Silly Season MotoGP....

Status
Ej öppen för fler svar.

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Chris Ash skrev:
Hayden uttrycker ju stor respekt för Max, tycker han är underhållande och vill ha honom kvar i MotoGP, ungefär som vilket riktigt fan av sporten som helst.
Samtidigt som han tecknar bilden av en människa med ett stort ego som är gravt svår att jobba med.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
RedBaron skrev:
Samtidigt som han tecknar bilden av en människa med ett stort ego som är gravt svår att jobba med.

Jojo men det där är ju på gott och ont Max Biaggi. Jag gillar inte Max för att han är bekväm och ödmjuk.

valmers skrev:
Han är väl mest fascinerad av hur en förare kan vara så slut i huvudet att ingen ens vill ha eller jobba med en, trots en hög med pengar och talang.

Allting förklaras med att han är "slut i huvudet" eller "korkad". Det är sällan ens fel att två träter.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Chris Ash skrev:
Allting förklaras med att han är "slut i huvudet" eller "korkad". Det är sällan ens fel att två träter.
Att lyckas diskvalificera sig själv så till den milda grad att inget team vill ta i en ens med tång när man just blivit femma i VM, tyder på motsatsen.
 

MC Doktorn

Guest
Biaggi är inte kass på något sätt men tror att han hade oerhört svårt att smälta att Hayden var bättre ffa i slutet av säsongen.

På samma sätt som Melandri var bättre äm Sete så insåg nog honda folket vad som gäller.
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
2ono skrev:
Biaggi är inte kass på något sätt men tror att han hade oerhört svårt att smälta att Hayden var bättre ffa i slutet av säsongen.

På samma sätt som Melandri var bättre äm Sete så insåg nog honda folket vad som gäller.
Nja, jag lutar åt att Honda tycker att Biaggi är för slut i huvudet, tunnhårig och kort för att köra deras motorcyklar. Skrev jag dum? Jag glömde skäggig. Och fånig. Kanske har jag glömt något mer, återkommer strax med ett nytt inlägg när jag kommit på vad det var. Hoppas att ni kan hålla er tills dess.

:rolleyes:
 

Revelator

Det växer ingen mossa på rullande sten..
Gick med
1 Dec 2003
Ort
Insjön
Hoj
Rsv4-RR-17, Kawa KX250F-19, HD Sportster-03 samt DM Factory MM
Nyteknik skrev:
Nja, jag lutar åt att Honda tycker att Biaggi är för slut i huvudet, tunnhårig och kort för att köra deras motorcyklar. Skrev jag dum? Jag glömde skäggig. Och fånig. Kanske har jag glömt något mer, återkommer strax med ett nytt inlägg när jag kommit på vad det var. Hoppas att ni kan hålla er tills dess.

:rolleyes:

Mmm, det underlättar nog om man ser ut som en underklädesmodell med ett Stomatolleende som nickar och ser glad ut oavsett känslor... :3freak
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Nu när Hayden talat om hur det låg till med den nya RCV:n och hur dålig Biaggi är på att angripa de problem som "alla" MotoGP-hojar dras med, är tvåtaktstalibanerna märkligt tysta.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
valmers skrev:
Nu när Hayden talat om hur det låg till med den nya RCV:n och hur dålig Biaggi är på att angripa de problem som "alla" MotoGP-hojar dras med, är tvåtaktstalibanerna märkligt tysta.

Biaggi har också talat om hur det "låg till" med RCV:n, varför är hans förklaring sämre än någon annans?

Dessutom har jag inte hört några andra än Hondaförarna klaga på chatter i nån större utsträckning.
 

sandstream

Guest
Angående front end chatter så har jag tolkat det som att framhjulet släpper, greppar, släpper, greppar osv.
Hayden säger att de nya och bättre däcken skulle vara orsaken till att nästan alla hojar lider av det.
Borde det inte vara tvärtom, att ju bättre däck ju bättre grepp och därmed mindre chatter eller pressar de hojarna mer och mer pga att däcken är så bra?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
sandstream skrev:
Angående front end chatter så har jag tolkat det som att framhjulet släpper. greppar, släpper, greppar osv.
Hayden säger att de nya och bättre däcken skulle vara orsaken till att nästan alla hojar lider av det.
Borde det inte vara tvärtom, att ju bättre däck ju bättre grepp och därmed mindre chatter eller pressar de hojarna mer och mer pga att däcken är så bra?

