hoj passar alla typer av förare lika bra? :va
Jag menar att det inte är något större fel på hojen, om två riktigt unga förare behärskar den bra. Den oerhört rutinerade Biaggi, som ju har kört De Elaka 500:eek:rna [tm] (halleluja), borde väl då om någon behärska en "lättkörd" RCV?

koss

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Crf250-04, Honda cb 600f Hornet
valmers skrev:
Tack, äntligen någon som fattar vad det handar om.

Jag trodde roadracing handlade om att köra snabbt :va
Finns inget mer irriterande inom racing när förare tillsätts av "politiska" skäl.
Det underminerar bara sporten, det ska vara de snabbaste som kör pungt.

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 v4.0
valmers skrev:
Jag menar att det inte är något större fel på hojen, om två riktigt unga förare behärskar den bra. Den oerhört rutinerade Biaggi, som ju har kört De Elaka 500:eek:rna [tm] (halleluja), borde väl då om någon behärska en "lättkörd" RCV?
Självklart är det inget gigantiskt fel på hojen, den passar inte biaggi lika bra som melandri, konstigare än så är det ju inte. Angående 500 osv menar du nog inte på allvar, i så fall vet du mindre om racing än jag trodde...

Kiosken skrev:
Finns inget mer irriterande inom racing när förare tillsätts av "politiska" skäl.
I idealvärlden ja, men så är det ju inte när det är dessa enorma pengasummorna inblandade. Honda vill synas och gå hem på alla marknader...

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Kiosken skrev:
Det är inte bara sponsorer, tillverkare och stall som är med i leken. Dorna som äger de kommersiella rättigheterna till GP-cirkusen blandar sig också i ibland för att få in förare från länder de tycker bör vara representerade. Stiggy har väl haft lite hjälp av detta när han var enda nordbo har jag för mig, och de lär backa Ellison nu för att säkerställa att det finns någon från UK i kungaklassen. Detta för att se till att intresset och tittarsiffrorna upprätthålls där.

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Jag har hört någonstans att ett företag behöver tre olika karaktärer för att fungera bra. Den enda karaktären jag kommer ihåg är skitstöveln, den som alla andra enar sig emot. Biaggi är ju helt bevisligen den som alla har väldigt svårt för och kanske just därför så behövs han i MotoGP. Rör inte min Biaggi!
Ungefär som Valmers i tvåtaktsforumet... :hihi

sandstream

Guest
Och hur man kan hata Honda för att de sparkar en förare som inte presterar det han ska och dessutom skyller det på arbetsgivaren är nog den största gåtan.

Tror det får bli en Blade nästa gång :)

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Chris Ash skrev:
Antingen kollar du inte på racen eller så är du alldeles för upptagen med att hetsa upp dig över Biaggis vikande hårfäste, men förutom Biaggi har Troy Bayliss, Alex Barros, Makoto Tamada samt Sete Gibernau kraftigt underpresterat. Bayliss nämner lite diplomatiskt att Hondan "Är väldigt svår att ställa in",Gibernau beter sig som en gnällig unge och Biaggi säger att det är något fundamentalt fel på hojen. De två dönickarna Tamada och Barros säger ingenting. Ändå ska Biaggi få all skit och åka ut ur MotoGP. Trots att han presterar bäst av alla dessa i totalen.
Sakliga argument som kan ha med verkligheten att göra är som vatten på gåsen Valmers.

Men det du skriver är intressant. Bortsett Hayden och Melandri har alla Hondaförare underpresterat så rejält att något måste vara mycket fel på materialet. Eller skulle Tamada, Barros, Bayliss, Biaggi och Gibernau plötsligt ha glömt hur man kör motorcykel? Jag tror att Honda satsar sin utveckling på sina två yngsta och förvisso mycket lovande förare - resten får hålla till godo. Och ve den som opponerar sig!

sandstream skrev:
Och hur man kan hata Honda för att de sparkar en förare som inte presterar det han ska och dessutom skyller det på arbetsgivaren är nog den största gåtan.

Tror det får bli en Blade nästa gång :)
Du är en vass analytiker.

:rolleyes:

Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
sandstream skrev:
Och hur man kan hata Honda för att de sparkar en förare som inte presterar det han ska

få se, vilka har de pissat på i år:
Biaggi... och Pons, Gresini, Telefonica, Vermuelen ...

de skulle pissa på Rossi också om de kunde,
dessbättre är han kung så han pissar på dem. :hihi

090105top_yzfr6.jpg

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
gthyni skrev:
de skulle pissa på Rossi också om de kunde
Det var ju det de gjorde, han har ju i intervjuer sagt att klimatet hos Honda var enormt tillknäppt och att det var en stor anledning till att han stack.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Märkligt. För två år sedan var Hondan outstanding, och alla (inkl. Biaggi) klagade på sina hojar, och på hur överlägsen Hondan var.
Och nu, bara två år senare, verkar det som att när Biaggi bytt till Honda, så är helt plötsligt Hondan "okörbar" och "svårinställd", medans Yamahan går som ett skott.... :va

Nån som ser nån gemensam nämnare?

Racing är så mycket mer än att bara kunna köra snabbt... Det gäller att kunna ge bra feedback till tekniker och utveklingsavdelning också. Nåt som en viss #46 (tillsammans med Burgess) verkar överjävlig på....

Hoppas verkligen Biaggi hamnar i KR teamet så får han se hur det egentligen är att köra på en skithoj, så kanske han ångrar sina enormt klantiga uttalanden om Hondan... :tummenupp

Webspy

.....
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Polisbil
Macke skrev:
Hoppas verkligen Biaggi hamnar i KR teamet så får han se hur det egentligen är att köra på en skithoj, så kanske han ångrar sina enormt klantiga uttalanden om Hondan... :tummenupp

Det skulle dock vara coolt om KR med hondamotorn blir "lite" bättre och att Biaggi - om han nu hamnar där - tar en pallplats någon regnig dag, det skulle vara en fet spark i röva på de flesta!

//A

Hmm... tänkte på en sak... Om nu honda är så anti-biaggi, skulle inte det kunna sätta käppar i hjulen för sammarbetet med KR?

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Minnet är kort hos många.
Så här sa Biaggi om sin Honda efter Tysklands GP förra året.

"This weekend has been fantastic, my Honda was brilliant and this race is so much important for us all, it is the result of the good job made with the team, Honda and Michelin,”

Klart är att en hoj som passar några inte behöver passa andra och jag har svårt att tro att Biaggi tappat förmågan att köra så radiaklt över en säsong, jag tror att han saknar Antonio Cobas som han samarbetade framgångsrikt med i Pons team, utan att utvecklingen av hojen inte varit till Biaggis fördel. Kombinerat med lite hjärnspöken så blir resultaten dåliga. Samarbetet med teampersonal är ju dessutom tvåvägs men det är ju enkelt och smidigt att ge en person skulden.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Gustav O skrev:
Minnet är kort hos många.
Så här sa Biaggi om sin Honda efter Tysklands GP förra året.

"This weekend has been fantastic, my Honda was brilliant and this race is so much important for us all, it is the result of the good job made with the team, Honda and Michelin,”

Klart är att en hoj som passar några inte behöver passa andra och jag har svårt att tro att Biaggi tappat förmågan att köra så radiaklt över en säsong, jag tror att han saknar Antonio Cobas som han samarbetade framgångsrikt med i Pons team, utan att utvecklingen av hojen inte varit till Biaggis fördel. Kombinerat med lite hjärnspöken så blir resultaten dåliga. Samarbetet med teampersonal är ju dessutom tvåvägs men det är ju enkelt och smidigt att ge en person skulden.
Jo, men förra året var ju just förra året. Utvecklingen går ju vansinnigt snabbt.

Biaggi då, är han bättre? Han skyller allt på HRC. Konstruktivt? Förklara för mig varför Hayden också pratar om problem med set-up, däck, chatter, känsla, traction och så vidare, men nästan alltid lyckas kvala in i första led och efter racet hyllar teaminsatsen? "Vi var illa ute, men tillsammans med Michelin lyckades vi (teamet) lösa problemen, och på racet var hojen riktigt bra." Vem fan vill jobba med en nacissistisk, egotrippad, over-the-top morsgris som likt Kenny Roberts slänger hojen i boxen, och idiotförklarar en hel utvecklingsavdelning samt sitt eget team? Är det speciellt underligt att HRC tröttnar, när det tre meter längre bort i boxen står en kille som kvalar in i första led och kämpar om segern i racet och andraplatsen i VM på samma hoj? Hur många chanser ska puckot få? Vad begär han?

Klart som fan att HRC kommer sätta stopp för Biaggi på KR. Jag ska njuta varenda sekund när beskedet kommer.

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Macke skrev:
Jag är långt ifrån säker på att en KR med Hondas motor kommer att bli en skithoj. Det kan bli en seriös mittfältare med chans på pallen emellanåt om allt funkar.

valmers skrev:
Jo, men förra året var ju just förra året. Utvecklingen går ju vansinnigt snabbt.