Är det inte så att de lärde fortfarande tvistar om orsaken? Dvs Haydens hypotes är just bara en hypotes om än den känns rimlig.

Front end chatter syns så vitt jag vet inte på telemetrin....
 

sandstream

Guest
Chris Ash skrev:
Är det inte så att de lärde fortfarande tvistar om orsaken? Dvs Haydens hypotes är just bara en hypotes om än den känns rimlig.
Front end chatter syns så vitt jag vet inte på telemetrin....
Men det kan beskrivas som att framhjulet släpper och greppar om vartannat?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
valmers skrev:
Nu när Hayden talat om hur det låg till med den nya RCV:n och hur dålig Biaggi är på att angripa de problem som "alla" MotoGP-hojar dras med, är tvåtaktstalibanerna märkligt tysta.
Problemen med chatter verkar ju vara vanligast hos Honda och de kör Show. resten kör Öhlins och har haft mindre problem med det.
Sedan är det ju som du vet att olik akörstilar skapar olika problem och när man ligger på gränsen så kan den lilla ksillnaden vara avgörande.
Xaus på yamahan är ju ett utmärkt exempel på en förare som inte passade för den hojen, Bayliss på Hondan etc etc.
Men visst är det bekvämt med svartvita åsikter.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Chris Ash skrev:
Är det inte så att de lärde fortfarande tvistar om orsaken? Dvs Haydens hypotes är just bara en hypotes om än den känns rimlig.

Front end chatter syns så vitt jag vet inte på telemetrin....

Rossi verkar inte ha problem med det, enligt någon journalist så kör Rossi med några millimeter trottelöppning vid inbromsning och kurvtagning, hojen blir aldrig stabil, och då finns heller inte problemet kvar...

Jag har själv haft problem med chatter när jag körde motard, vid rejäla nedlägg så känner men det typiska skakandet fram som gör att man blir stel och slår av, men det enda som hjälper är att gasa, då försvinner skakandet, men det är inte så lätt mentalt att slå på när det känns som att framänden håller på att tappa fäste... jag tror jag skall ringa till MotoGP grabbarna och tipsa dom om att jag har löst problemet... :tummenupp :)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Rossi gnällde faktiskt på chatter vid något tillfälle i somras under någon träning, och det gick inte fort för honom det kvalet. Sen vann han väl rejset när de fått ordning på det..
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Gustav O skrev:
Problemen med chatter verkar ju vara vanligast hos Honda och de kör Show. resten kör Öhlins och har haft mindre problem med det.
Sedan är det ju som du vet att olik akörstilar skapar olika problem och när man ligger på gränsen så kan den lilla ksillnaden vara avgörande.
Xaus på yamahan är ju ett utmärkt exempel på en förare som inte passade för den hojen, Bayliss på Hondan etc etc.
Men visst är det bekvämt med svartvita åsikter.

Är Showa-gafflarna verkligen Showa nu igen? På Mighty Micks tid var det Öhlinsgafflar med Showadekaler.....

Han gillade inte HRC:s tjurskallighet som i början mynnade ut i att de byggde precis hela hojen själv, med skitsunkiga bormsok som nästan tog livet av folk, till slut fick Mick viljan igenom och de bytte till Brembo.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chris Ash skrev:
Är Showa-gafflarna verkligen Showa nu igen? På Mighty Micks tid var det Öhlinsgafflar med Showadekaler.....
De ser ju helt olika ut i varje fall. Öhlins har ju sin gas(tror jag det) reservoir med övertryck vilket Showan inte har.

6.jpg

front-end.jpg
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Chris Ash skrev:
Ja då är det säkert Showa igen. De kanske skulle prova lite svenska kvalitetsprodukter igen...;)
Öhlins har ju konstruerat gafflarna för att minska chatterproblemen genom att höja trycket och därigenom även förändra frekvensen vid vilket oljan börjar fluktuera/självsvänga. Har läst en lång och ingående teknisk förklaring som jag bara kommer ihåg suddigt men det gick ut på att förändra frekvensen, höja den, vid vilken oljan börjar flutuera för att på så vis undvika chatter. Verkar ju fungera bra och Showa är väl för stolta för att göra en liknande lösning. :D
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top