Biaggi då, är han bättre? Han skyller allt på HRC. Konstruktivt? Förklara för mig varför Hayden också pratar om problem med set-up, däck, chatter, känsla, traction och så vidare, men nästan alltid lyckas kvala in i första led och efter racet hyllar teaminsatsen? "Vi var illa ute, men tillsammans med Michelin lyckades vi (teamet) lösa problemen, och på racet var hojen riktigt bra." Vem fan vill jobba med en nacissistisk, egotrippad, over-the-top morsgris som likt Kenny Roberts slänger hojen i boxen, och idiotförklarar en hel utvecklingsavdelning samt sitt eget team? Är det speciellt underligt att HRC tröttnar, när det tre meter längre bort i boxen står en kille som kvalar in i första led och kämpar om segern i racet och andraplatsen i VM på samma hoj? Hur många chanser ska puckot få? Vad begär han?

Klart som fan att HRC kommer sätta stopp för Biaggi på KR. Jag ska njuta varenda sekund när beskedet kommer.
Det är först nu när jag läser detta som jag inser att förarnas "I wanna thank the team, Michelin and the sponsors..." verkligen kommer från hjärtat. Naiva jag trodde att det tillhörde spelets regler att upprepa det som en papegoja varje gång de får en mikrofon framför sig. :tungan

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
valmers skrev:

Biaggi då, är han bättre? --edit---

Det jag tycker stinker är det uppenbara i att HRC agerar utifrån sin sårade stolthet och inte för att få de snabbaste förarna på sina hojar, de har gjort det förut och de gör det igen. Det tycker jag är ett hån mot de som faktiskt betalar kalaset i slutändan, publiken och hojköparna. Stoppar Honda KR från att signa de förare de vill så stinker det ännu mer, oavsett hur kul du tycker det är. HRCs uttalanden när de förlorat Rossi pga sina stora egon är bland de roligaste jag läst. "Då bygger vi bara en snabbare hoj etc etc." De är minst lika "big headed" som Biaggi och de har fått betala för det till sin värsta konkurrent och förlorat världens bästa förare och världens bäste teamchef pga sina uppblåsta egon. Tycker du det är bra jobbat?

Angående Hayden vs Biaggi så passar den nyutvecklade hojen Hayden bättre än förra årets och det är ju bra och angående hans uttalanden efter race så är han politiskt korrekt men tro inte för en sekund att han alltid är nöjd och glad och aldrig ger kritik.
De är ju olika personligheter och Biaggi är säkert inte helt enkel att jobba med men han är inte långsam vilket du själv såg live för inte så länge sedan eller hur?

RTR

Hjulben
Gick med
26 May 2003
Hoj
ART GSX-R1000
valmers skrev:

:klappar
Det här måste va det vettigaste du har skrivit i detta forum :tummenupp

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Gustav O skrev:
Det jag tycker stinker är det uppenbara i att HRC agerar utifrån sin sårade stolthet och inte för att få de snabbaste förarna på sina hojar, de har gjort det förut och de gör det igen. Det tycker jag är ett hån mot de som faktiskt betalar kalaset i slutändan, publiken och hojköparna. Stoppar Honda KR från att signa de förare de vill så stinker det ännu mer, oavsett hur kul du tycker det är. HRCs uttalanden när de förlorat Rossi pga sina stora egon är bland de roligaste jag läst. "Då bygger vi bara en snabbare hoj etc etc." De är minst lika "big headed" som Biaggi och de har fått betala för det till sin värsta konkurrent och förlorat världens bästa förare och världens bäste teamchef pga sina uppblåsta egon. Tycker du det är bra jobbat?
Men Yamaha då? Suzuki? Kawasaki? Ducati? Har Honda övertalat dem om att Biaggi ska nobbas? Eller är det kanske Biaggi som gjort sig omöjlig?
Gustav O skrev:
Angående Hayden vs Biaggi så passar den nyutvecklade hojen Hayden bättre än förra årets och det är ju bra och angående hans uttalanden efter race så är han politiskt korrekt men tro inte för en sekund att han alltid är nöjd och glad och aldrig ger kritik.
De är ju olika personligheter och Biaggi är säkert inte helt enkel att jobba med men han är inte långsam vilket du själv såg live för inte så länge sedan eller hur?
Det är klart Hayden också kritiserar hojen, men det är skillnad på konstruktiv kritik och bittert gnäll för att man aldrig levt upp till det som ens stora käft skrävlat om i tio år.
Man är aldrig bättre än sitt senaste resultat. Biaggi blixtrade till på Brno, visst. Det räcker knappast att blixtra till någon gång ibland om man är 34 år och vill ha nytt kontrakt.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection